ویژگی‌هایی که باعث بالا رفتن اهمیت نودجی‌اس می‌شوند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

ویژگی‌هایی که باعث بالا رفتن اهمیت نودجی‌اس می‌شوند

نودجی‌اس پلتفرمی است که براساس محیط اجرایی کروم ایجاد شده و می‌تواند به شما این قابلیت را بدهد تا به راحتی اپلیکیشن‌های مقیاس‌پذیر و سریع مبتنی بر وب را ایجاد کنید. نودجی‌اس یک تکنولوژي مبتنی بر رویداد و non-Blocking است از این رو می‌تواند برای اپلیکیشن‌هایی که نیاز به تبادل حجم زیادی از داده‌ها به صورت بلادرنگ را دارند مناسب باشد.

این تعاریف، کلماتی‌ هستند که در وبسایت رسمی نودجی‌اس بیان شده است. با این حال کلمات استفاده شده در این تعریف به نظر نمی‌رسد که برای یک برنامه‌نویس مبتدی چندان مفهومی داشته باشد. به همین دلیل ما امروز قصد داریم تا به صورت ساده از نودجی‌اس بگوییم و همچنین دلایلی که باعث می‌شود نودجی‌اس در این حد مهم باشد را بررسی خواهیم کرد.

نودجی‌اس پلتفرمی‌ست که در سال ۲۰۰۹ توسط Rayn Dahl ساخته شد. این پلتفرم به توسعه‌دهندگان اجازه می‌داد تا با استفاده از جاوااسکریپت و مجموعه‌ای از ماژول‌ها، یک وب اپلیکیشن مبتنی بر سرور را ایجاد کنند. ماژول‌هایی که نودجی‌اس ارائه می‌کرد باعث می‌شد تا توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور با پیچیدگی کمتری روبرو شود. شایان ذکر است که بگوییم این پلتفرم توسط هر سه سیستم عامل محبوب یعنی لینوکس، ویندوز و مک پشتیبانی نیز می‌شود.

با‌گذشت یک دهه از ساخت نودجی‌اس شرکت‌های محبوبی به این تکنولوژی روی آورده‌اند. در بین برخی از نام‌ها می‌توان Groupon، Netflix، Linkedin، IBM و PayPal را دید. البته لیست وبسایت‌های ساخته شده با این پلتفرم بسیار بیشتر از این موارد است و انتظار می‌رود که در سال‌های آینده نیز این میزان استفاده بیشتر شود. 

Netflix یکی از شرکت‌های بزرگی است که اهمیت بسیار زیادی به نودجی‌اس می‌دهد چرا که براساس گفته‌های خود شرکت زمان اجرای برنامه‌ها با استفاده از نودجی‌اس سریع‌تر شده و از آنجایی که به راحتی با بخش Front-End ادغام می‌شود شخصی‌سازی و کار با آن ساده‌تر است. پیشرفت استفاده از نودجی‌اس در نتفلیکس به جایی رسیده که حال انتظار دارند تا لایه‌های Data Access را نیز با نودجی‌اس بازنویسی کنند.

PayPal یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ است که در حوزه Fin-tech کار کرده و حدود ۲۶۷ میلیون کاربر فعال دارد. این شرکت پی برده که استفاده از نودجی‌اس می‌تواند کارایی اپلیکیشن اصلی‌شان را بالاتر ببرد. از طرفی دیگر استفاده از نودجی‌اس در این شرکت باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان بخش‌های مختلف بهتر بتوانند با همدیگر تعامل برقرار کنند.

حال بیایید به دلایلی توجه کنیم که باعث ویژه بودن نودجی‌اس شده است. اما قبل از آن اگر قصد یادگیری نودجی‌اس را دارید ما در وبسایت راکت یک مجموعه آموزشی فوق‌العاده را برای شما تدارک دیده‌ایم که می‌توانید به صورت قدم به قدم با نودجی‌اس و تکنولوژی‌های مربوط به آن آشنا شوید. برای مشاهده این مجموعه آموزشی به این لینک مراجعه نمایید. 

موتور جاوااسکریپت Google V8

موتور جاوااسکریپتی Google V8 کدهای جاوااسکریپتی را به زبان ماشین تبدیل می‌کند. خود این موضوع روی بالا بودن کارایی وب سرورها تأثیر بسیار زیادی دارد. در‌واقع نسبت به مفسرهای دیگر جاوااسکریپت این روش می‌تواند سرعت بالاتری را ارائه کرده و همچنین کدهای بهینه‌تری را تحویل کامپیوتر دهد.

محیط‌های توسعه بسیار زیاد

می‌توان گفت که تقریباً در هر کد ادیتوری قابلیت توسعه کدهای جاوااسکریپتی و از این رو نودجی‌اس را دارید. در میان گزینه‌های محبوب امروزه می‌توان به ویژوال استدیو کد، Atom، Sublime Text و… اشاره کرد. جدای از آن یکسری IDE منحصر به فرد نیز برای نودجی‌اس وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در این لینک مشاهده کنید. 

ابزارهای قدرتمند

توسعه‌دهندگان در نودجی‌اس می‌توانند از قدرت یک ابزار مدیریت پکیج با نام npm بهره بگیرند. از طریق npm شما می‌توانید پکیج‌های مختلف را دانلود کرده، پروژه‌ها را build نموده و آن‌ها را اجرا کنید. npm روشی بسیار قدرتمند، سازگار و سریع برای مدیریت پکیج‌ها و dependencies یک پروژه است.

عملیات‌های غیرهمزمان I/O

تمام عملیات‌های I/O انجام شده توسط نودجی‌اس به صورت غیرهمزمان صورت می‌گیرد. این اتفاق با ارسال یک وظیفه غیرهمزمان به حلقه رویداد همراه با تابع call-back صورت می‌گیرد. زمانی که این رویداد دریافت شد اپلیکیشن همزمان به کار خود ادامه داده و منتظر دریافت خروجی از طرف حلقه رویداد خواهد بود.

Codebase واحد

نودجی‌اس به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با استفاده از جاوااسکریپت هم برای قسمت کلاینت و هم برای قسمت سرور کدنویسی کنند. بنابراین یک برنامه‌نویس دانش پایه‌ای مناسبی برای توسعه اپلیکیشن‌های Back-End و Front-End را خواهد داشت. اما این موضوع چه اهمیتی دارد؟

در این حالت شما نیاز به تعداد کمتری برنامه‌نویس خواهید داشت از این رو هزینه کمتری صرف خواهید کرد. بروزرسانی و نگه‌داری کدها نیز بسیار ساده‌تر خواهد بود چرا که همه تکنولوژی‌های استفاده شده مبتنی بر یک زبان و یا یک تکنولوژی هستند.

فایل استریمینگ

به دلیل بهینه بودن جریان استریمینگ I/O در نودجی‌اس، مدت زمان استریم یک فایل در فایل سیستم بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. 

جامعه کاربری

یکی از مسائل مهمی که در ارتباط با نودجی‌اس وجود دارد جامعه کاربری بزرگ آن است. هزاران انجمن برنامه‌نویسی مختلف وجود دارد که در حال حل کردن سؤالات و مشکلات مربوط به نودجی‌اس هستند. از طرفی دیگر همین جامعه کاربری باعث شده‌اند تا دوره‌های آموزشی و منابع بسیار زیادی در اختیار همگان قرار بگیرد. 

مقیاس‌پذیری آسان

شما به صورت کامل در امر مقیاس‌دهی به اپلیکیشن آزاد هستید. از این رو آزاد هستید که می‌توانید به صورت افقی و عمودی اپلیکیشن‌های ساخته شده با نودجی‌اس را مقیاس‌دهی کنید. با افزودن نودهای بیشتر به سیستم موجود مقیاس‌دهی به صورت افقی صورت می‌گیرد. چنین اتفاقی برای مقیاس‌دهی عمودی نیز اتفاق خواهد افتاد.

متن باز و رایگان

البته این ویژگی را تقریباً می‌توان در تمام فریمورک‌های مدرن مبتنی بر وب نیز مشاهده کرد. متن باز بودن نودجی‌اس به شما این قابلیت را می‌دهد که در صورت تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای از سورس کد آن استفاده کرده و یا در توسعه پروژه اصلی مشارکت داشته باشید. رایگان بودن آن نیز منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد.

در پایان

امروزه با پیشرفت نودجی‌اس و انتخاب بیشتر شرکت‌ها، موقعیت‌های کاری بیشتری نیز ایجاد شده است. به نظر می‌رسد که آینده توسعه‌دهندگان نودجی‌اس روشن است. 

اگر قصد یادگیری نودجی‌اس را دارید ما در وبسایت راکت یک مجموعه آموزشی فوق‌العاده را برای شما تدارک دیده‌ایم که می‌توانید به صورت قدم به قدم با نودجی‌اس و تکنولوژی‌های مربوط به آن آشنا شوید. برای مشاهده این مجموعه آموزشی به این لینک مراجعه نمایید. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا