موارد بسیار برای یادگرفتن و زمان کم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

موارد بسیار برای یادگرفتن و زمان کم

یکی از سوالاتی که امروزه بسیار از من پرسیده می‌شود این است که چگونه زمان‌م را برای یادگیری توسعه وب با وجود یک شغل فول تایم مدیریت کنم و بتوانم کارم را به تمامی تغییر دهم.

به صورت مشابه بهانه‌هایی نیز هر روز به گوشم می‌رسند که چرا مردم نتوانند یاد بگیرند، چرا آن‌ها کنار می‌روند و چرا آن‌ها در کارهای‌شان پیشرفت نمی‌کنند.

حال من به آن نتیجه رسیده‌ام که همه ما، سبک‌های زندگی، ارتباطات، انگیزه‌ها و پاسخ‌های مختلفی داریم. اما حال قصد دارم که چند درس و نکته کلیدی برای پیدا کردن زمان، با انگیزه ماندن و تلاش برای رسیدن به اهداف‌تان را به شما بگویم. 

هیچوقت نگذارید که نبود زمان کافی تنها دلیل شما برای نرسیدن‌تان به رویاهای‌تان و اهداف‌تان باشد.

عمیق و خرد کردن

از یک مرحله منطقی شروع می‌کنیم. ممکن است که یک ایده درشت و زمخت داشته باشید یا اینکه یک موضوع عجیب و غریب برای یادگیری. اما باید به صورت دقیق و با ملاحظه سعی کنید که منابع و مسیری قطعی که می‌خواهید آن را دنبال کنید را انتخاب نمایید.

معمولا جواب مردم در این مرحله «نه» است!

من هم دقیقا در ابتدای کار به همین صورت بودم. درست مانند بقیه مردم، وقتی که شروع به یادگیری توسعه وب کردم، پلن و نقشه دقیقی را در اختیار نداشتم. نتیجه این کار تنها صرف کردن ساعت‌ها وقت تنها برای یادگیری چیزهای کوچک و پراکنده‌ای بود. این موضوع هیچوقت من را به هیچ کجا نمی‌رساند. 

 زمان بسیار گرانبها است، مخصوصا با وجود تمام تعهدات و موانعی که زندگی جلوی روی‌ ما می‌گذارد. بنابراین باید در نظر بگیرید که حداکثر استفاده را از هر ثانیه زمان‌تان ببرید. 

این بدان معناست که باید یک برنامه یادگیری را درست کرده و به آن متعهد باشید. همچنین می‌توانید با خُرد کردن و تقسیم کردن مراحل یادگیری به قسمت‌های کوچک‌تر و گذاشتن زمان کافی روی آن‌ها این روند را ادامه دهید. 

بنابراین، اگر هدف‌تان این است که به صورت فریلنسری کار کنید و وبسایت‌های شرکتی محلی کوچک را بسازید، پس بهتر است شروع به یادگیری وردپرس بکنید. اگر این موضوع اصلی‌تان است، پس بهتر است که شروع به یادگیری آن بکنید. وردپرس و تمام تکنولوژی‌های مرتبط به آن را یاد بگیرید و سعی کنید در مورد آن عمیق باشید. 

تمرکز کردن روی یادگیری وردپرس و تمام موارد مرتبط به آن می‌تواند بسیار مؤثرتر از یادگیری لاراول و آخرین فریمورک‌های جاوااسکریپت برای شما باشد.

به صورت مشابه، اگر قصد دارید که توسعه نرم افزار و وب را در سطح اینترپرایز یاد بگیرید، یادگیری وردپرس نمی‌تواند مفید باشد، باید زمان بیشتری را برای تکنولوژی‌های مختلف دیگری بگذارید.

البته این بدان معنا نیست که یک تکنولوژی بی استفاده است و باید سراغ یک مورد دیگر رفت. تنها باید در نظر بگیرید که هدف‌تان از انجام این کارها چیست و می‌خواهید به چه سطحی برسید. 

پایبندی کلید اصلی است

این مورد مهمترین چیزی است که خود به شخصه آن را یاد گرفتم. همچنین بهترین نصیحتی است که می‌توانم به هر کس دیگری بکنم.

من به این نتیجه رسیدم که یادگیری یک چیز جدید تنها مربوط به زمانی که صرف می‌کنیم، نیست. بیشتر در رابطه با پایبندی است. 

برای مثال اگر شما تصمیم به یادگیری یک موضوع جدید داشته باشید و در هر هفته تنها ۱۰ ساعت وقت اضافی برای آن داشته باشید؛ مطالعه هر روزه ۹۰ دقیقه تاثیر بسیار بیشتری دارد تا بخواهید که در آخر هفته ۱۰ ساعت را صرفا برای مطالعه بگذارید!

به نظر شما اینطور نیست؟ یک ساعت زودتر بیدار شدن و یا یک ساعت دیرتر خوابیدن بسیار آسان‌تر است تا که بخواهید تمام انرژی‌تان را برای آخر هفته بگذارید. 

برای اینکار تنها کافی‌ست یادگیری را به یک عادت تبدیل کنید و آن را به بخشی از زندگی روزمره‌تان تبدیل نمایید.

به عنوان یک انسان ما خالقان عادت‌ها هستیم. بنابراین یادگیری را به یک امر روتین تبدیل کنید، زمان بگذارید و پایدار و پایبند باشید.

قربانی‌ بدهید

همانطور که در قبل توضیح دادم شما به گذاشتن زمان و پایبندی در انجام کارها نیازمند هستید. این بدان معناست که شما باید قربانی‌هایی برای رسیدن به اهداف‌تان بدهید. 

این قربانی می‌تواند هر چیزی باشد، مثلا یک ساعت کمتر در رختخواب ماندن، ندیدن برنامه‌های تلویزیونی و… . در هر حال شما باید این کارها را انجام دهید. البته باید بگویم که این کار آسانی نیست. 

با این حال موضوعی که بسیار مهم است آن را بدانید این است که چنین قربانی کردن‌هایی برای همیشه نیست! این قربانی‌ کردن‌ها تنها برای زمان کوتاهی است تا در نهایت بتوانید به هدف‌های بلند مدت‌تان دست پیدا کنید.

به شخصه من ساعت‌های طولای کار می‌کردم و در همین حال دو کودک زیر ۳ سال نیز داشتم، به همین دلیل تصمیم گرفتم که ساعت یادگیری‌ام را برای ۹ شب تنظیم کنم، زمانی که بچه‌ها خوابیده بودند. این در حالی‌ست که قبل از این تصمیم در آن ساعت ما همسرم مشغول نگاه کردن سریال‌های تلویزیونی بودیم. 

این قربانی بود که من دادم. اما حال که توانسته‌ام به اهداف بلند مدت و شغل توسعه وب برسم، دیگر نیاز ندارم که این قربانی‌ها را انجام دهم. حال هشت ساعت سر کار هستم و وقتی به خانه برمی‌گردم کارهای گذشته را انجام می‌دهم.

انگیزه‌تان را شناسایی کنید

چشم انداز چیزی عالی است. برای برخی از افراد، داشتن یک همسر و خانواده‌ای جوان ممکن است دلیلی برای یاد نگرفتن کدنویسی باشد. دلیلی که فکر می‌کنید زمان کافی ندارید.

برای من این انگیزه‌ام بود.

من تصمیم گرفتم که یک شغل پایدارتر، آینده‌ای درخشان‌تر و یک تعادل بهتر در زندگی داشته باشم. در نهایت، من تصمیم گرفتم که زندگی بهتری برای خودم، همسرم و بچه‌های‌م درست کنم.

تشخیص دادن چنین انگیزه‌هایی باعث شد که قربانی کردن مواردی که گفتم بسیار آسان‌تر باشد.

خواه که دلیل و انگیزه‌تان هر چه که باشد، آن را در نظر بگیرید.

وقتی موارد پیچیده‌تر می‌شوند و شما احساس می‌کنید که دارید خسته می‌شوید به دلیلی که در اولین قدم را برداشتید فکر کنید.

روند یادگیری‌تان را به قسمت‌های مختلفی از زندگی وصل کنید

یادگیری به هر صورتی می‌تواند باشد. برای مثال یکی از تصورهای غلط همواره این است که اگر تصمیم به یادگیری کدنویسی داشته باشید باید حتما جلوی یک کامپیوتر بنشینید. فکر نکنید که اشتباه می‌کنم، این موضوع صد در صد کمک می‌کند اما مسائل و حالت‌های دیگری نیز در فرایند یادگیری وجود دارد که می‌توانید برای یادگیری از آن‌ها استفاده کنید.

در حالیکه مشغول یادگیری کدنویسی بودم، به صورت فول‌تایم روی یک پروژه ساخت و ساز نیز کار می‌کردم. برای رفت و آمد به سر کار من یک ساعت وقت نیاز داشتم، به نظرتان زمان بدون ارزشی است؟ قطعا می‌تواند نباشد.

تصمیم گرفتم در مسیر کار، هر روز به پادکست‌های مربوط به توسعه وب و بیزینس گوش دهم. در حالیکه پادکست‌ها نمی‌توانند منابع اصلی و مستقیمی برای یادگیری باشند اما می‌توانند محتوای بسیار خوبی را در زمینه مورد نظر به شما بدهند.

سعی کنید از هر فرصتی که برای‌تان پیش می‌آید به درستی استفاده کنید. وقتی در باشگاه هستید، بجای موسیقی به پادکست گوش دهید، زمان خوردن نهار همزمان یک صفحه از کتاب یا یک پست وبلاگی مرتبط را بخوانید، همواره در کنار خود یک دفترچه یادداشت داشته باشید و ایده‌های‌تان را در آن بنویسید. 

راه‌هایی را پیدا کنید که در آن یادگیری به قسمت اصلی از زندگی هر روز‌تان تبدیل می‌شود. 

به خودتان زیاد فشار نیاورید

این مورد نیز یکی دیگر از مهمترین موضوعاتی بوده که در فرایند یادگیری آن را دریافتم. 

جدای از اینکه پایبندی برای فرایند یادگیری باید کلیدی اصلی برای شما باشد اما باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید که زندگی ساده و سرراست نیست.حتی گاهی اوقات بهترین پلن‌ها در دنیا نمی‌توانند به خوبی برای شما کار بکنند. 

بنابراین خودتان را تحت فشار قرار ندهید -خودزنی نکنید (مطابق با متن اصلی!)-. اگر یک روز یادتان رفت که مطالعه کنید یا فرصت آن را نداشتید، نگران نباشید. مطمئن باشید که گذشت یک روز یا یک مدت کوتاه نمی‌تواند تاثیر بسیار عمیق و بزرگی روی فرایند یادگیری شما بگذارد. 

اگر شما خسته هستید، بخوابید، لازم نیست که انقدر فشار به خودتان بیاورید. اگر با خانواده یک شب بیرون رفته‌اید و به کارهای‌تان نرسیده‌اید پس بهتر است از آن لذت ببرید. زندگی بسیار کوتاه است!

صبور باشید

یادگیری هر چیزی به زمان نیاز دارد و یک شبه اتفاق نمی‌افتد. در حالیکه هدف اصلی این است که سازنده باشید و هر چه سریع‌تر موارد بیشتری را یاد بگیرید، به یاد داشته باشید که در آینده چقدر تمام این موارد می‌توانند برای‌تان خوب باشند.

بسیار پیش می‌آید که ما نگران این هستیم که در بسیاری از موارد زمان زیادی است که حضور داریم و در آن پیشرفت کافی را نداشته‌ایم و ما قرار نیست که هیچوقت به اهداف‌مان برسیم. من این موضوع را کاملا درک می‌کنم، بخصوص در زمینه توسعه وب این موضوع ممکن است واقعیتی ملموس‌تر داشته باشد. به این دلیل که در توسعه وب موضوعات بسیاری برای یادگیری وجود دارد و ممکن است شما را سرخورده کند.

باز هم بهتر است در این حالات به چشم اندازتان نگاه کنید. آیا واقعا مهم است که چند سال مشغول هستید؟

به دلایلی، در جهان خودآموزی همیشه ایده این است که چگونه بتوانیم در ۶ ماه به یک شغل دست پیدا کنیم یا اینکه در یک زمان مشخص ۱۰۰ هزار دلار داشته باشیم و… .

اما به یاد داشته باشید که ما همیشه قرار نیست تمام محتویات مربوط به یک مسئله را دریافت کنیم. شاید این داستان افراد دیگری باشد اما برای شما ممکن است بدین صورت نباشد. تا زمانی که شما به سوی پیش قدم می‌گذارید و پیشرفت می‌کنید مطمئن باشید اتفاقات خوب خواهند افتاد. پس صبور باشید.

هیچوقت خودتان را با دیگران مقایسه نکنید، خودتان را با خود دیروزتان مقایسه کنید!

هیچ میانبری وجود ندارد. قربانی کنید؛ سخت کار کنید و صبور باشید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا