مقایسه PWA و Native - کدام یک را انتخاب کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

مقایسه PWA و Native - کدام یک را انتخاب کنیم؟

امروزه می‌توانید شاهد رقابت بین برنامه‌های تلفن همراه و دسکتاپ برای جلب توجه کاربران باشید. اگر بگویم اولی کمربند قهرمانی را در دست دارد، اغراق نکرده‌ام. تخمین زده می شود که در سال 2023، درآمد جهانی اپلیکیشن‌های موبایل به بیش از 935 میلیارد دلار افزایش یابد و این رقم مرا شگفت‌زده نمی‌کند و حدس می‌زنم شما را نیز شگفت‌زده نخواهد کرد. فقط به این فکر کنید که در مقایسه با کامپیوتر دسکتاپ چقدر برای تلفن همراه خود وقت می‌گذارید، این توضیحی برای چنین ارقام بزرگی است.

اما به این معنی نیست تنها افرادی که از بازار روبهرشد اپلیکیشن موبایل سود می‌برند، توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های بومی هستند. بلکه برای صاحبان وب سایت، این فرصتی عالی است که به پلتفرم‌های وب خود رنگ و لعاب بهتری بدهند. چرا که به کاربران اجازه می‌دهند برای دسترسی به وب‌سایت‌ها از دستگاه‌های تلفن همراه خود استفاده کنند، در این صورت آن‌ها نه تنها می‌توانند مخاطبان خود را گسترش دهند بلکه می‌توانند کسب و کار خود را مدرن کنند و درآمدشان را نیز افزایش دهند. یکی از راه‌های دستیابی به این اهداف، توسعه برنامه وب پیشرونده (PWA) است.

PWA چیست؟

PWA مخفف Progressive Web Application به معنای وب اپلیکیشن پیش‌رونده است که یک پلتفرم وب بهینه شده برای استفاده در دستگاه‌های تلفن همراه به حساب می‌آید. بنابراین PWA ترکیبی از وب‌سایت و اپلیکیشن موبایل است، یعنی یک سایت روی تلفن همراه که با فریمورک‌های جاوا اسکریپت ساخته شده است. چنین برنامه‌ای مستقیما از یک وب سایت بارگیری شده و در مرورگر باز می‌شود، نوع مرورگر مهم نیست که چه باشد سافاری، کروم، فایرفاکس یا هر چیز دیگری.

برای شرکت‌های متخصص در خدمات توسعه PWA، برنامه‌های وب پیشرونده به دلیل مزایای متعددی که دارند شناخته شده‌اند. اول از همه PWA یک تجربه تمام صفحه را ارائه می‌دهد. کاربران آن را دانلود می‌کنند و از شر پنل ناوبری مزاحم مرورگر خلاص می‌شوند. ثانیا PWAها در استفاده سریع و ساده هستند. به این ترتیب مشتریانی که ترجیح می‌دهند از محصولات در قالب برنامه‌های خود استفاده کنند، این فرصت را دارند که وب‌سایت‌های مورد علاقه‌شان را به روش معمول مشاهده نمایند.

علاوه بر این، PWAها باعث صرفه‌جویی در فضای گوشی و افزایش تعامل با کاربر می‌شوند. هرچند مزایای ذکر شده به خوبی نشان نمی‌دهد که برنامه‌های وب پیشرونده یک راه‌حل عالی هستند. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با هم بررسی کنیم که چه زمانی و چرا باید PWA را انتخاب کرد.

توجه داشته باشید هیچ کس به این واقعیت اشاره نمی‌کند که PWAهای دسکتاپ نیز داریم، اما محبوبیت بسیار کمتری نسبت به PWAهای موبایل دارند. در واقع برنامه‌های وب پیشرونده دسکتاپ مزایای کمتری نسبت به وب‌سایت‌ها ارائه می‌کنند، بنابراین توسعه این برنامه‌ها یک موضوع ترجیحا شخصی است. با این حال همانطور که این فناوری همچنان در حال توسعه است، می‌تواند فرصت‌ها و مزایای جدیدی را ایجاد کند، چه کسی می‌داند ممکن است حتی به آینده توسعه دسکتاپ نیز تبدیل شود.

Native چیست؟

برنامه بومی یک برنامه تلفن همراه معمولی است که متخصصان سال‌هاست در حال توسعه آن هستند. یک برنامه بومی فقط برای یک پلتفرم یا دستگاه خاص توسعه می‌یابد. در زمینه موبایل، دو پلتفرم اصلی که اپلیکیشن‌های بومی برای آن‌ها ساخته می‌شود شامل iOS (اپل) و اندروید (گوگل) هستند.

توسعه اپلیکیشن موبایل یک صنعت رو‌به‌رشد است. با این حال ساختن یک اپلیکیشن آنقدر که به نظر می‌رسد آسان و سریع نیست. اگر تصمیم به ورود در این بازار را دارید، آماده انجام کارهای سخت و پیچیده باشید. همچنین مقالات ما را در این جوزه دنبال کنید تا به درک بهتری از نحوه انجام این فرآیند برسید. بنابراین بیایید بدون معطلی به مقایسه PWA و Native بپردازیم.

چه زمانی PWA را انتخاب کنیم؟

- بودجه محدود

اگر بودجه کمی دارید یا اگر محدودیت هزینه اولویت اول شماست، PWA را انتخاب کنید. چرا که توسعه اپلیکیشنهای بومی نیازمند یک فرآیند توسعه مجزا برای هر پلتفرم موبایل است. همچنین به خاطر داشته باشید که اندروید و iOS با این‌که محبوب‌ترینها هستند اما تنها پلتفرم‌های تلفن همراه موجود نیستند، بلکه تلفن‌های ویندوزی یا دستگاه‌های آمازون با سیستم‌عامل‌های خاص هم وجود دارد. از طرفی چین در حال تسخیر بازار توسط سیستم‌عامل‌های خود است. به علاوه هنگام توسعه یک برنامه بومی، همیشه به بخش خاصی از بازار محدود خواهید شد. اما توسعه PWA عمومیت بیشتری دارد، یعنی برنامه را فقط یک بار توسعه می‌دهید و در همه پلتفرم‌ها استفاده می‌کنید.

- مشکلات استقرار

از آنجایی که PWA مستقیما از یک وب‌سایت بارگیری می‌شود، نیازی نیست که برای ارسال برنامه خود به فروشگاه در پیروی از الزامات فنی و دستورالعمل‌های انجمن سیستم‌عامل، منتظر تأیید باشید. پس با کمک فناوری PWA، اعمال تغییرات جزئی و به‌روزرسانی به آسانی ممکن است.

همچنین حتی اگر موفق به استقرار برنامه بومی خود در فروشگاه شوید، تضمینی وجود ندارد که برای کاربران شما قابل مشاهده باشد. اگر اپ استور یا گوگل پلی را باز کنید، لیست ده برنامه برتر برای هر کاربر متفاوت خواهد بود. به این ترتیب در انتشار برنامه بومی خود باید برای دیده شدن بجنگید. بنابراین از نظر استقرار، PWA برنده این بخش ماست.

- توجه کاربران

در اینجا دلیل دیگری برای توسعه PWA وجود دارد و آن هم توانایی جلب توجه کاربران است. از آنجایی که هر PWA طبیعتا یک وب‌سایت است، از نظر SEO بهینه شده است. هرچند برنامه‌های بومی نیز با استفاده از تکنیک‌های ASO (App Store Optimization) بهینه می‌شوند. اما اگر از هر متخصصی در این زمینه سوال کنید، آن‌ها به شما می‌گویند به دست آوردن نتایج SEO بالا بسیار ساده‌تر از دستیابی به ASO است.

به علاوه گوگل به برنامه‌های وب پیشرونده نسبت به وب‌سایت‌های سنتی یا برنامه‌های معمولی تلفن همراه اهمیت زیادی می‌دهد و آن‌ها را اولویت‌بندی می‌کند. خود کاربران می‌توانند به راحتی در حین جستجو آن را متوجه شوند که به میزان زیادی دیده شدن محصول نرم افزاری شما را افزایش می‌دهد.

- سرعت بارگذاری

اگر برنامه شما از نظر بار داده‌ای سنگین است ولی نمی‌خواهید سرعت بارگذاری را به خطر بیندازید، باید از PWA استفاده کنید. هنگامی که برای اولین بار یک PWA را بارگیری می‌کنید، کاربر تمام محتوای برنامه را مانند برنامه‌های بومی تلفن همراه دانلود نمی‌کند. بلکه برنامه‌های وب پیشرونده از بخش کوچکی از فضای ذخیره‌سازی گوشی استفاده می‌کنند که قطعا مورد استقبال کاربران قرار خواهد گرفت.

- وفاداری کاربران

از دیگر مزایای PWA می‌توان به ظرفیت جلب محبت و وفاداری کاربران اشاره کرد. چرا که اشتراک‌گذاری برنامه‌ها به آسانی ارسال یک URL کوتاه است و نیازی به جستجوی اپلیکیشن در فروشگاه برنامه نیست، از طرفی نیازی به جستجوی وب‌سایت در مرورگر هم نیست. فقط کافی است کاربر لینک برنامه را باز کرده، آن را در صفحه اصلی ذخیره نماید و هر زمان که خواست با چند ضربه ساده به آن دسترسی پیدا کند.

دیگر ویژگی که کاربران قطعا دوست خواهند داشت، عدم وجود به‌روزرسانی‌های آزاردهنده است. زیرا برای به‌روز نگه داشتن برنامه، اقدامی از سوی کاربر نیاز نیست. در این مورد سادگی PWA، کلید موفقیت آن است.

- کسب و کارهای کوچک

اگر یک کسب و کار کوچک یا استارتاپ دارید، PWA یک گزینه عالی است. از آنجایی که توسعه برنامه‌های وب پیشرونده ساده‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر است ممکن است برای کسب و کار نوپای شما مقرون‌به‌صرفه‌تر و مناسب‌تر از راه‌اندازی یک اپلیکیشن تلفن همراه با روند طولانی‌مدت و بسیار پرهزینه باشد.

اما به این معنا نیست که به عنوان یک تجارت متوسط ​​یا بزرگ، باید از آن دست بکشید. برنامه‌های وب پیشرونده ثابت کرده‌اند که برای غول‌های فناوری مانند فیسبوک، پینترست و توییتر بسیار مؤثر هستند، زیرا ارزش توسعه کسب و کار قابل توجهی را ارائه می‌دهند.

- چشم‌انداز گوگل

گوگل در پلتفرم وب رسمی خود برای توسعه دهندگان بیانیه‌ای را منتشر کرده که در مورد مزایای PWA می‌گوید. به گفته گوگل PWAها قابل اعتماد، سریع و جذاب هستند. قابلیت اطمینان به این صورت است که این برنامه‌ها بلافاصله بارگیری می‌شوند حتی اگر اتصال شبکه ناپایدار باشد. سریع هستند زیرا واکنش‌گرا، روان و یکپارچه بارگذاری می‌شوند. جذاب هستند به این دلیل که تجربه تمام‌صفحه را از طریق نوتیفیکیشن‌ها و آیکون صفحه اصلی برای دسترسی به آن ارائه می‌دهند.

از طرفی چنین بیانیه‌ای در مورد PWAها از سوی کمپانی اپل صادر نشده است. این غول فناوری با این‌که از پیشرفت فناوری PWA پشتیبانی می‌کند اما ظاهرا تلاش یا توجه کمی برای توسعه آن دارد. هرچند اعتقاد بر این است که دستگاه‌های iOS برنامه‌های وب پیشرونده را به خوبی اندروید اجرا کرده و نمایش می‌دهند.

چه زمانی Native را انتخاب کنیم؟

- کنترل

زمانی که می‌خواهید همه چیز را تحت کنترل داشته باشید، باید توسعه بومی را انتخاب کنید. چرا که مرورگرهای همه دستگاه‌ها نمی‌توانند PWA را به‌طور کامل نمایش دهند و به‌عنوان صاحب کسب ‌و کار مطلقا هیچ قدرتی برای تغییر آن نخواهید داشت. همچنین برنامه‌های بومی فرصت‌های بیشتری از نظر UI/UX نسبت به PWA ارائه می‌دهند. به عنوان مثال PWAها از عملکرد سه بعدی پشتیبانی نمی‌کنند.

- عملکرد پیشرفته

توسعه برنامه بومی را زمانی باید در نظر بگیرید که عملکرد برنامه در آینده بسیار پیچیده می‌شود. برخی عملکردهای تلفن همراه برای برنامه‌های بومی در دسترس هستند ولی از برنامه‌های وب پیشرونده پشتیبانی نمی‌کنند. به عنوان مثال PWA نمی‌تواند از بلوتوث استفاده کند، چیزی که برای اتصال با گجت‌های هوشمند ضروری است.

- امنیت داده‌ها

اگر امنیت داده‌ها را در اولویت قرار می‌دهید، باید از برنامه‌های بومی استفاده کنید. زیرا پلتفرم‌های وب همیشه بیشتر از برنامه‌های تلفن همراه در معرض نفوذ هستند. هرچند PWAها با پروتکل‌های امنیتی محافظت می‌شوند، اما همچنان برنامه‌های بومی گزینه‌ای امن‌تر و مقاوم‌تر در برابر هکرها به حساب می‌آیند.

- نداشتن وب‌سایت

اگر کسب و کار شما وب‌سایتی ندارد و قصد توسعه آن را هم ندارید، native را انتخاب کنید. ایده اصلی PWA برقراری ارتباط مستقیم با کاربران هدف خود از طریق وب‌سایت است. پس اگر وب‌سایت ندارید، به PWA نیاز نخواهید داشت. از طرفی برنامه‌های بومی به گونه‌ای خودکفاتر هستند که می‌توانند بدون پشتیبانی وب کار کنند.

- ژئوفنسینگ

یکی دیگر از فرصت‌های استثنایی که توسط برنامه‌های بومی ارائه می‌شود قابلیت GEO-fencing است. GEO-fencing تکنیکی است که به برنامه امکان می‌دهد افراد نزدیک را ردیابی کند و بر اساس آن اقداماتی انجام دهد. به عنوان مثال فروشگاه‌ها می‌توانند زمانی که کاربر به مکان آن‌ها نزدیک می‌شود، اعلان‌هایی را برای او ارسال نمایند. به این ترتیب مشتری را از وجود فروشگاه مطلع می‌کنند، توجه او را جلب می‌کنند و شاید برای تشویق او به خرید، تخفیف یا پیشنهاد ویژه‌ای هم بدهند. با این‌که PWA هم می‌تواند از ویژگی مکان‌یابی برای هر دستگاه استفاده کنند، اما قابلیت ژئوفنسینگ در حال حاضر برای این نوع نرم افزارها در دسترس نیست.

جمع‌بندی

مقایسه PWA و Native صرفا جهت آگاهی است، نه رقابت. تفاوت عمده آن‌ها هم در این است که یک برنامه بومی برای اجرا در دستگاه تلفن همراه نوشته شده، در حالی که یک برنامه وب پیشرونده برای اجرا در مرورگر است.

می‌توانید هم مواردی را پیدا کنید که PWAها در آن انتخاب بهتری هستند و هم نمونه‌هایی که برنامه‌های native مناسب‌ترند. ایده اصلی این است که نیازهای کسب و کار خود را بررسی کنید و بهترین راه را برای برآورده کردن آن‌ها بیابید. بدین منظور چهار سوال زیر را از خود بپرسید تا بتوانید تصمیم نهایی را بگیرید:

★ هدف برنامه من چیست؟

اگر نیاز به توسعه یک برنامه کاربردی خودکفا دارید، native را انتخاب کنید. اما اگر نیاز به توسعه اپلیکیشنی دارید که از وب‌سایتتان نیز پشتیبانی کند، PWA را انتخاب کنید.

★ مسئولیت من چیست؟

اگر می‌خواهید همه چیز را تحت کنترل داشته باشید، native را انتخاب کنید. اما اگر می‌خواهید روند توسعه را سریع، ساده و ارزان‌تر کنید، PWA را انتخاب کنید.

★ اولویت‌های من چیست؟

اگر امنیت و راحتی کاربر را در اولویت قرار می‌دهید، native را انتخاب کنید. اما اگر راحتی و سرعت بارگذاری را در اولویت قرار می‌دهید، PWA را انتخاب کنید.

★ چه پلتفرمی را هدف خواهم گرفت؟

اگر روی توسعه برنامه‌ها برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS تمرکز می‌کنید، PWA را انتخاب کنید. اما اگر به طور انحصاری به یکی پایبند هستید، native را انتخاب کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا