افسانه های UX - شیوه خواندن مطالب توسط مردم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

افسانه های UX - شیوه خواندن مطالب توسط مردم

مردم فقط زمانی متن یک وبسایت را کلمه به کلمه می خوانند که محتوای آن صفحه برایشان جذاب باشد، در غیر اینصورت آنها اغلب اوقات در صفحه  فقط به دنبال عبارت ها و کلمات کلیدی می گردند، برای مثال بیشتر نگاه آن ها در یک وبسایت به دنبال عناوین مفید، پاراگراف های کوتاه و لیست های نمایشی است. جدای از این آن ها همیشه می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن به اطلاعاتی که برایشان مفید است دست پیدا بکنند، پس در دیدن متن بسیار عجول هستند و اگر مطلبی به موضوع آنها ربطی نداشته باشد رد می کنند. پس در یک صفحه وب وقتی کاربران می خواهند در سریعترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات را کسب نمایند وجود متن هایی با بلاکبندی طولانی، دستورالعمل های نا لازم و سخنان تبلیغاتی کاربر را از آن صفحه وب عاجز می کند و باید از این ساختار دوری کنید.

کاربران چه مقدار یک صفحه را می خوانند؟

در سال ۲۰۱۳ یک تجزیه و تحلیل معروف به Chartbeat  نشان داد که معمولا کاربران فقط بین ۵۰ تا ۶۰ درصد یک مقاله را مطالعه می کنند و ناتمام آن را رها می کنند، بحث بسیار جالب اینجاست که بیشتر این کاربران حتی با تمام نکردن مقاله اقدام به اشتراک گذاری مطلب می نمایند، ولی باز هم نمی توان پیوند چنان قوی بین مقدار خواندن مطالب و اشتراک گذاری مطالب پیدا کرد چون بعضی از مردم مقاله را اصلا نمی خوانند ولی اقدام به اشتراک گذاری می کنند.

پویش و دستکاری کردن ما برای توسعه در میان این همه عناصر آنلاین، اثر ویژه ای روی چگونگی خواندن ما و درک ما روی رمان ها، متون طولانی و متن های پرینت شده دارد. محققان می گویند که خواندن به شیوه های گذشته (کتاب، مجله و روزنامه) با دقت بیشتر، وقت ما را بیشتر می گیرد، این در حالیست که با چند تکنیک ساده در دنیای وب می توانید بیشترین اطلاعات را در کمترین بازه زمانی به کاربر بدهید.

در یک آزمایش در سال ۲۰۰۸ با خواندن یک صفحه وب توسط  یک داوطب به اسم Jakob Nielsen نشان می دهد که چشمان او کمتر از۲۰ درصد صفحه وب را نگاه کرده است. در یک آزمایش دیگر با متونی که دارای استایل خاصی بوده اند چشمان اون تقریبا ۱۲۴ درصد بهتر از قبل صفحه وب را دنبال کرده است.

در یک آزمایش دیگر درGerry McGovern  نشان داده که بین ۱۵ داوطلب فقط یک نفر بوده که توانسته به اطلاعاتی نگاه کند که در جای مناسبی قرار نگرفته است. یکی از حقایق جالب در مورد این آزمایشات این بوده که کاربران اینترنتی آنچنان هم باید متون را نمی خوانند بلکه آنها فقط پویش می کنند و نگاهی گذرا می اندازند.

چه زمانی مردم کلمه به کلمه یک مقاله را مطالعه می کنند ؟

اگر مردم متوجه بشوند که صفحه ای که داخلش هستند واقعا اطلاعات کاربردی برایشان خواهد داشت آن را مطالعه می کنند،  و حتی علاوه بر مطالعه مطلب به مطالب مرتبط آن موضوع نیز علاقه مند شده و آن ها را نیز مطالعه می کنند. مطالعات نشان می دهد که در دنیای وب افرادی حضور دارند که به خوانندگان صفحات وب منظم معروف هستند، آنان کسانی اند که همیشه از بالای صفحه تا انتهای آن را با دقت می خوانند.

 این صحبت ها برای آن بود که باید همیشه روی تایپوگرافی صفحه ای که می سازید توجه داشته باشید، زیرا کاربران بیشتر از آنچه که شما فکر می کنید عجول هستند و حوصله دیدن صفحات خسته کننده را ندارند، آنان به دنبال صفحاتی هستند که قابلیت خوانایی بیشتری داشته و کمتر از مطالب طولانی و بیهوده استفاده کرده باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات