۵ سیستم مدیریت محتوای سبک برای طراحان وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۵ سیستم مدیریت محتوای سبک برای طراحان وب

زیبایی سیستم های مدیریت محتوا که به اختصار CMS نامیده می شود، توانایی کنترل آسان محتوا، کارایی و لایه بندی وبسایت است. تقریبا می شود گفت همه، از یک وبلاگ نویس ساده تا یک شرکت پیچیده برای مدیریت بهتر وبسایت خود از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند.

از طرف دیگر بعضی از سیستم های مدیریت محتوا به شکل عجیبی از منابع هاست استفاده می کنند. وجود کدهای زیاد، حجم بالای فایل ها و حتی کند بودن بانک اطلاعاتی اینها همه معضلاتی برای وبسایت شما محسوب می شوند به خصوص اگر هاست شما یک هاست اشتراکی باشد. خبر خوب آن است که تعدادی سیستم مدیریت محتوای سبک و خوب وجود دارند که شما می توانید بجای استفاده از وردپرس، جوملا و دروپال از آن ها استفاده کنید.

Postleaf

Postleaf سیستم مدیریت محتوای رایگان و متن باز است که روی نود جی اس ساخته شده است. این سیستم به صورت خارق العاده ای سریع است. کافی است که وارد قسمت پیشنمایش این سیستم مدیریت محتوا شوید و آیتم های مختلف را انتخاب کنید، پستی ارسال کنید و یا تنظیمات را تغییر دهید، تمام این کارها با سرعت هرچه بیشتر انجام می شود.

از ویژگی های این سیستم می توان به تغییرات به صورت inline اشاره کرد، که در آن به شما اجازه می دهد آنچنان که می خواهید صفحات وبسایت خود را تغییر دهید. از طرفی دیگر مسئله واکنشگرایی یکی دیگر از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود، خوشبختانه این سیستم از حالت واکنشگرا پشتیبانی می کند و همچنین تصاویر را برای دستگاه های مختلف بهینه می سازد. تمام اطلاعات مربوط به بکاپ گیری در وبسایت در یک فایل JSON ذخیره می شود که می شود به آسانی به آن دسترسی پیدا کنید.

Grav

Grav یک سیستم مدیریت محتوای فلت فایل است. به این معنی که به هیچ بانک اطلاعاتی برای کار کردن احتیاج ندارد. تنها چیزی که برای این سیستم مورد نیاز است، اجرای کدهای پی اچ پی است. به سادگی فایلهای خودتان را آپلود کنید و با سرعت هرچه بیشتر سایت را اجرا نمایید. چیز بسیار جالب و زیبای Grav این است که مانند سیستم های مدیریت محتوای قبلی توانایی مدیریت پلاگین ها و پوسته های مختلف را داراست و می توان آن ها را با امنیت بالایی بروزرسانی کنید. با استفاده کردن از این سیستم متوجه توانایی های دیگر آن نیز خواهید شد برای مثال توانایی ساخت فیلدهای شخصی سازی شده، تعداد taxonomies نامحدود، مدیریت کش وبسایت و ابزارهای کامندلاین!

شخصی سازی پوسته های این سیستم مدیریت محتوا بسیار آسان است شما می توانید برای این کار از زبان طراحی پوسته Twig استفاده کنید. چیز جالبی که در مورد این سیستم وجود دارد آن است که پنل کاربرای این سیستم از یک پلاگین نشئت می گیرد که شما با میل خودتان می توانید آن را نصب کنید.

چه کسی می گوید که سیستم های فلت فایل منعطف نیست؟

October

October سیستم مدیریت محتوای است که بر پایه پی اچ پی و فریمورک لاراول ساخته شده است، هدف اصلی این سیستم سادگی و ماژلار بودن است. این سیستم از طرف سمت سرور، یک سیستم مینیمال محسوب می شود و تنها ویژگی های مهمی را ارائه می کند. در این سیستم برای انجام تغییرات و یا ایجاد پوسته های خود باید  از Markup استفاده کنید. با وجود آنکه این سیستم از Twig بهره می برد، اما زبان  Markup را دقیقا براساس نیازها و آیتم های سیستم October ساخته است. خب این حالت مزایای زیادی دارد، برای مثال  شما می توانید با استفاده از این زبان یک کامپوننت آجاکس را به یک برگه خاص اضافه کنید. این حالت به شما قابلیتی را می دهد که از کدهای نامربوط و بی کاربرد در برگه خود استفاده نکنید. تفاوت October با سیستم های مدیریت محتوای دیگر جدای از دادن توانایی بالایی برای مدیریت محتوا، قدرت زیادی برای مانور روی طراحی را نیز به شما می دهد.

Pagekit

Pagekit سیستم مدیریت محتوای متن باز و منعطف است که براساس Vue.js ساخته شده است و این بدین معناست که بسیار سریع است. همچنین در این سیستم از Symfony Components استفاده شده است و این بدین معناست که هم توسعه پذیر است و هم ماژولار ! پنل مدیریت این سیستم بسیار زیبا و کاربرپسند است و به کاربر این امکان را می دهد که از ابزارک های شخصی سازی شده استفاده کند. تولید محتوا توسط این سیستم بسیار کار ساده ای است با استفاده از یک ویرایشگر Markdown شما حتی می توانید پیش نمایش مطالب خود را در سریع ترین زمان ممکن مشاهده کنید. مدیریت محتوا، منوها و ابزارک ها در این سیستم براحتی آب خوردن است و تنها با استفاده از درگ و دراپ انجام می شود. از طرفی قابلیت سطح دسترسی کاربران اجازه می دهد که افراد مختلف یک تیم کاری تنها به قسمت هایی که احتیاج دارند دسترسی داشته باشند. برای این سیستم یک Marketplace وجود دارد که می شود از آنجا پوسته ها و افزونه های مورد نیاز خودتان را تهیه کنید. اگر هم خواستید که برای این سیستم پوسته ای طراحی کنید می توانید از پشتیبانی های آنها و البته ابزار Uikit استفاده کنید.

Pico سیستم مدیریت محتوای فلت فایل دیگر این مجموعه است. هدف اصلی این سیستم آسان کردن کار مدیریت وبسایت به حد نوشتن یک متن ساده است. همانطور که در ابتدای این وبسایت نوشته شده است این سیستم به صورت مزخرفی ساده است، شما را با نوشتن کد در سطح های مختلف درگیری نمی کند و بجای آن این سیستم تنها از Markdown استفاده می کند.

پروسه استفاده از این سیستم بسیار شبیه ویرایش متون است، حتی برای نوشتن متاتگ ها نیز دقیقا به همین شکل است. Pico برای پوسته های خود از سیستم Twig استفاده می کند، همچنین برای کاربران عام یکسری از افزونه ها را فراهم ساخته است. در حقیقت این سیستم برای خود مخاطبان خاصی دارد اما در کل این سیستم یک سیستم کاملا سحرآمیز و فریبنده است. کار با این سیستم تقریبا به صورت کامل با سیستم های مدیریت محتوای دیگر احساس متفاوتی را در شما ایجاد می کند.

سیستم های مدیریتی جایگزین

سیستم های مدیریت محتوایی که در این پست نام برده شد واقعا اثبات کرده اند که سیستم هایی نیز برای جایگزینی با سیستم هایی که دارای نام های بزرگی هستند وجود دارند. بعضی از این سیستم ها واقعا برای افراد خاصی طراحی شده اند، درحالی که سیستم هایی نیز وجود دارد که مخاطبان زیادی را پوشش می دهند.

تمام سیستم هایی که در این مقاله آورده شده است به صورت کامل رایگان و متن باز هستند. ارزش یکبار امتحان کردن را دارند، شاید در پروژه بعدیتان از آن ها استفاده کردید!

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات