صفحه نتایج موتور جستجو SERP چیست
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 2 دقیقه

صفحه نتایج موتور جستجو SERP چیست

مفهموم SERP مخفف واژگان search engine result page میباشد و به صفحه ی نتایج موتور جستجو در هنگام جستجوی یک عبارت گفته میشود. در واقع به صفحه ی نتایج حاصل از جستجو serp میگویند. هر serp منحصربفرد است، حتی در هنگامی که جستجو برای یک کلمه کلیدی مشابه توسط دو نفر صورت میگیرد. زیرا موتورهای جستجو معیارهای فراتر از واژه ها را برای نمایش نتایج مرتبط تر به کار میگرند. مثلا مکان فیزیکی، تاریخچه مرورگر، علایق و حتی معانی کلمات کلیدی را مورد بررسی قرار میدهند. بصورت کلی در صفحه نتایج موتورهای جستجوی معروف دو جایگاه مختلف برای نمایش حاصل از جستجو وجود دارد. معمولا برترین رتبه های نتیجه جستجو مربوط به سایت هایی میشوند که بابت قرارگیری در این فهرست پول پرداخت میکنند. گروه دیگر مربوط به فهرستی می باشند که توسط ربات ها ایندکس شده اند.

اهمیت serp

سئو سایت همواره از اهمیت بالایی برای قرارگیری در صفحات و رتبه های برتر برخوردار بوده است. آمارها نیز حکایت از این امر دارند که بیش از 91 درصد کاربران فقط صفحه اول موتور جستجو را بررسی میکنند و هیچگاه به صفحه ی دوم نتایج مراجعه نمیکنند. با این تفاسیر اهمیت صفحه ی اول نتایج جستجو به حدی میباشد که میتوان قرار گیری در صفاحات دیگر را یکجور شکست سئو بشمار آورد. استراتژی مناسب کلمات کلیدی و انتخاب رقابتی ترین کلمات کلیدی برای قرارگیری در صفحه اول نتایج گوگل بسیار موثر میباشند. همچنین میتوان از ابزارهایی برای بررسی serp استفاده کرد. برای مثال:

بهبود serp

موقعی که صحبت از بهبود صفحه نتایج موتور جستجو (serp) میشود، میتوان محتوای با کیفیت همراه با استراتژی درست کلمات کلیدی را بسیار موثر دانست. در گام نخست باید رقبای خود را بشناسیم. برای بررسی و شناخت رقبای خود میبایست عواملی را مدنظر داشته باشیم که عبارتند از:

  • تعیین کلمات کلیدی با بیشترین اهمییت (معمولا تک کلمه ای با رقابت سنگین)
  • موقعیت serp رقبا برای مجموعه ای از کلمات کلیدی (میتوان به نقاط ضعف و قوت رقبا پی برد)
  • کلمات کلیدی تک سیلابی و چند سیلابی (بهترین انتخاب برای شروع عباراتی هستند که رقبا در آن ضعیف ترند)
  • استفاده از کلمات کلیدی ترکیبی (استراتژی مناسب تا رسیدن به کلمات کلیدی اصلی)

برای تکمیل این مقاله و درک بهتر کاربران راکت از مفهوم serp یک تصویر آماده کردم، البته این یک serp واقعی نمیباشد. اما انواع صفحه نتایج جستجو را نمایش داده است.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@varasp

همیشه بزرگترین تفریح زندگیم کار کردن راجبه علایقم بوده و خلاقیت در حوزه IT که نمود عینی اش در برنامه نویسی وب آشکار هست، من رو شگفت زده میکنه. استاندارد وب، اصول seo و دیزاین پترن ها مسایلی هستند که دنبال میکنم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید