نقشه راه برای اینکه به یک توسعه دهنده حرفه‌ای React تبدیل شوید - بخش اول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

نقشه راه برای اینکه به یک توسعه دهنده حرفه‌ای React تبدیل شوید - بخش اول

React JS یکی از کتابخانه‌های پیشرو در جاوااسکریپت برای توسعه فرانت-اند یا رابط کاربری گرافیکی (GUI) برنامه‌های وب است.

React JS که توسط فیسبوک طراحی شده است، و همچنین آن‌را به‌عنوان React می‌شناسند، در سال‌های اخیر به طور چشمگیری رشد کرده است و به کتابخانه بالفعل (de-facto) برای توسعه GUI مبتنی بر کامپوننت تبدیل شده است.

اگرچه فریمورک‌های فرانت-اند دیگری مانند Angular و Vue.js در دسترس هستند، اما آنچه React را از بقیه متمایز می‌کند شاید این واقعیت باشد که React فقط روی توسعه GUI مبتنی بر کامپوننت متمرکز شده و به قسمت‌های دیگر ورود نکرده است.

به‌عنوان مثال، Angular یک فریمورک کامل است و ویژگی‌های زیادی را به توسعه دهنده می‌دهد، مانند Dependency Injection، هوک‌ها، سیستم مسیریابی، مدیریت فرم، درخواست HTTP، انیمیشن‌ها، پشتیبانی i18n و سیستم ماژول قوی با lazy-loading راحت.

بنابراین، اگر از قبل کتابخانه‌ای برای انجام کار در نظر نداشته باشید. React یک انتخاب عالی است، اما یادگیری React کار چندان ساده‌ای نیست، به‌خصوص اگر در توسعه وب تازه کار هستید.

وقتی امسال یادگیری React JS را شروع کردم ، پیش‌زمینه‌ای در توسعه وب داشتم، قبلاً از HTML ،CSS و جاوااسکریپت استفاده کرده بودم و یک یا دو مورد را درباره توسعه فرانت-اند وب می‌دانستم، اما من نیز برای یادگیری React JS چیزهای زیادی را می‌شناسم که باید یاد بگیرم. در واقع، من هنوز هم در حال یادگیری هستم.

هنگامی که من در مورد روش صحیح یادگیری React JS تحقیقاتی انجام می‌دادم، یک نقشه راه فوق‌العاده برای یادگیری آن پیدا کردم، که مشخص کرده‌ است که چه چیزهایی را باید یاد بگیریم و چه چیزهایی خوب است که یاد بگیریم و همچنین چه چیزهای اضافی دیگری را می‌توان یاد گرفت تا به یک توسعه‌ دهنده حرفه‌ای React تبدیل شویم.

این نقشه راه توسط Adam-Golab ساخته شده است، و مسیری را که باید از آن استفاده کنید و کتابخانه‌هایی که باید یاد بگیرید برای اینکه به یک توسعه دهنده‌ی React تبدیل شوید را شرح می‌دهد.

بنابراین اگر شما نمی‌دانید برای اینکه به یک توسعه دهنده React تبدیل شوید چه چیز‌هایی را باید یاد بگیرید؟ این نقشه راه می‌تواند به شما کمک کند.

مشابه با نقشه راه DevOps، جاوا و توسعه‌ی وب که قبلا منتشر کرده بودم، این نقشه راه React JS نیز فوق‌العاده است و می‌توانید از این نقشه استفاده کنید تا به یک توسعه دهنده حرفه‌ای React تبدیل شوید.

اما اگر سؤال دارید که این مهارت‌ها را کجا یاد بگیرید، دیگر نگران نباشید، من همچنین دوره‌های آنلاین رایگان و پولی به شما معرفی می‌کنم که می توانید برای یادگیری این مهارت‌ها از آن‌ها استفاده کنید.

نقشه راه برای اینکه، به یک توسعه دهنده حرفه‌ای React تبدیل شوید.

این همان نقشه‌ی راهی است که من درباره آن حرف زدم:

نقشه راه برای اینکه به یک توسعه دهنده حرفه‌ای React تبدیل شوید - بخش اول

حال بیایید گام به گام نقشه راه را طی کنیم و دریابیم که چگونه می‌توانید مهارت‌های اساسی که برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده React در سال 2020 نیاز است را یاد بگیریم:

۱. پایه

مهم نیست، کدام فریمورک یا کتابخانه‌ را برای توسعه وب یاد می‌گیرید، به هر حال باید اصول اولیه را بدانید و وقتی من از اصول اولیه حرف می‌زنم، منظورم HTML ،CSS و جاوااسکریپت است، این سه ستون توسعه وب هستند.

HTML

html اولین ستون و مهم‌ترین مهارت برای توسعه‌دهندگان وب است زیرا ساختار یک صفحه وب را می‌سازد.

اگر قصد یادگیری HTML را دارید می‌توانید دوره‌ی رایگان HTML را از وبسایت راکت مشاهده کنید.

نقشه راه برای اینکه به یک توسعه دهنده حرفه‌ای React تبدیل شوید - بخش اول

CSS

این ستون دوم توسعه وب است و از آن برای استایل‌دهی صفحات وب استفاده می‌شود تا وبسایت ظاهر کاربر پسندی داشه باشد.

همچنین اگر قصد یادگیری Css را دارید حتما این دوره رایگان Css را مشاهده کنید.

جاوااسکریپت

این سومین ستون توسعه وب است و برای تعامل صفحات وب استفاده می‌شود.

و همچنین مهم‌ترین مهارت برای یادگیری فریمورک React نیز است. چون پایه و اساس React، جاوااسکریپت است. پس قبل از اینکه شروع به یادگیری React کنید حتما جاوااسکریپت را به خوبی یاد بگیرید. 

نقشه راه برای اینکه به یک توسعه دهنده حرفه‌ای React تبدیل شوید - بخش اول

 برای اینکه جاوااسکریپت را به صورت کاملا حرفه‌ای یاد بگیرید. می‌توانید گام‌های یادگیری جاوااسکریپت از وبسایت راکت را مشاهده کنید.

۲. مهارت‌های عمومی توسعه‌

فرقی نمی‌کند که شما یک توسعه دهنده فرانت-اند باشید یا یک توسعه دهنده بک-اند یا حتی یک مهندس نرم‌افزار کامل. برای زنده ماندن در دنیای برنامه‌نویسی ، باید برخی مهارت‌های عمومی توسعه را بدانید، در اینجا لیستی از برخی از آن‌ها را آورده‌ام.

  • یادگیری گیت

شما باید گیت را در سال 2020 به طور کامل یاد بگیرید. سعی کنید چند مخزن در گیت‌هاب ایجاد کنید، کد خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید و یاد بگیرید که چگونه کدها را از گیت‌هاب بر روی IDE مورد علاقه خود دانلود کنید.

شما می‌توانید به صورت رایگان دوره‌ی آموزش گیت و گیت‌هاب را از وبسایت راکت مشاهده کنید.

همچنین اگر می‌خواهید گیت و گیت‌هاب را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید این دوره گزینه‌ی خوبی برای این کار است تا بتوانید پروژه‌های متن باز خود را مدیریت کنید.

  • در مورد پروتکل (HTTP(S اطلاعات کسب کنید

اگر می‌خواهید یک توسعه دهنده وب شوید، پس شما باید اطلاعاتی در مورد HTTP داشته باشید و آن را خوب بشناسید.

من از شما نمی‌خواهم تمام مشخصات آن را بخوانید ، اما حداقل باید با روش‌های متداول درخواست HTTP مانندGET ،POST ،PUT  PATCH ،DELETE ، OPTIONS و نحوه عملکرد HTTP / HTTPS به طور کلی آشنا باشید.

  • ترمینال را یاد بگیرید

اگرچه برای یک توسعه دهنده فرانت-اند یادگیری لینوکس یا ترمینال اجباری نیست، اما من اکیداً پیشنهاد می‌کنم که با ترمینال آشنا شوید، پوسته خود (bash ،zsh ،csh) و غیره را پیکربندی کنید. اگر می خواهید ترمینال و bash را یاد بگیرید، پس من به شما پیشنهاد میکنم نگاهی به این دوره آموزش Linux Command Line Basics از وبسایت Udemy بیندازید.

اگر شما به انتخاب‌های بیشتری نیاز دارید، می‌توانید این لیست که شامل دوره‌های رایگان لینوکس برای توسعه دهندگان است را بررسی کنید.

  • الگوریتم‌ها و ساختمان داده‌ها

خب، این هم یکی از مهارت‌های برنامه‌نویسی عمومی است که لزوما برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده React مورد نیاز نیست اما برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس باید آن را یاد داشته باشید.

برای یادگیری ساختمان داده‌ها و الگوریتم‌ها، شما می‌توانید کتاب بخوانید یا از یک دوره خوب مانند الگوریتم‌ها و ساختمان داده‌ها بخش یک و دو استفاده کنید.

نقشه راه برای اینکه به یک توسعه دهنده حرفه‌ای React تبدیل شوید - بخش اول

و اگر شما کتاب را بیش از دوره‌های آموزشی دوست داشته باشید، در اینجا لیستی از ۱۰ کتاب الگوریتم وجود دارد که هر توسعه دهنده باید آن را بخواند.

  • یادگیری الگوهای طراحی (Design Pattern)

درست مانند الگوریتم‌ها و ساختمان داده‌ها، یادگیری الگوهای طراحی برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده React ضروری نیست، بلکه با یادگیری آن برنامه‌نویس بهتری خواهید شد.

در برنامه‌نویسی شی گرا معمولا یک سری مسئله خیلی ساده و شناخته شده‌ای داریم که بسیار پر رخداد و تکراری هستند. برای حل این مسائل هرکسی احتمالا یک راه‌حلی ارائه می‌دهد. در طول زمان برای این مسائل یک سری راه‌حل استاندارد و قابل تکرار نیز ارائه شده است که به آن‌ها دیزاین پترن می‌گوییم.

اگر می‌خواهید design pattern یاد بگیرید این دوره از وبسایت راکت می‌تواند به شما کمک کند.

۳. یادگیری React JS

حالا به قسمت اصلی رسیدیم. شما باید React را به خوبی یاد بگیرید تا یک توسعه دهنده React شوید. بهترین مکان برای یادگیری React وب سایت رسمی React است، اما به‌عنوان یک مبتدی، ممکنه کمی برای شما سخت باشد.

به‌همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنم دوره آموزشی React را از وبسایت راکت ببینید تا یاد بگیرید چگونه از React استفاده کنید. به نظر من این دوره واقعا دوره‌ی خوبی است و حتما به شما کمک خواهد کرد تا به یک توسعه دهنده حرفه‌ای React تبدیل شوید. 

۴. یادگیری ابزار‌ها

اگر می‌خواهید یک توسعه دهنده حرفه‌ای React شوید، پس باید کمی وقت صرف کنید تا با ابزارهایی آشنا شوید که به عنوان یک توسعه دهنده وب به آن‌ها نیاز دارید مانند ابزارهای ساخت، ابزارهای تست واحد، ابزار عیب‌یابی و غیره.

برای شروع در اینجا برخی از ابزارهای ساخت که در نقشه راه به آن اشاره شده است معرفی می‌کنم.

مدیریت پکیج

  • npm
  • yarn
  • pnpm
  • Task Runners
  • npm scripts
  • gulp
  • Webpack
  • Rollup
  • Parcel

ولی نیاز نیست که تمام این ابزارها را یاد بگیرید، فقط یادگیری npm و Webpack برای افراد تازه‌کار کافی است. زمانی که درک بیشتری از توسعه وب و اکوسیستم React پیدا کردید، می‌توانید سایر ابزارها را یاد بگیرید.

اگر می‌خواهید Webpack را به خوبی یاد بگیرید می‌توانید از این دوره استفاده کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Amiirbazzii
امیرحسین بَزی
طراح رابط کاربری و برنامه نویس فرانت اند

یک طراح گرافیک علاقمند به React JS

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

امیرحسین بَزی

طراح رابط کاربری و برنامه نویس فرانت اند

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات