جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
اسرار شاد نگه داشتن مشتریان خود
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

اسرار شاد نگه داشتن مشتریان خود

هنگامی که شما یک کار طراحی وب را شروع می‌کنید، ناشناخته‌ها و موارد بسیاری وجود دارد که حتی ممکن است آن‌ها را در نظر نگرفته باشید. شاید شما یک طراح یا توسعه دهنده با استعداد باشید اما این تنها بخشی از معامله است. از این گذشته، حتی با استعدادترین طراحان وب نیز بدون داشتن توانایی جذب و حفظ مشتری‌های خوش پرداخت، نمی‌توانند به موفقیت برسند. در غیر اینصورت، حرفه شما به یک پروژه جانبیِ بی پایان تبدیل می‌شود. 

آینده‌ی تجارت شما، بستگی به ایجاد روابط محکم کاری با مشتریان دارد. به عبارت دیگر، شما باید آن‌ها را خوشحال کنید. اما چطور؟

در طی این ۲۰ سالی که من به عنوان یک فریلنسر طراح مشغول بوده‌ام، تجربه‌های خوب و بد زیادی داشته‌ام. در اینجا چند مورد از نحوه‌ی نگهداری مشتری را که در دراز مدت یاد گرفته‌ام به شما می‌گویم:

ارتباط، مسئله‌ای مهم است

داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب در این تجارت ضروری است. اگر به طور مستقیم با مشتری در ارتباط باشید، این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد. اما تصورات غلطی درباره‌ی این امر وجود دارد. مهمترین موضوع این است که ارتباطات در مرحله توسعه پروژه، از اهمیت بالایی برخوردار است. به خاطر داشته باشید که هیچکس نمی‌خواهد در تاریکی باقی بماند. مشتریان باید از پیشرفت خود آگاه بوده و از هرگونه چالشی که در رسیدن به اهداف پروژه می‌بینید، مطلع باشند.

پس از راه اندازی پروژه، شما هنوز هم باید در کنار مشتری‌های خود باشید. با این حال، برخی از طراحان این امر را به معنی درگیر شدن در بازارهای بزرگ و بازاریابی می‌دانند. اگرچه ارسال خبرنامه یا پست رسانه‌های اجتماعی گاهی مناسب است اما سعی کنید بیش از حد از آن استفاده نکنید. کسی که برای خدمات شما مبلغ خوبی را پرداخت کرده است، نمی‌خواهد توسط پیشنهادات مکرر شما اذیت شود. 

مسئله‌ی مهمتر این است که درباره‌ی مواردی مثل بروزرسانی‌های نرم افزاری و امنیت فعال باشید. به عنوان مثال، اگر آنها از امکانات تجاری در وب سایت خود استفاده می‌کنند، می‌خواهید به مشتری بفهمانید که چه موقع مجوز بروزرسانی خواهد رسید. یا شاید تغییر در الگوریتم موتور جستجو بدین معنی باشد که ممکن است تنظیماتی در محتوا صورت بگیرد.

ممکن است این مسائل کوچک به نظر برسند اما معنای زیادی دارند. آن‌ها به مشتری‌ها نشان می‌دهند که شما برای کمک کردن به آن‌ها آمده‌اید نه برای خالی کردن جیب آن‌ها. این موضوع به نوبه خود یک سطحی از اعتماد را بین شما ایجاد می‌کند که برای آینده روابط شما بسیار مناسب خواهد بود.

اسرار شاد نگه داشتن مشتریان خود

صادق و راستگو باشید

ارتباطات، درست به اندازه‌ی محتوای واقعی‌شان خوب هستند. همانطور که ارسال یک جریان مداوم از خرید و فروش عاقلانه نیست، عدم صداقت نیز یک نقطه انحراف بسیار بزرگ است که در نهایت منجر به از بین رفتن معامله و روابط کاری می‌شود. این بدان معنا نیست که ما از همان اول با نیت راستگو نبودن شروع به کار می‌کنیم. این مشکل اغلب زمانی رخ می‌دهد که فرد طراح، از ناامید کردن مشتری می‌ترسد. این مشکل همیشه منشا درونی ندارد و عوامل بیرونی نیز می‌توانند سبب صادق نبودن شخص باشند. 

در مورد قیمت‌ها، مهارت‌ها و ارزیابی خود از یک وضعیت راستگو باشید. اگر جواب چیزی را نمی‌دانید، اشکالی ندارد. به مشتری خود بگویید که برای ادامه‌ی کار باید تحقیقات بیشتری را انجام دهید. مهمتر از همه، اشتباهات خودتان را گردن بگیرید. هیچکدام از ما عالی نیستیم و همه‌ی ما مرتباً اشتباهاتی را مرتکب می‌شویم. امتناع از پذیرش اشتباهات فقط می‌تواند به شما و روابط کاری‌تان آسیب برساند. البته باید گفت که صداقت هم عواقب خودش را دارد اما آن‌ها اغلب بهتر از عواقب راستگو نبودن هستند.

اسرار شاد نگه داشتن مشتریان خود

آن‌ها را اولویت قرار دهید

همه می‌خواهند احساس کنند که نیازهایشان مورد توجه واقع می‌شود. به همین ترتیب، می‌خواهید در هنگام رسیدگی به درخواست‌های مشتریان، پاسخگوی خوبی باشید. مثلا اینکه آیا سایت آن‌ها به تعمیر و نگهداری نیاز دارد یا اجازه دهید صرفا سوال‌هایی را که می‌خواهند بپرسند. مراقب کارها بودن در زمان مناسب بسیار اهمیت دارد. 

به نظر می‌رسد که دوباره همه چیز به ارتباطات برمی‌گردد. اگر نمی‌توانید در آن لحظه کاری را انجام دهید، بهتر است به مشتری خود بفهمانید که چه زمانی می‌توانند خواسته‌هایشان را بیان کنند. اینکه بتوانید سفارش را در زمانی که مشخص کرده‌اید به اتمام برسانید، به همان اندازه اهمیت دارد.

در اینجا ایده، ارائه دادن یک تجربه‌ی با کیفیت است. این در مورد رسیدن و دستیابیِ فوری به موارد موجود در لیست کاریتان نیست. در عوض، باید مطمئن شوید که مشتریان نسبت به شما و خدمات شما احساس خوبی دارند. به این روش فکر کنید: در دنیایی که اغلب پر از هرج و مرج است، مشتری‌ها از این واقعیت قدردانی می‌کنند که می‌توانند برای انجام داده شدن کارها به شما اعتماد کنند. قابل اعتماد بودن خود را ثابت کنید تا با این کار از بسیاری از رقیبان خود جلو بیفتید.

اسرار شاد نگه داشتن مشتریان خود

با مشتری خود، روابط بهتری را شکل دهید

نکته جالب در مورد همه اینها این است که این کار ذاتاً سخت نیست. چالش اصلی، پیدا کردن ثبات در تلاش‌های شماست. این کار می‌تواند کمی طول بکشد اما ارزش انجام داده شدن را دارد. حال ممکن است برخی از شما فکر کنید که برای برقرار کردن ارتباطی عالی با مشتری، نیازمند داشتن شخصیتی خون گرم و اجتماعی هستید. با تمام این‌ها، موضوع اصلی این نیست.

این مسئله بیشتر در مورد اجتناب از به تعویق انداختن کارها است. همچنین درباره‌ی این است که به مشتریان نشان دهید که برای کمک کردن به آن‌ها وارد معامله شده‌اید. برای انجام این کار، نیازی به پیروزی در یک مسابقه شخصیتی ندارید. حالا که می‌دانید چطور مشتریان را راضی و خوشحال نگه دارید، می‌توانید این دانسته‌ها را به شکل عملی انجام دهید. نتیجه‌ی تمام این کارها، بهتر شدن و دوام بیشتر روابط شما با مشتریان خواهد بود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است