معرفی ویرایشگر VSCodium
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 3 دقیقه

معرفی ویرایشگر VSCodium

VScodium یک فورک از ویرایشگر ویژوال استدیو کد مایکروسافت است. تقریبا از هر نظری این دو به هم شباهت دارند اما یک تفاوت بسیار مهم بین این دو ویرایشگر وجود دارد و آن این است که VSCodium داده‌های شما را دنبال نمی‌کند.

کد ادیتور VSCode ابزاری بسیار مناسب برای توسعه اپلیکیشن‌هاست. نه فقط اپلیکیشن‌های وب بلکه هر نوع دیگری از اپلیکیشن‌. VSCode به صورت متن باز در گیت‌هاب در اختیار همگان است و همه می‌توانند سورس کد آن را دریافت کرده و از آن استفاده کنند.

شما می‌توانید برای اجرا کردن VSCode در سیستم عامل خودتان از نسخه‌های اجرایی و باینری آن استفاده کنید. اما مشکل اصلی دقیقا از همینجا شروع می‌شود.

فایل‌های باینری که مایکروسافت آن‌ها را به عموم ارائه کرده است متن باز نیست. در واقع در این فایل‌ها از یک نوع لایسنس دیگر استفاده می‌شود. 

بگذارید این مسئله را کمی شفاف‌تر بیان کنم.

سورس کد اصلی VSCode به صورت متن باز براساس لایسنس MIT در گیت‌هاب منتشر می‌شود. شما می‌توانید از طریق این لینک به آن‌ دسترسی داشته باشید. اما فایل‌های نصبی که مایکروسافت برای این ادیتور منتشر کرده است شامل یکسری ردگیری‌ها و تله‌متری‌هاست. 

این ردگیری‌ها باعث می‌شود که یکسری داده‌ها از کاربران جمع شده و برای شرکت مایکروسافت ارسال شود. می‌توان این فرایند را با باز شدن یک پنجره کوچک در سمت پایین-راست صفحه گاهی اوقات مشاهده کنید:

البته این شیوه از تله‌متری‌ را می‌توان در ابزارهای بسیار زیادی مشاهده کرد. حتی اوبونتو که یکی از توزیع‌های اصلی لینوکس است از این حالت استفاده می‌کند اما سیاست‌های اوبونتو شفاف‌تر است.

شما می‌توانید این سیستم ردگیری را از طریق خود VS Code غیرفعال کنید. اما اگر به مایکروسافت اعتماد ندارید این غیرفعال‌سازی چندان برای‌تان کارآمد نخواهد بود. اما راه‌حل چیست؟

یکی از توسعه‌دهندگان مایکروسافت در این حالت پیشنهاد می‌کند که کدهای متن باز VS Code را دریافت کرده و یک نسخه اجرایی از آن را برای خودتان به وجود بیاورید. اما این راهکاری نیست که همگان دوست داشته باشند با آن جلو بروند. پس باید گزینه دیگری وجود داشته باشد!

گزینه دیگر VSCodium نام دارد.

VSCodium یک فورک از ویژوال استدیو کد مایکروسافت است. هدف این پروژه این است که شما بتوانید به VS Code دسترسی داشته باشید اما از کدهای تله‌متری مایکروسافت استفاده نکنید. از این رو دیگر مشکلی تحت عنوان ردگیری شیوه استفاده از نرم‌افزار را ندارید و کاملا از یک نرم‌افزار آزاد استفاده خواهید کرد.

اگر شما نیز با دریافت کدهای اصلی VS Code و تبدیل آن‌ها به فایل‌های اجرایی راحت نیستید می‌توانید از این ابزار استفاده کنید. در واقع کارایی و ظاهر این برنامه کاملا به ویژوال استدیو کد شباهت دارد. 

به تصویر زیر نگاه کنید. آیا می‌توانید تشخیص دهید که کدام مورد VS Code و کدام VSCodium است؟

خب اگر نتوانستید این کار را انجام دهید باید بگویم که تفاوت آن‌ها در تصویر زیر به خوبی نمایش داده شده:

جدای از این لوگوی دو ابزار نیز با همدیگر متفاوت است:

نصب VSCodium 

برای نصب VSCodium می‌توانید به وبسایت آن مراجعه کرده و براساس سیستم عامل خودتان نسخه اجرایی را دریافت کنید. اما اگر از لینوکس استفاده می‌کنید نیاز است که چند دستور را وارد کنید.

به صورت پیشفرض VSCodium در سیستم عامل Parrot OS موجود است. پس تنها کافی‌ست از طریق دستور apt install آن را نصب کنید. 

اما برای اوبونتو نیاز است که ابتدا کد GPG مخزن را اضافه کرده:

wget -qO - https://gitlab.com/paulcarroty/vscodium-deb-rpm-repo/raw/master/pub.gpg | sudo apt-key add -

و سپس خود مخزن را اضافه کنید:

echo 'deb https://gitlab.com/paulcarroty/vscodium-deb-rpm-repo/raw/repos/debs/ vscodium main' | sudo tee --append /etc/apt/sources.list.d/vscodium.list

حال سیستم را بروزرسانی کرده و VSCodium را نصب کنید:

sudo apt update && sudo apt install codium

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات