چرا برنامه‌نویسان باید از CLI استفاده بکنند؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

چرا برنامه‌نویسان باید از CLI استفاده بکنند؟

برای افرادی که به تازگی وارد دنیای برنامه‌نویسی شده‌اند، فکر کردن راجع به خط فرمان و کارهایی شبیه به این برای‌شان بسیار ترسناک است.  همچنین این موضوع نیز بسیار تعجب آور است که تعداد بسیار زیادی از برنامه‌نویسان و افراد حرفه‌ای در این زمینه هنوز از CLI دوری می‌کنند. آن‌ها بیشتر دوست دارند که اپلیکیشن‌های‌شان را با در GUI توسعه بدهند. خب کدام مورد بهتر است؟

برنامه‌نویسان حرفه‌ای میزان اهمیت CLI را درک می‌کنند. حتی زمانی که شما به GUI دسترسی نداشته باشید امکان انجام کارهای‌تان را دارید. در این مطلب قصد داریم چند مورد از فواید مهم CLI را با همدیگر بررسی کنیم.

فواید استفاده از رابط خط فرمان یا Command Line Interface

۱. کنترل بهتر

رابط خط فرمان به شما کنترل بسیار بهتر و کامل‌تری را نسبت به GUI می‌دهد. خواه که مشغول کدنویسی باشید و یا اینکه تنها سعی در انجام برخی دستورالعمل‌ها در کامپیوترتان بکنید، خط فرمان به شما این اطمینان را می‌دهد که توانایی هر کاری را دارد.

می‌توانید از CLI هم برای اجرای وظایف ساده‌ای مانند باز یا کپی کردن یک فایل و هم برای انجام کارهای پیچیده‌تری مانند اتصال به سرور و ایجاد تغییرات در بانک اطلاعاتی استفاده کرد. CLI به شما قدرت کاملی را در استفاده کردن از کامپیوتر و ارتباط داشتن با آن می‌دهد.

۲. سرعت

همه ما از سرعت داشتن در روند برنامه‌نویسی لذت می‌بریم. این موضوع باعث می‌شود که در زمان محدودی برنامه‌نویس بتواند کارهای زیادی را انجام دهد. یکی دیگر از دلایلی که برنامه‌نویسان معمولا سراغ CLI می‌روند دقیقا همین است؛ سرعت.

هیچ شکی در این مسئله وجود ندارد که دنبال کردن آیکون‌های متفات در یک رابط کاربری گرافیکی می‌تواند آهسته و خسته‌کننده باشد. برخی از آیکون‌ها ممکن است بسیار کوچک باشند، برخی دیگر تکراری و... . اما با استفاده از CLI شما تنها با تایپ کردن چند دستور ساده به فایلی که می‌خواهید دست پیدا خواهید کرد. 

۳. منابع سیستم

کارایی یک کامپیوتر بستگی به تعداد منابعی دارد که در یک زمان به آن داده می‌شود. در یک مقایسه ساده می‌توانید به این موضوع پی ببرید که CLI منابع بسیار کمتری را نسبت به GUI مصرف می‌کند. 

تمام اجزای یک رابط گرافیکی اعم از آیکون‌ها،‌ فونت‌ها، تصاویر و... روی پردازنده و حافظه تاثیر می‌گذارند. این موضوع نشان می‌دهد که چرا برخی از برنامه‌ها برای اجرا شدن زمان زیادی را مصرف می‌کنند. منابع کمی که CLI استفاده می‌کند دلیل اصلی برای سریع و کارا بودن آن است.

۴. استفاده‌پذیری CLI در مقایسه با GUI بیشتر است

بیشتر برنامه‌نویسان تنها در یک زبان برنامه‌نویسی متخصص نیستند. بلکه سراغ زبان‌های مختلفی برای انجام کارهای متفاوت می‌روند. دلیلی که CLI ترجیح داده می‌شود، وجود تنوع در آن است. یک دستور خط فرمان می‌تواند روی پلتفرم‌ها و سیستم عامل‌های مختلف اجرا شود. بنابراین برای هر ابزار نیازی نیست که از ابتدا یک ابزار دیگر را یاد بگیرید. 

اما رابط کاربری گرافیکی به این شکل نیست. هر برنامه با خود رابط کاربری منحصر به فردی دارد که ممکن است روی یک سیستم عامل یا پلتفرم دیگر اجرا نشود. برنامه‌نویسان برای اینکه بتوانند برنامه ها را روی سیستم‌های مختلف به اجرا در بیاورند مجبور خواهند بود که تکنولوژی‌های جدید را یاد بگیرند.

۵. CLI برای برنامه‌نویسی BackEnd الزامی است

بیشتر برنامه‌نویسان معمولا باید با قسمت BackEnd سر و کار داشته باشند. این موضوع وقتی که در حال توسعه وبسایت، اپلیکیشن‌ها و نرم افزارها هستید بیشتر خودش را نشان می‌دهد. استفاده نکردن از CLI در حالتی که مجبور به کار با دنیای BackEnd هستید بسیار کارتان را سخت می‌کند. با وجود آنکه ممکن است المان‌هایی را برای کار با BackEnd به صورت GUI در نظر گرفته‌اند اما باید در نظر داشته باشید که CLI تقریبا در همه جا حضور دارد.

۶. امنیت

تقریبا هر صحبتی در رابطه با برنامه‌نویسی بدون بحث کردن راجع به امنیت کامل نمی‌شود. CLI در قلب بسیاری از برنامه‌نویسان جای دارد به این دلیل که امنیت بالاتری نسبت به GUI ارائه می‌دهد. 

بررسی کردن خطاها و مشکلات در حالت GUI بسیار دشوارتر از CLI است. به همین دلیل آسیب‌پذیری‌های بیشتری را می‌توانیم در GUI مشاهده کنیم.

در پایان

دلایلی که آورده شدند می‌توانند تا حدی این موضوع که چرا برنامه‌نویسان باید بیشتر با CLI کار بکنند را روشن می‌کند. فارغ از زبان برنامه‌نویسی که در حال یادگیری آن هستید سعی کنید که توانایی‌تان را در زمینه رابط خط فرمان توسعه دهید. این کار باعث می‌شود که مزایای بسیاری را دریافت کنید. CLI به شما اعتماد به نفس را در برنامه‌نویسی می‌بخشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا