کتابخانه ی PHP Excel
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 3 دقیقه

کتابخانه ی PHP Excel

در این مقاله سعی داریم بامعرفی یکی دیگر از کتابخانه های php شما را در پیشبرد هر چه بهتر پروژه تان یاری نماییم.

کتابخانه ی php Excel از مجموعه توابع و کلاس هایی تشکیل شده است که این امکان را به برنامه نویسان و توسعه دهندگان میدهد تا قابلیت ویرایش صفحه گسترده (spreadsheet) را در برنامه‌های خود پیاده‌سازی کنند. PHPExcel  از فرمت‌های پرکابردی مثل.xls و .xlsx، .ods و CSV پشتیبانی می‌کند. 

صفحه ی گسترده (spreadsheet)

 صفحه گسترده به صفحات جدول بندی شده که قابلیت انجام محاسبات ریاضی را دارند  می‌گویند. صفحه گسترده (spreadsheet) نوعی نرم‌افزار است که برای ساده کردن ورود اطلاعات (data entry) و انجام محاسبات ریاضی طراحی شده اند. نرم‌افزارهای LibreOffice Calc  واکسل و همچنین SPSS نمونه‌ای از این برنامه ها هستند.

شما با استفاده از کتابخانه ی php Excel قادر خواهید بود تا در محیط وب یا پورتال خود صفحه ی گسترده ایجاد کرده و با ایجاد صفحاتی جدول بندی شده مانند excel محاسبات ریاضی و ورود اطلاعات را انجام دهید.

include 'PHPExcel/IOFactory.php';

$inputFileName = './sampleData/example1.xls'; 

echo 'Loading file ',pathinfo($inputFileName,PATHINFO_BASENAME),' using IOFactory'; $objPHPExcel = PHPExcel_IOFactory::load($inputFileName); 

$sheetData = $objPHPExcel->getActiveSheet()->toArray(null,true,true,true); var_dump($sheetData);

کتابخانه ی php Excel بر اساس استاندارد OpenXML مایکروسافت و php ساخته شده است و از فرمت های Excel (BIFF) .xls, Excel 2007 (OfficeOpenXML) .xlsx, CSV, Libre/OpenOffice Calc .ods, Gnumeric, PDF, HTML, ... پشتیبانی میکند و به شما اجازه میدهد تا از این فرمت ها در پروژه ی php خود استفاده نمایید.

 

نسخه ی بعدی phP Excel  به نام  PhpSpreadsheet که نسخه ی بهبود یافته و دارای امکاناتی جدیدی مانند: فضای نام ها، انطباق PSR، استفاده از آخرین ویژگی های زبان PHP و... میباشد در حال تکمیل است و هنوز به صورت رسمی منتشر نشده است.

از ویژگی های بارز این کتابخانه فراوانی فرمت هایی است که این کتابخانه میتواند بخواند و ایجاد نماید(بنویسد).

در زیر لیستی از این فرمت ها را آورده ایم تا برای استفاده از این کتابخانه به مشکل بر نخورید:

فرمت هایی که کتابخانه php Excel میتواند بخواند:

  • فرمت BIFF 5-8 (.xls) Excel 95 and above
  • فرمتOffice Open  XML (.xlsx) Excel 2007 and above
  • فرمت SpreadsheetML (.xml) Excel 2003 
  • فرمت Open Document Format/OASIS (.ods)
  • فرمت Gnumeric
  • فرمت HTML
  • فرمت SYLK
  • فرمت CSV    

همان طور که ملاحظه می کنید فرمت های بسیاری توسط این کتابخانه خوانده میشدو که میتوانید فایل ها و پرونده های خود را توسط این کتابخانه در پروژه php خود بارگذاری کرده و به صورت جدول بندی عملیات خواندن اطلاعات،ورود اطلاعات و محاسبات عددی را در صورت لزوم انجام دهید.

فرمت هایی که کتابخانه ی php Excel میتواند ایجاد کند(بنویسد):

  • فرمت BIFF 8 (.xls) Excel 95 and above
  • فرمت Office Open XML (.xlsx) Excel 2007 and above  
  • فرمت HTML
  • فرمت CSV
  • فرمت PDF (using either the tcPDF, DomPDF or mPDF libraries, which need to be installed separately)

الزامات کتابخانه ی php Excel :

  • نسخه ی php5.2.0  یا بالاتر.
  • فعال کردن php_zip (اگر شما از کتابخانه ی Php Excel برای اجرای فایل های .xlsx. , ods  یا فایل های .gnumeric استفاده میکنید).
  • فرمت php ، php_xml فعال باشد.
  • فرمت php ،2php_gd  فعال باشد(این امر اختیاری است  اما برای محاسبه دقیق  عرض ستون ها لازم است). 

نکته:برای ذخیره سازی 3SQLite از نسخه ی  php 5.6.29استفاده نکنید زیرا این نسخه از پی اچ پی از ذخیره سازی این دسته از فایل ها خود داری میکند.برای ذخیره سازی و استفاده از فایل های SQLite 3 باید از نسخه های قدیمی تر و یا جدید تر php  استفاده نمایید و سپس با فراخوانی کتابخانه ی php Excel از این دسته فایل ها استفاده نماییم و عملیات لازم را روی آنها انجام دهیم.

شما با استفاده از لینک https://github.com/PHPOffice/PHPExcel  میتوانید این کتابخانه را دریافت و آنرا در پروژه ی خود فراخوانی نمایید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@roocketir

باور ما اینست که کاربران ایرانی لایق بهترین‌ها هستند، از این رو ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم فیلم‌ها و مقالات آموزشی بروز و کاربردی را در اختیارتان قرار دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید جزء بهترین‌ها در صنعت طراحی و برنامه‌نویسی وب شوید. ما ادعا نمی‌کنیم که بهترین هستیم ولی همیشه تمام تلاش خود را می‌کنیم بهترین عملکرد را به شما ارائه دهیم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید