جشنواره تکرارنشدنی نوروزی راکت آغاز شد! | هر روز یک سوپرایز ویژه!

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
سازگار کردن وردپرس با موبایل‌ها
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

سازگار کردن وردپرس با موبایل‌ها

امروزه می‌بینیم که بسیاری افراد از دستگاه‌های تلفن همراه خود برای مطالعه، پیگیری اخبار یا جستجوی هر چیزی به صورت آنلاین استفاده می‌کنند. طبق یک گزارش منتشر شده 60 درصد جستجوها از دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شود. پس اگر مخاطبان هدف شما بخشی از این جمعیت هستند که روز به روز هم به تعداد آن‌ها افزوده می‌گردد، واقعا هیچ گزینه‌ای ندارید جز این‌که تلاش کنید وب سایتتان در تلفن‌های همراه به درستی کار کرده و همه چیز عالی به نظر برسد. بنابراین در این مقاله می‌خواهیم به برخی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا وب سایت وردپرسی خود را با گوشی‌های تلفن همراه سازگار کنید، نگاهی بیاندازیم.

یک وب سایت سازگار با موبایل مانند یک نسخه کوچک از وب سایت معمولی به نظر می‌رسد. برای دستیابی به این ظاهر لازم است هر عنصر در وب سایت خود را بهینه کنید تا با اندازه صفحه نمایش شما متناسب باشد. برای جذب و حفظ ترافیک نیز باید مطمئن شوید که وب سایتتان به ویژه در تلفن‌های همراه سریع بارگذاری می‌شود.

ربات‌های گوگل هنگام بررسی اینکه آیا یک صفحه وب برای موبایل مناسب است یا خیر، فاکتورهای زیادی را بررسی می‌کنند، از جمله:

  • آیا این صفحه دارای تبلیغات بسیار زیاد است یا حتی نرم افزارهایی که برای دستگاه‌های تلفن همراه مناسب نیستند مانند Flash و Java.
  • آیا اندازه محتوا با اندازه صفحه نمایش متناسب است، به طوری که بدون بزرگنمایی یا اسکرول افقی متن قابل خواندن باشد.
  • آیا لینک‌ها به طور مشخص از هم جدا شده‌اند تا به راحتی بتوان روی آن‌ها ضربه زد.

چرا وب سایت باید با موبایل سازگار باشد؟

توسعه وب سایت وردپرسی سازگار با موبایل نتیجه افزایش تعداد تلفن‌های همراه، اتصالات راحت‌تر شبکه و دسترسی به وای فای در مکان‌های عمومی است. دلایل قانع کننده دیگر عبارتند از:

  • موتورهای جستجو، تلفن همراه را به عنوان یک عامل برای بهبود رتبه‌بندی در نظر می‌گیرند. همچنین سازگاری با تلفن همراه بر اساس هر صفحه تعیین می‌شود. این بدان معناست که بخش‌های سازگار با موبایل وب سایت شما در نتایج جستجو رتبه بالاتری دارند، در حالی که محتوای ناسازگار رتبه پایین‌تری می‌گیرند.
  • یک صفحه وب که به سختی پیمایش می‌شود ممکن است منجر به نرخ پرش بالاتری شده و می‌تواند به سئو سایت شما آسیب برساند. در مقابل یک صفحه وب سازگار با موبایل می‌تواند به سرعت سایت و سئو بهتر منجر شود.
  • سازگار کردن صفحات وب با موبایل اغلب به این معنی است که اتصالات شبکه، طرح‌بندی‌های تمیز، URL یکپارچه و در کل یک پایگاه کد مرتب داشته باشید.
  • سازگاری با موبایل، تقویت برند و فروش را نیز بهبود می‌بخشد.

چگونه وب سایت وردپرسی خود را با موبایل سازگار کنیم؟

امروزه قالب‌های مدرن وردپرس مانند Total رسپانسیو (واکنش‌گرا) هستند و می‌توانند وب سایت را در هر دستگاهی نمایش دهند. اما شما می‌توانید به منظور بهینه‌سازی وب سایت خود برای موبایل، علاوه بر استفاده از یک قالب رسپانسیو، کارهای زیاد دیگری هم انجام دهید.

1. استفاده از رویکرد First Mobile

در سناریوی کنونی دنیای دیجیتال نمی‌توان اهمیت سازگاری با تلفن همراه را نادیده گرفت. به عنوان مثال در ایالات متحده، نسبت مدت زمان استفاده از محتوای دیجیتال برای تلفن‌های همراه در مقایسه با کامپیوترهای دسکتاپ 51 درصد به 42 درصد است. به همین دلیل برای جذب این تعداد مخاطب، صاحبان وب سایت صرفا طراحی موجود را برای اندازه‌های مختلف صفحه بهینه نمی‌کنند. بلکه یک قدم جلوتر می‌روند و رویکرد First Mobile را اتخاذ می‌کنند.

این رویکرد یک طراحی UX (تجربه کاربری) به طور خاص برای تلفن‌های همراه ایجاد کرده و استراتژی محتوا را برای اندازه صفحه نمایشهای کوچکتر اولویت‌بندی می‌کند. این امر موجب می‌گردد که فقط وب سایت دسکتاپ معمولی موجود برای موبایل بهینه نشود.

یکی دیگر از دلایل مهم برای در اولویت قرار دادن موبایل، بیانیه گوگل در نوامبر 2016 برای تغییر تدریجی ایندکس کردن صفحات موبایل بود. این روش شامل بررسی کردن صفحات موبایل قبل از صفحات دسکتاپ است. هنگام انتخاب یک سایت برای ایندکس کردن صفحات موبایل، گوگل از classifierها استفاده می‌کند تا بفهمد یک سایت چقدر برای رویکرد Mobile First آماده است. این classifierها تعیین می‌کنند که صفحه دسکتاپ در مورد محتوا، لینک‌ها، لایه‌بندی‌ها، مالتی‌مدیا و... چقدر قابل مقایسه یا برابر با صفحه تلفن همراه است. گری ایلیز در کنفرانس SMX East به مخاطبان نشان داد که برخی از سایت‌ها در حال حاضر در لیست ایندکس تلفن همراه هستند و موارد بیشتری هم بعدها اضافه خواهد شد.

2. بهینه‌سازی تصاویر

حجم فایل‌های تصویری معمولا زیاد است، بنابراین کندتر از محتواهای دیگر مانند متن و HTML بارگذاری می‌شوند. برای اینکه وب سایت خود را با موبایل سازگار کنید، باید تصاویر را متناسب با نمایشگرهای کوچک‌تر بهینه نمایید. از آنجایی که وردپرس نسخه 4.4 تا حد زیادی این موضوع را در نظر می‌گیرد، اما همیشه می‌توانید از پلاگین‌های مخصوص برای بهینه‌سازی بیشتر تصاویر خود نیز کمک بگیرید.

همچنین می‌توانید کارهای بیشتری برای بهینه‌سازی تصاویر انجام دهید. همیشه در نظر داشته باشید که بهینه‌سازی تصاویر نیازمند تعادل بین تجربه کاربری، جذابیت بصری و عملکرد صفحه است. اول از همه تصاویر اضافی را حذف کنید. در مرحله بعد حتی قبل از آپلود تصاویر، آن‌ها را با فشرده‌سازی در اندازه‌های کوچک‌تر بهینه نمایید. اگر با فتوشاپ کار می‌کنید، از گزینه Save for Web استفاده کنید. ابزارهای آنلاین مانند TinyPNG یا پلاگین‌هایی مثل WPSmush می‌توانند این کار را موثرتر انجام دهند. علاوه بر این یک صفحه گیت هاب نیز وجود دارد که می‌تواند به شما در مقایسه ابزارهای فشرده‌سازی مختلف کمک کند.

3. پیاده‌سازی AMP

Accelerated Mobile Pages یک ابتکار نوین توسط گوگل برای بارگذاری سریع محتوا در تلفن همراه است. این قابلیت به نویسندگان اجازه می‌دهد که فقط یک محتوای مناسب برای موبایل ایجاد کرده و بعد آن را در همه جای وب بارگیری کنند. AMP در واقع نوعی بهینه‌سازی وب سایت است که طبق نیاز گوگل به روشی یکپارچه انجام می‌شود. طیف گستنرده‌ای از قالب‌های تبلیغاتی، شبکه‌های تبلیغاتی و فناوری‌ها از این طریق در دسترس خواهد بود. در عین حال ناشران نیز می‌توانند قالب‌های خود را انتخاب کنند، به شرطی که با سرعت بالا همراه باشند. به زودی آموزش‌هایی را در این زمینه منتشر خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله ترکیب AMP و PWA را برای تجربه‌ای بسیار سریع مطالعه کنید.

در نتیجه محتوای AMP فورا در جستجوی گوگل در دسترس خواهد بود و از طریق پلتفرم‌های اجتماعی مانند Twitter، LinkedIn و Pinterest نیز قابل دسترسی است.

قالب‌بندی و تحویل صفحات برای موبایل باعث می‌شود سرعت این صفحات در دستگاه‌های تلفن همراه بسیار بیشتر شود. میانگین زمان بارگذاری یک صفحه AMP از نظر گوگل کمتر از نیم ثانیه است. تا اکتبر 2017 بیش از 25 میلیون دامنه وب سایت، 4 میلیارد صفحه AMP را منتشر کرده‌اند. این فناوری منجر به افزایش 10 درصدی ترافیک وب سایت و دو برابر شدن زمان صرف شده در صفحات وب شده است. همچنین وب سایت‌های تجارت الکترونیک AMPed شاهد افزایش 20 درصدی در تبدیل‌های فروش نسبت به صفحات غیرAMP بودند.

AMP هنوز یک فاکتور رتبه‌بندی نیست، اما می‌تواند تأثیر زیادی بر تجربه کاربری و در نتیجه سئو داشته باشد.

4. اجتناب از Popupهای تمام صفحه

شکی نیست که پاپ‌آپ‌ها نقش مهمی در تبلیغات دارند. اما همیشه باید هنگام استفاده از آن‌ها تجربه کاربری را در اولویت قرار دهید. این پنجره‌های بازشونده که مرتبط با موضوع مورد جستجو هستند، عناوین جذابی دارند و ارزش واقعی را به خواننده ارائه می‌دهند. از سوی دیگر پاپ‌آپ‌های هرزنامه که تبلیغات را روی محتوای اصلی نمایش می‌دهند، موجب فرار بازدیدکننده می‌شوند.

وقتی کاربر روی لینک صفحه‌ای که توسط گوگل جستجو کرده کلیک می‌کند، محتوایی که برای موبایل ایندکس شده باید به راحتی در دسترس باشد. در غیر این صورت ممکن است در نتایج جستجوی تلفن همراه (پیاده‌سازی شده از ژانویه 2017) رتبه خوبی نگیرد. پاپ‌آپ‌ها در پاسخ به تعهدات قانونی مانند کوکی‌ها، تأیید سن یا اجازه دسترسی به محتوای قفل‌شده برای گوگل مناسب هستند. همین امر در مورد تبلیغاتی که کمترین فضای صفحه را اشغال می‌کنند و به راحتی قابل رد کردن هستند نیز صادق است.

در مقابل پاپ‌آپ‌هایی که هنگام بازدید کاربر از صفحه ظاهر می‌شوند و محتوای اصلی را پوشش می‌دهند، مورد لطف گوگل قرار نمی‌گیرند.

جان مولر - مدیر آنالیز وبمسترهای گوگل - توصیه می‌کند پاپ‌آپ‌هایی که بین کلیک جستجو و دسترسی به محتوا نمایش داده می‌شوند، تأثیر منفی بر رتبه‌بندی دارند. در نتیجه نمایش آن‌ها هنگام جابجایی از صفحه‌ای به صفحه دیگر ممکن است رتبه‌بندی را پایین بیاورد.

5. ایجاد اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن نوعی برنامه است که روی دستگاه‌های تلفن همراه، تبلت‌ها یا ساعت‌های هوشمند اجرا می‌شود. اپلیکیشن‌ها در دسته‌بندی‌های متنوع مانند کاربردی، عملکردی، مسیریابی، سرگرمی، ورزش و تناسب اندام در فروشگاه‌های برنامه در دسترس هستند. به عنوان مثال فیسبوک با 140 میلیون دانلود در ماه، به عنوان محبوب‌ترین اپلیکیشن شناخته می‌شود.

بسیاری از کسب و کارها هم وب سایت‌های سازگار با موبایل و هم اپلیکیشن‌های موبایل دارند. چرا که اپلیکیشن می‌تواند اطلاعات را در قالبی بهتر و قابل درک فراهم آورد. همچنین گرافیک و رابط کاربری بهتری داشته و تعامل بیشتری را نیز ارائه می‌دهد. امروزه بسیاری از فعالیت‌های تجارت الکترونیک از جمله پرداخت‌ها از طریق موبایل انجام می‌شود. بنابراین اپلیکیشن‌های تلفن همراه آمده‌اند تا بهره‌وری را افزایش دهند، روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود. خبر خوب این است که تبدیل یک وب سایت به اپلیکیشن یا حتی پیاده‌سازی اپلیکیشن برای مشاغل کوچک تقریبا آسان است.

اپلیکیشن‌های موبایل با فراهم کردن امکانات متنوع برای کاربران از طریق ضربه زدن مستقیم در گوشی‌هایشان، ترافیک را افزایش می‌دهند و کاربران می‌توانند در یک لحظه با چند ضربه کارشان را انجام دهند. اپلیکیشن‌ها همچنین به شما کمک می‌کنند تا به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کنید و به خوبی با شبکه‌های اجتماعی یکپارچه شوید. به علاوه می‌توانید از آن‌ها برای به‌روزرسانی منظم لیست محصولات خود و ارائه تخفیف و پیشنهاد بهره بگیرید.

جمع‌بندی

پس از انجام تمام بهینه‌سازی‌ها برای سازگاری بهتر وب سایت خود با موبایل، فراموش نکنید که آن را در PageSpeed ​​Insights تست کنید. Google Mobile Friendly Test نیز وب سایت‌ها را بر اساس URL آن‌ها تست می‌کند.

نکات ذکر شده در این مقاله به هیچ وجه جامع و کامل نیست. هزاران پلاگین وردپرس و راهنماهای بیشتری وجود دارد که می‌تواند به شما در بهبود وب سایتتان کمک کند. بنابراین اگر نکته‌ای برای اضافه کردن یا سوالی در این مورد دارید، آن را در بخش نظرات زیر ارسال کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است