معروفترین سرویس پخش فیلم، نتفلیکس، با ارسال دیویدی از طریق پست شروع به کار کرد. اما امروزه بیش از 15% از پهنای باند اینترنت جهان را مصرف میکند و در بیش از 190 کشور، بیش ار 200 میلیون کاربر دارد. این یک راه طولانی از آزمون و خطا، شانس و زمان بندی عالی بوده است. در این مقاله نحوه شروع نتفلیکس، نقاط عطف و چالشها و بوم مدل کسبوکار در سفر این شرکت را بررسی میکنیم.
پیش از این داستان چگونه استارتاپ کوچک Twitch به غول بزرگ صنعت سرگرمی تبدیل شد؟، داستان موفقیت پینترست با 500 میلیون کاربر، چگونه اسپاتیفای 72 میلیارد دلاری شد و سایر برندها را در بلاگ راکت نوشتهایم.
آنچه در این مقاله میخوانید:
نتفلیکس چگونه شکل گرفت؟
داستان کاری Reed Hastings هم بنیانگذار نتفلیکس
روزهای اول نتفلیکس
نقاط عطف و چالشهای نتفلیکس
ارزش برند نتفلیکس
بوم مدل کسب و کار نتفلیکس
آینده نتفلیکس
نتفلیکس چگونه شکل گرفت؟
نتفلیکس در سال 1997 توسط Reed Hastings و Marc Randolph در شهر کوچکی از کالیفرنیا به نام دره اسکاتز در شهرستان سانتا کروز تاسیس شد.
هاستینگز گفته است که جرقه این ایده به دلیل جریمه تاخیر 40 دلاری او برای اجاره فیلم آپولو 13 و بازگرداندن آن با شش هفته تاخیر ایجاد شده است. یک روز در حالی که در باشگاه ورزش میکرد، اشتراک ماهانه باشگاه و داستان جریمه او را به فکر سرویسی انداخت که به فرد اجازه می داد فیلمی را به صورت آنلاین سفارش و آن را از طریق پست دریافت کند.
به گفته مارک، این داستان اشتباه و فقط یک گاف بازاریابی است. اوایل سال 1997، رید هاستینگز مدیرعامل شرکتی بود که هر دو برای آن کار میکردند (Pure Atria)، و مارک معاون بازاریابی شرکت بود. ادغام این شرکت با کمپانی دیگر منجر به بیکاری هر دوی آنها شد.
هنگامی که آنها هر روز از خانه در سانتاکروز تا سیلیکونولی برای کار جمع میشدند، مارک، که میخواست چیزی مانند آمازون راهاندازی کند، انواع ایدههای تجارت الکترونیک را به رید میگفت: تخته موج سواری، چوبهای بیسبال سفارشی، غذای شخصی سگ و شامپوی تحویل درب منزل، پاسخ رید به همه آنها این بود: "این هرگز کارساز نخواهد بود."
بعد از آنکه مارک از یک محصول جدید و داغ به نام DVD که در ژاپن اختراع شده بود، شنید. او متوجه شد که دیویدیها به زودی جایگزین کاستهای VHS میشوند، رید بر اساس آن ایدهاش را مطرح کرد.
در تابستان سال 1997، مارک و رید وارد Logos Books & Records در سانتاکروز شدند، یک سیدی از بهترین آثار Patsy Cline خریدند و آن را به خانه رید در آن سوی شهر پست کردند. وقتی که سیدی سالم رسید، آنها فهمیدند که بلیط شانس خود را برای شروع تجارت الکترونیک پیدا کردهاند.
در 29 آگوست 1997، نتفلیکس با حداقل 1.9 میلیون دلار از Reed Hastings ثبت و راهاندازی شد و سرمایهگذاران دیگر، بعدا سرمایه آن را تکمیل کردند. هستینگز با 70% مالک و مارک راندولف، مدیرعامل شد.
داستان کاری Reed Hastings هم بنیانگذار نتفلیکس
رید، مدیرعامل و از بنیانگذاران نتفلیکس است. پیش از آن در سال 1991 کمپانی به نام Pure Software راهاندازی کرده بود. این شرکت نرمافزارهایی برای پیدا کردن مشکلات نرمافزاری را توسعه میداد. در ابتدا هستینگ بهعنوان کارمندی در کمپانی Adaptive Technology مشغول به کار بود. در این کمپانی ابزاری را برای دیباگ کردن نرمافزار توسعه داد.
چهار سال متوالی درآمد Pure Software شاهد رشد سالیانهی دو برابری بود و این موضوع همراه با بزرگ شدن کمپانی، هستینگ را به فکر رها کردن مدیریت انداخت. در نهایت هستینگ به دلیل عدم تسلط بر مباحث مدیریت از هیئت مدیرهی کمپانی درخواست کرد تا فرد دیگری را برای مدیرعاملی انتخاب کنند. پس از ادغام Pure Software با Atria، این دو کمپانی در سال ۱۹۹۶ توسط Rational Software با پرداخت بیش از 700 میلیون دلار تصاحب شدند. هستینگ از فروش کمپانی خود ثروت بسیار زیادی کسب کرد. بعد از آن به سراغ ایده نتفلیکس رفت.
روزهای اول نتفلیکس
پس از چند بار تکرار در چند سال اول، نتفلیکس در نهایت یک مدل تجاری موفق ایجاد کرد: یک سرویس مبتنی بر اشتراک بدون تاریخ سررسید یا هزینه تاخیر و دسترسی نامحدود به محتوا با قیمت 19.95 دلار.
این سرویس دارای یک صف بود که از آن برای تعیین ترتیب ارسال DVD به مشترکین استفاده میشد و یک سیستم تحویل که به محض بازگرداندن دی وی دی قبلی به طور خودکار، DVD جدید را پست میکرد. همچنین نتفلیکس کلیه هزینه پست را پوشش میداد.
در ابتدا تا سال 2000، نتفلیکس DVDها را در پاکت های سفید بسته بندی می کرد و بعد آنها را به پاکتهای زرد تغییر داد. یک سال بعد شرکت به پاکتهای قرمز نمادینی که بیشتر با آنها آشنا هستیم، روی آورد.
این فرمول موفقیت آمیز بود و نتفلیکس به طور پیوسته به مشترکین خود اضافه میکرد. در عرض پنج سال از راهاندازی، نتفلیکس روزانه میلیونها DVD ارسال و به سرعت به یکی از بهترین مکانها برای اجاره آنلاین فیلم تبدیل شد.
نقاط عطف و چالشهای نتفلیکس
نتفلیکس بلافاصله به یکی از بهترین سرویسهای پخش در جهان تبدیل نشد. این شرکت زمان و تلاش زیادی را صرف کرد تا اینکه به آنچه امروز است، تبدیل شود. در این بخش چند نقطه عطف وجود دارد که نتفلیکس را به غول پخش استریم تبدیل کرده است.
-
29 اوت 1997 نتفلیکس در دره اسکاتز، کالیفرنیا ثبت شد. این سرویس در آزمایش بتا Kibble نامیده میشد، نوعی غذای سگ برای یادآوری این ضرب المثل تبلیغاتی قدیمی به تیم که میگوید: «مهم نیست که کمپین تبلیغاتی غذای سگ شما چقدر خوب باشد، اگر سگها غذای سگ را نخورند».
-
14 آوریل 1998 وب سایتی با نام نتفلیکس در ساعت 9 صبح راهاندازی شد. کتابخانه ویدیویی با تقریبا 900 عنوان دارد. مارک فیلم کازینو را به عنوان آزمایش سفارش داد و سایت کار کرد. در عرض 15 دقیقه، وب سایت از کار افتاد، زیرا سفارشات دیگری شروع شد و مشترکین مجبور شدند برای خرید بیشتر به فروشگاه بروند. در پایان روز اول 137 سفارش را رزرو کردند.
-
سال 1999 در مجموع 239000 مشترک ثبت نام کردند. کتابخانه ویدئویی نتفلیکس به 3100 عنوان افزایش یافت. پس از اینکه جلسه بین مارک و سونی بد پیش رفت و رشد آن کند شد، رید، مارک را به ریاست منصوب و به عنوان مدیرعامل ادامه داد.
-
سال 2000 رید هستینگز به John Antioco، مدیر عامل سابق Blockbuster نزدیک شد و از او خواست نتفلیکس را به قیمت 50 میلیون دلار بخرد. در طول جلسه، جان او را رد کرد.
-
در سال 2001 نتفلیکس به یک میلیون مشترک رسید و همچنان به رشد خود ادامه داد.
-
سال 2002 نتفلیکس در ماه May عمومی شد. IPO 82.1 میلیون دلار جمعآوری کرد و ارزش Netflix تا 309.7 میلیون دلار رسید. رید 500.000 سهم و مارک 166.000 سهم داشت. نتفلیکس انبارهای منطقهای را باز و در پاسخ به شکایات مشترکین که دریافت DVDهایشان خیلی طول کشیده است، تحویل یک شبه را ارائه کرد.
-
در سال 2003 مارک راندولف نتفلیکس را ترک کرد و سهام خود را به فروش رساند.
نتفلیکس بلافاصله به یکی از بهترین سرویسهای پخش در جهان تبدیل نشد. این شرکت زمان و تلاش زیادی را صرف کرد تا اینکه به آنچه امروز است، تبدیل شود. در این بخش چند نقطه عطف وجود دارد که نتفلیکس را به غول پخش استریم تبدیل کرده است.
- 29 اوت 1997 نتفلیکس در دره اسکاتز، کالیفرنیا ثبت شد. این سرویس در آزمایش بتا Kibble نامیده میشد، نوعی غذای سگ برای یادآوری این ضرب المثل تبلیغاتی قدیمی به تیم که میگوید: «مهم نیست که کمپین تبلیغاتی غذای سگ شما چقدر خوب باشد، اگر سگها غذای سگ را نخورند».
- 14 آوریل 1998 وب سایتی با نام نتفلیکس در ساعت 9 صبح راهاندازی شد. کتابخانه ویدیویی با تقریبا 900 عنوان دارد. مارک فیلم کازینو را به عنوان آزمایش سفارش داد و سایت کار کرد. در عرض 15 دقیقه، وب سایت از کار افتاد، زیرا سفارشات دیگری شروع شد و مشترکین مجبور شدند برای خرید بیشتر به فروشگاه بروند. در پایان روز اول 137 سفارش را رزرو کردند.
- سال 1999 در مجموع 239000 مشترک ثبت نام کردند. کتابخانه ویدئویی نتفلیکس به 3100 عنوان افزایش یافت. پس از اینکه جلسه بین مارک و سونی بد پیش رفت و رشد آن کند شد، رید، مارک را به ریاست منصوب و به عنوان مدیرعامل ادامه داد.
- سال 2000 رید هستینگز به John Antioco، مدیر عامل سابق Blockbuster نزدیک شد و از او خواست نتفلیکس را به قیمت 50 میلیون دلار بخرد. در طول جلسه، جان او را رد کرد.
- در سال 2001 نتفلیکس به یک میلیون مشترک رسید و همچنان به رشد خود ادامه داد.
- سال 2002 نتفلیکس در ماه May عمومی شد. IPO 82.1 میلیون دلار جمعآوری کرد و ارزش Netflix تا 309.7 میلیون دلار رسید. رید 500.000 سهم و مارک 166.000 سهم داشت. نتفلیکس انبارهای منطقهای را باز و در پاسخ به شکایات مشترکین که دریافت DVDهایشان خیلی طول کشیده است، تحویل یک شبه را ارائه کرد.
- در سال 2003 مارک راندولف نتفلیکس را ترک کرد و سهام خود را به فروش رساند.
-
در 2006 نتفلیکس بالاخره سودآور شد و بیش از 80 میلیون دلار درآمد داشت. تعداد مشترکان به 6.3 میلیون افزایش یافته بود.
-
سال 2007 نتفلیکس شروع به پخش محتوا کرد و از طریق سرویس Watch Now خود مستقیما به تلویزیونها، رایانهها و تبلتها فیلم را ارسال میکرد. اولین آزمایش در کانادا بود. این سرویس با 1000 فیلم راهاندازی و به صورت رایگان در ردیف اشتراک DVD فیزیکی نتفلیکس 5.99 دلار در ماه گنجانده شد.
-
در 2010 نتفلیکس تمرکز خود را به استریم تغییر داد و آن را به ایالات متحده معرفی کرد. رید به سرمایهگذاران گفت: "سه سال پیش، ما یک شرکت پست الکترونیکی DVD بودیم که مقداری استریم داشتیم. اما اکنون یک شرکت استریم هستیم که DVD را از طریق پست نیز ارائه میدهیم."
-
در 2011 نتفلیکس تجارت استریم و کسبوکار اجاره DVD خود را به دو بسته اشتراک مجزا تقسیم کرد: Netflix برای استریم و Qwikster برای اجاره DVD. رید این تصمیم نامطلوب را در کمتر از یک ماه پس از اینکه 800.000 مشترک نتفلیکس را ترک کردند، تغییر داد.
-
در سال 2012 نتفلیکس شروع به ساخت برنامههای اورجینال کرد. اولین نمایش آن Lilyhammer است و پس از آن House of Cards در سال 2013. از آن زمان تاکنون بیش از 1900 نسخه اصلی تولید کرده است (که به یکی از بهترین سرویسهای پخش برای محتوای اصلی تبدیل شده است)و بسیاری از آنها مانند Squid Game و The Crown بسیار محبوب و برنده جوایز بسیاری شدند.
-
سال 2013 نتفلیکس پروفایلهای کاربری را معرفی کرد و این ویژگی را در ماه آگوست برای همه مشترکین نتفلیکس ارائه داد.
-
سرانجام در 2015 نتفلیکس در 50 کشور حضور داشت.
-
در 2016 نتفلیکس به طور همزمان در 130 کشور پخش و زبانهای محلی را به رابط کاربری، زیرنویسها و دوبله خود اضافه کرد.
-
سال 2017 نتفلیکس به طور رسمی به 100 میلیون مشترک در سراسر جهان رسید.
-
در سال 2021 نتفلیکس به 209 میلیون مشترک در بیش از 190 کشور رسید. استثناهای قابل توجه کره شمالی، سوریه، چین و ایران هستند. بیش از 15000 عنوان در تمام کتابخانههای بینالمللی خود دارد و سالانه بیش از 25 میلیارد دلار درآمد کسب میکند. این شرکت بازیهای موبایل را معرفی کرد که به کاربران امکان بازی در نتفلیکس را میدهد.
-
در 2022 نتفلیکس برای اولین بار در بیش از ده سال گذشته، 200.000 مشترک را در سه ماهه اول از دست داد. به دلیل این ضرر بزرگ، شرکت شروع به فکر کردن درباره راههای مختلف برای به دست آوردن مشترکین بیشتر کرد. به عنوان مثال، نتفلیکس شروع به سرکوب، اشتراک گذاری رمز عبور کرد. اولین ردیف تبلیغاتی خود به نام Basic with Ads را معرفی کرد. این باعث شد تقریبا محتوا را با قیمت پایینتری در ازای تبلیغات هر ساعت ارائه دهد.
ارزش برند نتفلیکس
با ورود به تالار بورس ارزش هر سهم نتفلیکس از ۱۵ دلار به ۱۸۵ دلار رسید. ارزش بازار آن ۶۱.۶ میلیارد دلار است. از نگاه فوربز نتفلیکس، رتبه 71 از میان 100 برند برتر را دارد. امروز ارزش این برند ۸.۵ میلیارد دلار اعلام شده است. درآمد سال ۲۰۱۶ نتفلیکس ۸.۸۳ میلیارد دلار بود که ۱۸۷ میلیون دلار آن سود خالص و به نتفلیکس رسیده است. نتفلیکس با داشتن بیش از ۴۷۰۰ کارمند، در بیش از ۱۹۰ کشور جهان سرویسدهی میکند.
بوم مدل کسب و کار نتفلیکس
1.بخش مشتریان نتفلیکس
-
بازار انبوه
-
طرفداران فیلم های پرفروش
-
جایگزین کننده های کابل/ماهواره
2.ارتباط با مشتریان نتفلیکس
-
نیاز به ثبت نام دارد
-
Streaming media
-
ویدیو براساس تقاضا
-
شخصی سازی شده
-
معرفی دکمه netflix برای ریموت کنترل ها
-
امکان دسترسی فوری به نتفلیکس برای کاربران روی دستگاهای سازگار
-
سلف سرویس
-
خدمات خودکار
-
تبلیغات محلی
-
کمپین ها
.ارزش پیشنهادی نتفلیکس
-
اگر نتفلیکس نبود حتما نیاز بود که اختراع شود
-
محتوای netflix original از طریق کتابخانه فیلم و تلویزیون
-
نتفلیکس 126 فیلم و سریال اورجینال را در سال 2016 منتشر کرد، بیشتر از هر شبکه یا کانال دیگر
-
نتفلیکس یک سیستم گسترده پیشنهاد ویدیو شخصی بر اساس امتیازدهی و نظر مشتریان را توسعه و نگهداری میکند
-
نتفلیکس سیستم اشتراک ماهانه خود را در 1999 معرفی کرد. دسترسی (هرجا/هر زمان/هر وسیله )
-
کالکشن محتوای ویدیویی کم بازدید
-
قیمت
-
راحتی
-
الگوریتم ترجیح مشتری
4.فعالیتهای کلیدی نتفلیکس
-
کسب محتوا
-
کاتالوگ
-
تولید فیلم
-
توزیع فیلم
-
تولید تلویزیونی
-
عملیات زیرساخت شبکه
-
رشد جهانی
-
نرم افزار پخش فیلم
-
توسعه نرم افزار
-
الگوریتم های پیشنهاد
-
عملیات رسیدگی به ایمیل
-
مجوز محتوا
-
R&D
-
قانون
5.شرکای کلیدی نتفلیکس
-
شرکت های تابعه
-
فیلم و TV studios
-
تولیدکنندگان TV
-
DVD.com
-
Softbank
-
شبکه توزیع محتوا
-
ارائه دهنده های سرویس اینترنت
-
سازندگان سخت افزار set top box
-
پلتفرم های بازی
-
سرویس پستی
-
سرمایه گذاران
6.کانالهای نتفلیکس
-
وب سایت نتفلیکس روی کامپیوترهای شخصی
-
نرم افزار نتفلیکس روی پلتفرم های مختلف پشتیبانی شده
-
شامل تبلت ها و تلفن های هوشمند
-
پخش رسانه دیجیتال
-
کنسول های video game
-
تلویزیون های هوشمند
-
اپلیکیشن های موبایل
-
سیستم نمایش خانگی
-
Set top box
-
App stores
-
بیلبوردها
7.منابع کلیدی نتفلیکس
-
تولید فیلم خود
-
محتوا (مجازی )
-
سرورها (فیزیکی )
-
شبکه توزیع محتوا
-
عملکرد
-
فهرست DVD
-
الگوریتم پیشنهاد
-
Big data
-
بازخورد مشتریان
-
بیش از 98 میلیون مشترک در سراسر جهان که بیش از 50 میلیون نفر در ایالت متحده هستند
-
مالکیت معنوی
-
نوآوری باز (نتفلیکس به اولین دولوپری که الگوریتم پیشنهاد فیلمش بتواند الگوریتم فعلی Cinematch رو شکست دهد 1میلیون دلار جایزه میدهد )
-
این شرکت شهرت خود را براساس مدل تجاری اجاره نامحدود با هزینه ثابت ایجاد کرده است
-
تسلط و حضور سرگرمی
-
نتفلیکس در حال جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها با سرعتی خیره کننده است
8.جریان درآمدی نتفلیکس
-
درآمد حاصل از سابسکرایب ماهانه ( 3 سطح قیمتی، کمترین آن پخش باکیفیت فیلم روی یک دستگاه را دارد، دومی امکان پخش همزمان و با کیفیت روی دو دستگاه و سطح پلاتینیوم امکان پخش حداکثر در 4 دستگاه؛ پخش استریم 4K در دستگاه های پشتیبانی شده و اتصالات اینترنتی )
-
DVD by email service (عضویت از 7.99 تا 19.99$ متغیر است و شامل یک ماه رایگان و تبادل نامحدود DVD است )
-
لایسنس نتفلیکس و توزیع کنندگان مستقل فیلم ها
9.ساختار هزینه نتفلیکس
-
کارمندان
-
امکانات
-
تولیدکنندگان فیلم
-
توافق نامه های مجوز محتوا
-
معاملات payTV
-
زیرساخت IT
-
عملیات
-
مدیریت ترافیک ویدیو
-
توسعه نرم افزار
-
هزینه های قانونی
-
بازاریابی
-
تبلیغات
آینده نتفلیکس
به گفته Dorothy Ghettuba، رئیس برنامهنویسی آفریقا، "|دیگر نیازی به هالیوود رفتن، نیست. با نتفلیکس، میتوان در حیاط خود یک سوپراستار بود و محتوای خود را به جهان صادر کرد".
در طول سالهای گذشته، نتفلیکس رقبایی از جمله Disney+، Hulu، Prime Video و HBO Max پیدا کرده است. این رقبا سرمایهگذاری هنگفتی را در راههای مختلف برای سرگرم کردن مخاطبان خود انجام میدهند. نتفلیکس برای جلوتر بودن، ممکن است مجبور شود از فناوریهای نوظهور جدید استقبال تا سعی کند محتوای خود را تازه نگه دارد.
دیدگاه و پرسش
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید