هیبریدی یا محلی: کدام گزینه برای ساخت یک اپلیکیشن موبایل مناسب است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

هیبریدی یا محلی: کدام گزینه برای ساخت یک اپلیکیشن موبایل مناسب است؟

توسعه اپلیکیشن یکی از مهم‌ترین تصمیمات برای ارتقای کسب و کار شماست. هر چند ممکن است یک تصمیم پیچیده باشد و موجب نگرانی صاحبان کسب و کار شود، زمانی که باید بین برنامه بومی و برنامه هیبریدی یکی را انتخاب کنند.

به نظرتان کدام بهتر است، هیبریدی یا بومی؟ برنامه‌های هیبریدی در زمان کمتری توسعه می‌یابند، اگرچه به دلیل سرعت پایینشان شناخته شده‌اند. برنامه‌های بومی به نوبه خود بسیار سریع عمل می‌کنند. با این حال توسعه اپلیکیشن‌های بومی معمولا بسیار گران‌تر است. بنابراین انتخاب بین این دو به نوع برنامه‌ای که مد نظر دارید، بستگی دارد. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا ماهیت برنامه‌های بومی و هیبریدی را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم کدام یک برای شما مناسب است.

اپلیکیشن Native چیست؟

اپلیکیشن بومی برنامه‌ای است که برای استفاده در یک دستگاه خاص طراحی شده است. به عبارت دیگر این نوع برنامه به طور مستقیم بر روی دستگاه نصب می‌شود. کاربران می‌توانند برنامه‌های بومی را در فروشگاه‌های آنلاین پیدا کنند، مثل فروشگاه App Store یا Google Play. به طور خلاصه این نوع اپلیکیشن قرار است بر روی یک دستگاه خاص و سیستم‌عامل آن استفاده شود. بنابراین به سخت افزار و نرم افزار دستگاه نیز متکی است. از طرفی برنامه‌های بومی معمولا با زبان خاصی که برای دستگاه و سیستم‌عامل آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوشته می‌شوند. مثلا توسعه برنامه‌های iOS با زبان Objective-C یا Swift انجام می‌شود. برنامه‌های بومی اندروید نیز به زبان Java نوشته می‌شوند.

اصطلاح Native را می‌توان برای برنامه‌های Photos یا Contacts که در واقع بر روی هر دستگاه اپل از قبل نصب شده‌اند نیز به کار برد. با این حال وقتی در مورد برنامه‌های وب روی موبایل صحبت می‌کنیم، اپلیکیشن‌های بومی معمولا به برنامه‌هایی اشاره می‌کنند که روی یک دستگاه یا پلتفرم خاص کار می‌کند.

نمونه‌هایی از اپلیکیشن‌های Native

اپلیکیشن‌های بومی می‌توانند به بسیاری از سرویس‌ها مانند میکروفون یا نوتیفیکیشن‌ها دسترسی داشته باشند. به این ترتیب توسعه اپلیکیشن بومی می‌تواند تجربه کاربری بهتری را ارائه دهد. نمونه‌های مختلفی از اپلیکیشن‌های بومی وجود دارد، از برنامه‌های مسیریابی گرفته تا پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و بازی‌ها. Instagram و Waze نمونه‌های بارزی از اپلیکیشن‌های بومی شناخته شده هستند.

اپلیکیشن Hybrid چیست؟

اپلیکیشن هیبریدی برنامه‌ای ترکیبی از یک برنامه بومی و یک برنامه وب است. به عبارت دیگر این نوع اپلیکیشن دارای ویژگی‌های برنامه بومی و برنامه وب است. اپ‌های هیبریدی معمولا در داخل اپ‌های بومی میزبانی می‌شوند، ضمن این‌که به کاربر اجازه می‌دهند از آنها در پلتفرم‌های مختلف استفاده کند. یکی از برجسته‌ترین نمونه اپلیکیشن‌های هیبریدی فیسبوک است (در ادامه خواهید فهمید که چرا کمپانی Meta از ساختن معروف‌ترین رسانه اجتماعی جهان به صورت یک اپ هیبریدی پشیمان است). هرچند کاربران برنامه مجاز به استفاده از آن هم در کامپیوتر و هم در تلفن همراه خود هستند.

اپلیکیشن‌های هیبریدی معمولا به امکانات دستگاه دسترسی دارند. بنابراین اگر می‌خواهید از تمام مزایای آن برنامه خاص استفاده کنید، باید به اپلیکیشن هیبریدی که روی دستگاه شما نصب شده است اجازه دهید به دوربین، لیست مخاطبین یا برخی ویژگی‌های دیگر دسترسی داشته باشد.

به عنوان یک قاعده کلی، اپ‌های هیبریدی با کمک زبان‌های برنامه نویسی مانند JS، HTML و CSS توسعه می‌یابند. اما اکثر کسب و کارها اپلیکیشن‌های بومی را به اپلیکیشن‌های هیبریدی موبایل ترجیح می‌دهند. دلیلش هم این است که اپ هیبریدی معمولا کندتر عمل می‌کند. این موضوع در واقع نقطه ضعف اصلی برنامه‌های هیبریدی است، همچنین سرعت آن‌ها به سرعت مرورگر بستگی دارد (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح می‌دهیم).

دو راه برای ایجاد اپ‌های هیبریدی وجود دارد. روش اول برنامه WebView است. این برنامه به صورت پیش‌فرض به کد در حال اجرا روی مرورگر دسترسی دارد که در یک برنامه داخلی نوشته شده است. برنامه هیبریدی کامپایل شده روش دیگری برای ایجاد یک برنامه موبایل هیبریدی به کد نوشته شده در سی شارپ یا جاوا اسکریپت اشاره دارد. سپس برای هر پلتفرم پشتیبانی شده، اپلیکیشن موبایل هیبریدی گردآوری می‌شود.

همانطور که در بالا ذکر شد، بسیاری از شرکت‌ها به دلیل عیب اصلی آن نمی‌خواهند یک برنامه موبایل هیبریدی ایجاد کنند. اما با توجه به این واقعیت که توسعه برنامه‌های هیبریدی به شما امکان می‌دهد هر دو سیستم‌عامل iOS و Android را بدون نیاز به نوشتن کد جداگانه پشتیبانی کنید، امروزه در بازار بسیار محبوب شده‌اند. این بدان معناست که شما می‌توانید بدون اتلاف وقت و هزینه، دو نسخه از برنامه را با هم دریافت کنید.

کدام یک را انتخاب کنیم؟

بدون شک توسعه یک اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار شما این روزها راه مفیدی برای ارتقای تعامل با مشتریان است. در نهایت هنگامی که تصمیم به ایجاد یک اپلیکیشن تلفن همراه برای شرکت خود گرفتید، قدم بعدی این است انتخاب کنید که آیا یک اپلیکیشن بومی یا یک اپلیکیشن هیبریدی (یا شاید یک وب اپلیکیشن) بسازید.

نوع دیگری از برنامه‌ها به نام وب اپلیکیشن وجود دارد. این نوع برنامه به نرم افزارهای کاربردی اطلاق می‌شود که روی وب سرور اجرا می‌شوند (برای مثال برنامه‌های بومی به صورت محلی بر روی سیستم‌عامل دستگاه اجرا می‌شوند). نمونه‌هایی از وب اپلیکیشن‌ها عبارتند از Google Docs، Google Slides، فضای ذخیره‌سازی ابری و موارد دیگر.

مارک زاکربرگ - مدیرعامل کمپانی Meta - اخیرا ادعا کرده که تبدیل یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی یعنی فیسبوک به یک برنامه هیبریدی کار اشتباهی بوده، چرا که اعتبار آن‌ها در بازار فناوری به دلیل کندی و تجربه کاربری کم کیفیت پایین آمده است.

اگرچه با توجه به این واقعیت که برنامه‌های هیبریدی دارای مزایای زیادی هستند، بسیاری از مردم حمایت خود را از آن‌ها به جای برنامه‌های بومی ابراز می‌کنند. برای نمونه برنامه‌های معروفی مانند Uber و Instagram هر دو اپلیکیشن هیبریدی هستند.

مزایا و معایب استفاده از اپلیکیشن‌های Native و Hybrid

تا اینجا ماهیت اپ‌های هیبریدی و بومی را یاد گرفته‌اید. حال بیایید نگاهی به مزایای استفاده از هر کدام بیندازیم.

مزایای انتخاب اپلیکیشن‌های Native

  • سرعت - همانطور که قبلا ذکر شد، اپلیکیشن‌های هیبریدی نسبت به اپلیکیشن‌های بومی کندتر هستند. چرا که اپ‌های بومی با ویژگی‌های داخلی دستگاه هماهنگ‌تراند.
  • عملکرد - اپلیکیشن‌های بومی به امکانات دستگاه دسترسی دارند. بنابراین در حین طراحی توسعه دهندگان به تمام ابزارها و APIهایی که توسط پلتفرم میزبان ارائه می‌شود دسترسی خواهند داشت.
  • کسب رتبه در فروشگاه‌های برنامه - با توجه به نکات ذکرشده، برنامه‌های بومی تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهند و به تبع موقعیت‌های بالاتری را هم در فروشگاه‌های برنامه نسبت به بسیاری از انواع دیگر برنامه‌ها پیدا می‌کنند.

مزایای انتخاب اپلیکیشن‌های Hybrid

  • مقرون‌به‌صرفه - به طوری که کسب و کارها برای ساختن نسخه‌های مختلف یک اپلیکیشن خاص نیازی به صرف هزینه اضافی ندارند. این بدان معناست که اپلیکیشن‌های هیبریدی توسعه هر دو برنامه iOS و Android را می‌پذیرند. بنابراین تیم توسعه اپلیکیشن مجبور نیست برای هر کدام کد جداگانه بنویسد. در نتیجه کسب و کارها می‌توانند از این طریق پول زیادی را پس‌انداز کنند. بدیهی است که چنین مزیتی برای سازمان‌های کوچک و متوسطی که دارای بودجه کم هستند بسیار سودمند خواهد بود.
  • عملکرد - برنامه‌های هیبریدی به دلیل عملکرد فوق‌العاده خود شناخته شده‌اند. این نوع برنامه می‌تواند عملکرد بسیار بهتری نسبت به وب اپلیکیشن‌ها یا سایت‌های واکنش‌گرا ارائه دهد.
  • ادغام با سایر برنامه‌ها - اپلیکیشن‌های هیبریدی را می‌توان با سایر برنامه‌ها ترکیب کرد. این یک مزیت باورنکردنی برای راه‌اندازهای برنامه به شمار می‌رود.

اگرچه برنامه‌های هیبریدی و بومی دارای مزیتهای فراوانی هستند، اما محدودیت‌های خاص خود را نیز دارند. در زیر می‌توانید با برخی از آن‌ها آشنا شوید.

معایب انتخاب اپلیکیشن‌های Native

  • هزینه بالا - برخلاف اپلیکیشن‌های هیبریدی، اپلیکیشن‌های بومی معمولا پرهزینه و زمان‌بر هستند. این نقطه ضعف ناشی از نیاز به توسعه دهندگانی است که بر روی دو پایگاه کد متفاوت برای اندروید و iOS کار می‌کنند.
  • پشتیبانی بیشتر مورد نیاز است - از آنجایی که برنامه‌های بومی ساخت و نگهداری بیش از یک پایگاه کد را بر عهده دارند، برای اجرای روان برنامه به پشتیبانی بیشتری هم نیازمند هستند.

معایب انتخاب اپلیکیشن‌های Hybrid

  • سرعت پایین - زمان زیادی طول می‌کشد تا اپلیکیشن‌های هیبریدی همه عناصر را بارگیری کنند. این مشکل معمولا توسط دستگاه و نسخه نرم افزار (مرورگر) ایجاد می‌شود.
  • اتصال اینترنت - برنامه‌های هیبریدی برای عملکرد صحیح نیاز به اتصال اینترنت دارند. یعنی کاربران ممکن است طیف وسیعی از ویژگی‌ها را هنگامی که برنامه در حالت آفلاین کار می‌کند، مشاهده نکنند.

جمع‌بندی

اپلیکیشن‌های بومی برنامه‌هایی هستند که برای اجرا بر روی یک سیستم‌عامل خاص طراحی شده‌اند. اپلیکیشن‌های هیبریدی ویژگی‌های یک برنامه بومی و یک برنامه وب را با هم ترکیب می‌کنند. تفاوت اصلی بین بومی و هیبریدی این است که نوع اول را می‌توان در همه سیستم‌عامل‌ها توسعه داد، در حالی که دومی برای یک سیستم‌عامل خاص توسعه یافته است.

درک این نکته ضروری است: مشتریان معمولا اهمیتی نمی‌دهند که یک اپلیکیشن در کدام سمت و توسط چه فناوری‌هایی ساخته می‌شود. آن‌چه برای آن‌ها اهمیت دارد عملکرد صحیح برنامه است. پس در نتیجه تصمیم برای انتخاب، بیشتر به نحوه تعامل کاربران با اپلیکیشن شما بستگی دارد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات