مزایا و معایب سازنده‌های وبسایت استاتیک
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

مزایا و معایب سازنده‌های وبسایت استاتیک

اگر از خوانندگان دائمی قسمت مقالات وبسایت راکت بوده باشید مطمئنا با استاتیک سایت ژنراتورها آشنایی دارید. در غیر اینصورت باید بگویم که این دسته از ابزارها به ما کمک می‌کنند تا با ترکیبی از قابلیت‌های مربوط به وبسایت‌های پویا و ایستا، یک وبسایت جدید را ایجاد کنیم. هدف استفاده از این ژنراتورها توسعه دسته‌ای از وبسایت‌ها هستند که به المان‌هایی مانند templating نیاز دارند اما نمی‌خواهند از یک زبان سمت سرور و تکنولوژی‌های مربوط به آن استفاده کنند. 

در چنین ژنراتورهایی شما یک قالب اصلی همراه با یکسری فایل در اختیار دارید. اگر بخواهید در چنین وبسایتی مطلب جدیدی را اضافه کنید این کار را از طریق دیتابیس انجام نمی‌دهید، بلکه تنها کاری که باید بکنید ایجاد یک فایل جدید همراه با مشخصات منحصر به فرد آن است.

در حال حاضر ژنراتورهایی مانند Jekyll، Next، Hugo و… وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به سرعت یک وبسایت جدید را ایجاد کنید. با این حال درست مانند تمام ایده‌ها و ابزارهای دیگری که در جهان وجود دارند و همراه با خود مزایا و معایبی در وجودشان است، Static Site Generatorها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این موارد نیز مزایا و معایبی دارند.

در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم در ارتباط با ۴ مزیت و ۴ عیب این ابزارها صحبت کنیم. اما قبل از این موارد به شما پیشنهاد می‌کنم تا نگاهی به مقالات زیر نیز بیاندازید:

۵ دلیل برای عالی بودن وبسایت‌های استاتیک

۱۰ مورد از بهترین سازنده‌های وبسایت‌های استاتیک

لیست مزایا و معایب Static Site Generatorها

مزیت: سرعت بالا

تمام وبسایت شما روی یک هارد درایو قرار گرفته و تنها کاری که برای اجرای آن باید انجام شود بارگذاری یکسری فایل است! پس شما هیچ درخواستی را برای دیتابیس یا رندر تمپلیت خاصی ارسال نمی‌کنید. از این روست که سرعت وبسایت‌های ایستا بسیار بالاتر از حد تصور است. 

عیب: ویژگی‌های کم

همه ما قبول داریم که وبسایت‌های ایستا سریع هستند اما این سرعت فدای یک چیز شده و آن ویژگی‌های مختلف است. شما نمی‌توانید در چنین وبسایت‌هایی از قابلیت‌های یک وبسایت مدرن استفاده کنید. از طرفی دیگر قابلیت‌های شخصی‌سازی که در اختیار دارید بسیار محدودتر از هر حالت دیگری است.

مزیت: وبسایت‌های ایستا منعطف هستند

تقریبا می‌توان استاتیک سایت ژنراتورها را در هر جایی اجرا نمود. از این رو برای مواقع عجله‌ای می‌توانند گزینه بسیار مناسبی در نظر گرفته شوند. از طرفی دیگر کار با این ابزارها نیز سریع و ساده است. تقریبا هر فردی با توانایی ایجاد یک فایل و نوشتن یکسری متن (عمدتا در قالب مارک‌داون) می‌تواند یک وبسایت ایستا را مدیریت کند.

عیب: نبود پویایی

وبسایت‌های ایستا هیچگونه المان پویایی را در خود ندارند. همه چیز در این وبسایت‌ها باید به صورت دستی انجام شود. برای مثال رقم سالی را که در فوتر وبسایت در کنار متن کپی‌رایت می‌نویسند را به خاطر بیاورید، اگر صاحب وبسایت ایستا به صورت دستی این رقم را بروزرسانی نکند کسی این کار را برای‌ش انجام نخواهد داد.

مزیت: به صرفه بودن

استاتیک سایت ژنراتورها تنها به یک فضای دیسک سخت نیاز دارند، بنابراین هزینه زیاد نباید داشته باشند. در حال حاضر نیز وبسایت‌های بسیار زیادی هستند که به صورت رایگان وبسایت ایستا شما را میزبانی می‌کنند. از این رو احتیاجی به زیرساخت‌های پیچیده و دیتابیس و… وجود ندارد. تمام این موارد در نهایت به این مسئله می‌رسد که صاحب وبسایت نیازی به خرج کردن هزینه زیاد ندارد.

عیب: برای برخی سناریوها بی فایده هستند

استاتیک سایت ژنراتورها برای هر سناریویی مناسب نیستند و نمی‌توانند آن را مدیریت کنند. مخصوصا برای وبسایت‌هایی که مدام در حال بروزرسانی داده‌های‌شان هستند. از طرفی دیگر نبود یک ادیتور منحصر به فرد برای این ابزارها کار بروزرسانی را کمی دشوارتر از حالت معمول کرده است. گاهی اوقات به نظر می‌رسد که استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا مینیمال مانند Ghost می‌تواند بهتر فرایند مدیریت وبسایت را برعهده بگیرد.

مزیت: توانایی استفاده از Ajax

با وجود آنکه این صفحات ایستا هستند اما می‌توانند درخواست‌های Ajax را مدیریت کنند. این درخواست‌ها به شما کمک می‌کند تا داده‌های مختلفی را از صفحات دیگر اینترنت دریافت کرده و در وبسایت نشان دهید. البته این موضوع نیز محدود است. 

عیب: هوشمند نبودن

یکسری مکانیزم‌های هوشمندانه مانند کشینگ وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در سیستم‌های مدیریت محتوا و فریمورک‌های مختلف مشاهده کرد. اما این وبسایت‌ها چنین مکانیسمی را پیاده‌سازی نمی‌کنند.

در پایان

استفاده از استاتیک سایت ژنراتورها در برخی از سناریوها می‌تواند بسیار کاربردی و مناسب باشد. اما این بدان معنا نیست که می‌توان از این تکنولوژی برای هر موضوعی استفاده کرد. به همین دلیل بسیار مهم است که مزایا و معایب آن را قبل از استفاده درک کنید. در این مطلب از وبسایت راکت سعی کردیم تا برخی از این معایب و مزایا را بررسی کنیم تا شما را در انتخاب درست این ابزارها برای ویژگی‌های مورد نظرتان یاری نماییم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا