۱۰ اشتباه برتر بازاریابی دیجیتال که مردم انجام می‌دهند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

۱۰ اشتباه برتر بازاریابی دیجیتال که مردم انجام می‌دهند

بازاریابی دیجیتال روشی عالی برای تقویت مشاغل و افزایش فروش است. البته این روش برای کسانی که اراده‌ای قوی ندارند مناسب نمی‌باشد. این پروسه برای به موفقیت رسیدن نیازمند زمان، صبر و تلاش بسیار است. بسیاری از مردم قبل از دیدن نتایج اعمال خود، از ادامه دادن به تلاش‌هایشان دست می‌کشند و تسلیم می‌شوند. 

ممکن است در زندگی کارهایی را انجام دهید که بر عملکرد بازاریابی دیجیتال شما تاثیر منفی داشته باشد. ما در این مقاله برای شما ۱۰ اشتباه برتری که مردم در بازاریابی دیجیتال انجام می‌دهند را توضیح می‌دهیم.

۱. مشخص نکردن اهداف

بدترین اشتباه بازاریابی دیجیتال این است که هدفی برای فعالیت‌های خود تعیین نکنید. نگران نباشید چون این مشکل به آسانی حل می‌شود. اگر شما خواسته‌های خود را مشخص نکنید، انجام دادن اقدامات سازنده برای رسیدن به آن خواسته چالش برانگیز خواهد شد.

اهداف شما باید خاص باشند. سعی کنید خودسرانه اهداف خود را مشخص نکنید. به‌عنوان مثال شما به جای به کار بردن جملاتی مثل «من می‌خواهم بیشتر پول درآورم» باید از جملات دقیق‌تری مثل «من می‌خواهم نسبت به ماه قبل فروش بیشتری داشته باشم» استفاده کنید. آیا می‌توانید تفاوت و تاثیر بین این دو جمله را درک کنید؟

۲. زیاد از حد خوش‌بین بودن هنگام تعیین اهداف

تعیین کردن اهداف بسیار عالی است، اما افراد در این  زمینه مرتکب اشتباه می‌شوند و بیش از حد خوش‌‌بینانه رفتار می‌کنند. اگر نتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید، احتمالاً ناامید می‌شوید و ممکن است آن کار را رها کنید. گاهی‌اوقات محافظه کار بودن می‌تواند شما را بهتر به موفقیت برساند.

بیایید به مثال بالا نگاهی دوباره بیاندازیم. اگر می‌خواهید در بازه‌ای از زمان به بیش از هزار فروش دست پیدا کنید، این امر باید تا حدودی دست یافتنی باشد. اگر بگویید قصد دارید این کار را در عرض ۳ هفته انجام دهید، احتمالا رسیدن به این هدف ناممکن است. اما اگر زمان رسیدن به این هدف را به ۳ ماه تغییر دهید، رسیدن به آن عقلانی‌تر خواهد بود. سعی کنید خیلی خوش‌بین نباشید.

۳. آزمایش نکردن تلاش‌های خود

آزمایش نکردن تلاش‌هایمان در زمینه بازاریابی دیجیتال ،یکی دیگر از اشتباهاتی است که مرتکب می‌شویم. این مسئله بسیار مهم است زیرا اندازه‌گیری و سنجیدن جایگاه مورد نظر شما در رسیدن به اهداف را دشوار می‌کند. اگر از علت و نحوه‌ی کارکرد یک چیز اطلاعی نداشته باشید، نمی‌توانید تغییری را اعمال کنید.

بهترین روش برای انجام این کار، آزمایش‌های A/B است. این فرآیند داده‌های بسیاری را برای شما فراهم می‌کند تا ببینید آیا مشکلی در مورد عناصر کار وجود دارد یا خیر. در واقع این فرآیند به شما داده‌های مبنایی را ارائه می‌دهد تا بتوانید مشخص کنید که نتایج و گزینه‌های مرتبط باید در کجا قرار داشته باشند. سعی کنید هنگام انجام دادن فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال از آزمایش استفاده کنید.

۴. فقط تکیه کردن بر محتوا و کلمات کلیدی

 

یکی از رایج‌ترین اشتباهات بازاریابی دیجیتال که مردم مرتکب می‌شوند، این است که آن‌ها می‌خواهند فقط با تکیه بر محتوا و کلمات کلیدی کارهای خود را پیش ببرند. بازاریابان تازه وارد اغلب بر این باور هستند که برای افزایش بهینه‌سازی موتورهای جستجو و ترافیک، تنها کاری که باید انجام دهند این است که چند مطلب کم کیفیت را با کلمات کلیدی خاص پر کنند و منتظر نتایج باشند.

حقیقت این است که در زمینه‌های بازاریابی و معیارهای کیفیت، جنبه‌های مختلفی ایفای نقش می‌کنند. محتوا در اکثر مواقع حاکم بر دیگر معیارها می‌باشد، اما باید به درستی از آن استفاده شود. خودتان را جای مشتریان بالقوه و بازدیدکنندگان وبسایت قرار دهید و مطالبی که آن‌ها باید بدانند را مشخص کنید. سوالات آن‌ها را با محتوای خود پاسخ دهید. با انجام این کار آن‌ها شما را یک متخصص در این صنعت تلقی می‌کنند. این امر نه تنها باعث افزایش شهرت شما خواهد شد، بلکه سبب می‌شود تا محتوای شما به اشتراک گذاشته شده و رتبه‌ی شما در موتورهای جستجو بهبود پیدا کند.

۵. چاشنی کلمات کلیدی و بهینه‌سازی بیش از حد 

بهینه‌سازی وبسایت شما تاثیری بسیار عالی در عملکرد بازاریابی دیجیتال شما خواهد داشت. دقت داشته باشید که شما نباید در بهینه‌سازی زیاده روی کنید. گوگل به این کار «چاشنی کلمات کلیدی» می‌گوید. چاشنی کلمات کلیدی به معنای زیاده‌روی در استفاده از کلمات کلیدی است.

به جای استفاده‌های بیش از حد و مکرر از کلمات کلیدی، سعی کنید در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید. کلمات کلیدی شما باید در مکان‌هایی قرار داده شوند که بیشترین تاثیر را داشته باشند. اگر حس می‌کنید که باید از کلمات کلیدی بیشتری استفاده کنید، مطالب خود را طولانی‌تر کنید تا اینگونه استفاده از کلمات کلیدی کمی طبیعی‌تر شود.

۶. عدم انجام هرگونه بازاریابی مادی

بسیاری از افراد تازه وارد در بازاریابی دیجیتال مرتکب این اشتباه می‌شوند و خودشان را درگیر تبلیغات‌های مادی نمی‌کنند. این اشتباه زمانی انجام داده می‌شود که شما بودجه کافی را ندارید یا تلاش می‌کنید هزینه‌ها را به حداقل برسانید. با این حال این موضوع می‌تواند به فعالیت‌های کلی بازاریابی دیجیتال شما آسیب برساند.

این کار به شما این امکان را می دهد تا دستاوردهای خود را به سرعت مشاهده کرده و تغییراتی در رشد کسب و کار خود ایجاد کنید. این داده‌ها و اطلاعات بسیار ضروری هستند و در دسترس نداشتن آن‌ها می‌تواند سفر بازاریابی دیجیتال شما را به یک مسیر بسیار سخت‌تر تبدیل کند.

۷. نداشتن یک لیست ایمیل

 

آیا تصور می‌کنید بازاریابی ایمیل مرده است؟ بهتر است دوباره به این موضوع فکر کنید! یکی دیگر از اشتباهات رایجی که افراد مرتکب می‌شوند، نداشتن لیست ایمیل است. نکته‌ی بدتر این است که فکر می‌کنند داشتن یک وبسایت یا حضور در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند جایگزین لیست ایمیل شود. خب این عقیده کاملاً اشتباه است.

داشتن لیست ایمیل اختصاصی، این امکان را به شما می‌دهد تا زمان ارتباط برقرار کردن با مشتریان خود را به طور کامل تحت کنترل داشته باشید. زیبایی استفاده از چنین روشی در این است که اگر فیسبوک و توییتر فردا بسته شوند، شما هنوز هم می‌توانید به مشتریان خود دسترسی فوری داشته باشید. بگذارید ساده‌تر بگویم، مزایای بازاریابی ایمیل را هرگز نادیده نگیرید.

۸. پرش کردن از بهینه‌سازی موبایل

بهینه‌سازی نکردن وبسایت شما برای کاربران موبایل یکی دیگر از اشتباهات بزرگ در بازاریابی دیجیتال است. تعداد افرادی که از دستگاه‌های هوشمند و تبلت برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند، هر روز در حال افزایش است. اگر سایت خود را با انواع مختلف دستگاه‌ها سازگار نکنید، بخش بزرگی از مشتریان بالقوه خود را از دست خواهید داد.

اگر واقعاً می‌خواهید موضوع بهینه‌سازی موبایل را یک قدم فراتر ببرید، باید در نظر داشته باشید که یک برنامه‌ی خاص و متناسب برای وبسایت خود درست کرده‌اید. این امر علاوه بر حرفه‌ای نشان دادن شما، سبب می‌شود تا مشتریان بتوانند آسان‌تر به شما دسترسی داشته باشند. 

۹. استفاده نکردن از فرصت‌های مشارکت

یکی دیگر از اشتباهات موجود در بازاریابی دیجیتال، عدم استفاده از فرصت‌های داده شده برای مشارکت است. در اطراف شما افراد بسیاری وجود دارند که یا در حوضه‌ی تخصص شما هستند یا با تخصص شما ارتباط دارند. ممکن است این افراد از قبل مخاطبانی را جذب کرده باشند. اگر تخصص شما با این افراد یکسان باشد، احتمالاً مخاطبان آن‌ها به محصولات و خدمات شما نیز علاقه خواهند داشت. مشارکت داشتن با دیگران روشی عالی برای افزایش آگاهی از برند و معرفی مشتریان به یکدیگر می‌باشد.

مطمئن نیستید با چه کسی مشارکت داشته باشید؟ خلاقانه فکر کنید. به خواسته‌ها و نیازهای مشتریان خود فکر کنید. ببینید آن‌ها برای برطرف کردن این خواسته‌ها به چه کسانی مراجعه می‌کنند یا چه کسانی را استخدام می‌کنند. با آن شرکت‌ها صحبت کنید تا بتوانید فرصت‌های کاری را به سمت خود سوق دهید.

۱۰. تلاش برای انجام تمام کارها به صورت انفرادی

بگذارید این موضوع را بدین صورت بیان کنم: اینکه یک بازاریابی دیجیتال گسترده را کاملاً با تکیه بر خودتان انجام دهید امری امکان‌پذیر نیست. این امر زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که شما تمام جنبه‌های کار را با دقت و تلاش انجام ندهید. شما باید تمام جنبه‌های بازاریابی دیجیتال را با سطوحی بالا و پیشرفته انجام دهید.

معمولاً بهتر است فقط بر روی مهارت‌های خود تمرکز کنید و سایر چیزهایی که خارج از مزرهای توانایی شماست را به شخص مناسبی واگذار کنید. حال ممکن است شما برای رسیدن به همچین چیزی مجبور باشید یک فریلنسر یا آژانس بازاریابی شخصی را استخدام کنید. این امر نه تنها باعث صرفه جویی در وقت و تلاش شما می‌شود، بلکه نتیجه‌ی بهتری را نیز به همراه خواهد داشت. علت رسیدن به نتایج بهتر این است که شما تیمی را در اختیار دارید که در مسائل ناآشنا مهارت دارند. بنابراین شما می‌توانید مکمل یکدیگر باشید. اینگونه است که روابط برد برد شکل می‌گیرند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی