20 زبان برنامه نویسی برتر برای پروژه‌های متن باز در سال 2020
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

20 زبان برنامه نویسی برتر برای پروژه‌های متن باز در سال 2020

پروژه‌های متن باز هیچ چیز جدیدی برای توسعه‌دهندگان و مهندسین نرم‌افزار و همچنین شرکت‌های فناوری اطلاعات ندارند. بخش قابل توجهی از زبان‌های مورد استفاده در بیشتر پروژه‌ها، متن باز است. به‌عنوان مثال GitHub؛ این پلت‌فرم توسط بیش از 40 میلیون برنامه‌نویس برای نوشتن و به اشتراک‌گذاری کدها، با یکدیگر و همچنین همکاری در پروژه‌ها در سطح حرفه‌ای یا شخصی استفاده می‌شود. سال گذشته، برخی از زبان‌های برنامه نویسی توسط برنامه‌نویسان مورد استفاده گسترده قرار گرفتند، و پیش‌بینی می‌کنیم امسال در  2020، این زبان‌ها همچنان در جامعه توسعه‌دهندگان کاملاً محبوب بمانند.

برای گردآوری لیست 20 زبان برتر برنامه نویسی برای سال 2020، با منابع مختلف و همچنین GitHub (بزرگترین انجمن توسعه‌دهندگان) برای یافتن زبا‌ن‌های برنامه نویسی که بیشتر توسط توسعه‌دهندگان و شرکتهای IT استفاده می‌شود، مشورت کردیم. اما قبل از اینکه ما آن‌ها را فهرست کنیم، ضروری است که در رابطه با برنامه نویسی متن باز بدانیم و به آن توجه کنیم.

برنامه نویسی متن باز چیست؟

اپن‌سورس یا متن باز به هر چیزی که افراد بتوانند به‌راحتی و متناسب با نیاز خود تغییر دهند، اشاره دارد. یک برنامه متن باز برای عموم مردم طراحی می‌شود و برای استفاده در دسترس قرار می‌گیرد.

این اصطلاح در جامعه توسعه نرم‌افزار برای توصیف روش‌های ایجاد برنامه‌های مبتنی بر کامپیوتر، سرچشمه گرفته است؛ تکنیک جارگون می‌تواند به معنای تعدادی از این موارد باشد.

زبان نافهموم یا Jargon چیست ؟

جارگِن، اصطلاحات مخصوص(لهجه خاص تکنیکی) یک صنعت، تخصص یا حوزه خاص است. مثل: برندینگ، بازاریابی، تبلیغات و...
در انواع مذاکرات، تعاملات و حتی گفتگوهای معمولِ یک شخص، استفاده از کلمات پیچیده بجای معادل‌های معمول، ساده و قابل فهم را جارگِن می‌گویند.

این می‌تواند به معنای یک محصول، یک ابتکار عمل یا یک اصل برنامه نویسی باشد. همچنین ممکن است به یک پروتو تایپ یا هر پروژه‌ای که مبتنی بر یک community (جامعه) است، باشد. برای کار با یک پروژه متن باز، به یک نرم‌افزار متن باز نیاز دارید.

نرم‌افزار متن باز

حالا وقتی نوبت به پروژه‌های متن باز می‌رسد، عملا باید برای اجرای وظایف‌شان از نرم‌افزارهای متن باز استفاده کنند. خب پس نرم‌افزار متن باز چیست؟ نرم‌افزار متن باز یک سورس کد است که هر کسی به سادگی می‌تواند برای برآوردن نیازهای خاص خودش، به آن دسترسی پیدا کند و آن را تغییر یا بهبود دهد. سورس کد نرم‌افزار بخشی از نرم‌افزار است که کاربر هرگز نمی‌بیند؛ با این حال، هنگامی که توسعه دهندگان نرم‌افزار می‌خواهند نرم‌افزار را دستکاری کنند، سورس کدها کار می‌کنند تا نحوه عملکرد نرم‌افزار یا برنامه را تغییر دهند؛ اضافه کردن یا حذف ویژگی‌های یک کد یک طرفه است، و فقط این گونه می‌توان آن را دستکاری کرد. اما روش دیگر همین نرم‌افزارهای متن باز هستند که همه بتوانند ویژگی‌هایی برای افزایش قابلیت‌های آن، به آن اضافه کنند. اکنون که می‌دانیم پروژه‌های متن باز چیست، اجازه دهید ۲۰ زبان برتر برنامه نویسی در سال ۲۰۲۰ را مورد بررسی قرار دهیم. لیست زیر هر زبان را از کم‌ترین محبوبیت به به بیشترین و محبوب‌ترین زبان، رتبه‌بندی کرده است.

۲۰. Erlang

یکی از جدیدترین زبان‌های برنامه نویسی که باید به دنیای مهندسی نرم‌افزار معرفی شود، Erlang است. Erlang در حال حاضر در بازار نرم‌افزار ، افراد را به خود جذب کرده. این زبان برای اهداف کلی و همچنین run-time، توزیعی طراحی شده.

۱۹. Elixir

یکی دیگر از زبان‌هایی که بر اساس اصول اصلی طراحی Erlang ساخته شده، Elixir است. Elixir دارای قابلیت‌های زیادی است که از همان ویژگی (run-time (BEAM همانند Erlang استفاده می‌کند. این زبان از توابع پیشرفته‌ای مانند چند ریختی polymorphism) ،macros) و برنامه نویسی متا (metaprogramming) استفاده می‌کند.

۱۸. Haskell

Haskell یک شرکت‌کننده نسبتا جدید است، اما به دلیل محبوبیت روزافزون در بین توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، شایسته جایگاه خود در لیست ماست. این زبان بعد از Haskell Curry، توسعه‌دهنده‌ی اصلی آن، به این نام، نام‌گذاری شد. Haskell پس از آن که فیسبوک مکانیزم ضد اسپم خود را با آن ایجاد کرد، شروع به شناخته شدن به صورت گسترده‌تری شد.

۱۷. Perl

Perl در گذشته یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی بود اما در سال‌های بعدی از رقابت عقب افتاد، با این حال، هنوز هم شانس بودن در این لیست را دارد. در اصل این زبان با هدف کلی برای دستکاری متن در نظر گرفته شده است. کاربران به تدریج آن را برای توسعه وب و شبکه در سیستم‌های مختلف پیاده‌سازی کرده‌اند.

۱۶. Scala

از ویژگی‌های نو‌آورانه Scala برای هر دو روش برنامه نویسی فانکشنال و شی‌گرا متشکریم، Scala در هنگام طراحی سیستم و توسعه، باگ‌های سیستم را کاهش می‌دهد؛ البته به اندازه‌ي پایتون و جاوا در جهان نرم‌افزار محبوب نیست، اما Scala همچنان جایگاه خود را در بین لیست زبان‌های برنامه نویسی برتر مورد استفاده روز، دارد.

۱۵. Kotlin

این زبان به‌عنوان جایگزین کامل جاوا به میان آمد، Kotlin از زمانی که در دسترس عموم قرار گرفته، با استقبال خوبی مواجه شد. این زبان طراحی شده توسط JetBrains است و از یک الگوی مشابه جاوا، که ماشین مجازی جاوا JVM است، استفاده می‌کند. همچنین می‌توان آن‌ را به کدهای جاوا نیز ترجمه کرد.

۱۴. Rust

به‌عنوان یک زبان با هدف کلی برای توسعه اپلیکیشن‌های سیستمی طراحی شده است. Rust توسط موزیلا پشتیبانی می‌شود و زبانی است که توسعه‌دهندگان متن باز می‌توانند برای حل نقص ایمنی سیستم، به آن اعتماد کنند. برخی از مشتری‌های برجستهRust : Azure  Firefox, Tor.S, Microsoft و Holochain هستند.

۱۳. SQL

SQL یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های متن باز برای ساخت لیست‌ها است که هنوز هم به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسعه‌دهندگان سنتی نرم‌افزار، SQL را عملی می‌دانند چرا که می‌تواند داده‌های زیادی را که توسط بخش قابل توجهی از برنامه‌های مدرن استفاده می‌شود را مدیریت کند.

۱۲. Ruby

Ruby توسط یک فرد ژاپنی به نام Yukihiro Matsumoto ایجاد و در سال ۱۹۹۵ منتشر شد. توسعه‌دهنده آن، مخلوطی از برخی زبان‌های مورد علاقه خود را برای استفاده کاربران ایجاد کرده است. از زمان انتشار، این زبان در مهندسی نرم‌افزار بسیار مورد توجه بوده و همچنان هم مورد پسند قرار گرفته است؛ چراکه توسعه‌دهنگان می‌توانند برنامه‌ را به‌راحتی و متناسب با نیاز خود تغییر دهند.

۱۱. زبان برنامه نویسی R

زبان دیگر برای تهیه لیست زبان‌های برنامه نویسی متن باز ما، R است. این زبان‌ برنامه نویسی همچنان به دلیل کارایی در تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و تکامل موضوعات و مشکلات ad hoc، رتبه بسیار بالایی دارد. R همچنین می‌تواند برای پروژ‌های ماینیگ نیز استفاده شود.

۱۰.C

توسعه یافته در سال ۱۹۷۲ توسط دنیس ریچی است، هنوز جای تعجب نیست که چرا این زبان حتی پس از گذشت سال‌ها طولانی محبوبیت خود را حفظ کرده. با توجه به برنامه‌های زیادی که به صورت سالانه منتشر می‌شوند، می‌توان تصور کرد که C جایگاه خود را از دست داده؛ اما اینطور نیست. در ابتدا C به‌عنوان یک زبان با اهداف کلی برای برنامه‌ها و سخت‌افزار کامپیوتر طراحی شد. با وجود این، با گذشت سال‌ها، این برنامه به چندین زبان رایج تبدیل شده ایت که امروزه برای همه شناخته شده است. برخی از زبان‌هایی که ریشه در C دارند: PHP, Java, and JavaScript هستند.

۹. TypeScript

TypeScript یکی دیگر از زبان‌ها متن باز است که به طور گسترده‌ای توسط توسعه‌دهندگان استفاده می‌شود. این زبان برنامه نویسی توسط مایکروسافت توسعه یافته و نگهداری می‌شود. امروزه TypeScript یکی از سریع‌ترین زبان‌ها محسوب می‌شود زیرا بسیاری از آنان شروع به نوشتن زبان برای نوشتن یا تغییر کد خود می‌کنند. در مقایسه با جاوااسکریپت، معنا و نحوی مشابهی دارد، اما تفاوت در این است که TypeScript با ویژگی‌های بسیار قوی برای برنامه‌هایی در مقیاس بزرگ بسته‌بندی شده است. در حالی‌که ممکن است برخی از توسعه دهندگان TypeScript را بیش از حد برای پروژه‌های سازمانی ارزیابی نکنند، اما برای توسعه نرم‌افزارهای متن باز رتبه بالایی دارد.

۸. Swift

هیچ لیستی بدون زبان‌ برنامه نویسی Swift اپل برای پروژه‌های متن باز مبتنی بر ios کامل نخواهد بود. Swift در هنگام توسعه برنامه‌های متن باز پیشرفته و راحت برای برنامه‌های ios، راحتی را به شما ارائه می‌دهد. اگر چه Swift نسبتا جدید است، اما محبوبیت آن نشانه‌ای از از بین رفتن آن نشان نمی‌دهد.

۷. Shell

بسیاری ممکن است درباره Shell ندانند اگر که هرگز روی پروژه‌های متن باز کار نکرده باشند یا به ندرت انجام داده باشند، اما این زبان در بین شرکت‌های ای‌تی بسیار محبوب است. Shell یک زبان resourceful است که به توسعه‌دهنده این امکان را می‌دهد تا کدهایی بنویسد که مستقیما به کامیپوتر دیکته کنند چه کاری انجام دهد. برخی از قابلیت‌های Shell می‌تواند برای کپی کردن فایل‌ها، تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها، نصب، و حذف برنامه‌ها به طور مستقیم یا از راه دور مورد استفاده قرار گیرد.

۶. ++C

قدمت این زبان به سال ۱۹۷۹ بر می‌گردد، ++C توسط Bjarne Stroustrup برای پایان نامه دکتری خودش ایجاد شد. این زبان برنامه نویسی با استفاده از C به‌عنوان یک برنامه پس‌زمینه طراحی شده است. با داشتن یک زبان متن باز مثل C، وی به‌راحتی ویژگی‌های جدیدی را به ++C اضافه کرد. برخی از برنامه‌هایی که امروزه از ++C استفاده می‌کنند شامل بازی‌های رایانه‌ای، مرورگرهای وب و سیستم‌عامل‌ها می‌باشد.

۵. #C

#C که سی‌شارپ تلفظ می‌شود، توسط تیمی به سرپرستی Anders Hejlsberg برای مایکروسافت ساخته شد. با شباهت‌های بارز با جاوا، از #C در نرم‌افزارهای سازمانی، بازی‌ها و برنامه‌های کاربردی برای تلفن همراه استفاده می‌شود. (البته به نظرم خیلی کم تر از چیزی که فکر کنید در سطح جهانی و برای برنامه‌های مطرح به جز برنامه‌های خود مایکروسافت، ازش استفاده بشه)

۴. PHP

این یک زبان برنامه نویسی متن باز برای ایجاد صفحات وب تعاملی و توسعه عمومی وب در نظر گرفته شده است. شرکت‌های بزرگی مانند یاهو و فیسبوک نیز از آن برای بهره‌گیری از پایگاه‌های داده خود استفاده می‌کنند. در اصل Hypertext Preprocessor نامیده می‌شود. PHP بدون منتقدان خودش هم نیست، اما هنوز هم به طور گسترده‌ای توسط توسعه‌دهندگان فریلنسر و شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳. Java

هیچ راهی نیست که جاوا در لیست زبان‌های برتر قرار نگیرد چراکه یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در جهان امروز است. جاوا اکنون متعلق به اوراکل است؛ این زبان در سال ۱۹۹۵ توسط Sun Microsystems ساخته شد. 

امروزه، این زبان توسط بعضی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان مانند Netflix و Twitter مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع جاوا برای سازمان‌های بزرگی که با سیستم‌عامل‌های بزرگ کار می‌کنند و داده‌های زیادی را پردازش می‌کنند، مورد استفاده است و به یک زبان استاندارد تبدیل شده است.

با جاوا می‌توانید نرم‌افزارهای پایگاه داده، برنامه‌های وب و برنامه‌های کاربردی موبایل را ایجاد کنید. نکته‌ی دیگری که جاوا را به یک برنامه پویا تبدیل می‌کند، این واقعیت است که شما می‌توانید از سی‌شارپ به سی‌پلاس پلاس در هر زمانی که خواستید تغییر دهید چرا که با استفاده از سی به‌عنوان برنامه ریشه توسعه داده شده است.

۲. Python

با توجه به اینکه پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است ممکن نیست لیستی بدون پایتون پیدا کنید. گیت‌هاب، آن را به‌عنوان زبان شماره ۳ در لیست خود در سال ۲۰۱۸ ذکر کرد، اما اکنون؛ به‌عنوان دومین زبان پر استفاده در لیست قرار گرفته. پایتون یک جامعه بسیار بزرگ از توسعه‌دهندگان دارند که کدها و ایده‌های خود را باهم تبادل می‌کنند. همچنین زبان برنامه نویسی شماره یک برای علوم داده و برنامه‌های هوش مصنوعی است. به گفته تحلیلگران، یکی از دلایل اهمیت این زبان، استفاده راحت و سازگاری بالای آن است.

۱. JavaScript

زبان برنامه نویسی شماره یک در لیست ما برای پروژه‌های متن باز JavaScript است. جاوااسکریپت برای ساخت صفحات وب استفاده می‌شود و تضمین می‌کند که وبسایت‌‌ها بسیار تعاملی هستند. این انعطاف‌پذیری و در عین حال قدرتمندی برای بهبود تعامل بین کاربران است. این بدان معنا نیست که جاوااسکریپت فقط برای وبسایت‌ها استفاده می‌شود؛ توسعه‌دهندگان همچنین از آن برای ساخت بازی‌ها نیز استفاده می‌کنند.

این‌ها برترین زبان‌های برنامه نویسی متن باز بودند که بین توسعه‌دهندگان استفاده می‌شوند. آیا شما با این لیست موافق هستید یا احساس می‌کنید که ترتیب باید به گونه‌ی دیگری باشد یا چیزی در این لیست کم و یا زیاد است؟ لطفا نظرات خودتان را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@Fatemeh.shirzadfar
فاطمه شیرزادفر
برنامه نویس

تجربه کلمه‌ای هست که همه برای توصیف اشتباهاتشون ازش استفاده میکنن، و من همیشه دنبال اشتباهات جدیدم! برنامه‌نویس هستم و لینوکس‌ دوست

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید