راهنمایِ کدنویسان - پیدا کردن یک طرح رنگی عالی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

راهنمایِ کدنویسان - پیدا کردن یک طرح رنگی عالی

من بیشتر از آنکه یک برنامه‌نویس باشم، طراح هستم. می‌توانم تمام روز با مقادیر هگزادسیمال و RGB مربوط به رنگ‌ها کار کنم و آن‌ها را به سی‌اس‌اس اضافه نمایم. می‌توانم در فوتوشاپ رنگ‌های مختلفی را با هم تلفیق کنم، آن‌ها را به مجموعه رنگ‌ها اضافه کنم و در نهایت رنگ زیبایی از آن در بیاورم. اما چگونه من با طرح‌های رنگی واقعی و مفید کنار می‌آیم؟

خوشبختانه برای پیدا کردن چنین رنگ‌هایی و با خواندن این مطلب می‌توانید منابع و ابزارهای متعددی برای پیدا کردن چنین رنگی با هر دو ویژگی مشاهده کنید. ابزارهایی که با آن ها می توانید یک طرح رنگی را از ابتدا ایجاد کنید، رنگ هایی را از طریق تصویری که مبنا قرار داده‌اید به دست بیاورید و یا از رنگ‌هایی که دیگران ساخته‌اند به عنوان مواردی الهام بخش استفاده کنید.

۱. COLOUR LOVERS

Colour Lovers به احتمال بسیار زیادی، یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین منابع برای انتخاب رنگ است. این وبسایت همراه با ابزارهایی که در آن قرار گرفته، بهترین مکان برای الهام گرفتن از طرح‌های رنگی دیگران و یا برای ایده‌های خودتان است.

پیدا کردن یک طرح رنگی

۲. PERBANG.DK

Perbang.dk مجموعه‌ای از ابزارهای بسیار مفید، به هم پیوسته و مرتبط به هم -رنگی- را به شما ارائه می‌دهد. قسمت Color Search به شما این امکان را می‌دهد مقادیر رنگ‌ها را از طریق نام‌شان به دست بیاورید. در حالت مرورگر این وبسایت، هر مقدار RGB که وارد شود در قالب‌های متفاوتی همان مقدار به شما نمایش داده می‌شود. چرخ رنگ موجود در این وبسایت، یک ارتباط میان قسمت‌های مختلف را ایجاد کرده که باعث می‌شود بتوانید رنگ و سایه‌ها را بهتر از همدیگر تشخیص بدهید و بهتر بتوانید با آن‌ها کار کنید. گزینه RGB Gradient به شما اجازه می‌دهد که دو رنگ را انتخاب کنید، یک عدد را بین ۳ تا 64 انتخاب کنید و در نهایت رنگ را به صورت RGB، HSV و معکوس HSV مربوط به گرادینت را برمی‌گرداند.

قسمت Color Scheme نیز به شما این قابلیت را می‌دهد که یک رنگ را از طریق کد آن یا از طریق ابزار بردارنده رنگ انتخاب کنید و بعد از آن سه حالت از رنگ را در قالب‌های متفاوت به شما برمی‌گرداند. این سه حالت رنگ مکمل، سه‌گانه و تک رنگ است.

پیدا کردن یک طرح رنگی

۳. COLOR SCHEMER

Color Schemer یک ابزار انتخاب رنگ پولی است اما نسخه آنلاین آن ابزار بسیار مناسبی است که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار دارد. برعکس مورد قبلی این مورد بسیار ساده است و ابزار کمتری را ارائه می‌دهد. از طرفی دیگر مورد بسیار مناسب این قضیه آن است که انتخاب یک طرح رنگی بسیار ساده‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. از طریق جدول زیرین وبسایت می‌توانید رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید و یا اینکه کد RGB آن را بنویسید، بعد از آن خانواده‌ای از رنگی که انتخاب کرده‌اید به صورت یک جدول ۱۶ تایی به شما نمایش داده می‌شود. بعد از آن اگر روی گزینه‌های Darken Scheme و یا Lighten Scheme کلیک کنید، پایه رنگ شما تغییر می‌کند و موارد جدیدتری ظاهر می‌شوند.

پیدا کردن یک طرح رنگی

COLORBLENDER

ColorBlender به شما ابزارهایی را می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به صورت تعاملی رنگ‌هایی را پیدا کنید، همچنین می‌توانید از طرح‌های رنگی که کاربران ساخته‌اند بهره ببرید. ثبت نام کردن در این وبسایت رایگان است، پس می‌توانید طرح‌های رنگی خودتان را نیز در وبسایت ذخیره نمایید. در این وبسایت به هر طرح رنگی یک blend گفته می‌شود که ترکیبی از ۶ رنگ است. می‌توانید blend خودتان را انتخاب کنید و یا آن‌ها را بسازید و در نهایت آن‌ها را با ۶ رنگ نشان دهید. این رنگ‌ها با استفاده از فرمت‌های RGB و hex قابل دسترس هستند. در این وبسایت دو نوع حالت ویرایش وجود دارد، حالت خودکار و حالت مستقیم. در حالت خودکار شما رنگ را قرار می‌دهید و بعد از آن به صورت خودکار همه چیز انتخاب می‌شود اما حالت مستقیم شما باید هر کدام از رنگ‌ها را به صورت مستقل از همدیگر وارد کنید. یکی از ویژگی‌های بسیار مناسب این وبسایت آن است که می‌توانید این طرح رنگی را در یک جدول رنگی برای فوتوشاپ یا در فرمت EPS برای ایلوستریتور ذخیره کنید و یا اینکه آن را از طریق ایمیل برای افراد مختلفی ارسال نمایید. همچنین گزینه‌ای برای تطبیق با Pantone وجود دارد.

پیدا کردن یک طرح رنگی  

COLOR SCHEME DESIGNER

این ابزار جزئیات بسیاری را پوشش می‌دهد. رنگ پایه‌ای شما از طریق یک چرخ رنگ انتخاب می‌شود و از با مقادیر RGB و hex نمایش داده می‌شود. چهار رنگ دیگر به عنوان رنگ‌های مرتبط به رنگ پایه شما از طریق دسته‌های مختلف نمایش داده می‌شود. بالای چرخ رنگ یک ابزار کنترلی وجود دارد که عناوین واحد، کامل کننده، سه‌گانه، چهارگانه، مشابه و تقریبا مشابه قرار دارد که به انگلیسی این موارد به ترتیب می‌شود: 

mono, complement, triad, tetrad, analogic and accented analogic

تغییر دادن این تنظیمات طرح رنگی که برای رنگ پایه شما انتخاب شده است را تغییر می‌دهد. برای هر طرح در این وبسایت می‌توانید مقادیر برگشتی RGB و hex داشته باشید. 

این ابزار شامل ویژگی‌های بسیار خوبی است که واقعا از دیگر ابزارها آن را متمایز می‌کند. حالت تصادفی این ابزار به شما اجازه می‌دهد که به صورت انتخاب‌های پشت سر هم یک طرح رنگی را ایجاد کنید. همچنین می‌توانید طرح بدست آمده را در نسخه‌های متفاوت سیاه و سفید مشاهده کنید. یکی‌دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب این وبسایت، این است که به شما اجازه می‌دهد که طرح رنگی خود را برای ۸ نوع مختلف از افرادی که مشکل نابینایی دارند تهیه نمایید.

همچنین راه‌های بسیار مفیدی برای خروجی گرفتن از داده‌های رنگی برای شما در نظر گرفته شده است. یکی از آن خروجی رنگ‌ها براساس سیستم گرید‌بندی HTML + CSS است. با مشاهده کدها می‌توانید مقادیر مربوط به CSS را ببینید. سازنده XML مربوط به کدهای RGB یکی دیگر از گزینه‌هاست. خروجی گرفتن تمام RGB و hex مربوط به رنگ‌های مختلف در یک فایل متنی و در نهایت یک گزینه دیگر نیز برای خروجی گرفتن از رنگ‌ها در ابزار فوتوشاپ و گیمپ نیز وجود دارد.

پیدا کردن یک طرح رنگی

KULER

شرکت ادوبی نیز در این زمینه برای انتخاب کردن طرح رنگی مشارکت داشته، kuler بیشتر از هزاران طرح و شمای رنگی را پیشنهاد داده که همگی از طریق دسته‌بندی‌های مختلف و کلمات کلیدی خاصی قابل دسترس هستند. هرکدام از طرح‌های رنگی قابلیت انتخاب دارند اما جدای از آن شما می‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید، رنگ‌های مناسب‌تری را انتخاب نمایید و براساس RGB پایه رنگ‌ها را تغییر دهید، موردی را حذف نمایید و کارهای بسیار دیگری. همچنین انواع مختلف رنگ، تک، مکمل و… نیز در وبسایت قرار گرفته، جدای از آن شما می‌توانید به صورت رایگان در وبسایت ثبت نام کنید و طرح‌های رنگی‌تان را ذخیره نمایید.

همچنین می‌توانید در این وبسایت تصویری را آپلود کنید و یا اینکه آن را مستقیم از طریق Flicker به وبسایت بیاورید و رنگ‌های پایه‌تان را براساس آن‌ها انتخاب نمایید.

وقتی از طریق یک تصویر اقدام به انتخاب رنگ می‌کنید، شش گزینه در اختیار دارید: رنگی، روشن، ساکت، عمیق، تاریک و سفارشی.

پیدا کردن یک طرح رنگی

سازنده طرح رنگی

aminus3 به شما اجازه می‌دهد تا طرح رنگی تصاویر jpg مورد نظر خودتان را کشف کنید. با استفاده از این ابزار می‌توانید تصاویر خودتان را آپلود کنید و رنگ‌های مربوط به تصویر را مشاهده نمایید. بعد از آن می‌توانید خروجی هر رنگ را به صورت RGB دریافت کنید. وقتی روی هر رنگ کلیک کردید، لیستی از تصاویری که در آن‌ها نیز این رنگ وجود دارد به شما نمایش داده می‌شود.

سازنده طرح رنگی

CSS DRIVE

این ابزار بسیار ساده است. یک تصویر را از طریق کامپیوتر خود و یا از طریق یک URL قرار دهید و بعد از آن خروجی رنگ‌های تصاویر را در یک سیستم گرید مانند مشاهده کنید. سه پالت ۷تایی شامل روشن، متوسط و تاریک برای شما تولید می‌شود. همچنین می‌توانید طرح رنگی خود را تا ۸ مورد ایجاد کنید. این ابزار بسیار پیشرفته‌ای نیست اما برای اینکه سرعت کاری‌تان را بیشتر کنید، می‌توانید همکار مناسبی برای طرح‌های رنگی باشد. 

طرح رنگی

PICTACULOUS

Pictaculous نیز یکی از ابزارهای آپلود تصویر و دریافت طرح رنگی است، البته این مورد بسیار ظریف‌تر از مورد قبلی‌ست. بعد از آپلود تصویرتان در این وبسایت، ۵ مورد از ترکیبات رنگی آن همراه با فرمت‌های hex آن به شما نمایش داده می‌شود. یکی از ویژگی‌های هوشمند این ابزار قابلیت تلفیق شدن و ارتباط پیدا کردن با اپلیکیشن‌های kuler و ColourLovers است. از طریق این اپلیکیشن‌ها، طرح‌های رنگی بیشتری پیشنهاد داده می‌شود که وقتی روی هرکدام کلیک کردید به منبع اصلی آن برمی‌گردد.

طرح رنگی

COLOR EXPLORER

جدای از این لیست منابع، Color Explorer ابزارهای مفید بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد. سه نوع از حساب کاربری در این وبسایت وجود دارد. حالت عادی و بدون ثبت نام به شما اجازه می‌دهد که طرح‌های رنگی محدودی را انتخاب کنید و بسازید و در نهایت روی کوکی کامپیوترتان قرار دهید، نسخه رایگان عضویت تعداد بیشتری از طرح‌های رنگی را پیشنهاد می‌دهد و همچنین می‌توانید آن‌ها را روی سرور ذخیره کنید تا در هر کامپیوتر قابل دسترس باشد. حساب تجاری آن، به شما دسترسی نامحدود به طرح‌های رنگی، رابط کاربری عاری از تبلیغات و ویژگی‌های خوب و عالی دیگری را می‌دهد. 

می‌توانید در این ابزار طرح‌های رنگی خودتان را از ابتدای امر بسازید و یا اینکه از طریق یک تصویر آن‌ها را استخراج نمایید. وقتی طرح رنگی را انتخاب کردید شما قابلیت این را دارید که از طریق ویژگی‌های مختلف آن را ویرایش کنید. تغییرات نمایش داده می‌شوند اما تا زمانی که شما آن‌ها را ذخیره نکنید، در جایی باقی نمی‌مانند. 

جدای از انتخاب رنگ‌ها از طریق تصاویر، می‌توانید رنگ‌ها را از طریق یک فایل متنی به صورت RGB نیز در وبسایت وارد کنید.

همچنین تعدادی کتابخانه مناسب برای رنگ‌ها نیز تعبیه شده که با استفاده از آن‌ها می‌توانید طرح های رنگی متفاوتی را برای کارهای مختلف در اختیار داشته باشید. با وجود تمام این‌ها و ویژگی‌های دیگری که دارد Color Explorer یکی از بهترین منابع و بهترین مکان‌ها برای چنین کاری‌ست. 

طرح رنگی

در پایان

این ابزارها عالی هستند اما گاهی اوقات شما تنها به الهام بخشی نیاز دارید، برای اینکار وبسایت‌های ColorCombos، deviantART و Pinterest می‌توانند موارد بسیار خوبی باشند که به شما در این مسیر کمک کنند. همچنین، همیشه می‌توانید به دنیای بیرون خیره شوید و از طریق آن رنگ‌های بسیار زیبای دیگری را نیز مشاهده کنید. 

رنگ‌ها یکی از حقایق زندگی ما و بخش اساسی از کار ما هستند. منابعی مانند این به شما این کمک را می‌کنند که بتوانید بهترین رنگ‌های موجود را مدیریت، پیدا و انتخاب کنید و در نهایت در جریان کاری‌تان از آن بهره ببرید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا