آشنایی با نکات مهم برنامه نویسی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

آشنایی با نکات مهم برنامه نویسی

برنامه نویسی در چند دهه‌ی گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته و افراد زیادی این رشته را به عنوان حرفه‌ی خود انتخاب کرده‌اند. موضوع چندان نابجایی هم نخواهد بود اگر بگوییم که حوزه نرم افزار و به کلی کامپیوتر یکی از حوزه‌هایی بوده که فرصت‌های کاری بسیار زیادی ایجاد کرده و افراد مختلفی را از وضعیت بیکار بودن خارج کرده است. با در نظر گرفتن این موضوعات می‌توان به اهمیت بالای آن پی برد. اما بحث برنامه نویسی فقط مربوط به یادگیری یک زبان برنامه نویسی و چیزهایی از این دست نیست. بلکه نکات و موضوعاتی وجود دارد که شما باید در کنار خود کدنویسی به خوبی بدانید.

امروز در این مقاله می‌خواهیم با نکاتی آشنا شویم که در این زمینه بسیار اهمیت دارند. با در نظر داشتن این نکات، روند برنامه نوشتن شما موثرتر خواهد شد و می‌توانید با یک دید بهتر به دنیای برنامه نویسی و به صورت کلی‌تر توسعه نرم افزار آشنایی پیدا کنید.

1. برنامه نویسی فقط کد نوشتن برای کامپیوتر نیست

شما به عنوان یک برنامه نویس موظف به انجام کارهای بسیار زیادی هستید؛ کد نویسی یکی از این کارهاست. برنامه نویسی در مورد حل مسئله است. اگر نمی‌توانید کارهای خود را درک کنید، یعنی به صورت حرفه‌ای عمل نمی‌کنید. بنابراین همیشه به دنبال فهمیدن علت باشید. اگر برنامه نویسی بیشتر از هر چیزی در ارتباط با حل مسئله باشد شما نباید تمام وقت خود را صرف یادگیری یک زبان و سینتکس آن بکنید بلکه باید با الگوریتم‌های مختلف آشنا شده و کارکرد آن‌ها را بررسی کنید.

2. فقط برنامه نویسی نخوانید

به دنبال رشته‌هایی مثل ورزش، ریاضیات، موسیقی و غیره باشید. موضوعاتی را مطالعه کنید که به آن علاقه دارید. باید با دنبال کردن مهارت‌های جدید، مغز خود را تقویت کنید. هرچقدر دامنه گسترده‌تری از اطلاعات در ذهن شما ایجاد شود، شما شانس بیشتری برای خلاقیت بالاتر در زمینه‌های مختلف کدنویسی خواهید داشت.

3. مسائل پایه‌ای را عمیق‌تر بررسی کنید

مسائل اساسی و پایه‌ای بسیار اهمیت دارند. به دنبال راهکارهای آسان نروید. با مطالعه کردن آن اصول به نقاط ضعف خود پی ببرید. اگر در فهمیدن برخی روش‌ها ناتوان هستید، ابتدا باید این مشکل را برطرف کنید. همانطور که اشاره شد بهتر است به خوبی با نکاتی مانند الگوریتم‌ها و چگونگی کار کامپایلرها آشنایی پیدا کنید.

4. پروژه‌های متن باز

در یک پروژه‌ی متن باز شرکت کنید. اصلاحات و بهینه‌سازی‌ها را به مراتب اجرا کنید. همکاری داشتن در پروژه‌های متن باز به شما در کسب تجربه کمک می‌کند. وقتی با دیگران کار کنید، می‌توانید چیزهای بسیار زیادی را از آن‌ها بیاموزید. جدای از اینکه می‌توانید مشارکت خوبی در این زمینه داشته باشید، به عنوان یک منبع آموزشی نیز می‌توانید به آن‌ها نگاه کنید. برای مثال می‌توانید پروژه مورد علاقه خود را باز کرده و کدهای آن را مطالعه کنید و سعی کنید بفهمید که برنامه نویس این پروژه دنبال چه چیزهایی است.

5. دستمزد نباید انگیزه‌ی شما باشد

برنامه نویسی از حقوق خوبی برخوردار است اما این موضوع نباید تنها فکر و ذکر شما باشد. تمرکز بیش از حد روی پول، کیفیت کارهای شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برنامه نویسی باید با علاقه انجام داده شود. اگر تنها هدف شما رسیدن به پول است، یعنی مسیر سختی را در پیش دارید.

6. عملکرد، همه چیز نیست

این مسئله خیلی مهم‌تر از آن چیزی است که امروزه مردم فکر می‌کنند. عملکرد، یک قابلیت به حساب می‌آید. هرچه سرعت بالاتر باشد، خوانایی هم بهتر خواهد شد. چون کدهای آن‌ها کم بوده و هدف اصلی نویسنده به خوبی نشان داده می‌شود.

7. قبل از کدنویسی، برنامه ریزی کنید

مشکلات پیش روی خود را به خوبی درک کنید. الزامات مناسب را در اختیار بگیرید. اگر مسیر خود را به خوبی بلد نباشید، در پیمودن آن با مشکل مواجه خواهید شد. نحوه‌ی درستِ سوال پرسیدن را یاد بگیرید. اگر سوالات اشتباهی بپرسید، پاسخ‌های مطلوبی نیز دریافت نخواهید کرد.

8. یادگیری در برنامه نویسی یک پروسه‌ی دائمی است

روند یادگیری در برنامه نویسی یک مسیر بی‌انتهاست. شما باید در این مسیر فروتن باشید. هرگز ادعا نکنید که همه چیز را می‌دانید. از اشتباهات خود و دیگران درس بگیرید. برای بهتر شدن از تجربه‌های خودتان استفاده کنید. هیچکس پروفسور به دنیا نمی‌آید، همه باید مسیر یادگیری را پشت سر بگذاریم. اگر بیخیال یادگیری شوید، مهارت‌های شما قدیمی شده و از دنیا عقب خواهید ماند. هرگز مطالعه کردن را رها نکنید. از وبسایت‌ها، دوره‌های آموزشی، پروژه‌ها و غیره برای یادگیری بهره ببرید. مطالعه کردن تنها ثروتی است که هیچکس نمی‌تواند آن را از شما بگیرد.

9. به دنبال تکنولوژی‌ها، متدها و تفکرات متنوع باشید

به عنوان یک برنامه‌نویس موفق باید با بیشتر مسائل آشنا باشید. موضوعات مختلف را مطالعه کنید، اما تنها در یک زمینه تخصص کسب کنید. گسترده‌ کردن دامنه دانش‌تان باعث می‌شود تا بتوانید در زمینه‌های دیگر نیز تفکرات و روش‌های کلی داشته باشید.

10. دوستان برنامه نویس داشته باشید

من دوستان برنامه نویس زیادی دارم و معمولاً ساعت‌ها با یکدیگر در مورد برنامه نویسی صحبت می‌کنیم. اگر اشتیاقی به برنامه نویسی نداشته باشید، همه چیز برای شما دشوارتر خواهد شد.

11. در یک زمینه تخصص کسب کنید

برنامه نویسان به طور ذاتی متخصص هستند. ما در زمینه‌های مختلفی مثل برنامه‌های تجاری تخصص داریم.

12. خرخوان باشید

قبلاً خرخوان یک فحش محسوب می‌شد اما آن روزها دیگر به پایان رسیده است. اگر کسی من را خرخوان صدا کند، آن را به عنوان یک تعریف در نظر می‌گیرم. افراد خرخوان می‌خواهند موضوعات را به طور عمیق مطالعه کنند. برنامه نویسی نیز یکی از این موضوعات به شمار می‌آید. من نمی‌خواهم تنها به ABAP محدود باشم. من همیشه به دنبال یاد گرفتن زبان‌ها، تکنولوژی‌ها، فریمورک‌ها و سایر موارد جدید هستم.

13. هر سال یک زبان جدید یاد بگیرید

من به این توصیه عمل کردم و شاهد نتایج بسیار خوبی بودم. یاد گرفتن زبان‌های دیگر به شما در ساخت برنامه‌های بهتر کمک خواهد کرد. وقتی زبان‌های دیگر را می‌آموزید، با مفاهیم جدیدی آشنا می‌شوید. این کار مهارت‌های شما را افزایش خواهد داد.

14. آموخته‌های خود را به دیگران یاد دهید

دانسته‌های خود را به دیگران انتقال دهید. تمام مطالبی که تا به حال یاد گرفتید، از دیگران به شما رسیده است. ما با تدریس، نکته‌نویسی و غیره می‌توانیم آموخته‌های خود را در اختیار دیگران قرار دهیم.

15. انتقاد را به عنوان دوست خود در نظر بگیرید

انتقادهای درست می‌تواند شما را بهبود ببخشد. از دیگران کمک بخواهید. چگونه کمک خواستن را یاد بگیرید. وقتی دیگران به شما کمک کردند، قدردان آن‌ها باشید. انتقاد دوست شماست، بنابراین آن را با آغوش باز بپذیرید.

در پایان

نکات گفته شده را ما براساس تجربیات بدست آورده می‌گوییم. از این جهت همواره در نظر بگیرید که هر کدام از نکات گفته شده حاوی یک پیام بسیار کلیدی و مهم است که باعث می‌شود تا شما به برنامه نویس بهتری تبدیل شده و در این مسیر نیز بهتر قدم بگذارید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا