مزایا و معایب django ( جنگو ) - آیا این فریمورک با نیازهای پروژه شما مطابقت دارد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

مزایا و معایب django ( جنگو ) - آیا این فریمورک با نیازهای پروژه شما مطابقت دارد؟

اولین نسخه از فریمورک Django در سال 2005 معرفی شد و با پایتون پیاده سازی شده که هنوز هم در بازار پیشتاز است و هر ساله کاربران بیشتری به خود جذب می‌کند.

Django خود را به عنوان "فریمورک وب کمال گرایان با مهلت تعیین شده" معرفی می‌کند و برای حمایت از توسعه دهندگان پایتون طراحی شده است تا برنامه‌ها را در اسرع وقت از حالت مفهومی درآورده و به نتیجه برساند.

بدون شک Django مشهورترین فریمورک در پایتون برای ساخت برنامه‌های وب است، زیرا از الگوی Model View Template (MVT) استفاده می‌کند که این نسخه‌ای تا حدودی اصلاح شده از معماری Model View Controller (MVC) می‌باشد. به این صورت که در آن view بیشتر شبیه به controller و template به عنوان view عمل می‌کند. چنین راهکاری روشی انعطاف پذیر برای تقسیم محتوا و منطق کسب و کار محسوب می‌شود و هر لایه تعهدات خاص خود را دارد.

در این مقاله یاد می‌گیرید که چرا فریمورک Django را برای پروژه بعدی خود انتخاب کنید و همچنین جوانب مثبت و منفی آن را بررسی خواهیم کرد.

چرا Django ؟

شما حتما باید Django را امتحان کنید. این فریمورک با زبان پایتون نوشته شده است و پایتون شگفت انگیز، واضح، آسان برای یادگیری و یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی است. علاوه بر این پایتون یک انتخاب محبوب برای موارد زیر است:

  • نورپردازی صنعتی (مثال: اجرا شده در جلوه‌های تصویری جنگ ستارگان)
  • توسعه بازی
  • سرویس‌هایی مانندPinterest ،Instagram ، The Guardian و موارد دیگر

بدون شک بازار فناوری مملو از فریمورک های مختلف است، اما Django نقطه بسیار خوبی برای شروع است؛ زیرا دقیق‌ترین مستندات و آموزش‌های مربوط به توسعه نرم‌افزار را در اختیار دارد. با متن باز و رایگان بودنش، فرآیند توسعه وب را بسیار ساده می‌کند و توسعه دهنده می‌تواند به طور کامل بر روند طراحی تمرکز کرده و عملکرد را افزایش دهد.

بنابراین Django به ابزاری ایده آل برای شرکت‌های نوپا، در مواردی که نیاز به طراحی وب است و همچنین برای ارائه مفهوم و جنبه‌های واقعی شرکت تبدیل می‌شود.

بیایید بحث را پیش ببریم و در مورد جوانب مثبت و منفی آن صحبت کنیم.

مزایای فریمورک Django

1. امکانات داخلی

Django با تسریع روند توسعه با درج لایه بندی Object Relation Mapping (ORM) برای کنترل دسترسی به پایگاه داده، سشن‌ها، مسیریابی و پشتیبانی از چند زبان از توسعه دهندگان حمایت می‌کند. علاوه بر این هنگام مدیریت درخواست‌ها امنیت بالایی را رائه می‌دهد و به طور پیش فرض شامل یک کنترل پنل برای مدیریت داده‌های مدل است.

2. پیاده سازی شده در پایتون

از آنجا که Django توسط پایتون نوشته شده است، برخی از قابلیت‌ها و کنترل پایتون را به نفع خود به کار می‌برد. پایتون احتمالا یکی از آسان‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای مبتدیان است و همچنین در دوره‌های مقدماتی علوم کامپیوتر در سراسر جهان بسیار مشهور می‌باشد.

به علاوه پایتون بسیار قوی است و در اجرای محاسبات علمی و سطح بالای هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. ویژگی‌های امنیتی قوی

این فریمورک امنیت قابل اطمینانی را برای کاربران فراهم می‌کند و شامل مکانیسم‌های پیشگیری از حملات عمومی مانند SQL Injection (XSS) و Cross-site Request Forgery (CSRF) است. برای مدیریت نام‌های کاربری و رمزهای عبور کارآمد، سیستم احراز هویت آن یک راه حل مناسب است.

4. مقیاس پذیری

Django به طور مداوم بروزرسانی می‌شود تا به توسعه دهندگان اجازه دهد برنامه‌های وب جدید و مدرن بسازند. به طور همزمان توسعه دهندگان می‌توانند بدون ایجاد تغییرات گسترده، مقیاس و گسترش فریمورک وب را با ایجاد اصلاحاتی در کامپوننت‌های تعبیه شده توسعه دهند. آنها حتی این انتخاب را دارند که این کامپوننت‌ها را طبق نیازهای دقیق پروژه‌ جداسازی و یا جایگزین کنند.

بنابراین Django به گونه‌ای ساخته شده است که قادر خواهد بود هر نوع قطعات سخت افزاری را مدیریت کند.

5. پردازش سریع

این مزیت بر سایر فریمورک ها غلبه می‌کند، زیرا ساختار Django با سایر فریمورک های موجود در صنعت متفاوت است.

این بدان معناست که Django از معماری MTV استفاده می‌کند که باعث می‌شود کل فرآیند انتقال از طریق اینترنت ساده‌تر و سریعتر باشد، زیرا دستگاه‌ها می‌توانند روی CDN قرار بگیرند. سرور Django نیز ضمن حفظ سرعت، کارها را به خوبی مدیریت می‌کند.

6. فریمورک REST برای ساخت APIها

فریمورک REST Django که به اختصار "DRF" نامیده می‌شود، یک کتابخانه پایتون برای توسعه APIها است که دارای معماری انعطاف پذیر و قابل تنظیم می‌باشد و به خوبی برای APIهای وب ساده و پیچیده عمل می‌کند.

DRF دارای کلاس‌های عمومی برای عملیات CRUD و یک مرورگر داخلی API برای تست نقاط انتهایی API است.

7. مناسب برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

Django ابزارهای مختلف و مفیدی برای سئو ارائه می‌دهد. همچنین ماژولی به نام Django SEO framework ارائه می‌دهد که توسعه دهندگان می‌توانند با استفاده از الگوهای ذخیره شده، فشرده سازی CSS و جاوااسکریپت، زمان بارگیری صفحه را کاهش دهند.

قابلیت‌های Django CMS بیش از انتظارات بسیاری از متخصصان حرفه‌ای سئو است. با استفاده از آن می‌توانید URLها و لینک‌های قابل خواندن وب سایت را با استفاده از مناسب‌ترین کلمات کلیدی و بهترین روش‌های جستجوگرها ایجاد کنید.

معایب فریمورک Django

1. به سیستم ORM متکی است

سیستم ORM ارائه شده توسط Django کار با چندین دیتابیس و انجام عملیات مشترک پایگاه داده را برای توسعه دهندگان ساده‌تر می‌کند. اگرچه این سیستم مورد استفاده توسط فریمورک وب از ویژگی‌های قدرتمند تعبیه شده توسط سایر سیستم‌های ORM که به طور گسترده استفاده می شوند، برخوردار نیست. همچنین به توسعه دهندگان اجازه نمی‌دهد که به طور کامل از جعبه ابزار کامل Python SQL بهره مند شوند.

2. برای پروژه‌های کوچک مناسب نیست

تمام ویژگی‌های Django همراه با کد فراوان است. این پردازش و زمان سرور را می‌طلبد که برای وب سایت‌های سطح پایین که حتی با پهنای باند بسیار کم نیز قابل اجرا هستند برخی از عملکردها را با مشکل روبه رو می‌کند.

قبلا گفتیم که Django مقیاس پذیر است و کار توسعه دهنده را آسان می‌کند. اما باید اهداف و ویژگی‌های منحصر به فردی را ارائه دهد، در غیر این صورت تفاوت بین Django و سایر فریمورک ها چیست.

3. نداشتن کنوانسیون

در مقایسه با فریمورک هایی مانند Ruby on Rails، همه چیز باید به وضوح مشخص شود که می‌تواند پایگاه کد را پیکربندی کند و ممکن است روند توسعه را کاهش دهد. از طرف دیگر اتکا به پیکربندی یک روش معمول برای منبع پایتون است.

4. Django به آرامی تکامل می‌یابد

Django بسیار گسترده است و به عنوان یک نرم‌افزار یکپارچه در نظر گرفته می‌شود. این امر جامعه را قادر می‌سازد تا صدها ماژول و برنامه قابل استفاده مجدد را توسعه دهد، اما سرعت توسعه Django را نیز محدود کرده است. به علاوه Django باید سازگاری را حفظ کند، به همین خاطر به آرامی تکامل می‌یابد.

5. نمی‌توان همزمان به چندین درخواست رسیدگی کرد

بیشتر فریمورک های وب با ایجاد هر پردازش به صورت جداگانه، عملکرد برنامه های وب را بهبود می‌بخشند. با این حال Django به هیچ وجه مانند دیگر فریمورک های وب، به پردازش‌های فردی اجازه نمی‌دهد که همزمان با چندین درخواست مواجه شوند.

از این رو توسعه دهندگان باید روش‌هایی را برای کنترل فرایندهای فردی بررسی کنند تا همزمان با چندین درخواست به طور ماهرانه و سریع برخورد کنند.

6. تأثیرات منفی بر عملکرد وب اپلیکیشن‌های کوچک

ویژگی‌های موثر ارائه شده توسط Django ایجاد برنامه های وب بزرگ و پیچیده را برای توسعه دهندگان آسان می‌کند. با این حال توسعه دهندگان هنگام پیاده سازی برنامه‌های وب کوچک و ساده به برخی از این ویژگی‌های پیشرفته نیاز ندارند. ویژگی‌های اضافی حتی بر عملکرد وب اپلیکیشن‌های کوچک تأثیر منفی می‌گذارد.

7. همیشه بهترین گزینه نیست

شما همیشه باید بهترین ابزار را برای پروژه انتخاب کنید. ممکن است Django گزینه مناسبی برای وب سایت‌های استاتیک یا تک صفحه‌ای نباشد.

این برنامه برای ایجاد سریع برنامه‌های وب استاندارد طراحی شده است. این بدان معنی است که Django تمام قطعات مورد نیاز برای جمع آوری نه تنها برای یک برنامه CRUD بلکه برای برنامه‌های وب پیچیده‌تر را نیز فراهم می‌کند.

جمع بندی

پس از خواندن جوانب مثبت و منفی Django، می‌توانیم تشخیص دهیم که Django یک فریمورک بسیار قدرتمند است اما گاهی اوقات سازگار بودن با توسعه دهنده نیز می‌تواند یک اشکال باشد. حتی اگر Django با دادن همه این ویژگی‌ها در عملکرد کوتاهی نمی‌کند، اما شما فقط باید برخلاف هر فریمورک دیگری روش‌های درست Django و نحوه اجرای آنها را یاد بگیرید.

بنابراین توسعه دهندگان پایتون باید ضمن در نظر گرفتن جوانب مثبت و منفی آن، برای انتخاب بهترین فریمورک وب پایتون، نیازهای دقیق هر پروژه را در نظر بگیرند.

اگر این مقاله را دوست داشتید، نگاهی به اینفوگرافی زیر بیندازید و مراحل یادگیری Django و نحوه به کارگیری آن را بررسی کنید.

همچنین اگر به دنبال یادگیری این فریمورک هستید، می‌توانید دوره آموزش آن را از این لینک فرا بگیرید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.4 از 5 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات