زبان‌های برنامه‌نویسی مناسب برای دانش‌آموزان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

زبان‌های برنامه‌نویسی مناسب برای دانش‌آموزان

برای کدنویسی یا برنامه‌نویسی نیازی نیست حتماً مدرک مرتبط با علوم کامپیوتر داشته‌باشید. به‌عنوان یک دانش‌آموز، تا زمانی‌که درحال تحصیل هستید نیز می‌توانید برای رسیدن به رویاهایتان چند زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. حتی می‌توانید پول‌توجیبی خود را از راه کدنویسی تأمین کنید. در این مقاله از راکت، درباره‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی که برای دانش‌آموزان مناسب هستند صحبت می‌کنیم.

منابع متنوعی برای برداشتن اولین قدم در یادگیری زبان برنامه‌نویسی مدنظر شما وجود دارند و نیازی نیست پول زیادی برای این‌کار خرج کنید. 

با شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های رایگان برنامه‌نویسی می‌توانید در مسیر خود برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس خوب قرار بگیرید. هرچند، اگر حس می‌کنید دوره‌های رایگان نیاز شما را برطرف نمی‌کنند، می‌توانید از دوره‌های غیررایگان استفاده کنید؛ این دوره‌ها جامع‌تر هستند. 

حتی اگر علاقه‌مند باشید می‌توانید در کلاس‌های خصوصی شرکت کنید و هروقت احساس نیاز کردید سوال خود را مطرح کنید. ممکن است بخواهید برای بهره‌بردن از این کلاس‌ها زمان برگزاری آن را در وقت‌های خالی خودتان تعیین کنید. 

فارغ از کلاسی که در آن شرکت می‌کنید، هر زبان برنامه‌نویسی که بخواهید را می‌توانید بیاموزید. 

در این‌جا به چند زبان برنامه‌نویسی که برای دانش‌آموزان مناسب هستند اشاره‌ می‌کنیم.

PHP

اگر بگویم PHP بهترین زبان موجود، یا یادگیری این زبان آسان است، ممکن است خیلی‌ها بگویند اشتباه می‌کنم. هدف از یادگیری این زبان این است که بدانید به چه چیزی نیاز دارید، و برای مسأله‌ای که درنظر دارید راه‌حلی مناسب بیابید. به‌عنوان یک دانش‌آموز یادگیری PHP به روش‌های مختلفی به شما کمک خواهد کرد؛ اما اگر زبان انگلیسی را می‌فهمید، به‌راحتی از پس کدنویسی با این زبان برمی‌آیید.

PHP یک زبان قدرتمند است که توسعه‌دهندگان برای ساخت اپلیکیشن‌های وب، و وبسایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. این زبان به شما دانش‌آموزان توانایی ساخت پلاگین‌های وردپرس را می‌دهد، که می‌توانید از آن طریق کسب درآمد کنید. توسعه‌دهندگان وب که دورکاری می‌کنند نیز از تکمیل کردن پروژه‌های بزرگ شرکت‌ها پول خوبی به‌دست می‌آورند. شما نیز می‌توانید با یادگیری php وارد اقتصاد جهانی شده و تبدیل به یک توسعه‌دهنده شوید.

Python

به‌عنوان یک دانش‌آموز در مدرسه یا کالج،‌ شاید بخواهید یک برنامه بنویسید که در تکمیل تکالیفتان به شما کمک کند. پایتون یک زبان نسبتاً ساده است و یادگیری آن خیلی سریع است. 

پایتون به‌اندازه‌ای قدرتمند است که محاسبات بی‌شماری انجام می‌دهد تا جواب‌های مطلوب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما برگرداند. اگر می‌خواهید در آینده یک توسعه‌دهنده باشید،‌ پایتون می‌تواند در ساخت وبسایت‌های استاندارد به شما کمک کند. بسیاری از وبسایت‌های مدرن برای نمایش‌دادن محتوای با کیفیت بالا و برطرف کردن نیاز‌های بازدیدکنندگان خود به فریمورک‌ها وابسته هستند؛ و بعضی از این فریمورک‌ها مانند: Django و Flask و... با پایتون نوشته‌شده‌اند.

برای ساخت چنین وبسایت‌هایی برای پروژه‌های شخصی خود، یا برای کسب انگیزه و پیش‌رفتن به‌سوی پروژه‌های بعدی باید در پایتون مهارت داشته‌باشید. حتّی می‌توانید از این مهارت برای نوشتن وبسایت برای دیگران استفاده کرده و کسب درآمد کنید.

Java

برخی افراد جاوا را زبان سختی می‌دانند. اما این موضوع تماماً به هدف شما بستگی دارد. اگر دانش‌آموز هستید حتماً تاکنون به چشم‌اندازی از آینده خود رسیده‌اید. 

بعد از این‌که دبیرستان را پشت‌سر گذاشتید، یادگیری جاوا برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده‌ی اپ، پیش‌زمینه‌ی خوبی به شما خواهد‌ داد.

تا زمانی‌که هنوز درحال تحصیل هستید می‌توانید با ساخت بازی‌های ساده موبایل شروع کنید‌. (جاوا در اندروید نیز قابل اجراست) همان‌طور که درحال کسب تخصص هستید، حتّی می‌توانید اپ‌هایی را توسعه‌ دهید که راه‌حلی برای مسائل دیگران ارائه می‌دهند. 

(زمانی که صرف کردم تا جاوا را یاد بگیرم کاملاً مفید بوده زیرا هنوز هم می‌توانم بدون نگرانی برنامه‌هایی به زبان جاوا توسعه ‌دهم یا مقالات آکادمیک خود را بنویسم.) می‌توانید این اپ‌ها را در فروشگاه گوگل قرار داده و از این طریق کسب درآمد کنید.

SQL

SQL یک زبان برنامه‌نویسی نیست، اما یادگیری آن برای دانش‌آموزان ضروری است. این زبان برای رسیدن به بسیاری از اهداف لازم است. مثلا، جست‌و‌جوی یک رشته، یا ذخیره‌ داده‌ها را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. 

در درس آمار کالج و دبیرستان،‌ ممکن است برای تعامل با انواع مختلف داده‌ها بخواهید به‌جای صفحات گسترده از SQL استفاده کنید. SQL به شما کمک می‌کند از داده‌ها، ساختارها، و کوئری‌های خود بکاپ بگیرید تا دسترسی به آن‌ها آسان‌تر شود.

SQL بدنه‌ی اصلی بسیاری از اپ‌های وب که با PHP ساخته‌شده‌است نیز می‌باشد. در زمان توسعه‌ی اپ‌های php ممکن است به توالی اتفاقات یا بازیابی اطلاعات در هنگام اجرای برنامه بربخورید؛ در این‌جا  استفاده از SQL ضروری است و بدون داشتن مهارت در این زبان بعید است بتوانید در پروژه‌های سنگین از مهارت خود در php نیز استفاده کنید.

یک دانش‌آموز چگونه می‌تواند برنامه‌نویسی را یاد بگیرد؟

دانش‌آموزان می‌توانند مفاهیم اولیه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی را به صورت آنلاین یاد بگیرند. ابزارهای رایگان زیادی برای کمک به شما در شروع سریع یادگیری‌تان وجود دارند. 

سایت راکت یکی از همین منابع یادگیری است که دانش‌آموزان می‌توانند از آن برای یادگیری زبان‌های موردنیاز برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس استفاده کنند. پکیج‌های اختصاصی به شما کمک می‌کند سریع‌تر به خواسته‌هایتان برسید.

کلام آخر

اگر دانش‌آموز هستید و این مقاله را مطالعه کردید، توصیه من به شما این است که شروع به یادگیری یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی معرفی شده در بالا بکنید.

اگر نیاز به راهنمایی بیشتر یا اینکه سوالی راجع به برنامه‌نویسی داشتید، در قسمت نظرات بیان کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات