آینده از آن حرفه برنامه نویسی است!
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

آینده از آن حرفه برنامه نویسی است!

اگر بخواهیم بدون اغراق یکی از بهترین شغل‌هایی که هم در حال حاضر و هم در آینده می‌تواند برای یک فرد مهیا شود آن برنامه نویسی است. برنامه نویسی هنری که امروزه در بین برترین شغل‌هایی‌ست که هر کسی توانایی یادگیری و آموزش آن را دارد.

در واقع آموزش برنامه نویسی از آن چیزی که بیشتر مردم به آن فکر می‌کنند ساده‌تر بوده و مسیر یادگیری بسیار روشنی دارد. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که یادگیری و آموزش برنامه نویسی کاری بسیار سخت بوده و تنها افراد کمی توانایی آن را دارند که برنامه نویسی را یاد بگیرند اما من در این مقاله قصد دارم به شما بگویم که چرا این موضوع درست نبوده و افراد بسیار زیادی می‌توانند برنامه نویسی را نیز یاد بگیرند.

یادگیری و آموزش برنامه نویسی

یکی از دغدغه‌هایی که بیشتر افراد در تعیین مسیر آینده‌شان دارند این است که اگر وارد فرایند یادگیری یک شغل شوند باید چه چیزهایی را یاد بگیرند. آیا راهنمای جامع و کاملی برای هر شغل وجود دارد یا خیر؟

در ارتباط با شغل‌های دیگر نمی‌توانم جواب روشنی را به شما بدهم اما در ارتباط با برنامه نویسی این بحث متفاوت است چرا که برای هر جنبه از برنامه نویسی یک مسیر روشن وجود داشته و افراد می‌توانند با توجه به علایق‌شان یکی از این مسیرها را پیش بروند.

برای مثال اگر در دنیای برنامه نویسی قصد داشته باشید که به یک طراح و یا توسعه دهنده وبسایت تبدیل شوید مسیر آموزش برنامه نویسی کاملا شفاف است. در زیر می‌توانید به صورت ترتیبی و البته خلاصه لیستی از مراحلی که نیاز دارید طی کنید را مشاهده کنید.

  1. یادگیری HTML – به عنوان اولین کاری که برنامه نویسان وب باید انجام دهند یادگیری HTML است که به سادگی می‌توانید با دوره آموزشی HTML آن را انجام دهید.
  2. یادگیری CSS – بعد از پیاده‌سازی کلیت وبسایت حال نیاز به این دارید که وبسایت را زیباتر کنید. برای این کار می‌توانید فرایند یادگیری CSS را شروع کنید.
  3. یادگیری JSدنیای جاوا اسکریپت بسیار پیچیده بوده و امکانات مختلفی را در اختیار توسعه دهندگان و برنامه نویسان قرار می‌دهد. به همین دلیل بعد از یادگیری دو تکنولوژی ذکر شده نیاز است که وارد فرایند یادگیری جاوا اسکریپت شوید.
  4. یادگیری یک فریمورک – برای تکنولوژی‌های جاوا اسکریپت و CSS فریمورک‌ها و کتابخانه‌های بسیار زیادی نگاشته شده که با یادگیری آن‌ها می‌توانید بسیار سریع‌تر شروع به ساخت وبسایت‌های‌تان بکنید. برای مثال شما می‌توانید از React برای توسعه سمت کاربر (از طریق جاوا اسکریپت) و یا Tailwind به عنوان یک فریمورک CSSی استفاده کنید.
  5. یادگیری زبان‌های سمت سرور – تا به اینجای کار هر آنچه یاد گرفتید مربوط به توسعه سمت کاربر بود و از این به بعد نیاز دارید که سراغ زبان‌های سمت سرور بروید. برای مثال شما می‌توانید از زبان برنامه نویسی PHP استفاده کنید که یک زبان حرفه‌ای و کاربردی در دنیای امروزی است.
  6. یادگیری یک دیتابیس – با یادگیری یک دیتابیس شما می‌توانید اطلاعات خود را به شیوه‌ای حرفه‌ای‌تر و بهینه‌تر ذخیره کنید. به همین دلیل است که شما باید یک دیتابیس را یاد بگیرید. در این زمینه دیتابیس MySQL یا MongoDB می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

همانطور که مشاهده کردید مسیرهای یادگیری برای آموزش برنامه نویسی بسیار شفاف بوده و تنها لازم است به دقت آن‌ها را طی بکنید. به این موارد در اصطلاح Roadmap نیز گفته می‌شود که برای انتخاب یک مسیر می‌تواند مناسب باشد.

چرا فرایند آموزش برنامه نویسی را شروع کنیم؟

یادگیری و آموزش برنامه نویسی یکی از مهیج‌ترین کارهایی است که امروزه می‌توانید انجام دهید. دو دلیل اصلی برای این موضوع نیز وجود دارد:

  • تولید محصولاتی که به ابزار خاصی نیاز نداشته اما در عین حال می‌تواند فوق العاده کاربردی باشد
  • داشتن یک شغل مناسب که در دراز مدت می تواند امنیت مالی بسیار خوبی برای‌تان فراهم کند

این دو مورد از جمله مهمترین دلایلی است که افراد مختلف سراغ یادگیری و آموزش برنامه نویسی می‌روند.

وبسایت راکت در زمینه آموزش برنامه نویسی چه کمکی به ما می‌کند؟

تمام تلاش افرادی که در راکت حضور دارند این است که مخاطبان ایرانی را به سطح مناسبی از درک برنامه نویسی برسانند. تمام بخش‌هایی که در این وبسایت وجود دارد نیز این هدف را دنبال می‌کند.

برای مثال ما در وبسایت راکت مسیرهای یادگیری را ایجاد کرده‌ایم که در آنجا می‌توانید لیستی از مسیرهای یادگیری برای تکنولوژی‌های مختلف را مشاهده کنید.

برای هر مسیر دوره‌های آموزشی متفاوتی ایجاد شده که با نگاه کردن به هر کدام می‌توانید روی آن موضوع تسلط پیدا بکنید.

در بخشی دیگر ما به صورت روزانه مقالات مناسب در زمینه یادگیری و آموزش برنامه نویسی را ایجاد می‌کنیم که با مطالعه روزانه آن‌ها که جمعا ۱۰ دقیقه طول نمی‌کشد می‌توانید به صورت روزانه دانش خودتان را افزایش دهید.

همچنین پادکست هفتگی ما تلاش دارد تا موضوعات مهم و جنجالی دنیای برنامه نویسی را به صورت فایل‌های صوتی بیان کرده و در نهایت شما را با اطلاعات تازه‌ای همراه بکند.

در نهایت چه می‌شود؟

شاید این سوال را بپرسید که بعد از یادگیری و آموزش برنامه نویسی چه چیزی نسیب شما خواهد شد و آیا ارزش زمانی دارد که من چنین کاری را انجام دهم؟

خب همانطور که گفته شد یادگیری و آموزش برنامه نویسی دو قدرت خلق چیزها و همچنین پیدا کردن شغل مناسب را به شما می‌دهد و به همین دلیل است که چنان اصراری روی یادگیری برنامه نویسی می‌کنیم.

به صورت میانگین در کشور ما در سال ۱۴۰۱ برنامه نویسان ماهیانه ۱۵ میلیون درآمد کسب می‌کنند که به نسبت دیگر مشاغل یک رقم مناسب و بالاست. در خارج از کشور نیز برنامه نویسان از درآمد مالی بسیار خوبی برخوردار بوده و به همین دلیل است که یادگیری و آموزش برنامه نویسی می‌تواند شما را از لحاظ مالی ارضاء کند.

یک نکته مهم را فراموش نکنید: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که برنامه‌نویس‌ها فقط باید مجموعه‌ای از مهارت‌ها را یاد بگیرند اما اصلاً اینطور نیست. تمام برنامه‌نویسان با تجربه همچنان به یاد گرفتن چیزهای جدید ادامه می‌دهند. یک برنامه‌نویس خوب باید همیشه به دنبال یاد گرفتن چیزهای جدید باشد. اهمیت وبسایت راکت در این زمینه این است که همواره تلاش دارد تا براساس فاکتورهای جدید پیش رفته و دوره‌ها و مقالات بروز و مدرنی را به کاربران تحویل بدهد.

در پایان

برنامه نویسی مطمئنا یکی از ایده‌آل‌ترین شغل‌هایی است که یک فرد می‌تواند داشته باشد. نه فقط در ایران بلکه این موضوع در خارج از کشور نیز صدق می‌کند و به همین دلایل است که یادگیری و آموزش برنامه نویسی از اهمیت بالایی برخوردار است. بهترین کار برای یادگیری بهتر برنامه نویسی پایبندی به اصول و آموزش درست در این زمینه است که ما در راکت تمام تلاش خودمان را برای این موضوع خواهیم کرد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا