10 زبان برنامه نویسی برتر برای یادگیری در سال 2021
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 16 دقیقه

10 زبان برنامه نویسی برتر برای یادگیری در سال 2021

شوق یادگیری زبان‌های برنامه نویسی بسیار زیاد است. این روزها مردم یک سوال در ذهن خود دارند و آن اینکه کدام زبان برنامه نویسی را باید در سال 2021 ترجیح دهیم و چرا؟ بنابراین در این مقاله 10 زبان برنامه نویسی برتر را برای یادگیری در سال جدید معرفی می‌کنیم.

در ادامه خواهید فهمید که هر کدام از زبان‌ها به شما چه امکاناتی می‌دهند و به چه صورت در رتبه بندی قرار می‌گیرند. همه این زبان‌های برنامه نویسی ذکر شده برای آینده از اهمیت بالایی برخوردار هستند. ما بر اساس نظرسنجی اخیر، یک لیست مفصلی از 10 زبان برنامه نویسی برجسته سال 2021 را ایجاد کرده‌ایم.

برای برنامه نویسان، کدنویسان و سایر توسعه دهندگانی که به دنبال کار هستند، اصلا مهم نیست که در مورد یادگیری زبان‌های برنامه نویسی مورد استفاده در سراسر جهان به روز باشید. اگرچه برخی از این زبان‌ها شباهت‌های زیادی دارند و برخی دیگر به درک کاملا متفاوتی نیازمند هستند.

علاوه بر این، داشتن دانش عمیق در مورد یک زبان برنامه نویسی خاص می‌تواند به یافتن کار مناسب کمک کند. اگر بحث دستمزد را مدنظر قرار دهیم، در زیر پردرآمدترین زبان‌های سال گذشته ارائه شده‌اند.

در اینجا می‌خواهیم 10 زبان برنامه نویسی برجسته را مورد بحث قرار دهیم. این لیست شامل زبان‌های زیر است:

  • Rust
  • TypeScript
  • Python
  • Kotlin
  • Go
  • Solidity
  • Dart
  • C/C++/C#
  • Swift
  • JavaScript

منابع مورد استفاده:

توجه: ما این لیست را پس از تحقیق و بررسی عملکرد، تقاضا و کاربرد هر یک از آنها آماده کرده‌ایم. اگرچه این داده‌ها ممکن است هر لحظه تغییر کنند و نمی‌توانند ثابت بمانند. ممکن است برخی از زبان‌های این لیست برای شما جدید به نظر برسند اما ما آنها را با توجه به حوزه‌ای که دربرمی‌گیرند در نظر گرفته‌ایم. بنابراین انتخاب هر کدام به کاربران بستگی دارد، زیرا هر کس علایق و سلایق مختلفی دارد. همچنین امروزه انتخاب زبان به فراوانی استفاده و کاربردش بستگی دارد. بنابراین شاخص اصلی فراوانی استفاده در مناطق مختلف است.

پس بیایید هر یک را مورد بررسی قرار دهیم.

Rust

Rust یک زبان برنامه نویسی چند پارادایمی است که به ویژه برای همزمانی ایمن طراحی شده است. این زبان از نظر سینتکسی به سی پلاس پلاس شباهت دارد، اما چیزی که می‌تواند تضمین کند ایمنی حافظه با استفاده از یک borrow checker برای تأیید منابع است.

طبق نظرسنجی انجام شده Rust به مدت چهار سال متوالی محبوب‌ترین زبان Stack Overflow بوده است. جالب است، نه؟ این محبوبیت عظیم نشان می‌دهد کسانی که فرصت استفاده از Rust را داشته‌اند، عاشق آن شده‌اند.

علاوه بر این، Rust به شما امکان می‌دهد داده‌ها را روی stack یا روی heap ذخیره کنید و در زمان کامپایل تعیین می‌کند که دیگر به حافظه نیازی نیست و می‌توان آن را پاکسازی کرد. این امکان استفاده کارآمد از حافظه و همچنین دسترسی بیشتر به حافظه با عملکرد بالا را فراهم می‌کند.

شرکت‌هایی که از Rust استفاده می‌کنند:

مزایا:

  • ایمنی بهتر حافظه به دلیل کامپایلر آن
  • همگام سازی آسان‌تر با توجه به مدل مالکیت داده که از رقابت داده‌ها جلوگیری می‌کند
  • انتزاعات با هزینه صفر

بنابراین هر دو برنامه نویس مبتدی و با تجربه می‌توانند با Rust شروع به کار کنند.

TypeScript

Typescript نامی شناخته شده است. از زمان انتشار آن در سال 2014، به سرعت در حال رشد است و جایگاه خود را در لیست 10 زبان برتر برنامه نویسی حفظ می‌کند.

این زبان توسط مایکروسافت ساخته شده و در پاسخ به نارضایتی فزاینده از جاوااسکریپت ظاهر شده است. پس از ورود آن، تیم گوگل آنقدر تحت تأثیر قرار گرفت که آنها به جای توسعه زبان جدید روی توسعه TypeScript کار کردند.

اساسا از این زبان به عنوان زبان اصلی برنامه نویسی برای ساختار Angular2 + SPA استفاده می‌شد. حتی تیم Vue.js هم از تایپ اسکریپت استفاده می‌کند، همانطور که در سال 2018 اعلام کرد نسخه‌های جدیدی از فریمورک را با آن توسعه می‌دهد.

دلیل محبوبیت آن، راحتی نوشتن و نگهداری کدها برای توسعه دهندگان است. علاوه بر این، شرح کاملی از هر کامپوننت کد را ارائه می دهد و می‌تواند برای توسعه برنامه‌های بزرگ با یک سینتکس دقیق و خطاهای کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت‌ها رفته رفته به تایپ اسکریپت روی می‌آورند. در زیر برخی از شرکت‌هایی که از این زبان استفاده می کنند وجود دارد:

مزایا:

  • پشتیبانی از کلاس و ماژول
  • تایپ چکینگ استاتیک
  • پشتیبانی از ویژگی‌های ES6
  • تعریف API کتابخانه
  • پشتیبانی داخلی از جاوااسکریپت
  • شباهت سینتکسی به زبان‌های بک-اند (Java، Scala، .Net)

به علاوه ساختار خوبی دارد و یادگیری آن نیز آسان است. جعبه ابزار گسترده آن توسعه برنامه را سریع می‌کند. با چنین مزایایی که ارائه می‌دهد، انتظار می‌رود تایپ اسکریپت در آینده جایگزین جاوااسکریپت شود و این زبان را به یکی از پرطرفدارترین زبان‌های برنامه نویسی حال حاضر تبدیل کند. امروزه بسیاری از فریمورک‌های جاوااسکریپت پشتیبانی از تایپ اسکریپت را فراهم می‌کنند.

شما می‌توانید Modern Admin - Angular 10+ Bootstrap 4 Admin Dashboard Template و Apex Angular Admi Temple را که با استفاده از این زبان ساخته شده‌اند، بررسی کنید.

Python

استفاده از پایتون هر روز بیشتر از قبل رواج می‌یابد. این بزرگترین رقیب جاوااسکریپت است. به خصوص به دلیل رشد روزافزون هوش مصنوعی.

پایتون بیشتر در علوم داده، یادگیری ماشین، توسعه وب و پردازش تصویر استفاده می‌شود.

به علاوه یکی از آسان‌ترین زبان‌های نرم‌افزار برای یادگیری و تسلط در نظر گرفته شده است. همچنین پایتون بدون شک بهترین زبان یادگیری برای مبتدیان است که اغلب به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در جهان شناخته می‌شود. بسیاری از شرکت‌های نوپا را پشتیبانی می‌کند و بهره‌گیری از آن در زمینه‌های رو به رشد علوم داده و هوش مصنوعی امری ضروری تلقی می‌شود.

طبق بسیاری از نظرسنجی‌ها و رتبه بندی‌ها، پایتون به سرعت محبوبیت بیشتری پیدا کرده و شانس این را دارد که جایگزین جاوااسکریپت شود. به عنوان مثال بسیاری از شرکت‌های بزرگی که از پایتون استفاده می‌کنند:

مزایا:

  • استفاده و یادگیری بسیار آسان
  • تأکید بر خوانایی کد
  • پشتیبانی گسترده از کتابخانه‌ها
  • زبان برنامه نویسی متن باز
  • پشتیبانی بالای جامعه
  • مقیاس بندی برنامه‌های پیچیده
  • ساختن پروتوتایپ

همانطور که می‌بینید پایتون در 5 سال گذشته از جاوااسکریپت پیشی گرفته است. علاوه بر این، طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها در توسعه وب و دسکتاپ، سرورهای شبکه، یادگیری ماشین، برنامه‌های دسکتاپ مبتنی بر GUI و علوم داده را پوشش می‌دهد.

Kotlin

کاتلین توسط تیم Jet Brains در تلاش برای یافتن "چیزی بهتر از جاوا" ساخته شده است. بسیاری از کارشناسان ادعا می‌کنند که این هدف تحقق یافته است. مانند Go نمی‌توان کاتلین را مد روزترین زبان برنامه نویسی نامید. اما آمارها نشان می دهد که تقاضا برای آن در حال افزایش است.

همکاری بی دردسر بین جاوا و کاتلین باعث توسعه سریع‌تر و لذت بخش‌تر اندروید می‌شود. از آنجایی که این زبان به موضوعات اصلی در جاوا می‌پردازد، توسعه دهندگان چندین برنامه جاوا را در کاتلین بازنویسی کرده‌اند.

طبق رتبه‌بندی Hired، کاتلین یکی از پنج زبان برنامه نویسی محبوب در جهان است. رقبایی مانند جاوا و پایتون را شکست داد و در حوزه خود فقط تسلیم Go و Scala شد.

شرکت‌هایی که از کاتلین استفاده می‌کنند:

مزایا:

  • دارای یک کامپایلر خوب
  • یک زبان برنامه نویسی کارآمد
  • فراهم کردن عملکرد بهبود یافته در زمان اجرا
  • عدم وجود raw types

به علاوه تعداد کاربران کاتلین در جامعه گیت هاب روزبه روز در حال رشد است. طبق گزارشی از Octoverse، کاتلین در میان زبان‌های برنامه نویسی با رشد سریع در رتبه 4 قرار دارد.

Go

Go از بین زبان‌های برنامه نویسی کمتر از بقیه شناخته شده است، اما این بدان معنی نیست که شما از آن غافل شوید. این زبان توسط گوگل در سال 2007 برای APIها و برنامه‌های وب ساخته شده است.

در چند سال گذشته، Go به یکی از سریع‌ترین زبان‌های برنامه نویسی تبدیل شده است. به گفته برخی از برنامه نویسان، این یک گزینه عالی برای جایگزینی پایتون است.

طبق آخرین گزارش، Go در حال نزول است. اگرچه لازم است توجه شما را جلب کنیم به اینکه Go موقعیت خود را به طور مداوم در لیست حفظ کرده است. ممکن است اشکالاتی در آن وجود داشته باشد اما تا حدی رشد کرده است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

Go برای برنامه‌های وب، APIها و سرورهای وب ایده‌آل است. علاوه بر این، شامل برخی از ویژگی‌ها مانند سمنتیک مشابه C، مدیریت حافظه، عملکرد بالا و پشتیبانی از ساختار داده‌های مدرن می‌باشد.

همچنین می‌توانید از آن برای برنامه نویسی سیستم و شبکه، داده‌های بزرگ، یادگیری ماشین، ویرایش صدا و فیلم و سایر موارد استفاده کنید.

در اینجا برخی از شرکت‌های برجسته‌ای وجود دارد که از این زبان استفاده کرده‌اند:

مزایا:

  • سریع
  • آسان برای یادگیری
  • مقیاس پذیر
  • دارای ابزار برنامه نویسی جامع

بنابراین طبق روندها و گزارش‌ها علی رغم سقوط آن در زمان فعلی عاقلانه است که آن را مد نظر داشته باشید، زیرا محبوبیت خود را در طول سال‌ها حفظ کرده است. احتمال زیادی وجود دارد که Go بتواند دوباره رشد کند.

Solidity

اکنون می‌خواهیم به Solidity بپردازیم. این زبان برنامه نویسی در لیست بهترینهای Stackoverflow یا Octoverse نیست. حتی در 10 تای برتر Pypl و TIOBE هم نیست.

پس چرا ما Solidity را در این لیست آورده‌ایم؟ همانطور که در ابتدا گفتیم، یکی از عوامل عمده در انتخاب زبان برنامه نویسی حوزه کاری است. در نظرسنجی Stackoverflow در مورد توسعه بلاک چین، اغلب پاسخ دهندگان این مورد را ذکر کردند.

این یک واقعیت است که تقاضا برای متخصصان حوزه بلاک چین طی چند سال گذشته به سرعت رشد داشته است. این فناوری کاملا جدید است به همین خاطر خیلی محبوب نیست. اما مزایای بلاک چین و آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های آینده وضعیت به طور اساسی تغییر خواهد کرد.

فناوری بلاک چین به عنوان یکی از امیدوار کننده ترین سرویس‌ها در سال‌های اخیر ظهور کرده است. همچنین پتانسیل زیادی برای متحول کردن عملکرد بخش مالی دارد. طیف وسیعی از شرکت‌های بزرگ و متوسط ​​که در دنیایی کاملا دیجیتالی زندگی می‌کنند، در حال جستجوی خدمات فناوری بلاکچین هستند تا بتوانند در این بازار رقابتی جایگاهی کسب کنند.

بنابراین تقاضا برای استخدام توسعه دهندگان واجد شرایط افزایش می‌یابد. از این رو که امروزه بهترین گزینه بلاکچین است، در نتیجه در سال 2021 بازار کار برای متخصصان بسیار زیاد خواهد بود.

این زبان برنامه نویسی توسط پلتفرم EOS که به سرعت در حال رشد است، پشتیبانی می‌شود و رقیب اصلی اتریوم به حساب می‌آید.

بنابراین اگر قصد دارید زندگی خود را به بلاکچین متصل کنید، پس باید Solidity و C++ را یاد بگیرید.

Dart

دارت یک زبان برنامه نویسی بهینه شده برای برنامه‌ها در چندین پلتفرم است. این زبان توسط گوگل ساخته شده و برای ایجاد برنامه‌های موبایل، دسکتاپ، سرور و وب استفاده می‌شود. دارت یک زبان شی گرا و کلاس محور با سینتکس سبک C است. این زبان می‌تواند به کد بومی یا جاوااسکریپت کامپایل شود.

قبل از اینکه گوگل فلاتر را معرفی کند، دارت هیچ جایگاهی نداشت. با این حال از زمان معرفی فلاتر در Google I / O، دارت به عنوان جایگزینی برای react native مورد توجه شدید توسعه دهندگان موبایل قرار گرفت. توسعه دهندگانی که جاوااسکریپت را به عنوان زبان برنامه نویسی دوست نداشتند، دارت را به عنوان یک گزینه جایگزین پیدا کردند. همانطور که شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و علی بابا فلاتر را پذیرفتند، محبوبیت دارت به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

مزایا:

  • متن باز
  • انعطاف پذیر
  • آسان برای یادگیری
  • برخورداری از پشتیبانی ابزاری بسیار خوب
  • تضمین بهره‌وری
  • می‌تواند هم به AOT و هم به JIT کامپایل شود

شرکت‌هایی که از دارت استفاده می‌کنند:

تقریبا هر ویرایشگر متن و IDE پشتیبانی زیادی از زبان دارت دارد. شما می‌توانید از IDEهای سنگین مانندWebstorm ، IntelliJ IDEA و Android Studio یا از ویرایشگرهای ساده مانندVS Code ،Sublime Text ،Vim ،Emacs ، Atom و موارد دیگر استفاده کنید. بنابراین شما در انتخاب ویرایشگر مورد نظر خود آزاد هستید.

C/C++/C#

همانطور که می‌دانید این سه زبان برنامه نویسی از یک خانواده هستند ولی با هم تفاوت دارند. پیش از این هم گفتیم تمرکز اصلی حوزه کاری است. این سه زبان اغلب به یک اندازه بیشتر برای بازی سازی استفاده می‌شوند.

می‌دانیم که صنعت بازی بسیار گسترده است و هر ساله جنبش بیشتری پیدا می‌کند. به علاوه تقاضا برای ارتقا کیفیت بازی‌ها در حال افزایش است، بنابراین همیشه به توسعه دهندگان واجد شرایط نیاز خواهد داشت. طبق نظرسنجی‌ها حدود 50 درصد از مردم جهان هر روز وقت خود را به بازی‌های ویدیویی اختصاص می‌دهند.

نه تنها در صنعت بازی بلکه رباتیک، چاپ سه بعدی، سیستم‌عامل‌ها، درایورها، برنامه‌های دسکتاپ و ... هم از این زبان استفاده می‌کنند.

همچنین هر سه زبان برنامه نویسی جایگاه نسبتا بالایی را در همه رتبه بندی‌ها به خود اختصاص داده‌اند و در لیست Hired در مکان سیزدهم تا پانزدهم جدول بودند.

شرکت‌هایی که از C# استفاده می‌کنند:

شرکت‌هایی که از C++ استفاده می‌کنند:

شرکتهایی که از C استفاده می‌کنند:

Swift

سویفت یک زبان برنامه نویسی چند منظوره با کاربردهای عمومی و کامپایل شده است که توسط شرکت اپل و جامعه متن باز توسعه یافته و اولین بار در سال 2014 منتشر شد.

همانطور که در مورد آن شنیده می‌شود، این یک زبان برنامه نویسی قدرتمند است که برای macOS،iOS ،watchOS ، tvOS و مواردی از این دست مفید می‌باشد. علاوه بر این نوشتن کد سویفت تعاملی و سرگرم کننده است و یک سینتکس مختصر و در عین حال خوانا دارد. این زبان شامل ویژگی‌های مدرنی است که توسعه دهندگان بسیار دوست دارند. کد سویفت از نظر طراحی ایمن است، همچنین نرم‌افزاری را تولید می‌کند که به سرعت اجرا می‌شود.

همانطور که در گزارش بالا مشاهده می‌کنید، در لیست 10 زبان برتر محبوب 2020 قرار دارد.

این زبان مزایای شگفت انگیزی را به شرح زیر ارائه می‌دهد:

  • روند توسعه سریع
  • خواندن و نوشتن آسان
  • به کد بسیار کمتری نیاز دارد
  • عملکرد و ایمنی بهبود یافته
  • ادغام با Objective-C آسان است

شرکت‌هایی که از Swift استفاده می‌کنند:

از آنجا که سویفت توسط اپل توسعه می‌یابد، محبوبیت و پشتیبانی جامعه آن نیز در حال افزایش است. در واقع بررسی 110 برنامه برتر در فروشگاه‌های معتبر نشان داده که 42 درصد برنامه‌ها از سویفت استفاده می‌کنند. اگر فقط 79 برنامه به غیر از بازی در نظر گرفته شود، نتایج نشان می‌دهد که 57 درصد از سویفت استفاده می‌کنند.

اگرچه جامعه آن سریعا در حال رشد است، اما در مقایسه با سایر زبان‌های متن باز به طور قابل توجهی کوچکتر است. طبق آخرین نظرسنجی توسعه دهندگان StackOverflow فقط 6.6 درصد از 87.354 پاسخ دهنده از سویفت استفاده می‌کنند.

JavaScript

جاوااسکریپت معروف‌ترین زبان برنامه نویسی دنیا است. با وجود ایراداتی که باعث ایجاد موارد الحاقی مانندCoffeeScript ، Flow و TypeScript شده است، اما جاوااسکریپت همچنان در بسیاری از مناطق بیشترین جستجو را دارد.

این زبان به طور گسترده‌ای برای اضافه کردن عناصر تعاملی به برنامه‌های وب و مرورگرها شناخته شده است. بیشتر توسعه دهندگان فرانت-اند جاوااسکریپت را ترجیح می‌دهند. هرچند Node.js ویژگی‌های قابل توجهی حتی بیشتر از توسعه فرانت-اند را فراهم می‌کند.

بر اساس نظرسنجی Stackoverflow، جاوااسکریپت محبوب‌ترین زبان است. همان نظرسنجی نشان داد که 66 درصد از پاسخ دهندگان دوست دارند با این زبان کار کنند. 17.8 درصد از پاسخ دهندگان هم می‌خواهند به آن تسلط داشته باشند.

همانطور که مشاهده می‌کنید جاوااسکریپت هنوز در جهان توسعه نرم‌افزار حاکم است. بسیاری از شرکت‌های بزرگی که از JS استفاده می‌کنند:

مزایا:

  • بلافاصله در داخل مرورگر وب اجرا می‌شود
  • بدون نیاز به کامپایل
  • یک رابط بسیار واکنش گرا به وب سایت ارائه می‌دهد
  • چند منظوره
  • اجرای ساده

شما می‌توانید Vuejs Admin Template و Bootstrap Admin Template را بررسی کنید که هر دو با استفاده از جاوااسکریپت ساخته شده‌اند.

همچنین می‌تواند برای ایجاد انیمیشن و کنترل رابط وب مورد استفاده قرار گیرد. مزیت دیگر پشتیبانی از همه مرورگرهای مدرن است. با کمک Node.js می‌توان از جاوااسکریپت برای توسعه بک-اند نیز استفاده کرد.

جمع‌بندی

این لیست 10 زبان برتر برنامه نویسی قابل توجه در سال 2021 بود. ما در اینجا 10 زبان مهم را پوشش داده‌ایم. چندین زبان دیگر هم وجود دارد که ما ذکر نکردیم، اما تقاضا برای متخصصان مربوطه بسیار زیاد خواهد بود. از جمله:

با وجود اینکه برخی از زبان‌ها در لیست 10 مورد برتر وجود دارد و برخی دیگر وجود ندارد، حتما لازم نیست که با آنها پیش بروید. می‌توانید زبانی را که احساس می‌کنید بیشتر با آن راحت هستید انتخاب کنید. یادگیری هر یک از این زبان‌ها مفید خواهد بود. بنابراین زبان مورد علاقه خود را انتخاب کنید و کار خود را شروع کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید