آموزش کدنویسی به کودکان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

آموزش کدنویسی به کودکان

آمار کودکانی که می‌توانند با گجت‌هایی با تکنولوژی‌های هوشمند کار کنند خیلی جالب است. این حقیقت که کودکان به راحتی قادر به کارکردن با گجت‌ها و اجرای برنامه‌ها بر روی آن‌ها هستند،‌ به سادگی نشان می‌دهد کودکان تا چه حد به تکنولوژی علاقه‌مند هستند و پتانسیل یادگیری موضوعات جدید در این زمینه را دارند.

همانطور که ما در دنیای تکنولوژی و دیجیتال زندگی می‌کنیم و ظاهرا این دوران هر روز در تکامل است، یادگیری برنامه‌نویسی و کسب توانایی در این حوزه بسیار مهمتر از هر وقت دیگری شده است. هر چند که قرار نیست همه مردم در آینده به برنامه‌نویس تبدیل شوند اما داشتن توانایی کدنویسی در یک سطح مقدماتی می‌تواند به یکی از امرهای ضروری برای بسیاری از کارهای مختلف تبدیل شود. در حال حاضر هیچ عدد دقیقی برای سن کودکان وجود ندارد که از آن زمان به بعد بخواهند برنامه‌نویسی را یاد بگیرند، با این حال در حال حاضر پلتفرم‌های مختلفی برای یادگیری برنامه‌نویسی به کودکان وجود دارد که استفاده از آن‌ها می‌تواند برای محدوده‌های مختلف سنی مناسب باشد. برخی از این موارد برای کودکانی ساخته شده است که حتی توانایی خواندن و نوشتن ندارند، در همین حال برخی دیگر برای افرادی طراحی شده است که دانش آموز هستند و مهارت مقدماتی را در ریاضیات کسب کرده‌اند.

اما آموزش برنامه‌نویسی به کودکان کاملا موضوع جدید و خلاقانه‌ای است. روش‌های بسیار زیادی برای آموزش برنامه‌نویسی به کودکان وجود دارد که براساس رده‌های مختلف سنی تغییر می‌کنند. برای مثال آموزش برنامه‌نویسی و منطق آن به کودکان زیر ده سال بدون نیاز به کار کردن با کامپیوتر انجام می‌شود. برای مثال حل پازل‌های مختلف، ایجاد بازهای ماجراجویانه مخصوص و... . در سنین بالاتر کودکان را با استفاده از بازی‌های آموزشی دیجیتالی و زبان‌های برنامه‌نویسی بصری یا گرافیکی مانند Scratch وارد فرایند آموزش و فراگیری برنامه‌نویسی می‌کنند.

در این مقاله از وبسایت راکت قصد داریم این موضوع را متوجه شویم که یادگیری کدنویسی توسط کودکان می‌تواند چه مزایایی داشته باشد و چه دلایلی وجود دارد برای یادگیری این موضوع. با ما همراه باشید.

1.   کدنویسی روشی برای حل کردن مسائل است

problem_solving

برنامه نویسی فارغ از آنکه شما در چه سن و در چه حوزه‌ای مشغول به فعالیت باشید به شما یاد خواهد داد که به چه صورتی فکر کنید و مسائل مختلف را حل کنید. این موضوع برای کودکان نیز صدق می‌کند. کودکان می‌توانند یاد بگیرند که به چه صورتی می‌توانند مشکلات و مسائل شخصی‌شان را به خوبی حل کنند. در کنار تمام این موارد کودکان می‌توانند در زمینه یادگیری موضوعات مبتنی بر ریاضیات نیز در آینده هوشمندانه تر عمل کنند.

۲. بهبود توانایی‌های کاوش و جستجو

کودکان در سنین کمتر برعکس بزرگسالان بسیار کنجکاو هستند و دوست دارند از هر چیزی سر در بیاورند. زمانی که شما به اندازه کافی این کنجکاوی‌ها را در آن‌ها ارضا نکنید ممکن است در آینده کودکانتان با مشکلات رفتاری برخورد کنند. یکی از روش‌های بسیار مناسب برای راضی کردن کودکان در زمینه ارضا کردن نیازهای کنجکاوی‌شان یاد دادنشان به برنامه نویسی و در اختیار قرار دادن موضوعات آموزشی در این زمینه است. در این صورت توانایی‌های درک مسائل و کنجکاوی در این کودک نخواهد مرد و می‌تواند به خوبی ادامه دهد.

۳. دادن توانایی آزمایش و دیدن خروجی‌های واقعی

یکی از مشکلات اصلی که با اسباب بازی‌های معمولی وجود دارد این است که آن‌ها تنها وجود دارند و شما تنها باید با آن‌ها بازی کنید. اما زمانی که شما امکانات لازم را در جهت برنامه نویسی در اختیار یک کودک قرار دهید وی می‌تواند یاد بگیرد که چگونه چیزهای جدیدی را می‌تواند درست بکند. در این حالت است که کودک شما می‌تواند در نهایت خلاقیت به کارهای خود ادامه دهد و چیزهای جدیدی را خلق کند. این توانایی بسیار مهم تنها در اختیار آنانی قرار خواهد گرفت که به اندازه کافی کنجکاوی برای یادگیری موضوعات جدید را داشته باشند.

۴. یادگیری کدنویسی لذت بخش است

fun

یکی از دلایل مهمی که کودکان باید برنامه نویسی یاد بگیرند این است که کدنویسی در نهایت باعث لذت بردن بسیار زیاد می‌شود. اینکه فرد بخصوص کودکان بتوانند برنامه نویسی کنند اعتماد به نفس بسیار زیادی را به آن‌ها می‌دهد چرا که توانایی خلق چیزهای جدید را دارند و به عنوان یک فرد می‌توانند به اینکه توانایی‌های جدیدی را کسب کرده‌اند فکر کنند.

۵. برنامه نویسی آینده است

هر کسی که فکر می‌کند برنامه نویسی شغلی از بین رفتنی است اشتباه می‌کند. برنامه نویسی شغلی است که آیندگان روی آن حتما تکیه خواهند کرد و بسیار آن را مناسب و مفید خواهند دید. به همین دلیل اگر کودکان بتوانند از همین ابتدا برنامه نویسی را به خوبی یاد بگیرند می‌توانند کارهای جدیدی را در آینده تجربه کنند و همواره پیگیر فرصت‌های شغلی جدید باشند. از طرفی دیگر با گسترش این فن میزان کالج‌ها و دانشکده‌هایی که از این رشته پشتیبانی می‌کنند بیشتر شده و تمام دنیا از آن بهره می‌برد.

آیا تلاش‌ها برای یادگیری برنامه‌نویسی به کودکان عملی است؟

سوالی که بیشتر اوقات توسط دوستان از بنده می‌شود این است که چگونه به کودکان‌مان برنامه‌نویسی را یاد بدهیم، اغلب اوقات به آن‌ها پاسخ‌های صریح و روشنی می‌دهم و در نهایت آن‌ها در جواب می‌گویند که: آیا چنین کاری عملی است؟ پاسخ این سوال به چند موضوع بستگی دارد.

هدف: آیا هدفی برای این کار از طرف والدین، سیستم آموزش و پرورش و جامعه‌ای که فرد در آن زندگی می‌کند وجود دارد یا خیر؟ اگر بدون هدف و برنامه‌ریزی خاص به کودکان‌مان برنامه‌نویسی را یاد بدهیم در نتیجه تنها وقت خودمان را تلف کرده‌ایم و به همین دلیل، تلاشی در زمان برخورد با چالش‌های جدی از طرف هیچکس اتفاق نمی‌افتد. بنابراین برای اینکه این موضوع را عملی‌تر بکنید نیاز است که در ابتدا هدفی برای انجام چنین کاری داشته باشید.

اهداف یادگیری برنامه‌نویسی چیست؟ یکی از اصلی‌ترین اهداف تعیین یک مسیر پیشرفت برای کودکان در جهت تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای در آینده است. اما هدفی که بیشتر با آن سر و کار داریم یادگیری فهم برنامه‌نویسی و منطق آن است. مهمترین ویژگی که برنامه‌نویسان دارند توانایی بالا در حل مسائل است. این مسائل نه فقط در امور برنامه‌نویسی و دیجیتالی بلکه در زندگی روزمره نیز کاربرد بسیار زیادی دارد.

از طرفی دیگر، از آنجایی که کودکان عاشق درست کردن چیزهای مختلف هستند، می‌توانیم با ارائه مثال‌های عملی، برنامه‌نویسی را به مانند یک بازی در بیاوریم. بازی که در نهایت خروجی خواهید داشت و کودکان می‌توانند آن را به دیگران نشان بدهند.  

اگر از جمله کسانی هستید که علاقه‌مند به یادگیری برنامه‌نویسی هستید و در ذهن‌تان برای آینده‌ برنامه ریزی کرده‌اید می‌توانید به راحتی با دنبال کردن دوره‌های آموزشی و مسیر یادگیری برنامه نویسی که در وبسایت راکت پیاده‌سازی شده به اهدافی که دارید برسید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.75 از 4 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات