افسانه های UX - مردم اسکرول نمی کنند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

افسانه های UX - مردم اسکرول نمی کنند

اگرچه مردم در اواسط دهه نود از اسکرول استفاده نمی کردند، اما الان به یک عمل طبیعی و عادی تبدیل شده است. برای مثال، زمانی که شما یک مقاله، آموزش و یا هر متن دیگری با طول زیاد را داخل وبسایت قرار می دهید، اسکرول بار به کاربر کمک می کند که بتواند در بین یک صفحه به راحتی کل متن را پیمایش کند، این در حالیست که قبل از عادی شدن عمل اسکرول متن را به چند قسمت تقسیم می کردند و آن را در برگه های متدوالی می گذاشتند. با استفاده از قاعده اسکرول شما دیگر مجبور نیستید که به زور مطالب مهم مقاله را به بالای صفحه اصلی تان بچسپانید. البته در نظر داشته باشید که مطالب مفید یک مقاله اغلبا به صورت خلاصه در ابتدای صفحه اصلی قرار می گیرد. « اصلی ترین چیزی که کاربر را به ادامه مطلب جذب می کند همین قسمت ابتدای صفحات است.»

برای اینکه مطمئن شوید که کاربر شما از اسکرول استفاده می کند شما احتیاج به دنبال کردن قوانین طراحی معینی و همچنین توسعه مطالب جذابی که کاربر را علاقه مند به بیشتر خواندن کند، دارید. 

تحقیقاتی که اثبات می کند مردم اسکرول می کنند

Chartbeat یک فراهم کننده آنالیز داده است که نشان داده بیشتر از ۶۰ درصد قسمت هایی که کاربران به آن مراجعه کرده اند و برای مدتی در آنجا مانده اند، زیر قسمت اصلی یک صفحه بوده است، این نشان می دهد که کاربران به پایین یک صفحه  اسکرول می کنند. Heatmap یک سرویس آنالیز ClickTale است که بیشتر از ۱۰۰ هزار صفحه را آنالیز کرده و به این نتیجه رسیده است که ۷۶ درصد کاربران از اسکرول استفاده کرده اند و ۲۲ درصد از این اسکرول ها به انتهای صفحه ختم شده است. در این آنالیز خاطرنشان شده که درست است کاربران از اسکرول استفاده می کنند اما هنوز هم صفحه اصلی وبسایت قسمت اصلی و مهمی به چشم می خورد.

یکی از آژانس های طراحی در یک تست از کاربران بسیاری خواسته که چندین صفحه وب را نگاهی بیاندازند، در این آزمایش اثبات شده که بیشتر کاربران از اسکرول استفاده می کنند.
در یکی از آزمایش های Jakob Nielsen نشان داده شده که کاربران در حالی که به بالای یک صفحه خیره می شوند بیشترشان با استفاده از اسکرول به پایین صفحه نیز مراجعه می کنند.
در سال ۲۰۱۱ شرکت اپل حالت اسکرول را به صورت پیشفرض در سیستم عامل مک غیرفعال کرده بود اما چیزی که بسیار جالب است، فعال کردن مجدد آن توسط مردم بود.

نتیجه : مقالات و آزمایشات بسیاری در اینترنت مبنی بر اینکه کاربران از اسکرول  استفاده می کنند وجود دارد، در تمام نتیجه گیری های این آزمایشات نشان داده شده که عمده مردم از اسکرول استفاده می کنند اما در چه صفحه ای کاربران بیشتر به اسکرول کردن مجذوب می شوند؟ به این آیتم ها در یکی از مقالات اشاره شده است:

  • هیچوقت صفحه اصلی وبسایت را رها نکنید، تحقیقات نشان داده که بیشتر اسکرول ها به دلیل جذاب بودن قسمت اول صفحه اصلی بوده، در این جا شما می توانید از طراحی های زیادی که معروف هستند به Top Section in website برای ساختن یک قسمت جذاب استفاده کنید. در این طراحی ها اکثرا به نکاتی مانند: نام شرکت، هدف شرکت، لوگو شرکت، تصویر یا انیمیشنی در پشت متن ها و چندین آیتم دیگر اشاره شده است.
  • در صفحات اول یک مقاله سعی کنید که کل مقاله را به صورت خلاصه در چندین خط به کاربر نمایش دهید، اگر تا اکنون به مطالب پر محتوای ویکی پدیا مراجعه کرده باشید خواهید دید که در قسمت اصلی تمامی مقاله آن صفحه را خلاصه نموده و در پایین قسمت اصلی آن را به صورت کل توضیح داده است.
  • طراحی کارآمدی برای اسکرول خود داشته باشید، اگر که ایده ای در این زمینه به ذهنتان نمی رسد بگذارید که به صورت پیشفرض از همان اسکرول نرم افزار «مرورگر، سیستم عامل و...» استفاده شود.
  • در اسکرول های خود از جلوه های انیمیشنی استفاده کنید. خیلی از اوقات شاید برای خودتان نیز پیش آمده باشد که با اسکرول به پایین یک صفحه مطالب جدید آن صفحه به صورت انیمیشن و با جلوه های زیبا نمایش داده می شود، این حالت کاربر را به اسکرول بیشتر ترغیب می کند.
     

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا