بخوابید تا برنده شوید

ترجمه و تالیف : علیرضا داداشی
تاریخ انتشار : 19 اسفند 98
خواندن در 3 دقیقه
دسته بندی ها : برنامه نویسی

کافئین سوخت نهایی یک برنامه‌نویس است. نوشیدنی‌های انرژی‌زا و قهوه هم مثل دوستان برنامه‌نویسان هستند. آن‌ها همیشه روی میزکار برنامه‌نویسان قرار دارند و هرگز آن‌ها را تنها نمی‌گذارند. آن‌ها به ما در سفر برنامه نویسی کمک می‌کنند و به ما نیرویی را می‌دهند که برای بهتر شدن به آن نیازمندیم. آیا این حرف‌ها درست است؟

مهلت‌های زمانی در حال تمام شدن هستند

مهلت‌های تکمیل پروژه‌هایتان در حال تمام شدن هستند، اما شما هنوز از برنامه عقب هستید. شما برای تکمیل کردن تمام کارهایتان به زمان بیش‌تری نیاز دارید. شما می‌بایست کدهای بیشتر و بیشتری را بنویسید. شما حتی باید تا آخرشب هم بیدار بمانید و خواب خود را فدای برنامه‌نویسی کنید. شما اینگونه تصور می‌کنید که اگر زمان بیشتری داشته باشید، می‌توانید کارهایتان را بهبود بخشیده و به مهلت‌های زمانی برسید.

۱۱:۳۰ شب

شما کمی خواب آلود هستید. بدنتان به شما دستور می‌دهد که بخوابید، اما شما باید بیدار بمانید. شما به سوخت نهایی خود احتیاج دارید. بیایید مقداری قهوه بنوشیم. مطمئناً بعد از نوشیدن قهوه احساس بهتری می‌کنید، درست است؟ کافئین می‌تواند به شما ۲ ساعت دیگر زمان بدهد. شما باید ۱۰ باگ باقی مانده را برطرف کنید. سوخت شما دوباره در حال کم شدن است. بیایید مقداری نوشیدنی انرژی‌زا بنوشیم تا بتوانیم به کدنویسی ادامه دهیم.

شما کد خود را به کنترل منبع متعهد کرده‌اید. شما احساس راحتی می‌کنید، چون کارهای سازنده‌ای انجام داده‌اید. شما بهره‌ور بودید و تمام وظایف خود را به خوبی انجام دادید. حال شما معتقد هستید که سایر برنامه‌نویسان در تیم شما فکر می‌کنند که شما فردی سخت‌کوش هستید. 

۸:۰۰ صبح

تلفن زنگ می‌خورد. هم‌تیمی شما پشت خط است و می‌گوید که بعد از کدنویسی دیشب شما چندین باگ جدید در نرم افزار وجود دارد. چنین چیزی چطور ممکن است؟ در برنامه ۱۰ باگ وجود داشت. شما تمام آن‌ها را برطرف کردید، یا اقلاً اینطور تصور می‌کردید. چرا حالا باگ‌های جدیدی در برنامه به وجود آمده است؟ شما تمام کارهای خود را طبق نقشه انجام داده بودید. شما درست مانند برنامه‌نویسان فیلم‌های هالیوودی شده بودید. قهوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و شب زنده داری.

شما همه چیز را درست انجام دادید. پس مشکل از کجاست؟

بگذارید بگویم که مشکل از کجا به وجود آمده است. شما توسط آن برنامه‌نویسان تخیلی در هالیوود گمراه شدید. شما در حرفه‌ی خود به چیز کاملاً اشتباهی باور داشتید: باور غلط شما این بود که اگر بیشتر بیدار بمانید، می‌توانید بیشتر کدنویسی کنید. هرچه بیشتر کد بنویسید، بیشتر بهره ور خواهید بود. خواب تنها موضوع کوچکی است که برای رسیدن به لقب "سخت‌کوش" می‌توانید آن را قربانی کنید. 

اما سلامتی شما چه می‌شود؟ اگر گزینه‌های دیگری برای سازنده‌تر بودن وجود داشت چه ؟ 

بخوابید تا برنده شوید

من خبرهای خیلی خوبی برای شما دارم. دانشمندان یک روش درمانی جدید را کشف کرده‌اند که سبب افزایش طول عمر شما می‌شود. با این روش شما سالم‌تر خواهید بود. به واسطه‌ی این روش حافظه‌ی شما تقویت می‌شود. به مرور زمان شما خلاق‌تر و بهره ورتر خواهید شد و در پایان به برنامه‌نویس بهتری تبدیل می‌شوید. آیا علاقه‌ای به این موضوع دارید؟

در حالی‌که ممکن است این گفته‌ها اغراق آمیز به نظر برسند، اما هیچ چیزی در مورد این تبلیغات ساختگی نادرست نیست. اگر این یک داروی جدید بود، مردم آن را در یک چشم به هم زدن باور می‌کردند. کسانی که متقاعد شده بودند، حاضر می‌شدند برای کوچک‌ترین دوز از این دارو مبالغ زیادی را پرداخت کنند. البته باید بدانید که این تبلیغات، توصیف برخی از اثرات یک ماده معجزه آسا نیست؛ بلکه این‌ها مزایای اثبات شده‌ی یک خواب کامل و سالم است.

برای ادعاهای ذکر شده در بالا، مدارک و شواهد در بیش از ۱۷۰۰۰ گزارش علمی دقیق وجود دارد. خب پس قیمت این دارو چقدر است؟ خوش به حال شما، این دارو کاملاً رایگان است. با این وجود ما اغلب‌اوقات آن‌را نادیده می‌گیریم و سبب بروز عواقب ناگواری می‌شویم.

تمام این مدت پاسخ صحیح، درست روبروی شما قرار داشته است. همان‌طور که قبلاً گفته‌ام، خوابیدن سبب تقویت حافظه‌ی شما می شود. خوابیدن مغز شما را برای یاد گرفتن مسائل جدید آماده می‌کند. آزمایشات فراوانی نشان می‌دهند که کمبود خواب بر توانایی شما در یادگیری تاثیر می‌گذارد. هرچه کمتر بخوابید، حافظه شما ضعیف‌تر می‌شود. بعد از ۱۶ ساعت بیداری، مغز شما کم کم رو به زوال می‌رود. اگر می‌خواهید عملکردی درست داشته باشید، باید روزانه ۷ تا ۸ ساعت بخوابید. 

تحقیقات چه می‌گویند؟

به گفته محققان، کیفیت خواب و میزان استرس شما موضوعی بسیار مهم است. چیزهایی مثل کدهای زیبا، انتخاب زبان، توسعه‌های تست محور و غیره در برابر اهمیت خواب غیرقابل مقایسه هستند. شواهد اهمیت خواب بسیار زیاد است. به عنوان مثال نگاهی به نتایج این مطالعه که در مورد تاثیر خواب بر عملکرد توسعه‌دهندگان تازه وارد است بیاندازید. 

محققان ۴۵ دانشجوی کارشناسی را استخدام کردند و از آن‌ها خواستند که برنامه‌ای بنویسند. ۲۳ نفر از این شرکت کنندگان توافق کردند که شب قبل از برنامه نویسی بیدار بمانند، در حالی که ۲۲ نفر دیگر مثل همیشه برای خوابیدن به رختخواب رفتند. این چیزی است که آن‌ها متوجه شدند:

« کمبود خواب برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار مضر است. توسعه‌دهندگانی که خواب کافی نداشته‌اند، نرم‌افزاری با کیفیت پایین را تولید می‌کنند.»

مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد که خواب کمتر از ۷ ساعت، سبب نابودی بخش چشم‌گیری از عملکرد فرد می‌شود. نظرتان در مورد کار کردن بیش از اندازه چیست؟ به تمام آن بی‌خوابی کشیدن‌هایی فکر کنید که تصور می‌کردید سبب سازنده‌تر شدن شما می‌شود. به نظر می‌رسد بعد از ۵۰ ساعت کار در هفته (پس از گذشت ۸ تا ۱۰ هفته)، سطح بهره وری شما از فردی که ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کند پایین‌تر است.

منبع