بهترین فریمورک‌ها و موضوعات جاوااسکریپتی برای یادگیری در ۲۰۱۹
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

بهترین فریمورک‌ها و موضوعات جاوااسکریپتی برای یادگیری در ۲۰۱۹

در یک مطلب بسیار جذاب از وبسایت آموزشی راکت، قصد داریم شما را با تکنولوژی‌های جاوااسکریپتی آشنا کنیم که می‌توانند برای شما در سال ۲۰۱۹ شغلی را دست و پا کند. در حقیقت ما در این مطلب به دنبال بهترین‌ها نیستیم، بلکه می‌خواهیم براساس داده‌های موجود، فریمورک‌ها و موضوعات جاوااسکریپتی را بررسی کنیم که باعث می‌شوند شما در یک شرکت کار بکنید. هدف ما این است که شما در مصاحبه کاری بتوانید به سوال: «آیا شما x را می‌دانید؟» جواب مثبت بدهید.

هدف ما این نیست که بدانیم کدام فریمورک سریع‌تر و یا از نظر کیفی بهتر است. ما فرض را بر این موضوع می‌گیریم که تمام این موارد از نظر این آیتم‌ها به قدری خوب هستند که بشود از آن‌ها در یک شرکت و یا در یک پروژه بزرگ استفاده شود.

فریمورک‌های مبتنی بر کامپوننت

در این بخش از مطلب می‌خواهیم روی فریمورک‌هایی تکیه کنیم که سه مورد از بهترین فریمورک‌های مبتنی بر کامپوننت هستند. ری‌اکت، انگولار و ویوجی‌اس. به این خاطر در ارتباط با این سه مورد صحبت می‌کنیم، چرا که در حال حاضر در بیشتر پروژه ها استفاده می‌شوند و به خوبی می‌توانند با هر ساختاری خود را تطبیق دهند. 

من فکر می‌کردم که ویوجی‌اس در سال ۲۰۱۸ می‌تواند از انگولار بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد، با وجود آنکه اینگونه نشد، اما شاهد رشد چشمگیری از ویوجی‌اس بودیم و دیدیم که به چه سرعتی توانست خود را با راه‌حل‌های متفاوت به خوبی ارائه دهد. از طرفی دیگر ری‌اکت وجود دارد که جامعه کاربری بسیار بزرگی داشته و از آنجایی که تقریبا هر چیزی را برای کاربران خود فراهم کرده، کاربران آن حاضر به استفاده از ابزاری دیگر نیستند. در واقع ری‌اکت در سال ۲۰۱۸ نقش اصلی فریمورک‌های جاوااسکریپتی را در اختیار داشت.

اما در هر صورت، هر سه فریمورک در این سال‌ها رشد بسیار زیادی داشته‌اند و این پیشرفت نیز هنوز در کار است.

پیش‌بینی: ری‌اکت کماکان در ۲۰۱۹ حکمفرماست

در حال حاضر و در طول سه سال گذشته ری‌اکت همواره نسبت به انگولار رضایت خاطر بیشتری را کسب کرده و کاربران بیشتری را به خود اضافه کرده است. به نظر هم نمی‌رسد که ری‌اکت بخواهد از این موضوع پا پس بکشد، چرا که آمار نشان می‌دهد ری‌اکت در حال پرطرفدارتر شدن است. من به شخصه واقعا هیچ پتانسیلی را پیدا نمی‌کنم که بتواند در سال ۲۰۱۹ ری‌اکت را به چالش بکشد. اگر تکنولوژی بسیار بزرگ‌تر و بهتری نسبت به ری‌اکت وارد عرصه فرانت-اند نشود، مشخصا ری‌اکت در سال ۲۰۱۹ می‌تواند همچنان برنده میدان باشد.

منابع داده‌ای

ما جدای از پیش‌بینی‌ها و چیزهایی که فکر می‌کنیم ممکن است اتفاق بیافتد، قصد داریم به یکسری داده نیز مراجعه بکنیم تا بدانیم که چه مواردی واقعا می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای کار کردن باشند:

۱. Google Search trends: یک ابزار مناسب برای دریافت یک تصویر کلی از آمار تکنولوژی‌ها.

۲. Package Downloads: هدف استفاده از این گزینه درک میزان دانلود هر کدام از پکیج‌هاست.

۳. Indeed: برای درک بهتر از تکنولوژی‌هایی که در کارهای واقعی استفاده می‌شوند، از وبسایت کاریابی indeed استفاده می‌کنیم.

Google Search Trends

آمار بالا نشان دهنده میزان استفاده از سه فریمورک ری‌اکت، انگولار و ویوجی‌اس از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ است. از ابتدا تا تقریبا اواخر ۲۰۱۷ ما میزان بسیار کوچکی از استفاده ویوجی‌اس را مشاهده می‌کنیم، اما از سال ۲۰۱۸ به بعد ویوجی‌اس نیز خودش را به خوبی نشان داده است. همچنین می‌شود متوجه شد که ری‌اکت توانسته از انگولار جلو بزند و به محبوب‌ترین ابزار در Google Search Trends تبدیل شود. 

دانلود‌ها

میزان دانلود‌های هر پکیج می‌تواند یکی از گزینه‌های بسیار رویکردی و عالی باشد که نشان می‌دهد به چه میزان از یک فریمورک استافاده شده. بیایید با همدیگر به میزان دانلود هر کدام از پکیج‌ها از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ نگاهی بیاندازیم:

ری‌اکت:

انگولار:

ویوجی‌اس:

منبع Indeed

Indeed.com یکی از بهترین منابع برای درک تعداد شغل‌های واقعی براساس فریمورک‌های ماست. براساس آمار indeed می‌توان چارت زیر را ترسیم نمود:

تعداد درخواست‌های شغلی به صورت عددی:

  • React: 24,640
  • Angular: 19,032
  • jQuery: 14,272
  • Vue: 2,816
  • Ember (not pictured): 2,397

اگر بخواهیم آمار دقیق سال ۲۰۱۸ را مشاهده کنیم، باید به چارت زیر مراجعه نماییم:

لازم به ذکر است که بگویم حقوق سالانه یک برنامه‌نویس جاوااسکریپت (فرانت-اند) در سال گذشته براساس آمار Indeed برابر با ۱۱۰ هزار دلار بوده است.

مبانی جاوااسکریپت

همیشه روی این موضوع تاکید بسیار زیادی داشتم. در این مطلب نیز در این ارتباط صحبت خواهم کرد:

تمام دنیای توسعه نرم افزار در یکسری فرایند خلاصه می‌شود: کوچک کردن مسائل بزرگ، حل کردن آن‌ها و در نهایت چسباندن تمام قسمت‌های کوچک برای حل مشکل بزرگ اولیه.

قبل از شروع به یادگیری فریمورک‌های گفته شده، شما باید درک خوبی روی جاوااسکریپت و مقدمات آن داشته باشید. می‌توانید از دوره‌ها و کتاب‌های آموزشی مختلفی استفاده بکنید اما فارغ از خود جاوااسکریپت موارد دیگری نیز وجود دارند که بررسی کردن‌شان می‌تواند به بالا رفتن توانایی شما در انجام کارهای مختلف با فریمورک‌های گفته شده تاثیر بگذارد.

تایپ اسکریپت

شاید تنها بدلیل نبود قابلیت static type در جاوااسکریپت، استفاده از تایپ‌اسکریپت برای فریمورک‌ها و برای خود فرایند تولید، کاری امن‌تر باشد. البته تایپ اسکریپت به جز قابلیت static type موارد بسیار دیگری را نیز ارائه می‌کند اما خود این موضوع به تنهایی دلیل بسیاری از توسعه‌دهندگان برای مراجعه به آن است. 

تایپ اسکریپت اهمیت خود را در سال ۲۰۱۸ بسیار بیشتر از هر چیزی نشان داده است. چرا که وجود خطاهای نامشخص و غیر منتظره در جاوااسکریپت، در برخی از محصولات، حقیقتا آزار دهنده بوده. 

فارغ از تایپ اسکریپت، موارد دیگری که یادگیری آن‌ها به شما در فضای کاری کمک بسیار زیادی می‌کند عبارت است از موارد زیر:

  • GraphQL یک زبان کوئری برای API.
  • Redux برای مدیریت وضعیت اپلیکیشن.
  • redux-saga برای ایزوله کردن تاثیرات جانبی.
  • react-feature-toggles برای انجام کارهای مربوط به تستینگ و CI/CD.
  • RITEway برای نوشتن تست‌های واحد.

اغلب تکنولوژی‌های گفته شده در این مقاله را ما در وبسایت آموزشی راکت به صورت کامل و پروژه محور آموزش داده‌ایم. شما می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به هر کدام از این موارد دسترسی داشته باشید:

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات