استارت آپ Door Dash ، ایده ی 40 ملیون دلاری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

استارت آپ Door Dash ، ایده ی 40 ملیون دلاری

ماه می سال ۲۰۱۳ بعد از آنکه اندی‌ فنگ و استنلی تنگ، دو دانشجوی مهندسی دانشگاه استنفورد، در یک هفته سه شب سفارش پیتزا دادند و هر بار غذایی با تاخیر زیاد و سرد و بی‌مزه نصیب‌شان شد، تصمیم گرفتند تغییری در سیستم رساندن غذا به دست مشتریان در آمریکا به وجود آورند. به این ترتیب ایده راه‌اندازی استارت‌آپی که خدمات ‌رساندن مواد غذایی و خوراکی به مشتریان را عهده‌دار شود، از اتاقی در خوابگاه استنفورد کلید خورد. دو دانشجوی مهندسی به همراه هم‌اتاقی‌های دیگرشان اوان مور و تونی زو استارت‌آپی به نام Door Dash در سانفرانسیسکو خلق کردند و حالا با گذشت سه سال از تولد این ایده، Door Dash خدمات خود را به بیش از ۲۵۰ شهر در آمریکا و کانادا گسترش داده است.

مشتریان این شرکت نوپای تکنولوژیک دیگر نه فقط غذای مورد علاقه خود را از هر رستورانی در سطح شهر با کیفیتی بالا دریافت می‌کنند، که در هر ساعتی از شبانه‌روز با مراجعه به این اپلیکیشن می‌توانند مواد غذایی و نوشیدنی‌های مورد علاقه خود از سوپرمارکت را سفارش داده و در عرض چند دقیقه یکی از خدمات‌رسانان شرکت که به dasher‌ ها معروف هستند، با لبخند و رویی خوش سفارش را به آنها تحویل می‌دهند.

تحویل غذای باکیفیت به مشتری

ایده این شرکت در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد و روزی که دُردش برای نخستین‌بار معرفی شد، سرمایه‌گذاران چندان دید مثبتی نسبت به پیشرفت آن نداشتند. اما به گفته تونی زو یکی از نقاط قوت استارت‌آپ آنها تحقیق روی جامعه هدفش بود. چهار جوان دانشجو از خوابگاه و محله خود شروع به نظرسنجی درباره کیفیت سفارش غذا و رساندن آن به مشتری کردند و به تدریج نظرسنجی آنها بخش بزرگی از شهر سانفرانسیسکو را پوشش داد. پژوهش ساده آنها بیان می‌کرد که بیش از ۵۰ درصد سانفرانسیسکویی‌ها از نحوه برخورد خدمات تحویل غذا و کیفیت آن ناراضی هستند و شاید همین نارضایتی توجیه مناسبی برای کلید خوردن ایده این استارت‌آپ خدمات‌رسانی در آمریکا بود. همین نظرسنجی احتمالا برای شتاب‌دهندهبزرگی چون Y Combinator کافی بود تا ‌روی ایده سرمایه‌گذاری کند. 

تونی زو که طراح اپلیکیشن دُردش است، می‌گوید: «خدمات تحویل غذای رستوران بسیار دشوارتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد و امروز مردم آمریکا نسبت به این سیستم دچار بی‌اعتمادی شده‌اند. ما رانندگانی داریم که کارشان نه‌تنها تحویل دادن سفارش به مشتری، که جلب اعتماد و دوستی اوست.» خدمات دُردش نه فقط متوجه مشتریان که متمرکز بر رستوران‌هاست. رستوران‌ها با استفاده از اپلیکیشن می‌توانند رانندگان را انتخاب کرده و غذای مشتری را توسط این افراد به دست او برسانند. هم مشتریان خانگی و هم رستوران می‌توانند با استفاده از لوکیشن dasher ها را دنبال کنند و بدانند دقیقا چه زمانی غذا به دست آنها رسیده یا تحویل داده می‌شود. 

رانندگانی شبیه اوبری‌ها

حالا با گذشت سه سال از حیات این ایده که شهرهای بزرگی چون نیویورک، تورنتو، شیکاگو و سانفرانسیسکو بزرگ‌ترین بازارهای خدمات‌رسانی آن هستند، هنوز شرکت چیزی از الگوریتم‌های پرداخت خود لو نداده است. آنچه مسلم به نظر می‌رسد آن است که هر کس با توجه به وسیله نقلیه خود از دوچرخه گرفته تا خودرو شخصی می‌تواند به جرگه رانندگان و خدمات‌رسانی شرکت بپیوندد و به تعداد دفعاتی که در روز تحویل سفارش انجام می‌دهد، مسافتی که می‌پیماید و امتیازی که مشتری به او می‌دهد، حقوق دریافت می‌کند. درواقع سیستم پرداخت هر راننده خاص خود اوست و ممکن است روز‌به‌روز و هفته‌به‌هفته تغییر کند. جالب است که امروز بخشی از رانندگان این شرکت، رانندگان شرکت اوبر هستند؛ کسانی که در کنار جابه‌جاکردن افراد در قالب تاکسی خصوصی، مواد غذایی را هم به خانه مشتریان می‌رسانند.  

این مدل پیچیده و در عین حال جذاب توانست در اولین دور سرمایه‌گذاری، رقمی معادل ۱۷ میلیون دلار به شرکت تزریق کند و این سرمایه در سال ۲۰۱۵ به ۴۰ میلیون دلار رسید. 
حالا بیزینس‌های دیگری هم متقاضی همکاری با دُردش شده‌اند و می‌خواهند خدمات تحویل کالا به مشتری خود را از طریق رانندگان این شرکت دنبال کنند. البته این استارت‌آپ هنوز معتقد است که باید به اصل اولیه‌ای که بر پایه آن شکل گرفته، پایبند باشد و آن رساندن غذا و مواد خوراکی باکیفیت به دست مشتریان است.

یکی از درس هایی که از شرکت Door Dash میتوان گرفت این است که در زمان خود، با توجه به نیاز جامعه ی هدف توانستند با ارائه ی راه کار خلاقانه این نیاز را برطرف سازند.در بسیاری از استارت آپ ها کارها در زمان خود انجام نمیشود بدین ترتیب یا نیاز برطرف شده یا اصلا نیازی به خدمات و محصولات ارائه شده بوجود نیامده است که نتیجه ی چنین استراتژیی شکست استارت آپ میباشد که با توجه به این نکته و انجام پروژه ی Door Dash در زمان نیاز ، Door Dash توانست راه خود را در بازار آمریکا پیدا کند و ارزشی معادل 40 ملیون دلار برای خود ایجاد کند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@roocketir

باور ما اینست که کاربران ایرانی لایق بهترین‌ها هستند، از این رو ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم فیلم‌ها و مقالات آموزشی بروز و کاربردی را در اختیارتان قرار دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید جزء بهترین‌ها در صنعت طراحی و برنامه‌نویسی وب شوید. ما ادعا نمی‌کنیم که بهترین هستیم ولی همیشه تمام تلاش خود را می‌کنیم بهترین عملکرد را به شما ارائه دهیم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید