مقایسه سریع جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

مقایسه سریع جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت

اگر از مخاطبین وبسایت آموزشی راکت بوده باشید می‌دانید که در کنار جاوااسکریپت، زبان دیگری نیز با عنوان تایپ‌اسکریپت وجود دارد. اما آیا در یک نبرد برابر، تایپ‌اسکریپت می‌تواند بهتر از جاوااسکریپت عمل کند؟ تشابهات بسیار زیادی میان این دو زبان وجود داشته و در نهایت نیز همه چیز به جاوااسکریپت تبدیل می‌شود، اما آیا فرایند کدنویسی با تایپ‌اسکریپت لذت‌بخش‌تر است؟ در این مطلب از وبسایت آموزشی راکت قصد داریم به زبانی بسیار ساده در رابطه با تفاوت‌های این دو مورد صحبت کنیم.

جاوااسکریپت چیست؟

مطمئنا با جاوااسکریپت آشنایی دارید. اما بصورت خلاصه بگویم که جاوااسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا بوده که براساس استاندارد‌های EcmaScript پیش‌ می‌رود. جاوااسکریپت به صورت in-time کامپایل شده و از پارادایم‌های مختلفی برای برنامه‌نویسی (شئ‌گرا و تابعی) بهره می‌گیرد.

یکی از اصطلاحاتی که نیاز است با آن آشنا شوید Vanila JS است که برنامه‌نویسان برای کدی که سراسر با جاوااسکریپت خام نوشته شده باشد، این اصطلاح را به کار می‌گیرند.

استفاده‌های جاوااسکریپت چیست؟

جاوااسکریپت مدرن که امروز در سال ۲۰۲۱ مشاهده می‌کنیم تقریبا در هر جایی استفاده‌پذیر است. به لطف تکنولوژی نودجی‌اس شما این اجازه را پیدا خواهید کرد که جدای از بخش کلاینت یا مرورگر، از آن در بخش سرور نیز استفاده کنید. بنابراین در حال حاضر می‌توان جاوااسکریپت را برای توسعه رابط کاربری، توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور، ایجاد اپلیکیشن‌های موبایلی و... به کار برد.

تایپ‌اسکریپت چیست؟

تایپ اسکریپت یک زبان Strong-Type، شئ‌گرا و کامپایلی است. در رابطه با  Strong-Type این نکته را بگویم که در این دسته از زبان‌ها متغیرها به صورت واضح و نه براساس مقداری که به آن‌ها منسوب می‌شود تعریف خواهند شد. برای مثال شما حتما باید قبل از اینکه متغیری با نام username تعریف کنید، نوع مقداری که قرار است در آن قرار بگیرد را معین نمایید. برای مثال String. اما این حالت در جاوااسکریپت به شکل خودکار و پویا اتفاق می‌افتد. شما تنها یک let username می‌نویسید و هر مقداری خواه عددی یا رشته و یا موارد دیگر را در آن قرار می‌دهید.

TypeScript یک زبان مبتنی بر جاوااسکریپت است که نقص‌های مختلفی از جاوااسکریپت را حل می‌کند. این زبان توسط مایکروسافت توسعه داده شده و از نظر پشتیبانی و جامعه‌ای که این زبان در آن توسعه یافته نگرانی‌های بسیاری را برای برنامه‌نویسان برطرف می‌کند. تایپ‌اسکریپت همان جاوااسکریپت است اما با ویژگی‌های بیشتر!

این موضوع را نیز در نظر بگیرید که با وجود آنکه تایپ‌اسکریپت ویژگی‌های پیچیده‌تری نسبت به جاوااسکریپت در اختیار دارد اما فرایند اجرا شدن و تست کردن آن یک ابزار دبگر نیاز نداشته و مانند جاوااسکریپت می‌توانید از کدهای .ts نیز استفاده کنید.

برتری‌های تایپ‌اسکریپت بر جاوااسکریپت؟

از اصلی‌ترین برتری‌های تایپ‌اسکریپت پشتیبانی کامل‌تر و بسیار بهتر از شئ‌گرایی است. تایپ‌اسکریپت با این دید طراحی شده که یک مدل کامل از شئ‌گرایی را وارد جاوااسکریپت کند.

برتری دیگر بررسی نوعی داده‌هاست. چیزی که برنامه‌نویسان آن را Static type-checking می‌نامند. در این روش برنامه قبل از آنکه اجرا شود در رابطه با نوع‌های داده‌ای که استفاده می‌کنید بررسی شده و از این رو در جریان اجرای برنامه با خطاهای عجیب و غریب روبرو نخواهید شد.

همانطور که پیشتر گفته شد تایپ‌اسکریپت همان جاوااسکریپت است اما با ویژگی‌های بیشتر. از این رو بسیار منطقی است که بخواهیم از تایپ‌اسکریپت بجای جاوااسکریپت استفاده کنیم.

با استفاده از تایپ‌اسکریپت شما شانس استفاده نکردن از کتابخانه‌های جاوااسکریپتی را از دست نخواهید داد. بلکه بهتر می‌توانید از آن‌ها نیز بهره بگیرید. از طرفی کتابخانه‌هایی نیز هستند که برای استفاده کردن از آن‌ها شما نیاز صد در صدی به یادگیری تایپ‌اسکریپت را دارید. برای مثال انگولار یکی از آن‌هاست.

چگونه فرایند یادگیری تایپ‌اسکریپت را شروع کنیم؟

پیش از هر چیزی شما نیاز دارید که به خوبی با جاوااسکریپت و ويژگی‌های مدرن آن آشنا شوید. سه دوره زیر می‌تواند عمیقا به شما در این فرایند کمک کند:

دوره آموزشی‌ «آموزش جاوااسکریپت»

دوره آموزشی «آموزش اکمااسکریپت ۶»

دوره آموزشی «آموزش اکمااسکریپت ۷ و ۸»

بعد از این سه دوره حال شما آمادگی لازم برای یادگیری تایپ‌اسکریپت را خواهید داشت. می‌توانید با مشاهده دوره آموزشی «آموزش TypeScript» تایپ‌اسکریپت را به خوبی یاد بگیرید.

در پایان

ضرورتا هیچ زبان برنامه نویسی از یک زبان دیگر بهتر یا بدتر نیست بلکه استفاده‌ها و نیازمندی‌های ما تعیین می‌کنند که کدام زبان در چه سناریویی برای استفاده ما بهتر و عملی تر است. به همین دلیل در این بررسی کلی و سریع ما تنها با ویژگی‌های مختلف این دو زبان آشنا شدیم. بررسی تخصصی و تکنیکال این دو زبان نیاز به مقالات دیگری دارد که حتما در آینده منتشر خواهیم کرد. 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا