جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
10 قانون طلایی ساده برای طراحی شفاف
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

10 قانون طلایی ساده برای طراحی شفاف

برای طراحی ساده، مسائلی بیشتر از آنچه که فکر می کنید وجود دارد.محصولی مثل iPhone ممکن است به چشم غیرمسلح ، صاف و ساده به نظر بیاد اما در سطح عمیق تر چیزهایی وجود دارد که مردم نمی دانند و نیازی هم نیست که بدانند.مردم فقط باید بدانند کاری که می خواهند انجام دهند ،چطور انجام می شود.

این اصل اساسی طراحی مینیمال به سبک اپل است.لازم نیست همه چیز نمایان باشد اما مطمئن باشید ساده و دسترس پذیر است به طوری که تا حد امکان کمتر حواس را پرت کند.

چیزی که در این مقاله دوست دارم بیان کنم 10 قانون طراحی صاف و ساده است.این قوانین بر اساس 10 اصل طراحی خوب، به پیشنهاد طراح ارشد ،دیتر رامس هستند اما من کمی آنها را تغییر داده ام تا با اهداف کلی سادگی طراحی متناسب شوند. 

کمتر ، اما بهتر 

اولین بار این اصل را دیتر رامس بیان کرد و به دلایلی به عنوان اولین اصل در این مقاله لیست شده است.طراحی ساده،فقط در مورد کم کردن برخی چیزها از طراحی نیست .این کار اثربخشی کلی طراحی را بهبود می دهد.هدف رامس ،حذف چیزهای غیرضروری از طراحی برای برگرداندن آن به یک وضعیت ساده و  خالص است.اما به نظر می رسد بسیاری از طراحان فکر می کنند باید حتی بعد از گذر از نقطه ای که طراحی عملی شده ،نیز برخی چیزها را حذف کنند.

برای این طراح،هدف فضای سفید مطلق و کامل نیست.اگر چیزی ضروری است اما طراحی را سنگین و زشت می کند ،کار شما به عنوان یک طراح این نیست که هر چیزی را حذف کنید اما باید دریابید که چگونه این کار را انجام دهید.

بی طرف بودن

منظور از این اصل این نیست که طراحی شما کاملا عاری از هویت باشد ،اما اگر هدفتان دسترس پذیری است طراحی شما باید راه ساده ای برای مشاهده معنادار محتوا برای بازدیدکننده فراهم کند.به یاد داشته باشید هدف شماره یک طراحی وب و گرافیک ، ارائه محتوا برای تغذیه اطلاعاتی مردمی که تا حد امکان به دنبال کم دردسر ترین راه تولید هستند، می باشد.

صادق بودن

طرح شما نیازمند برقراری ارتباط واضح و صادقانه با نیت شما دارد.اگر بازدیدکننده شما ، آنچه که محتوای شما در تلاش است به آنها بگوید، را اشتباه متوجه شودطرح شما به اندازه کافی صادقانه نیست.

هیچ حقه ای لازم نیست همه چیز در مورد طراحی وب سایت شما ، آگهی ،بروشور یا پوستر ،از گرافیک گرفته ها تا رنگ ها ،باید بر محصولی که می فروشید یا اطلاعاتی که منتقل می کنید،دلالت کند.

 

بی انتها بودن

البته این را ما نباید بگوییم که چه چیز بی انتها می شود و چه چیز در تیرگی محو می شود.اما قوانین خاصی وجود دارد که می توانید دنبال کنید تا تضمین کنید طرح شما، وضوح هوس زودگذر و تمایلاتی که طول عمرآنها را نابود می کند، هدایت می کند.قبل از هر چیز ،اگر چیزی مانند یک گرایش حس می شود،احتمالا یک گرایش است. چیزی که بیشترین کمک را به شما می کند،مطالعه است.من در مورد وبلاگ ها و وب سایت های طراحی صحبت نمی کنم،اگرچه این دو منابع بزرگی برای حفظ سرعت تان با طراحان دیگر است.

اما اصول طراحی خاص برای اینکه در یک کتاب چاپ شوند و بارها و بارها شما را به کتابخانه دائمی تان ارجاع دهند، به اندازه کافی مهم هستند.چسباندن خودتان به این اصول طراحی شما را کلاسیک تر خواهد کرد.

فکر نکنید تنها به این دلیل که چیزی کلاسیک است خسته کننده است.این درسته که وقتی طرحی ایجاد می کنید که با مخاطبین حال و آینده صحبت می کند، بعضی روش ها بهتر از بعضی دیگر کار می کنند، اما یادتان باشد که کار کلاسیک هر روز توسط حرفه ای های خلاق تولید می شود.طرح کلاسیک ممکن است معاصر باشد اما یک یا دو دهه را شرح می دهد و به درستی در کنار بزرگان ، در کتابخانه های سراسر دنیا خواهد بود.

طراحی کمتر 

اگر کلمه طراحی را تنها در محتوای اشتباهی به کار ببرید ،برخی مردم یک تصویر ذهنی از چیزی که بیش ازحد هرج و مرج دارد،به ذهن خواهند آورد.و این چیزی نیست که شما می خواهید.کار شما به عنوان طراح برون رفت از محتوا است.بله طراحی می تواند زیبا باشد، یک شکل از هنر و تمام چیزهایی است که گرم و فازی است اگرچه اولویت همیشه با محتوا است.

راه های زیادی وجود دارد که یک آشپز سوشی ماهر، می تواند بلوک های محتوا را جمع آوری کرده و سازمان دهی کند و این همان نوع خلاقیتی است که می تواند به شما کمک کند یک طرح شفاف ایجاد کنید.

از سوی دیگر،تزئینات مانند طعم دهنده های یک کاپ کیک هستند.یا اگر بخواهیم موضوع سوشی را حفظ کنیم (چون من فقط عاشق سوشی هستم!) آنها کاسه های کوچک سویا سس یا برگ هایی هستند که واسابی را نگه می دارند.خوبه اما ضروری است؟ شاید ، به شرط اینکه شما درمورد برگ های کوچک واسابی سخت گیر باشید ، من که فکر نمی کنم این طور باشد. 

دقیق بودن

فقط به این خاطر که طرحتان ساده است،به این معنی نیست که می توانید جزئیات درهم و برهم اضافه کنید.یادتان باشد در یک طراحی مینیمال ،در نهایت بازدیدکننده شما ،هرچیزی را خواهد دید و همه نقایص کارتان برجسته خواهدشد. کاملا بی رحمانه است. وقتی بیشتر طرح شما صفحه سفید است جاهای بسیار کمی برای پنهان کردن ترکیبات یا تایپوگرافی بد وجود دارد.

محافظه کار بودن

منظورم این نیست که طراحی تان باید مانند یک کتابدار قدیمی نامرتب باشد( از کتابداران شلخته و یا قدیمی عذرخواهی می کنم)اما طراحی تان باید در منابعی که استفاده می کند، محافظه کار باشد.این روزها تمایل به طراحی سبز دیوانگی است،اما محافظه کاری در منابع تان به عنوان یک طراح بسیار عمیق تر از آن است. این در در مورد منابع شخصی تان ،زمان شما، فضای هاردیسک تان و تلاش شما هم صدق می کند.

باید یک نکته را ذکر کنم ،وقتی در حال تلاش برای ایجاد یک طرح ساده،طراحی مینیمالیستی هستید، اکثر منابع شما باید در مراحل اولیه صرف شود.مانند مراحل پختن یک کیک به آن فکر کنید.وقتی تمام مواد اولیه را روی کانتر آشپزخانه پخش می کنید، در ابتدا کثیف و گیج کننده به نظر می رسد.

سپس وقتی به آهستگی شروع به ترکیب مواد می کنید و خمیر بدست می آید می توانید آن را به قالب انتقال دهید می بینید که تمام انرژی شما در مراحل اماده سازی صرف شد. شما در مراحل ابتدایی کار قادر به مشاهده محصول نهایی نیستید اما می دانید که وجود دارد.

طراحی نیز به همین صورت است. وقتی برنامه، طرح اولیه و مطالعات تان را تهیه می کنید دقیقا مانند یک نانوا در آشپزخانه هستید.یک طرح شفاف و ساده و منحصر به فرد خلق می کنید که وقتی ابتدا شروع کردید در مورد کاری که شروعش کردید اطلاعات کمی داشتید.

وقت بزارید

برای ارائه جزئیات طرح تان ،کاملا وقت بزارید و آنها را درست تهیه کنید.ممکن است شبیه یک مفهوم متداول به نظر برسد اما من همیشه با نظرات طراحان زیادی که به نظرشان طراحی می تواند ساده تر باشد یا زمان کمتری بگیرد، غافل گیر می شوم. 

طراحی مینیمالیستی شبیه توهم بصری است.نتیجه نهایی ممکن است صاف و ساده به نظر برسد، اما این یک هدف است.شبیه بالت است ، هدف این است که بیننده را فریب دهد که همه چیز ساده و بی دردسر است.اگر این کار را انجام می دهید کلک موفقی بوده است. اما، اگر هر چیزی زمان بیشتری می خواهد، فکر نکنید که رسیدن به این نتایج زمان یا تلاش کمتری می خواهد. 

قابل درک بودن 

یک طراحی خوب نیاز به توضیح ندارد.شما این را می دانید حتی اگرقبلا آگاهانه در موردش فکر نکرده باشید.به همه مواردی که روزانه از آنها استفاده می کنید فکر کنید.شما مجبور نیستید کتابچه راهنمای کاربر را برای یادگرفتن چگونگی استفاده از آنها بخوانید.طراحی های شما می توانید به همین سرراستی باشد.توجه داشته باشید که من نمی گویم ساده "خواهد شد" می گویم "می تواند" ساده شود.

مدتی طول می کشد تا به چنین سادگی برسید اما یک راه این است که از آنچه که دقیقا در مورد طراحی ساده مورد علاقه تان می خواهید یادداشت بردارید.آیا سهولت استفاده می خواهید؟ دسترسی می خواهید؟ فقدان درهم برهمی ؟

طراحی را شکیل کنید

دیتر رامس می گوید که طراحی خوب باید همانطور که مفید است شکیل هم باشد.چرا ؟ زیرا کیفیت ظرافت یک محصول سودمند است زیرا محصولات هر روز استفاده می شوند و روی مردم و رفاه شان تاثیر دارند.بدین معنی که به چیزی که بیشتر نگاه می کنید بیشتر روی شما تاثیر می گذارد.

اگر به دنبال یک طراحی زننده باشید،و در حال درونی کردن چیزهای زننده باشید،این امر به نحوی در تعامل شما با دنیا تاثیر دارد.ممکن است صبح در یک کافی شاپ نسبت به  barista (کسی که انواع قهوه را آماده می کند) کج خلقی کنید یا وقتی در ترافیک هستید اخم کنید.

اگر شما یک طراح هستید ممکن است این زشتی ها حتی بدتر تاثیر بگذارد(حداقل برای طراحان وخیم تر است) اگر به دنبال طراحی بد باشید طعم شما یا چیزی که رامس آن را ظرافت طبع می نامد، آن را انعکاس می دهد و درک شما از یک طراحی که خوب به نظر برسد را منحرف می کند.پس از یورش به طرح های با کیفیت ضعیف از محصولتان رنج خواهید برد و به زودی به جای مقابله با آن ،خود را گرفتار همکاری با این توده تلخ خواهید یافت.

با طراحان همکارتان این کار را نکنید .مراقب زیبایی شناسی خود باشید و برای دیگران الهام بخش باشید تا بهترین خود باشند.

نتیجه گیری 

سادگی یک شیوه زندگی است.شما باید در مورد آنچه که در طراحی های تان دارید به سمتش می روید و اینکه  قصد دارید به کجا بروید، به دقت فکر کنید. این فرآیند ساده نیست اما اگر تلاش بیشتری بکنید بیشتر متوجه خواهید شد که چه بکنید و چه نکنید.

شما چی فکر می کنید ؟

شما فکر می کنید برای طراحی صاف و ساده چه چیزی ضروری است؟ چه تکنیک ها و روش هایی برای تعامل با بازدیدکنندگان تان و اطمینان از اینکه پاسخ مطلوب خود را از محتوای شما گرفته اند ، باید استفاده کنید؟

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@mahin.kiyan.68

کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار . زمینه مورد علاقه من برنامه نویسی اپلیکیشن هستش و زمینه تحقیقاتی ام شاخص گذاری فایل ها در سیستم های ذخیره سازی مقیاس بزرگ توزیع شده است . با دنیای وب به تازگی آشنا شدم و هنوز اول راهم .

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید