آشنایی با مزایا و معایب فریمورک Tailwind CSS
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

آشنایی با مزایا و معایب فریمورک Tailwind CSS

Tailwind یک فریمورک CSS مبتنی بر ایده utility-first است که در مدت کوتاهی توانسته طرفداران بسیار زیادی را پیدا کرده و محبوبیت بالایی را کسب کند. دادن قابلیت توسعه سریع به افراد برای طراحی و توسعه رابط کاربری یکی از دلایل بالا رفتن این میزان محبوبیت شده است.

اما از کجا باید متوجه شویم که این فریمورک یک فریمورک ایده‌آل برای کارهایی‌ست که قصد انجام دادن‌شان را داریم؟ در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم در رابطه با ویژگی‌ها، عیب‌ها و تفاوت‌هایی صحبت کنیم که Tailwind را در مقابل دیگر فریمورک‌های CSSای مانند بوت‌استرپ قرار می‌دهد.

در آخر این مطلب انتظار می‌رود که شما بتوانید با یک دید جامع و درست تصمیم بگیرید که آیا از Tailwind برای پروژه‌های خود استفاده کنید یا خیر!

Tailwind CSS چیست؟

Tailwind یک فریمورک CSS است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. در حال حاضر (سال ۲۰۲۱) نسخه ۲.۲ این فریمورک منتشر شده و بنابر آماری که خود Tailwind CSS ارائه می‌دهد بیش از ۲۶۰ هزار توسعه‌دهنده از این فریمورک استفاده می‌کنند. رسیدن به چنین نقطه‌ای در کمتر از دو سال بسیار امر مهم و قابل توجهی‌ست. یکی از دلایل اصلی این امر ویژگی‌های زیادی است که فریمورک ارائه کرده و آن را برای پروژه‌های مختلف ایده‌آل ساخته است.

یکی از تفاوت‌های اصلی Tailwind CSS با دیگر فریمورک‌ها دادن قابلیت کنترل کامل روی المان‌‌ها و جلوگیری از ایجاد استایل‌های تکراری است.

حال که تا حدی با این فریمورک آشنایی پیدا کردیم بیایید با مزایا و معایب اصلی این فریمورک آشنا شویم.

نقاط قوت و مزایای Taiwind CSS

۱. کنترل روی استایل‌دهی به المان‌ها

 وقتی بحث به این می‌رسد که چگونه المان‌ها را استایل‌دهی کنیم باید بگویم که Tailwind یک رویه منحصر به فرد را به ما ارائه می‌دهد. Tailwind یک استایل پیشفرض برای المان‌ها نداشته و شباهتی در این زمینه با بوت‌استرپ یا دیگر فریمورک‌ها ندارد. به همین دلیل شما می‌توانید کنترل کامل روی ظاهر المان‌ها داشته باشید.

برای مثال شما می‌توانید برای هر پروژه از ظاهر متفاوتی استفاده کنید بنابراین Tailwind استایل‌های مربوط به خود را تحمیل نمی‌کند.

۲. پروسه استایل‌دهی سریع‌تر

زمانیکه بحث به استایل‌دهی به المان‌های HTML می‌رسد هیچ فریمورکی نمی‌تواند به سرعت Tailwind این کار را برای شما انجام دهد. نتیجه این موضوع خروجی گرفتن سریع شما از المان‌های HTML می‌شود. Tailwind از صدها استایل‌دهی آماده داخلی استفاده می‌کند که تمام کار شما اعمال کردن آن‌ها روی خاصیت class برای المان‌های HTML است.

۳. رسپانسیو بودن و امنیت بالا در زمان اجرا

تمام المان‌ها و استایل‌های مربوط به Tailwind بصورت رسپانسیو شده به شما ارائه می‌شود به همین دلیل این فریمورک از میزان رسپانسیو و Mobile first بودن بالایی برخوردار است.

از نظر امنیت باید بگویم که Tailwind نسبت به رقبا در زمان اجرا، از مشکلات کمتری برخوردار بوده و استایل‌های عجیب و غریب اعمال نخواهد شد.

۴. ویژگی‌های اضافی

Tailwind بعنوان فریمورکی به حساب می‌آید که در بخش فرانت-اند وبسایت‌ها اجرا می‌شود. به همین دلیل توسعه‌دهندگان باید انتظارات حداکثری از این فریمورک داشته باشند. Tailwind نیز این انتظارات را به جای خواهد آورد چرا که توسعه‌دهندگان این فریمورک با دیگر فریمورک‌های قبل از خود کار کرده و می‌دانند که چه مشکلاتی را برای توسعه‌دهندگان ایجاد می‌کردند و حال آن‌ها را رفع نموده‌اند. شما در Tailwind می‌توانید با استفاده از PurgeCSS کلاس‌هایی که در پروژه خود مورد استفاده قرار نداده‌اید را به سادگی حذف کرده و بار وبسایت‌تان را کم دهید.

نقاط ضعف Tailwind CSS

‍۱. ترکیب HTML و استایل‌دهی

اگر به تکنیک «جداسازی استایل و HTML» نگاه کنیم متوجه می‌شویم که اغلب فریمورک‌ها ما را از انجام چنین کاری باز می‌دارند و نمی‌گذارند با خیال راحت این کار را انجام دهیم. حال Tailwind این کار را به نسبت دیگر فریمورک‌ها با شدت بسیار بیشتری انجام می‌دهد. به همین دلیل کمی سندهای HTMLتان پیچیده‌تر خواهند شد.

۲. زمان زیاد برای یادگیری

کلاس‌های داخلی Tailwind بسیار زیاد است و این زیاد بودن در نهایت منجر به این می‌شود که فرایند یادگیری آن زمان زیادتری نسبت به بقیه فریمورک‌ها بطلبد. اما این موضوع را نیز در نظر بگیرید که با یادگیری چنین فریمورکی می‌توانید در نهایت سرعت استایل‌ها و موارد مورد نیاز خودتان را به راحتی پیاده‌سازی کنید.

۳. فقدان کامپوننت‌های مهم

اگر با فریمورک‌هایی مانند بوت‌استرپ و فاوندیشن کار کرده باشید می‌دانید که یکسری کامپوننت آماده در این فریمورک‌ها وجود دارد که استفاده کردن از آن‌ها به راحتی آب خوردن است. اما در Tailwind خبری از این موضوعات نیست. برای مثال شما کامپوننت منو یا Navbar آماده را نمی‌توانید در مستندات این فریمورک پیدا کنید. جدای از منوها کامپوننت‌های بسیار زیاد دیگری نیز وجود داشته که نیاز به پیاده‌سازی بصورت دستی دارند.

۴. مستندسازی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کنونی Tailwind فقیر بودن بخش مستندات آن است. این موضوع در مقابله با دیگر فریمورک‌های CSS به‌قدری قابل مشاهده است که شما نمی‌توانید بخوبی از طریق مستندات با این فریمورک آشنا شوید و حتما نیاز به یک دوره آموزشی دارید.

در پایان

فریمورک Tailwind کاملا متفاوت با دیگر فریمورک‌های CSS است. ما در این مطلب نگاهی کلی به مزایا و معایب این فریمورک انداختیم و در نتیجه‌گیری باید بگوییم که:

Tailwind برای شما مناسب است در صورتی که: با CSS آشنایی داشته و بخواهید سرعت نوشتن کدها را بالاتر ببرید.

Tailwind برای شما مناسب نیست در صورتی که: با CSS آشنایی نداشته و زمان کافی برای یادگیری یک فریمورک CSSی جدید را نیز ندارید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.64 از 11 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا