پیاده سازی یک ووکامرس موفق، ایمن و پایدار
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

پیاده سازی یک ووکامرس موفق، ایمن و پایدار

در حال حاضر ووکامرس یکی از بهترین راه حل ها برای ایجاد وبسایت فروشگاهی در کنار وردپرس است. این مسئله بعد از اینکه شرکت اتوماتیک -سازنده و پشتیبان وردپرس- آن را در سال ۲۰۱۵ محبوب‌ترین افزونه وردپرس خواند. 

حقیقت آن است که ووکامرس گزینه رایگان همراه با افزونه های مختلف رایگان و تجاری است. ووکامرس برای افرادی که می خواهند به سادگی یک فروشگاه را راه اندازی کنند و با کمترین هزینه آن را مدیریت نمایند انتخاب بسیار مناسبی است. با استفاده از این افزونه می توانید فروشگاه آنلاینی را بسازید که چه از نظر ظاهری و چه از نظر کارایی در سطح بالایی قرار دارد. 

البته باید بدانید که برای طی کردن چنین مراحلی شما نیاز دارید تا یکسری ملزومات و چالش‌ها را نیز پشت سر بگذارید. ووکامرس در مقایسه با پلتفرم هایی مانند Shopify، Miva و … کاملا موردی متفاوت است. برای ساختن فروشگاهی فراتر از یک چیز امن و پایدار با ووکامرس مواردی وجود دارد که شما نیاز دارید تا آن ها را بدانید. 

بیایید در این مقاله به یکسری از موارد مخفی که در ووکامرس وجود دارد، نگاهی بیاندازیم:

بروزرسانی ها را ابتدا روی یک وبسایت در حال توسعه امتحان کنید

به دلیل آنکه فروشگاه ووکامرسی شما همیشه باید در کنار پلاگین های مختلف و مواردی از این قبیل به خوبی کار کند و اجرا شود، بروزرسانی کردن آن مطمئنا کار آسانی نخواهد بود. در چنین حالتی باگ‌ها می توانند تنها به نسخه جدید ووکامرس مربوط نباشند بلکه مربوط به پوسته و افزونه‌ای نیز باشند. اگر چنین موردی را به خوبی مدیریت نکنید، مطمئنا آسیب هایی بوجود می آید.

به همین دلیل پیشنهاد می شود که در کنار وبسایت اصلی یک وبسایت آزمایشی در حال توسعه نیز داشته باشید که بروزرسانی ها را ابتدا در آن امتحان کنید. این کار می تواند با استفاده از افزونه هایی نیز که چنین حالتی را برای شما فراهم می کنند، پیاده سازی کنید. لیستی از این افزونه ها را می توانید در این لینک مشاهده کنید. یک راه دیگر نیز این است که یک سرور محلی را با استفاده از MAMP یا برنامه‌های دیگری که در این زمینه وجود دارند پیاده سازی کنید و بروزرسانی ها را آنجا انجام دهید. 

داشتن یک محیط برای تمرین کردن به شما این امکان را می دهد تا بروزرسانی ها را به درستی انجام دهید و از اینکه وبسایت‌تان با مشکلی برای زنده ماندن روبرو شود، نگران نشوید. هر بروزرسانی که وجود دارد را انجام دهید و قبل از اینکه به نسخه اصلی وبسایت مراجعه کنید، به کاملی با آن کار کنید. اگر در این نسخه هرگونه مشکلی وجود داشته باشد می توانید تا جایی که می توانید سعی در رفع آن بکنید اگر توانستید پس ادامه دهید در غیر اینصورت می توانید از این بروزرسانی چشم پوشی کنید. 

ممکن است چنین کاری وقت زیادی را از شما بگیرد اما خوبی آن این است که به شما حالت امنی را پیشنهاد می دهد. مشاهده کردن آنکه یک بروزرسانی وبسایت شما را قطع یا با مشکلاتی همراه می کند مطمئنا جالب نخواهد بود. بجای آنکه کارهای اضافی را انجام دهید وظیفه‌تان را به عهده بگیرید.

به الگوها دست نزنید (مگر آنکه مجبور باشید)

ووکامرس به شما اجازه می دهد که در پوسته‌تان از یکسری الگوهای مربوط به افزونه ها چشم پوشی کنید. این کار برای اضافه کردن لایه سفارشی یا اضافه کردن یکسری اطلاعات به یک قسمت مخصوص بسیار کار مفیدی است. 

اما مشکل درست آنجاست که ووکامرس گهگاهی همراه با بروزرسانی ها برخی از این پلاگین ها را نیز بروزرسانی می کند. در چنین حالتی در قسمت داشبورد وردپرس پیغامی که معمولا می‌بینید به شما می‌گوید که شما یک یا چند الگو منقضی شده دارید. می توانید برای پیدا کردن اطلاعات دقیق تر راجع به این مسئله به صفحه WooCommerce > Status مراجعه کنید.

شاید کار کردن با چند الگو منقضی شده مشکلی نداشته باشد – شاید هم اینگونه نباشد. در چنین صورتی ممکن است که لایه های وبسایت کمی گیج کننده شوند و یا اینکه کارایی وبسایت کاهش پیدا کند و برخی بخش ها به درستی کار نکنند.  برای درست کردن چنین وضعیتی باید آخرین نسخه از ووکامرس و الگوها را در اختیار بگیرید و آن ها را درست مانند قبل سفارشی سازی نمایید. اگر قبلا چندین الگو را سفارشی سازی کرده باشید اینکار واقعا زجرآور است.

بهترین راه حل برای این موضوع این است که از سفارشی سازی الگوها دست بردارید، حتی اگر که آن‌ها در پوسته‌تان قرار دارد. بجای این‌ها می توانید از hook های ووکامرس استفاده کنید. استفاده از این قطعات کد می تواند درست همان نتایجی را که در سفارشی سازی الگوها مشاهده می‌کنید، برای‌تان مهیا سازد، پس دیگر نیازی به نگرانی درباره بروزرسانی‌ها نخواهید بود.

امنیت را جدی بگیرید.

امنیت یکی از موضوعات مهم و جدی برای هر وبسایتی است. این مسئله وقتی به وبسایتی که در آن خریدهای آنلاین صورت می‌گیرد بسیار اهمیت بیشتری پیدا می کند. اگر شما مشغول استفاده از ووکامرس هستید پس نیاز هست مواردی را جدی بگیرید:

سایت‌تان را به صورت SSL اجرا کنید.

شاید برای این مورد فکر کنید که هزینه یک سد در مقابل راه تان است، اما با سرویس‌هایی مانند Let’s Encrypt دیگر نداشتن یک گواهینامه SSL بهانه است. برای داشتن چنین گواهینامه‌ای نیازی ندارید که هیچگونه دانش تکنیکی داشته باشید. با استفاده از این گواهینامه می‌توانید امنیت وبسایت را افزایش دهید و اعتبار وبسایت‌تان را بالاتر ببرید.

قفل کردن قسمت داشبورد برای افرادی که مدیر نیستند.

اگر در وبسایت به کاربران‌تان اجازه دهید تا اکانت خودشان را داشته باشند، کار جالبی است، اما باید مواظب باشید که آن ها نباید به قسمت داشبورد مدیریت دسترسی داشته باشند. در هر شرایطی نباید به آن ها اجازه دهید تا به قسمت های مدیریتی وبسایت دسترسی داشته باشند. می توانید برای پیاده سازی چنین حالتی از افزونه ای مانند Remove Dashboard Access استفاده کنید، همچنین از طریق چنین کدی هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

تعیین نقش ها براساس نیازها

همیشه اینکه کاربران را با سطح دسترسی معقولی که نیاز دارند همراه سازید ایده خوبی بوده. اگر افرادی که مدیر نیستند اما به برخی از اطلاعات کاربران نیاز دارند می‌توانید نقش آن‌ها را به عنوان Shop Manager تعیین کنید. انجام چنین کاری به کاربران با سطح دسترسی خودشان اجازه می دهد تا پروسه کارهای‌شان را جلو ببرند بدون اینکه به مدیریت کامل دسترسی داشته باشند.

در استفاده از پلاگین ها محتطاط باشید. 

با وجود آنکه بیش از ۵۰ هزار افزونه در مخزن وردپرس قرار دارد اما باید در استفاده کردن از هرکدام آن ها دقت کنید و آن ها را به درستی انتخاب نمایید. هرکدام از افزونه هایی که شما اضافه می کنید یک شانس برای خراب کردن وبسایت یا بوجود آوردن حفره امنیتی در وبسایت است. پس سعی کنید همیشه افزونه هایی را نصب کنید که توسعه دهنده های معتبر آن ها را نوشته باشند و به یاد بسپارید که فقط آن هایی را که نیاز دارید نصب نمایید.

یک وبسایت شگفت انگیز را بسازید

با استفاده از ووکامرس می توانید فروشگاه آنلاین کارا و زیبایی را ایجاد کنید. ووکامرس درست مانند یک وسیله نقلیه زندگی‌تان را بهتر می کند – حال چه می‌خواهید برای خودتان فروشگاه آنلاین ایجاد کنید و یا اینکه قصد دارید تا برای دیگران چنین کاری را انجام دهید. واقعیت آن است که نصب و پیاده سازی آن کاری ساده است اما بعد از آن شما وظایف بسیاری در قبال وبسایت دارید که باید انجام دهید.

برخی چیزها اتفاق می افتد و وبسایت متوقف می شود. خب این طبیعت یک پلتفرم آزاد و متن باز است که می توانید با آن افزونه ها و پوسته های مختلفی را نصب کنید و کدها را سفارشی سازی نمایید. 

خب چنین موضوعی به طراحان، توسعه دهندگان و دارندگان فروشگاه ها کمک می کند تا بتوانند آینده را بهتر مشاهده کنند و به سمت آن قدم نهند. فرایندهای انجام آزمایش را قبل از اینکه وبسایت به حالت زنده اجرا شود را به اجرا درآورید. تمام کاری که برای ایمن کردن وبسایت می توانید انجام دهید را انجام دهید و از افزونه های نالازم دوری کنید. 

داشتن یک استراتژی کلی برای شروع کار با ووکامرس در همان ابتدای کار می تواند قدم خوبی باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات