جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
اشتباهاتی که من در هنگام یادگیری کدنویسی مرتکب شدم - بخش اول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

اشتباهاتی که من در هنگام یادگیری کدنویسی مرتکب شدم - بخش اول

اگر در زمان به عقب برگردم، از صرف کردن ساعات، روزها و ماه‌های بی شمار بر روی چیزهای اشتباهی جلوگیری می‌کنم. با دانستن چیزی که حال می‌دانم، چیزهای زیادی هستند که در صورت داشتن فرصتی دوباره، در هنگام یادگیری کدنویسی به طور متفاوتی انجام می‌دهم. امیدوارم این مقاله به شما در جلوگیری از هدر رفتن زمان و اجتناب از اشتباهاتی که بسیاری از تازه‌کاران مرتکب می‌شوند، کمک کند. به یاد داشته باشید که تجربه همه متفاوت بوده، و این بستگی به دیدگاه شما دارد.

لطفا تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید و به یاد بیاورید که وقتی شروع به بالا رفتن از این قله کردید، چقدر هول شده بودید. شاید این تجربیات به کسانی که در ابتدای راه هستند، کمک کنند.

در بخش اول این مقاله با ما همراه باشید...

شما چه کسی هستید؟

اگر برایتان مهم است، پس بخوانید. در غیر این صورت، فقط به بخش بعدی بروید. من یک برنامه‌نویس خود آموخته هستم. شرایط و مسیر من همینطور که با شرکت‌های بزرگی کار کرده‌ام، به خوبی برایم رقم خورده‌اند. سال پیش، من کمی تغییر کردم و شروع به آموزش دادن برنامه‌نویسی نیز نمودم. حال من به حدود ۸۰۰۰۰ برنامه‌نویس از ۱۹۴ کشور، مهارت‌های برنامه‌نویسی مدرن را می‌آموزم و برخی از آن‌ها برای شرکت‌های بزرگی کار می‌کنند. من همچنین تعداد بی‌شماری از دوستان را می‌بینم که دوره‌های کدنویسی گران قیمت را گذرانده، و هنوز هم بی کارند. من به هیچ وجه بهترین برنامه‌نویس نیستم، اما موفقیتی در سطح متوسط را به خود دیده‌ام. دیگر درباره خود صحبت نمی‌کنم، بیایید نگاهی به برخی از دروس داشته باشیم که به نظر من در سفرتان به شما کمک خواهند کرد.

انتخاب کردن معلم / مربی اشتباه

در مقایسه با چندین سال پیش که من شروع به یادگیری نمودم، تعداد منابع آنلاین برای یادگیری کدنویسی یک رشد نمایشی به خود دیده است. محتویاتی با کیفیت بسیار خوب وجود دارند. گرچه، حال شما با پارادوکس انتخاب رو به رو هستید. مطالعه کردن همه چیز، غیر ممکن است. شما به چه کسی اعتماد دارید و از چه منابعی استفاده می‌کنید؟ تعداد بی‌شماری ویدیو YouTube، کتاب، برنامه آنلاین و... وجود دارند. چه چیزی به روز است؟ چه کسی یک مربی خوب است و چه کسی فقط می‌خواهد به شما بفروشد و پول در بیاورد؟

وقتی که نمی‌دانید چه چیزی را باید یاد بگیرید، ساده است که یک مقاله از یکی دو منبع آنلاین را بخوانید و بگویید:

«به! من باید PHP و cPanel را یاد بگیرم و همینطور باید ۳۰ پروژه انجام دهم، آن‌ها را در نمونه کارهای خود قرار دهم و سپس هم پایتون و یادگیری ماشین را یاد بگیرم. شنیده‌ام که امروزه این زبان بسیار محبوب است. و بعد هم تمام فریم‌وورک‌های frontend (Vue، Angular و React) تا کار بیابم؛ پس باید JavaScript را هم یاد بگیرم. من همه چیز را از همه کس مطالعه خواهم کرد. سپس هم کارهای بلاک‌چین انجام خواهم داد.»

این ذهنیت اشتباه است.

همه محتوا به طور یکسان ساخته نشده‌اند. فناوری همیشه در حال تکامل بوده و انتخاب این که از چه کسی یاد بگیرید، یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در موفقیت است. اگر تصمیم می‌گیرید که از یک مربی پیروی کنید، یک کتاب بخوانید و یا یک دوره را بگذرانید، مطمئن شوید که پیش‌زمینه آن شخص را می‌دانید.

در حال حاضر بازار بزرگی برای برنامه‌نویسان برپا بوده، و تعداد زیادی معلم (از جمله خود من) وجود دارند. همه در تلاشند را توجه شما را جلب کنند و بگویند: «این راه، صحیح است.» گرچه، اگر شما نمی‌دانید که چه چیزی را باید یاد بگیرید، چگونه می‌توانید این را تایید کنید؟

  1. آیا معلم مورد نظر بر روی گیت‌هاب فعال است؟ آیا سابقه خوبی در کار کردن با چیزی که آموزش می‌دهد دارد، یا این که فقط بازاریابی خوبی دارد؟
  2. محتویات مربوطه آخرین بار کی بروزرسانی شده‌اند؟ آیا مربی مورد نظر در بروزرسانی دوره‌ها دخیل است؟
  3. آیا او دانش آموزانی در گذشته داشته است که به موفقیت رسیده باشند؟ آیا می‌توانید با آن‌ها در ارتباط باشید و درباره تجربه‌شان از آن‌ها سوال کنید؟
  4. آیا در این زمینه و در نقشی که آموزش می‌دهند کار کرده‌اند؟ آن‌ها در حال حاضر چه کاری برای تقویت مهارت‌های خود انجام می‌دهند؟ آیا او یک تولید کننده محتوای قدیمی است که برای مدتی طولانی در این زمینه نبوده است؟
  5. آیا ساخت پروژه‌های احمقانه را به شما آموزش می‌دهد، یا پروژه‌هایی را می‌سازد که استخدام کنندگان دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟
  6. آیا او وبلاگی دارد؟ آیا اعتباری فراتر از چیزی که فراهم می‌کند دارد؟

معلم مناسب را انتخاب کنید. کمی تحقیق از سمت شما، می‌تواند از سرمایه‌گذاری در جای اشتباه جلوگیری کند.

در آخر، هیچ مربی‌ای وجود ندارد که بتواند همه چیز را به شما آموزش دهد. چندین مربی داشته باشید، تا دیدگاه‌ها و تخصص‌های مختلف را در نظر داشته باشید.

انتخاب کردن دوره آموزشی / منبع اشتباه

به مانند نکته بالا، هیچ کمبودی در منابع آنلاین که بخواهید از آن‌ها یاد بگیرید، وجود ندارد. همه در تلاشند تا توجه شما را جلب کنند. اما مشکل در اینجاست که: از کدام دوره باید استفاده کنید؟ چه مواردی را باید یاد بگیرید؟ هر منبعی متفاوت است، و وقتی که در ابتدای راه هستید، تصمیم‌گیری درباره این که چه کسی واقعیت را می‌گوید، چه دوره‌ای از رده خارج شده است و چه دوره‌ای به شما مربوط نیست،‌ سخت می‌باشد. قبل از این که به یک دوره وارد شوید، مطمئن شوید دوره مورد نظر، کاری است که به آن علاقه دارید (برای مثال توسعه‌دهی وب یا موبایل)، و این راه مدرن و مناسب برای انجام کارها است. این دوره آخرین بار کی بروزرسانی شد؟ آیا سه سال قدمت دارد؟ صنعت فناوری به طور مداوم در حال تغییر بوده، و دوره‌ای که حتی ۱ سال قدمت دارد هم باید بروزرسانی شود. معنای این مسئله این نیست که یک دوره، منبع خوبی نیست؛ بلکه فقط باید این دوره را در نظر داشته باشید. (وقتی که به جای پایه‌های کامپیوتر که خیلی تغییر نمی‌کنند، در حال یادگیری کتابخانه‌هایی مانند React هستید، این مسئله حتی بیشتر حقیقت دارد)

هیچ وقت یک منبع تنها وجود ندارد که بتواند تمام مشکلات شما را حل کند و شما را به استخدام شدن برساند. درست به مانند مدرسه که در آن فقط یک درس به نام «موفقیت» ندارید. از منابع مختلفی برای ساخت درخت دانش خود استفاده کنید، اما سخت بکوشید و مطمئن شوید که موارد صحیح را مطالعه می‌کنید.

  1. آیا دوره مورد نظر بروزرسانی شده است؟
  2. آیا دانش‌آموزانی وجود دارند که دوره را تمام کرده باشند؟ و اگر وجود دارند، آیا آن را پیشنهاد می‌کنند؟
  3. آیا دوره مورد نظر با گرایش‌ها و نیازمندی‌های شغلی تطابق دارد؟
  4. آیا این دوره توسط کسی که برای مدتی در این زمینه بوده است آموزش داده می‌شود؟
  5. آیا این دوره محتویاتی را که در آگهی شغل مورد نظر خود می‌بینید، پوشش می‌دهد؟
  6. بعد از نگاه کردن به چند ویدیو اول، آیا به نظر می‌رسد که این دوره سازمان‌دهی شده است و تلاش زیادی برای آن شده است؟ یا این که همینطور به صورت عجله‌ای طراحی شده می‌باشد؟

هیچ دوره‌ای بی‌نقص نیست، اما وقت شما با ارزش می‌باشد؛ پس مطمئن شوید که آن را بر روی موارد مناسب صرف می‌کنید. یک منبع معروف، شاید فقط به خاطر بازاریابی خوب معروف باشد؛ نه به خاطر کیفیت محتویات آن.

سعی بر یادگیری همه چیز به طور همزمان

منظور من را اشتباه درک نکنید. درک موضوعات مختلف در طیف فناوری خوب است. کنجکاو بودن و یادگیری در حد ممکن، خوب است. اما اگر تصمیم بگیرید که می‌خواهید در سه زبان برنامه‌نویسی استاد شوید...

«شنیده‌ام که گوگل از Go استفاده می‌کند، و پایتون هم برای یادگیری ماشین استفاده می‌شود. من به JavaScript برای وب‌اپلیکیشن‌ها هم نیاز دارم. من قرار است پایتون، Go و JavaScript را یاد گرفته و یک سوپراستار شوم.»

شما اشتباه می‌کنید.

اگر شما هیچ‌گونه تجربه کاری ندارید، به یک زبان بچسبید و با آن کار کنید. به قدری در آن حرفه‌ای شوید که استخدام شوید. شروع به کار در تیم‌هایی با آن زبان نمایید. در اینجاست که یادگیری واقعی شروع می‌شود: وقتی که شما شروع به کار بر روی پروژه‌های واقعی می‌نمایید:

فقط وقتی شروع به یادگیری زبان‌ها، ابزارها یا فریم‌وورک‌های دیگری نمایید که یک منفعت واضح در یادگیری آن‌ها وجود داشته، و در بازار به آن نیاز است.

آیا در تلاشید تا React، Angular و Vue را یاد بگیرید، و هیچ تجربه کاری‌ای هم ندارید؟ تبریک! شما فقط سه کتابخانه / فریم‌ووررک frontend را یاد گرفتید که در نهایت کار مشابهی را انجام می‌دهند. یکی از آن‌ها را انتخاب کرده،‌ و به آن بچسبید.

متمرکز باشید! زبان / ابزاری که یک کار خاص را انجام می‌دهد را یاد بگیرید، و سعی کنید که استخدام شوید تا تجربه واقعی به دست بیاورید.

در بخش دوم این مقاله که به زودی بر روی راکت قرار خواهد گرفت، با ما همراه باشید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید