نکات بسیار مهم برای برنامه نویسان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

نکات بسیار مهم برای برنامه نویسان

یادگیری کد نویسی یک چیز بسیار جالب است. ما می‌توانیم چیزهای شگفت‌انگیزی را کد نویسی کرده و شاهد نتایج فوق‌العاده‌ای باشیم. کد نوشتن قواعد و اصول خود را دارد، بنابراین باید از روش درست آن استفاده کنیم. در یوتیوب با ویدیویی مواجه شدم که در آن برخی از توسعه‌دهندگان و رهبران، در مورد نکات مهم برنامه نویسی صحبت می‌کردند. به همین خاطر قصد دارم 20 نکته‌ی برتر موجود در این ویدیوها را در این مقاله با شما به اشتراک بگذارم.

1. از گوگل استفاده کنید

گوگل را می‌توان بهترین دوست توسعه دهندگان دانست. هیچکس نمی‌تواند تمام آموخته‌های خود را به یاد بیاورد. توسعه دهندگان باید نحوه‌ی درست جستجو کردن در گوگل را بلد باشند. گوگل پر از منابع اطلاعاتی است و می‌تواند به شما در حل مشکلات و پیمودن این مسیر کمک کند. جستجو کردن در گوگل یک هنر است، بنابراین آن را به خوبی یاد بگیرید.

2. تکنولوژی محبوب خود را انتخاب کنید

چیزهای مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید. امروزه جاوا اسکریپت در توسعه‌ی وب نقش بسزایی را ایفا می‌کند، در صورت علاقه داشتن می‌توانید جاوا اسکریپت را برای شروع انتخاب کنید. اگر به توسعه وب علاقه ندارید، می‌توانید به سراغ توسعه اپلیکیشن‌ها یا سایر تکنولوژی‌های موجود بروید. به دنبال علایق خود باشید و آن‌ها را بیاموزید.

3. یاد بگیرید و کد نویسی کنید

همزمان با روند یادگیری خود، کد نویسی کنید. این مسئله به شما در درک بهتر مفاهیم کمک بزرگی خواهد کرد. وقتی مفاهیم جدیدی را یاد گرفتید، سوالات مربوط به آن را حل کنید.

4. از سایر دانشجویان حمایت کنید

ما باید از سایر افرادی که مشغول یادگیری یا خلق چیزی هستند، حمایت کنیم. با پشتیبانی کردن از یک شخص می‌توانید به توسعه دهنده‌ی خوبی تبدیل شوید. از فعالیت‌های فوق‌العاده‌ی آن‌ها تعریف کنید. به آن‌ها بگویید که در چه زمینه‌هایی به پیشرفت احتیاج دارند. هرگز دیگران را تحقیر نکنید. به جای تند برخورد کردن، به آن‌ها راه‌حل بهتر شدن را توضیح دهید.

5. مشکل خود را بنویسید

ما اغلب در زندگی حرفه‌ای خود با مشکلات متعددی در کد نویسی مواجه خواهیم شد. وقتی این مشکلات را روی کاغذ می‌نویسیم یا آن‌ها را برای دیگران توضیح می‌دهیم، در واقع مشغول تفسیر کردن آن مشکل در مغز خود هستیم. گاهی اوقات با نوشتن مشکل و بررسی کردن آن می‌توانید به خود جواب برسید. بنابراین قبل از کد نوشتن باید مشکلات خود را یادداشت کنید.

6. بسازید و تمرین کنید

تمرین کردن، مهم‌ترین کار شما در طول دوره‌ی یادگیری است. یادگیری بدون تمرین کردن، فایده ندارد. برای بهتر شدن باید دائماً تمرین کنید. اگر مشغول یاد گرفتن توسعه وب هستید، باید مفاهیمی که آموخته‌اید را در پروژه‌های کوچکی پیاده‌سازی کنید.

7. با سرعت خودتان حرکت کنید

این یک مسابقه نیست. گاهی اوقات درک کردن بعضی از مفاهیم به زمان زیادی نیاز دارد. هرگز خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. ذهن هر شخص متفاوت و خاص است. مسئله‌ی اصلی، یاد گرفتن درست مفاهیم است. آهسته به جلو حرکت کنید و به خودتان ایمان داشته باشید.

8. پیام‌های خطا و باگ‌ها

ما باید خطاها و باگ‌ها را دوستان خودمان فرض کنیم. اگر در حین کد نویسی با خطا یا باگ مواجه شدید، به خودتان سخت نگیرید چون تمام این‌ها بخشی از روند کارهاست.

9. بازه‌های کوتاه مدتی را برای استراحت تعیین کنید

همیشه هنگام کد نویسی کمی استراحت کنید. از روی صندلی خود بلند شوید و یک لیوان آب بنوشید. می‌توانید 5 دقیقه راه بروید یا به بیرون نگاه کنید. استراحت‌های کوتاه مدت به مرور زمان بهره‌وری شما را بالا خواهند برد.

10. با سندروم ایمپاستر مقابله کنید

هیچکس از شما انتظار ندارد که همه چیز را بدانید. هیچ انسانی نمی‌تواند ادعا کند که همه چیز را می‌داند. اگر در درک کردن یک موضوع مشکل دارید، این واقعیت را بپذیرید تا دیگران بتوانند به شما کمک کنند. شما از اولین باری که یادگیری را شروع کردید، پیشرفت بسیار زیادی داشته‌اید. بنابراین هرگز تسلیم نشوید.

11. آموزش مبتنی بر سرگرمی

برنامه نویسی باید همیشه سرگرم‌کننده باشد، پس هنگام پیاده‌سازی کردن کدهای خود به این موضوع دقت داشته باشید. برای یادگیری برخی مسائل، پروژه‌های کوچکی را به وجود بیاورید. گاهی اوقات ساختن یک بازی کوچک می‌تواند به روند یادگیری یک مفهوم سرعت ببخشد. شما زمانی به یک توسعه دهنده‌ی خوب تبدیل خواهید شد که از فرآیند کد نویسی لذت ببرید.

12. زمان خود را هنگام گیر کردن مدیریت کنید

اگر با مشکلی مواجه شده‌اید که نمی‌توانید به راحتی آن را حل کنید، به خودتان 30 دقیقه یا 1 ساعت زمان بدهید. اگر همچنان درگیر بودید، می‌توانید تقاضای کمک کنید. زمانی که به خودتان می‌دهید باید محدود باشد. خیلی زود به دنبال کمک گرفتن نروید یا زمان زیادی درگیر یک مشکل نباشید.

13. روی چیزهای کوچک تمرکز کنید

هر روز پیشرفت کنید. یک بازه زمانی از روز خود را به کد نوشتن اختصاص دهید. به عنوان مثال من تصمیم گرفتم که هر روز 3 ساعت کد نویسی کنم؛ بنابراین باید برای موفق شدن به این برنامه پایبند بمانم. وقتی هر روز کد نویسی کنید، اعتماد به نفس و مهارت‌های حل مسئله‌ی شما بالاتر خواهد رفت. به این مسائل کوچک دقت کنید. چیزهای کوچک می‌توانند تفاوت‌های بزرگی را در زندگی شما ایجاد کنند. اشتباهات کد نویسی خود را برای بهبود پیدا کردن بررسی کنید.

14. مشتاق باشید

همیشه به کشف کردن چیزهای جدید در دنیای برنامه نویسی ادامه دهید و نسبت به کارهای خود اشتیاق داشته باشید. همیشه چیزهای تازه‌ای وجود دارد. دانش خود را با یاد گرفتن جدیدترین ابزارها و ترندهای دنیای کد نویسی بروز نگه دارید. آگاه بودن از تغییراتی که در دنیای تکنولوژی رخ می‌دهد، به اندازه‌ی تسلط پیدا کردن روی آموخته‌های ما اهمیت دارد.

15. پروژه‌های واقعی و دلخواه

وقتی مشغول یادگیری هستیم، انجام دادن پروژه‌های کوچک چیز خوبی است. با این حال وقتی از مشاغل صحبت می‌کنیم، داشتن یک پروژه‌ی بهتر، باعث متمایز شدن شما نسبت به دیگران می‌شود. به دنبال پروژه‌های دلخواه خود باشید و آن‌ها را امتحان کنید. تخیلات خود را به واقعیت برسانید. شکست خوردن هیچ ایرادی ندارد، حداقل شما تلاش خود را کرده‌اید.

16. یک مربی پیدا کرده و با افراد باتجربه کار کنید

کمک گرفتن از یک مربی خوب می‌تواند روند رشد کردن شما را در این صنعت سریع‌تر کند. آن‌ها شما را راهنمایی کرده و مطالب مهم را برای یادگیری نشان می‌دهند. ما به کمک مربیان می‌توانیم مشکلات خود را با موثرترین روش‌ها حل کنیم. کار کردن با افراد باتجربه به شما کمک می‌کند تا از تجربیات آن‌ها درس بگیرید. افراد باتجربه دیدگاه‌های ارزشمندی را بیان می‌کنند که با دنبال کردن آن‌ها زندگی‌تان در دنیای کدنویسی آسان‌تر خواهد شد.

17. جامعه‌ی خود را پیدا کنید

جامعه در این صنعت، همه چیز است. برای بهتر شدن می‌توانید با افراد مشابه خودتان ارتباط برقرار کنید. با محلق شدن به یک جامعه‌ی خوب، شانس شما برای استفاده از فرصت‌ها بالا می‌رود. می‌توانید از اعضای جامعه‌ی خود درخواست کمک کنید یا به افراد نیازمند کمک برسانید.  

18. سلامت جسمی و روانی

امروزه تناسب اندام داشتن یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. ممکن است هنگام کدنویسی، ساعت‌ها روی صندلی بنشینیم. این موضوع به سلامتی شما آسیب خواهد زد، بنابراین مراقب سلامتی خود باشید. هر روز ورزش کنید، یک تغذیه‌ی سالم را دنبال کنید، به اندازه‌ی کافی آب بنوشید و از یک میز مناسب برای کد نویسی استفاده کنید. هر روز صبح مدیتیشن کنید و چشم‌های خود را 3 بار در روز با آب سرد بشویید. وقتی بیش از حد به صفحه‌ی کامپیوتر نگاه کنید، چشم‌های شما آسیبی جدی خواهند دید.

19. مستندسازی کرده و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

از آموخته‌ها و دستاوردهای خود مستند تهیه کنید. گاهی اوقات ممکن است در حین یادگیری با موانعی روبروی شویم، اما با گذشت زمان به راه‌حل آن دست پیدا می‌کنیم. می‌توانید تجربیات خود را با وبلاگ‌نویسی یا ساخت ویدیو به اشتراک بگذارید. مطمئناً تجربه‌های شما به دیگران کمک خواهد کرد.

20. به صورت متن باز مشارکت کنید

اکثر کد نویسان، شرکت کردن در پروژه‌های متن باز را نادیده می‌گیرند. بیایید با این فرض جلو برویم که شما تمام مطالب مهم را مطالعه کرده‌اید، اگر پروژه‌های واقعی را به درستی نشناسید، چگونه می‌خواهید از دانش خود برای کار کردن روی یک دیتابیس گسترده کمک بگیرید؟ آشنا بودن با نرم افزارها و پروژه‌های واقعی بسیار مهم است. برای رسیدن به اهداف خود، به صورت متن باز مشارکت داشته باشید.

نکات اضافی

  • آموزش عمومی: یادگیری روزمره‌ی خود را در توییتر یا لینکدین پست کنید. این کار به شما و دیگران کمک خواهد کرد. با به اشتراک گذاشتن این اطلاعات، زمینه را برای دریافت فرصت‌های شغلی فراهم خواهید کرد.
  • استفاده از Stack Overflow: اگر راه‌حل برخی از مشکلات کد نویسی خود را پیدا کردید، آن‌ها را در Stack Overflow به اشتراک بگذارید. این کار می‌تواند به سایر افرادی که درگیر مشکلات مشابه هستند، کمک بسیار بزرگی کند.
  • برخی اپلیکیشن‌ها برای برنامه نویسانِ دانشجو: همه‌ی ما به طور روزانه از اپلیکیشن‌های مختلفی استفاده می‌کنیم. به عنوان یک کد نویس می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی برای افزایش بهره‌وری خود استفاده کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.8 از 5 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات