با یادگیری درست این توانایی‌ها همواره می‌توانید کار پیدا کنید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

با یادگیری درست این توانایی‌ها همواره می‌توانید کار پیدا کنید

یکی از موضوعاتی که می‌توان با قطعیت آن را بیان کرد این است که در حوزه مهندسی نرم افزار و برنامه نویسی همواره فرصت‌های شغلی بسیار زیادی وجود دارد و به نسبت بیشتر شغل‌های امروزی کمترین نرخ بیکاری را در خود دارد. با این حال بسیاری از افراد می‌گویند که در دنیای برنامه نویسی حوزه‌های بسیار زیادی وجود داشته و تکنولوژی‌های مختلفی که در بازار کار وجود دارد یادگیری همه موارد را سخت و تحمل ناپذیر کرده است.

در بیشتر موارد این موضوع در بازار کار ایران دیده شده که از یک برنامه نویس تخصص‌های بسیار زیادی را درخواست می‌کنند که به خودی خود نشان از سوء استفاده چنین شرکت‌هایی می‌دهد چرا که یک برنامه نویس همه کاره نمی‌تواند کیفیت خوبی از کدهای خود را نشان دهد و در نتیجه خروجی مناسبی ایجاد نخواهد شد.

اما آنچه که برای یادگیری مهم بوده و نیاز است که شما نیز آن‌ها را به صورت عمیقی بدانید و یاد بگیرید مواردی خواهند بود که در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. با یاد گرفتن دقیق و حرفه‌ای این موضوعات شما خواهید توانست حتی تکنولوژی‌های جدید را نیز به سرعت یاد بگیرید چرا که مانع‌های اولیه از سر راه‌تان حذف می‌شود.

١- حل مسئله

Programming Skills

آنچه که در برنامه نویسی از همه بیشتر اهمیت دارد و باید بیشتر به آن مشغول شد، توانایی حل مسئله و پیدا کردن روش‌های متفاوت برای حل یک مسئله است. در واقع تفاوتی که یک برنامه نویس یا توسعه دهنده با دیگر افراد دارد این است که در تمام فرایند کاری‌اش با این مسئله روبرو شده و ممکن است جدای از کارهای روتینی که انجام می‌دهد روزانه به این نیاز داشته باشد که به یک روش منطقی برای حل کردن مسائل فکر کند.

موضوع حل کردن مسئله نیز یک موضوع تنها وابسته به دنیای کد نویسی نیست، شما روزانه در دنیای واقعی با مسائل و موضوعات بسیار زیادی روبرو خواهید شد که حل کردن و فکر کردن به آن‌ها می‌تواند روش‌های رویکردی بسیار زیادی را به شما آموزش دهد. برنامه نویس‌ها به دلیل دید تحلیلی که به مسائل دارند بهترین افرادی هستند که می‌توانند در دنیای واقعی و اموارت روزانه نیز تصمیم گیری کنند و به افراد دیگری مشورت بدهند. یکی از دلایلی که استیو جابز مؤسس اپل می‌گوید همگان باید برنامه نویسی را یاد بگیرند دقیقا همین موضوع است چرا که در صورتی که علم برنامه نویسی و تفکر تحلیلی به صورت همگانی آموزش داده شود، افراد می‌توانند در زندگی عادی‌شان بهتر تصمیم‌گیری کنند.

۲- یک زبان برنامه نویسی و یک بانک اطلاعاتی

Top 5 Programming Languages to Learn Alongside SQL | LearnSQL.com

از با اهمیت‌ترین موضوعات دنیای برنامه نویسی، ابزارهایی است که قرار است از آن‌ها برای پیاده سازی موضوعات و مسائلی که حل کرده‌اید استفاده کنید. تقریبا اهمیتی ندارد که چه زبان برنامه نویسی یاد می‌گیرید به شرط آنکه یک زبان بروز باشد تنها چیزی که اهمیت دارد این است که به صورت دقیق آن را یاد گرفته و با حوزه‌های مختلف دنیای برنامه نویسی از طریق آن زبان روبرو شوید. در این صورت به خوبی و راحتی می‌توانید هر موضوعی که در دنیای نرم افزار وجود دارد را پیاده سازی کنید. یادگیری فریمورک‌های کاربردی و البته پر استفاده آن زبان نیز یکی دیگر از کارهایی‌ست که باید استفاده کردن از آن را بدانید.

در کنار یک زبان برنامه نویسی، نیاز است که حداقل با یک سیستم بانک اطلاعاتی آشنایی داشته و مفاهیم اولیه و اساسی آن را یاد بگیرید. این مورد نیز جزو الزاماتی است که یک برنامه نویس باید بداند.

۳- الگوریتم و ساختمان داده

Programming Skills

دو موضوع بسیار مهم و ضروری که برنامه نویس‌ها باید روی آن تسلط پیدا کنند الگوریتم و ساختمان داده است. در واقع در بیشتر سوال‌های تخصصی برنامه نویسی شما در نهایت نیاز دارید که از طریق این دو علم به سوالات پاسخ بدهید.

در واقع یکی از تفاوت‌های اساسی که برنامه نویس‌ها حرفه‌ای با افراد میان رده دارند در این است که برنامه نویس‌های حرفه‌ای به خوبی از این دو موضوع درک داشته و دقیقا می‌دانند کی و چگونه از آن‌ها استفاده کنند.

۴- سیستم کنترل نسخه

از جمله کلیدی‌ترین و مهمترین نکاتی که شما به عنوان یک برنامه نویس باید بدانید شیوه کار کردن با سیستم های کنترل نسخه مانند گیت است. در واقع بدون یادگیری گیت از همان ابتدای برنامه نویسی یک دانش اساسی را از خود محروم نگه داشته اید. شما باید قطعا با گیت آشنایی داشته و به خوبی بتوانید پروژه‌های خودتان را با آن مدیریت کنید. لزوم این امر در آنجاست که تمام شرکت‌های مدرن امروزی بدون شک از گیت استفاده می‌کنند.

علاوه بر آن شما باید کار با یک نسخه آنلاین از گیت مانند گیت‌هاب را یاد بگیرید تا بتوانید بر بستر اینترنت نیز پروژه خود را مدیریت کنید. یادگیری هر دو این موارد بسیار ساده بوده و تنها به درک مکانیزم‌های کلی این دو نرم افزار نیاز دارد.

۵- دیباگینگ یا رفع عیب کردن

debugging programming Skills

توانایی رفع عیب کردن از کدها و یا به اصطلاح دیباگ کردن‌شان یک موضوع مهم است که برنامه نویسان باید یاد بگیرند. در واقع برای دیباگ کردن متدهای مختلفی وجود دارد اما در نهایت هدف کلی این فرایند این است که شما کدهای بدون مشکل و تمیزتری را تحویل دهید.

زمانی که بتوانید روی روش‌های مختلف دیباگینگ تسلط پیدا کنید متوجه خواهید شد که برخی از این کارها را می‌توان در یک پروسه خودکارسازی شده انجام دهید. اما به صورت کلی بیشتر موارد در این حالت به صورت دستی انجام خواهد شد.

در پایان

موارد گفته شده در این مقاله از آنجایی اهمیت بالایی دارند که مخرج مشترک بیشتر آگهی‌های فرصت شغلی هستند. شما می‌توانید این موارد را در تمام آگهی‌ها مشاهده کرده و اگر روی این موارد تسلط دارید با خیال راحت برای شغل‌های مختلف درخواست Apply ارسال کنید.

ما در مجموعه راکت تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا به صورت عمیق تمام موضوعات گفته شده در این مقاله را به شما آموزش دهیم. به همین دلیل اگر قصد یادگیری برنامه نویسی به صورت استاندارد و کامل را دارید می‌توانید از قسمت «مسیرهای یادگیری» کار خود را شروع کرده و در هر حوزه‌ای که دوست دارید پیشرفت کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.75 از 4 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات