وبسایت‌تان را بهینه سازی کنید!
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

وبسایت‌تان را بهینه سازی کنید!

زمانی که شرکت‌ها شروع به ساخت یک وبسایت می‌کنند مطمئنا از انجام این‌ کار هدفی دارند. ممکن است آن‌ها قصد داشته باشند تا نام یک برند را معروف کنند و یا اینکه بخواهند کاربران بیشتری را کسب کنند. شاید هم آن‌ها بخواهند که میزان خریدهای آنلاین را به صورت سریعی افزایش دهند.

ممکن است برای شرکت‌های دیگری نیز هدف این باشد که از طریق کلیک کردن درآمد تبلیغات بالایی کسب نمایند. در هر حال جدای از اینکه هدف یک شرکت چه می‌تواند باشد، برای آنکه استراتژی آن‌ها مؤثر واقع شود و بتوانند به اهداف خود برسند باید بدانند که چگونه نرخ تبدیلات را بهینه کنند و روی مسیر آن ادامه دهند. 

چرا نرخ تبدیلات مهم است

نرخ تبدیلات وبسایت یکی از معیارهای بسیار مهم برای یک وبسایت است، با استفاده از این معیار می‌توان میزان موفقیت و یا شکست یک شرکت در زمینه رسیدن به مقصد و استراتژی مورد نیازش را کشف کنیم. با استفاده از داده‌هایی که از نرخ تبدیلات در یک بازه زمانی خاص جمع آوری می‌شود، مدیران کسب و کارها می‌توانند به میزان برگشت به استراتژی بازاریابی‌شان مطمئن شوند و روی آن سرمایه گذاری کنند. به همین طریق، نرخ تبدیلات می‌تواند در ساختن و مدیریت یک طراحی کاربر پسند نیز ما را یاری دهد. 

درست مانند یک آزمایش علمی شما می‌توانید قسمت‌های مختلف از همدیگر را به صورت جداگانه تغییر دهید و میزان نرخ تبدیلات آن‌ها را در یک محیط و شرایط مناسب برای بازاریابی مشاهده کنید. 

برای مثال شما می توانید یک کمپین تبلیغات آنلاین راه اندازی کنید و طراحی وبسایت را تا مدت زمانی در گوشه‌ای قرار دهید و به آن کاری نداشته باشید، بعد از مدتی می‌توانید میزان تاثیر کمپین تبلیغاتی‌تان را روی نرخ تبدیلات مشاهده کنید. بعد از آن می توانید در کنار داشتن کمپین تغییرات کوچکی را در طراحی ایجاد کنید و منتظر این بمانید که آیا این تغییرات می‌تواند در شرایط کلی نرخ تبدیلات تاثیر بگذارد یا نه. تمام این آنالیز‌هایی که روی نرخ تبدیلات انجام می‌دهید به شما این کمک را می کند تا با تصمیمات بازاریابی خودتان را بهتر به سوی جلو هدایت کنید.

روانشناسی کاربران وبسایت

برای اینکه بتوانید طراحی عالی را برای داشتن نرخ بالایی از تبدیلات داشته باشید در نقطه ابتدایی نیاز دارید که بدانید ذهن کاربران‌تان چگونه کار می‌کند. اگرچه انسان‌ها به صورت منحصر به فرد و پیچیده کار می‌کنند اما وقتی این مسئله به دنیای وب کشیده می‌شود متوجه می‌شوید که برخی از این افراد بسیار شبیه یکدیگر هستند. برخی از این موارد پایه‌ای که در زمینه روانشناسی وجود دارد می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید بهتر واکنش‌های کاربری را پیش‌بینی کنید. 

۱- قانون تساوی

اساسا، قانون تساوی بیان می‌کند که علاقه‌مندی‌ها کاربران به صورت کلی با همدیگر در ارتباط هستند، آن‌ها از آیتم‌هایی که درست سازمان‌دهی شده اند نسب به مواردی که بسیار پیچیده‌اند، بیشتر خوششان می‌آید. وقتی این موضوع وارد دنیای وب می‌شود به این نتیجه می‌رسیم که کاربران همیشه دوست دارند به اطلاعاتی که می‌خواهند به صورت آسان و سریع دسترسی پیدا کنند. ممکن است اینگونه به نظر برسد که ما اصول طراحی را زیر سوال می‌بریم و به آن اهمیتی قائل نیستیم، اما در واقع مسئله مهم این است که اگر مخاطبین شما نتوانند چیزی را متوجه شوند مانند آن خواهد بود که آن‌ها را از خودتان دور کنید.

۲- قانون هیک

قانون هیک ایده‌ای است که در آن افزایش انتخاب‌ها باعث می شود که میزان زمان تصمیم گیری نیز افزایش پیدا کند. این موضوع همچنین به پارادوکس انتخابی نیز مشهور است.

گرچه شاید فکر کنید که دادن انتخاب های بیش از حد به کاربر، یک تاکتیک ایده‌آل برای بازاریابی باشد، اما این موضوع باعث می شود که مانع از تصمیم گیری آن‌ها شوید و این حالت در نهایت ممکن است باعث آن شود که کاربر بدون انجام یک کنش خاص وبسایت را به کلی ترک کند.

طراحی مینیمالیستی یکی از مواردی است که باعث می‌شود کاربران در مورد وبسایت نیاز به فکر کردن (به مقدار زیاد) نداشته باشند و کار مورد نظر را انجام دهند.

۳- قانون فیت

اندازه یک هدف و فاصله آن با کاربر بیان‌گر میزان زمانی است که کاربر می‌تواند به آن برسد. این اساسی‌ترین موضوعی است که در قانون فیت بیان می شود. در دنیای طراحی وب و نرخ‌های تبادل این شرایط می‌تواند برای اندازه ایده‌ال مناطق کلیک پذیر صدق کند.

۴- قاعده نسبت طلایی و سوم

مردم معمولا دوست دارند با لایه‌بندی زیبایی از وبسایت همراه باشند. قاعده سوم، یک قاعده ترکیب تصاویر است که در آن راهی که چشم‌ها یک صفحه را پویش می‌کنند بیان می‌شود. طراحی‌ها باید به سه عدد افقی و عمودی تفکیک شوند، تا در نهایت یک شبکه از نه مربع ایجاد گردد. وقتی یک المان یا بخش در تقاطع خط‌های افقی و عمودی می‌افتد به این معناست که از لحاظ بصری بسیار زیبا و رضایت بخش بوده اند.

درست مانند قاعده قبلی، قاعده طلایی نیز قصد دارد تا یک الگوی زیبا و رضایت بخش برای طراحی بصری ایجاد کند. نسبت 0.618 ارتفاع به عرض باعث می شود که یک شکل مارپیچ‌گونه بوجود بیاید که در آن کاربر به یک نقطه بیشتر چشم می‌دوزد. طراحان می‌توانند برای بهتر دیده شدن برخی از المان‌ها مانند دکمه‌های CTA از هر دو قاعده موجود استفاده کنند.

المان‌های طراحی وب که نرخ تبدیلات را افزایش می‌دهند

طراحی وبسایت یکی از فاکتورهای اصلی در نرخ تبدیلات به حساب می‌آید. اشتباهات بسیاری وجود دارد که شرکت‌ها با ارتکاب آن‌ها نرخ تبدیلات خودشان را از بین می‌برند. با استفاده از قواعد روانشناسی که در بالا ذکر شد، طراحان وب به سرعت می‌توانند تغییرات ساده ای را ایجاد کنند که باعث افزایش قابل توجه نرخ تبدیلات می‌شود.

صفحه فرود جذاب و تمیز

صفحه فرود اصلی یک وبسایت، معمولا مکان اصلی برای تاثیر گذاشتن روی کاربر است. اگر طراحی این صفحه نامنظم و گیج کننده باشد، کاربر بدون وقت گذاشتن روی وبسایت، آن را به سرعت ترک می‌کند.

سادگی یکی از کلیدهای اصلی برای طراحی مؤثر یک صفحه فرود است. در این صفحات تنها اطلاعات اصلی را قرار دهید و زیاد به مواردی که اهمیت پایینی دارند و باعث می شوند کاربر گیج شود اهمیت ندهید.

نقشه منطقی وبسایت

وقتی در یک وبسایت کاوش می‌کنید، کاربر می‌خواند بداند که کجا ها را نگاه کند، حتی اگر آن‌ها برای اولین بار وارد وبسایت شوند، این مسئله باز هم مطرح است. در این زمینه می‌توانید با خلاقیت قدم بردارید اما باید بگویم که نقشه وبسایت‌های مختلف معمولا شبیه به یکدیگر هستند. و این تنها به یک دلیل است. 

دسته‌بندی برگه ها به صورتی که کاربر بتواند آن‌ها را درک کند، بسیار کاربرپسند است که در نهایت موجب می‌شود تا فعالیت‌ها در وبسایت زیاد شود. پس بهتر است از این قاعده پیروی کنید و از مواردی که استاندارد نیستند دوری نمایید.

محتوای مرتبط و مفید

مردم مجذوب مواردی می‌شوند که شخصا به آن‌ها گفته می‌شود. اگر آن‌ها در یک وبسایت شروع به جستجو کنند مطمئنا آن‌ها در وبسایتی که محتوای قدیمی و بدرد نخوری دارد نمی‌مانند.

اگر آن ها در حال خرید خردن از وبسایت هستند، اما نیاز است که به آن‌ها به میزان کافی دلیل برای خرید از شما و اعتماد به شما بدهید. محتوای نوشته شده می‌تواند یکی از موارد مهمی باشد که کاربر را به خود جذب می‌کند.

Call to Action‌های مؤثر

دکمه‌های Call to Action پتانسیل بالایی برای نرخ تبدیلات در خود دارند، اما توجه داشته باشید که اگر آن‌ها به صورت ضعیفی طراحی شوند، به سادگی نادیده گرفته می شوند. به کاربر برای این مورد جذابیت بدهید و از نمای عالی برای نمایش آن‌ استفاده کنید. شما نباید آن را از دست بدهید.

دکمه‌ Call to Action باید به اندازه‌ای که بشود دید بزرگ باشد، از رنگ روشن و متنی خوانا و برجسته نیز برخوردار باشد. مطمئن شوید که آن‌ها را قسمتی اصلی از وبسایت قرار داده‌اید تا همگان بتوانند آن را مشاهده کنند. در برخی از طراحی ها نیز در قسمت‌های مختلف از این دکمه استفاده کرده اند.

فرم‌های ساده

مطابق با قانون تساوی، ساده نگه‌داشتن فرم‌ها میزان ناامیدی کاربران را کاهش می‌دهد و احتمال پر شدن‌شان توسط وی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. 

از آن‌ها تنها درخواست اطلاعات مورد نیازتان را داشته باشید و از حالتی دسته‌بندی شده و ساده استفاده کنید. مطالعات نشان داده که با کاهش تعداد فرم‌ها در یک وبسایت،‌ نرخ تبدیلات آن وبسایت افزایش داشته است.

طراحی واکنشگرا وب

با افزایش استفاده کاربران از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها داشتن یک وبسایت واکنشگرا امری ضروری و بسیار مهم است. طراحی واکنشگرای وب به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید فرمت و قالب وبسایت را با اندازه مرورگر وفق دهید.

فهرست‌هایی که در حالت دسکتاپ در بالای وبسایت قرار می‌گیرند، در نمای موبایل برای اینکه به صورت مناسب دیده شوند نیاز دارند که فشرده شوند. گوگل وبسایت‌هایی را که واکنشگرا باشند دوست دارد. اگر وبسایت شما با این روش طراحی نشده است، پس مطمئن باشید که کاربران بسیار زیادی را از دست خواهید داد.

زمان بارگذاری

مردم به صورت فزاینده‌ای، بی‌صبر و ناشکیبا شده اند. با وجود آنکه تمام دنیا روی دستان آن‌ها قرار دارند، بنابراین زیاد حوصله صبر کردن برای دریافت اطلاعات را ندارند. وبسایتی که در زمینه زمان بارگذاری ضعیف عمل می‌کند نیز ترافیک بسیاری را از دست می‌دهد. 

این موضوع در وبسایت‌های فروشگاهی بسیار مهمتر خواهد بود. وقتی که مدت زمان بارگذاری افزایش پیدا کند و ارتباط نیز نا امن باشد، کاربر هیچ علاقه‌ای به پرداخت و ارسال اطلاعات پرداختی خود نمی‌کند. مطمئن شوید که در وبسایت‌تان از فایل‌های بهینه‌سازی شده استفاده می‌کنید و همچنین از اینکه سرورتان به درستی کار می‌کند و بروز است، اطمینان حاصل نمایید.

آشنایی و مطالعه روی معیار نرخ تبدیلات برای موفق بودن در یک استراتژی امری بسیار مهم و کاربردی است. قواعد مهم روانشناسی را به یاد بسپارید، آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا وبسایتی زیبا با قابلیت کاوش آسان را طراحی کنید.

همواره در رابطه با طراحی وبسایت و تکنولوژی‌های بروز باشید تا بتوانید بهترین وبسایت واکنشگرا همراه با بهترین میزان زمان بارگذاری را ارائه دهید. اگر نیاز داشتید می‌توانید به یک آژانس حرفه‌ای مراجعه کنید و از آن‌ها درخواست کنید تا میزان تبدیلات شما را افزایش دهند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا