مشتریان جدید در مقابل مشتریان فعلی، کدام یک مهمتر است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

مشتریان جدید در مقابل مشتریان فعلی، کدام یک مهمتر است؟

اگر یک طراح فریلنس هستید که در بازار هدف خود مشغول به کار هستید اما حس می‌کنید بازار کارتان در حال کوچک شدن است یا کسب و کار کافی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد، شاید به این معنی باشد که زمان آن رسیده که مشتریان خود را تغییر دهید. این کار می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود اما معمولا شامل تصمیم گیری در مورد مکان مناسب برای گشتن به دنبال مشتریان جدید و یا افزایش و تقویت روابط خود با مشتریان فعلیتان است. ما تمام جوانب منفی و مثبت استراتژی‌ها را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم تعیین کنیم که کدام یک برای شما مناسب است.

سلامت بازار

به طور کلی طراحی در دهه گذشته، بازار خریدار و فروشندگان بوده است. جمعیت زیادی به همراه‌ شرکت‌های کوچکی در بازار در عرصه طراحی حرفه‌ای فعالیت دارند. در عین حال نسبت به گذشته، طراحان کارِ بیشتری به وجود آمده‌اند. این بدان معناست که حتی برای طراحی که در گوشه‌ای از خانه نشسته است هم فرصت‌های زیادی وجود دارد. اگر به دنبال محدود کردن پایه مشتریان خود هستید، که باید همیشه این کار را انجام دهید، یک رویکرد عاقلانه این است که مشتریان فعلی خود را ارزیابی کرده و مشخص کنید آیا آن‌ها هنوز علاقه‌مند به خدماتی که در بازار ارائه می‌دهید هستند یا خیر. 

اگر اینطور نیست، وقتش رسیده است که این مشتری‌ها را کنار گذاشته و افراد جدیدی را پیدا کنید. مهم نیست که در چه رشته‌ای فعالیت دارید، همیشه مشتریان با پتانسیلی در بازار وجود دارند. 

تمرکز بیرونی

تمرکز برای رسیدن به مشتری‌های جدید از نظر بازاریابی و دستیابی به فرصت، نیاز به زمان و تلاش بیشتری دارد. اما می‌تواند به یک شغل فریلنسریِ پرسودتر منجر شود. نه فقط به این دلیل که می‌توانید به راحتی تجربه‌های خود را بالا ببرید، بلکه به این دلیل که دائما خود را در معرض دید افراد جدید قرار می‌دهید تا برایشان کار کنید. آن‌ها با خود فرصت‌های جدید و فوق‌العاده‌ای را به همراه دارند.

ممکن است با یک مشتری وارد رابطه کاری شوید و او از شما بخواهد تا کاری را انجام دهید که از نظرتان چیز خاصی ندارد اما به نظر می‌رسد آن مشتری آشنایی خاصی با یکی از افراد بانفوذ در تخصص شما را دارد و شما برای معرفی شدن به او لحظه شماری می‌کردید. خوب، اگر بتوانید مشتری اول را به اندازه کافی تحت تاثیر قرار دهید، معرفی شدن به مشتری دوم بسیار آسانتر خواهد شد.

بودجه‌های کم

بعضی اوقات، مشتریان به خاطر دلایل مالی، تعداد خدمات طراحی پذیرفته شده را کاهش می‌دهند. در این شرایط بهتر است به جای اینکه امیدوار باشید مشتریان فعلی شما دوباره از شما خدماتی را بخواهند، دنبال مشتری‌های جدید باشید. اگر یکی از منابع مهم درآمد شما ناگهان قطع شد، نگران نشوید چون قرار نیست اتفاق بدی برایتان رخ دهد. من این اتفاق را در بسیاری از طراحان دیده‌ام. اگر در زندگی مسیری را پیدا کردید که دارای فرصت‌های شغلی بهتر و بیشتری است، شغل فعلی خود را رها کرده و به دنبال آن شغل جدید بروید. با این حال به خاطر داشته باشید که بهترین مشتری‌ها همیشه کسانی هستند که با آن‌ها روابط واقعی برقرار می‌کنید. اگر علاقه‌ای به ارزش نهادن و ایجاد دوستی در مشتریان جدید ندارید، یعنی دیگر نیازی به جستجوی شغل جدید نیست.

شما درگیر مشتریانی می‌شوید که یک دنده‌اند و به شما اهمیتی نمی‌دهند. آن‌ها شما را به چشم ابزار می‌بینند و این طرز دید اصلا مناسب یک طراح نیست. ابزارها نمی‌توانند مذاکره کرده یا تصور خوبی را ایجاد کنند، آن‌ها همیشه باید کارهایی که به آن‌ها گفته شده است را تمام و کمال انجام دهند. 

ارجاع داده شدن

با این حال، شما نباید مشتریان فعلی خود را رها کنید. با بیشتر ارزش نهادن به آن‌ها می‌توانید از آن‌ها تشکر کنید. این باعث می‌شود تا آن‌ها انگیزه بیشتری پیدا کرده تا کارهای بیشتری را به شما تحویل داده و یا شما را به دیگران ارجاع دهند. شما از قبل روابطی را با مشتریان فعلی خود داشته‌اید پس تقاضای ارجاع داده شدن بسیار آسانتر خواهد بود. با این حال، طراحان زیادی وجود دارند که سختی‌های زیادی را از این بابت کشیده‌اند. آن‌ها می‌ترسند که مشتری به آن‌ها جواب منفی بدهد یا این کار تبدیل به تحمیلی برای مشتری ‌باشد. این عین اصل حقیقت است. 

ممکن است شما با مشتری‌هایی روبرو شوید که از معرفی کردن شما به دیگران سر باز می‌زنند، این نشانه آن است که وقتش رسیده روابط خود را با آن مشتری قطع کنید. به یاد داشته باشید، درخواست ارجاع داده شدن بخشی کاملاً عادی از روند کار در فریلنسری است. اگر شما تجارت یک مشتری را با ارزش کردید و او از انجام دادن این کار کوچک امتناع کرد، بدانید که مشکل از اوست نه از شما.

نتیجه گیری

بنابراین انتخاب بین مشتری‌های جدید و مشتری‌های فعلی تصمیمی شخصی است و باید طبق منطق و آنچه که فکر می‌کنید درست است گرفته شود. همه‌ی این‌ها به وضعیت فردی شما و روابطی که با مشتری‌های خود دارید بستگی دارد. با این حال، عاقلانه است که همیشه مراقب فرصت‌های جدید باشید تا قربانیِ هرگونه اتفاق ناگهانی و ناخوشایندی نشوید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی