جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
۸ درس موفقیت از استیو جابز
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

۸ درس موفقیت از استیو جابز

آیا دوست دارید درس‌های موفقیتی را از استیو جابز بشنوید؟

استیو جابز یکی از بزرگترین افراد الهام بخش در دنیای تکنولوژی به حساب می‌آید. بدون وجود بینش و استمرار وی روی موضوع کامپیوترهای اپل، ممکن بود که بازار تکنولوژی امروزه به چنین شکلی نباشد. جابز  روی ساختن محصولات عالی تمرکز داشت و همیشه سعی داشت تا چیزی را بسازد که افراد دیگری بر این باور داشتن، ساختن آن ناممکن است. 

درس‌هایی از موفقیت استیو جابز

در این مقاله قصد داریم به شما ۸ موفقیت از استیو جابز را به شما بگوییم که می‌توانیم آن ها را در داستان زندگی خود و گفته‌های‌ش متوجه شویم.

۱- با محصول شروع می‌شود

اگر بتوانیم چیزی را از استیو جابز یاد بگیریم، آن چیز این بوده که وی همیشه روی محصولات تمرکز داشته و سعی کرده که همواره تا می‌تواند آن را عالی‌تر کند. او در رابطه با محصولاتی که می‌خواسته بسازد همواره یک چشم انداز داشته و این چیزی بوده که وی را به موفقیت رسانده است. 

هیچوقت اشتباه متوجه نشوید، محصول تنها بخش اساسی از موفقیت یک تجارت نیست، بلکه پایه و اساس آن است و این موضوعی بوده که همواره استیو جابز در رابطه با آن نگران بوده و آن را بخشی اساسی از بازاریابی خود قرار داده است. 

تمرکز کردن روی ایجاد یک محصول و برند خوب جدای از اینکه به آن‌ها کمک می‌کند، بلکه شما نیز وسوسه می‌شوید که همواره آن را بهتر و مؤثرتر کنید. اگر محصول شما برای یک کیفیت کم یا متوسط درست شده است، پس بدانید که خیلی نمی‌تواند باقی بماند و فروش زیادی از آن داشته باشید. 

اگر شما تنها چشم‌تان روی درآمد و منابع مالی باشد، پس بدانید که قرار است محصولتان را خراب کنید. اما اگر شما روی این تمرکز کنید که یک محصول عالی طراحی کنید، بدانید که منابع مالی نیز همراه آن می‌آید. -استیو جابز

۲- خودتان را از بقیه جدا نگه‌دارید

وقتی شروع به ساختن مک شد، آن‌ها تصمیم گرفتن تا چیزی درست کنند که کاملا از بقیه جدا باشد و در نهایت آن‌ها چیزی ساختند که دیگر شرکت‌ها نتوانستند طراحی کنند.

آن‌ها اولین افرادی بودند که کامپیوتری طراحی کردند که کیبورد آن از بقیه کامپیوتر جدا بود، همچنین جدای از فونت پیشفرض کامپیوتر، فونت‌های دیگری به آن اضافه کردند که بعدا جنجال زیادی روی این موضوع شد که مایکروسافت آن را دزدیده است. 

اپل این موضوع را نشان داد که برای موفقیت در یک بازار شلوغ شما نیاز دارید که خودتان را از بقیه جدا نگه دارید. خروجی نهایی این موضوع چیزی جز موفقیت برای اپل در بر نداشت. این موضوع کاملا واضحی است که اپل جزو شرکت‌هایی است که از نظر توسعه موارد جدید و ایده‌های نو جلودار همه شرکت‌ها بوده است.

در اینجا دیوانه‌هایی وجود دارد، دزد‌ها، شورشگران، پایه‌های گرد در جعبه‌های مربعی و… اینها مواردی هستند که همه چیز را متفاوت می‌بینند – آن‌ها خود را مقید به قواعد نمی‌دانند. شما می‌توانید از آن‌ها نقل قول دریافت کنید، با آن‌ها مخالفت کنید، از آن‌ها تجلیل کنید یا اینکه به آن‌ها حرف بزنید، تنها کاری که نمی‌توانید انجام بدهید این است که آن‌ها را نادیده بگیرید، به این دلیل که آن‌ها همه چیز را تغییر می‌دهند. آن‌ها انسان را به پیشرفت جلو می‌برند، ممکن است برخی افراد آن‌ها را دیوانه تصور کند، اما آن‌ها نابغه هستند، به این دلیل که آن‌ها انقدر دیوانه هستند که فکر می‌کنند می‌توانند دنیا را تغییر دهند و در اصل نیز آن‌ها تنها افرادی هستند که این کار را انجام می‌دهند. -استیو جابز

۳- شما باید پایدار باشید

برای تبدیل شدن به یک رهبر موفق در زمینه‌ای خاص و ساختن یک تجارت موفق نیازمند این است که پایدار باشید. این موضوع ساده‌ای نیست، اما اگر می‌بود، تا به حال هرکسی توانسته بود که تجارت موفقی داشته باشد. جابز در مدت زمانی که کار می‌کرد رنج بسیار برد تا توانست اپل را به چیزی که امروز هست، تبدیل کند. در این مسیر زمان‌های بسیار سختی نیز داشت که مجبور از آن گذر کند، برای مثال زمان کوتاهی که اپل را ترک کرد. 

پس در نهایت مهم نیست که بخشی از کار را به صورت تنهایی به جلو ببرید، تنها چیزی که مهم است این است که پایداری را در کارتان حفظ نمایید. وسوسه برای اینکه قبل از رسیدن به موفقیت از این کادر خارج شوید یکی از تمایلات بسیار بزرگ است.

بسیاری از اوقات آن‌ها بدون تحقق بخشیدن به اهداف‌شان بیرون می‌روند، آیا شما واقعا در چنین شرایطی می‌توانید خارج شوید؟ در چنین مرحله‌ای که هیچ ایده‌ای برای ادامه ندارید، سعی خودتان را بکنید تا از کار خارج نشوید.

من متقاعد شده ام که تنها تفاوت بین یک کارآفرین موفق و یک کارآفرین ناموفق استمرار و استقامت داشتن است. -استیو جابز

۴- کیفیت بیشتر از یک لایه است

استیو جابز کسی بود که همواره روی این موضوع که محصول باید عالی باشد تمرکز داشت. جابز واقعا یک انسان کمالگرا بود. وی هیچوقت به این موضوع متقاعد نمی‌شد که برای انجام قسمتی از کار، بخش‌هایی را نادیده بگیرد یا از آن‌ها بگذرد.

تمرکز داشتن روی یک موضوع و عالی ساختن آن تا حد ممکن و غفلت از دیگر قسمت‌ها کار بسیار آسانی است. اگر شما فردی هستید که سعی دارید محصول موفقی تولید کنید، باید کیفیت آن را از همه جوانب کنترل نمایید. 

وقتی شما یک نجار باشید و قصد داشته باشید که یک چیز خوب بسازید، صرفا برای اینکه فرد نمی‌تواند پشت درآور را مشاهده کند، از تخته سه لایه برای پشت آن استفاده نمی‌کنید. شما می‌دانید که موقعیت آن کجاست، پس سعی می‌کنید از چوبی با جنس مناسب استفاده کنید. حتی برای خوابیدن نیز، زیبایی و کیفیت مسئله بسیار مهمی است. -استیو جابز

۵- هیچوقت دست از نوآوری برندارید

به صورت خلاصه باید گفت که اپل یکی از شرکت‌های نوآور در زمینه تکنولوژی در میان شرکت‌های متفاوت است. جابز همواره سعی می‌کرد که چیز جدیدی بسازد و چیز جدیدی را اضافه کند. 

نوآوری کلید اصلی برای رشد است و زمانی که شما نتوانید نوآوری را به محیط کسب و کار بیاورید، فرد دیگری به سادگی وارد می‌شود و جای شما را می‌گیرد.

نوآوری از ملاقات با مردم در راهروها، تماس‌های شبانه ساعت ۱۰:۳۰ وقتی ایده جدیدی دارید و یا وقتی که برای فردی مشکلی ایجاد می‌شود و دنبال حل کردن آن می گردد، ایجاد می‌شود. -استیو جابز

۶- به خودتان باور داشته باشید

یکی از جمله‌های معروفی که استیو جابز در دانشگاه استنفورد گفت این بود که شما نمی‌توانید نقاط را به جلو وصل کنید، شما تنها می توانید آن ها به عقب بررسی کنید.

این بدان معناست که شما مجبور هستید که به خودتان باور داشته باشید و به این ایمان داشته باشید که نقاط می‌توانند در آینده به همدیگر متصل شوند.

اگر شما تنها به این باور داشته باشید که همه چیز در نهایت به درستی کار خواهد کرد، پس بدانید در نهایت تلاش‌های‌تان بسیار سخت‌تر خواهد شد و نیازمند این خواهید بود که بیشتر و بیشتر کار کنید.

این در حالیست که اگر به این موضوع باور نداشته باشید که کارهایی که امروز انجام می‌دهید روی آینده کاری تان تاثیر می‌گذارد، پس مطمئنا باشید که جریان کاری شما سقوط می‌کند و همه چیز سست‌تر به جلو می‌رود. 

شما نمی‌توانید نقاط جلویی را به همدیگر وصل کنید، شما تنها در صورتی می‌توانید آن ها را به همدیگر وصل کنید که در گذشته وجود داشته باشند. پس در این صورت شما نیاز دارید به ای موضوع باور پیدا کنید که همه چیز در نهایت در آینده‌ای نزدیک به همدیگر متصل می شود. این موضع هیچوقت به من اجازه نداد که ناامید شوم و این موضوع است که تفاوت را در زندگی من ایجاد کرده است. -استیو جابز

۷- عاشق کاری باشید که می‌کنید

مسلما استیو جابز تنها کسی نبوده که اعتقاد داشته برای موفق شدن نیاز دارید عاشق کاری باشید که انجام می‌دهید. در همین حال بسیاری از مردم وجود دارند که کارهایی انجام می‌دهند که به آن علاقه‌ای ندارند. آن‌ها این کار را انجام می‌دهند صرفا به این خاطر که به آن‌ها جایزه‌ای در نهایت داده می شود و این موضوعی است که مردم در آن دچار سقوط می‌شوند. 

آن‌ها تلاش بسیاری برای کاری می‌کنند که به آن علاقه‌ای ندارند، زمان‌شان را تلف می‌کنند و تقلای بسیاری برای خروج از کاری که می‌کنند دارند.

از طرفی دیگر موفق شدن در زمینه‌ای که شما عاشق آن هستید سخت نیست. شما چنین کاری را با نهایت خوشحالی انجام می‌دهید و همواره از آن راضی هستید. در چنین حالتی زمان برای شما مهم نیست و هیچوقت روی زمانی که می‌گذارید، تاکیدی ندارید. 

اگر عاشق کاری که انجام می‌دهید نباشید، حاضر نیستید یک ذره اضافه کاری کنید، برای اینکه خودتان را به چالش این موضوع دعوت کنید،‌ یک هفته اضافه کاری بروید. -استیو جابز

۸- تمام قوت‌تان را برای کاری می‌کنید،‌ بگذارید

برای کاری که انجام می‌دهید، ۱۰۰ درصد تلاش‌تان را بکنید، کار کردن صرفا برای یک دوره زمانی کوتاه و مواردی مانند این تنها شما را از پیشرفت دور می‌کند و باعث می‌شود که از آن دور بمانید. مخصوصا در دنیایی که تلاش‌های شما اغلب بی نتیجه می‌ماند پس باید سعی کنید که همواره سعی کنید.

به صورت خلاصه:

اینجا می‌توانید موارد کلی از درس‌های استیو جابز را مشاهده کنید:

۱- با محصول شروع می‌شود

۲- خودتان را از بقیه جدا نگه‌دارید

۳- شما باید پایدار باشید

۴- کیفیت بیشتر از یک لایه است

۵- هیچوقت دست از نوآوری برندارید

۶- به خودتان باور داشته باشید

۷- عاشق کاری باشید که می‌کنید

۸- تمام قوت‌تان را برای کاری می‌کنید،‌ بگذارید

با چه تعداد از این درس‌ها موافق هستید؟ نظرات‌تان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است