طراحی‌ بخشودنی مدیریت خطاهای کاربران
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

طراحی‌ بخشودنی مدیریت خطاهای کاربران

مردم اشتباه می‌کنند. و قسمتی از طراحی یک سیستم با کارکرد بالا و عالی باید به این موضوع بپردازد که اشتباهات مرسوم کاربری را ببخشد و آن‌ها را مدیریت کند. این موضوع در رابطه با تجربه کاربری به چه شکل است؟

۱. اجازه برای تصحیح

کنش‌های برگشت‌پذیر دری را برای اصلاحات و امکان تصحیح ایجاد می‌کنند. همچنین استفاده از این موارد باعث می‌شود که پیاده‌سازی یک سیستم که قابلیت جبران خطاها را دارد ساده‌تر و بهتر باشد. 

عمل «Undo» یکی از مثال‌های بسیار مرسوم و معروف در زمینه اصلاح‌سازی و برگشت به حالت امن است. بدون وجود «Undo» کاربر تنها کاری که می‌تواند انجام دهد این است که به دکمه بازگشت مراجعه کند یا از طریق مسیری که آمده، به عقب برگردد. وجود یک دکمه «Undo» این کمک را می‌کند که کاربر بتواند بدون استرس در یک محیط یا روند کاری مشارکت کند، اینگونه اگر هر اشتباهی از وی سر زد بدون هیچ نگرانی و نارضایتی می‌تواند به مرحله قبل بازگردد.

۲. جلوگیری از خطاها

از کادرهای محاوره‌ای تاییدی استفاده کنید، با اینکار کاربر قبل از اینکه کاری را انجام دهد به خوبی از انجام آن آگاه می‌شود و یا اینکه اگر کاری به صورت ناخواسته انجام شده قبل از آنکه روند انجام شود به کاربر هشدار می‌دهد. مطمئن شوید که این پیام‌های هشدار و خطا به درستی قابل دیدن هستند و برای کاربر به وضوح دیده و درک می‌شوند. همچنین می‌توانید خلاصه‌ای از کنش‌هایی که برگشت‌ناپذیر هستند را قرار دهید که کاربر بتواند از آن‌ها نیز به خوبی متوجه شود.

یک مکان بسیار مرسوم برای خطاها، فیلد‌های فرم یا فرم‌هایی با ورودی‌های بسیار زیاد و طولانی هستند. نه تنها استفاده از آن‌ها بسیاری از مواقع دلهره آور است بلکه برخی اوقات یک بی احتیاطی کوچک ممکن است کل فرم را به هم بزند.

چگونه می‌توانید کاربر را در این موقعیت و شرایط راهنمایی کنید؟

محدودیت‌های عملی

فیلد‌های ورودی که حاوی حالتی برای بررسی درست و اشتباه بودن نوع و تعداد اطلاعات هستند، نوع بسیار خوبی برای محدود کردن فعالیت‌های یک کاربر به حساب می‌آیند. برای مثال در یک ورودی که شماره تلفن را از کاربر خواسته می‌توان با اعمال محدودیت تعداد ارقام کاربر را از انجام خطا و اشتباه بازداریم. 

پیشفرض‌های مناسب

وقتی در یک ورودی از فرم، اطلاعاتی پیشفرض قرار می‌گیرد یا بهتر بگوییم، نمونه‌ای از اطلاعاتی که باید در آن قرار بگیرد، به کاربر کمک می‌کند که بهتر متوجه قضیه شود و بهتر بتواند اطلاعات را پر کند و در نهایت از انجام اشتباه در امان بماند.

نوشتن به صورت واضح

سعی کنید همواره چیزهایی که از کاربر می‌خواهید را کوتاه و مختصر بنویسید. این موضوع کمک می‌کند که کاربر بتواند بهتر اطلاعات را متوجه و درک کند. واضح نوشتن پیغام‌ها و درخواست‌ها به کاربر این امکان را می‌دهد که با هر سطح از دانشی بتواند ورودی های مناسب را وارد کند.

3. پیشنهادات هوشمندانه‌ای را ارائه کنید

به اشتباهاتی که کاربران انجام می‌دهند به عنوان یک انعکاس برای شکست سیستم نگاه کنید نه شکست کاربر. آیا کاربر در یک زبان غیر استاندارد چیزی را جستجو می‌کند؟ آیا راهی هست، چیزی که کاربر نوشته را به درستی پیش‌بینی کند و احتمالاتی بدهد؟

یک مثال عمومی و خوب از پیشنهادات هوشمند حالتی است که موتورهای جستجوگر انجام می‌دهند. آن‌ها کاری می‌کنند که وقتی شما اشتباه املایی یا حتی نگارشی داشته باشید را اصلاح کنند. جدای از این در قسمتی دیگر از این موتورهای جستجوگر پیشنهاداتی بیشتر به کاربر برای جستجو و گشتن ارائه می‌شود که این نیز خود نوعی از پیشنهادات هوشمندانه‌ است.

در پایان

وقتی که وبسایت‌تان را برای اشتباهات و خطاها آماده کردید، مطمئنا بازخورد خوبی را از مردم دریافت می‌کنید، طراحی چنین سیستمی به مردم کمک می‌کند تا بدون مشکل و دردسر به کارهای خود بپردازند، این موضوع را با جمله اول همواره در نظر داشته باشید. مردم ممکن است در زندگی اشتباهاتی داشته باشند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات