بررسی چند اشتباه مرسوم در طراحی وبسایت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

بررسی چند اشتباه مرسوم در طراحی وبسایت

اینترنت امروزی مکانی بسیار رقابتی است. با وجود شرکت‌ها و آژانس‌های بسیار زیادی که در اینترنت فعالیت دارند، قرار گرفتن در بالاترین نقاط جستجوهای گوگل می‌تواند کار بسیار سخت و دشواری باشد. 

با وجود آنکه تلاش‌های بسیار زیادی توسط طراحان و توسعه‌دهندگان وبسایت در جهت ایجاد یک تجربه کاربری مناسب صورت می‌گیرد، اما گاهی اوقات هم موضوعات ناخوشایندی وجود دارد که ممکن است تمام تلاش‌های شما را به شکست منتهی بکند. به همین دلیل امروز قصد داریم نگاهی به ۵ خطای مربوط به دنیای طراحی وبسایت بیاندازیم و در ارتباط با شیوه حل آن‌ها صحبت بکنیم.

این نکته را در نظر داشته باشید که مواردی که در این مقاله مطرح می‌شوند هر چقدر هم اشتباهات کلیشه‌ای و البته قدیمی باشند اما هنوز هم طراحان و توسعه دهندگان مرتکب آن‌ها شده و بسیاری از وبسایت‌ها مخصوصا وبسایت‌های فارسی به این مشکل دچار هستند. 

۱. وبسایت بسیار کند است

عصری که در آن قرار گرفته‌ایم، عصر بی صبری است. همه کاربران دوست دارند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به چیزی که می‌خواهند دست پیدا کنند. در حال حاضر که تقریبا تمام مردم یک تلفن هوشمند در اختیار دارند، بسیار مهم است که بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن وبسایت تان را به این افراد نشان بدهید. اگر وبسایت شما نتواند به سرعت، بارگذاری شود، کاربران سراغ گزینه‌های دیگر می‌روند. یک مثال بسیار ساده زمانی است که شما از طریق یک پیام‌رسان با دوستان‌تان گفتگو می‌کنید، ممکن است پیام‌رسان نسبت به رقیبان خود کندتر باشد، شما در چنین حالتی چه کاری انجام می‌دهید؟ خب معلوم است، سراغ  رُقبا می‌روید. پس امری بسیار طبیعی است.

گوگل در آخرین تحقیقاتی که انجام داده گفته که بیشتر از ۵۳ درصد کاربران موبایلی تنها برای ۳ ثانیه منتظر بارگذاری وبسایت می‌مانند. اگر نتوانید در چنین بازه‌ای نیاز آن‌ها را رفع نمایید از دور خارج خواهید شد.

برای رفع کردن مشکل کندی وبسایت پیشنهاد می‌کنم که مطلب «۵ راهکار برای افزایش سرعت سایت» را مطالعه نمایید.

۲. استفاده زیاد از پاپ-آپ

تقریبا همه ما تجربه استفاده از وبسایت‌هایی که هزاران پنجره غیر مربوط به صورت خودکار باز می‌کنند را داریم. حقیقتا آزاردهنده هستند. گاهی اوقات این پاپ‌-آپ‌ها با alert مربوط به مرورگر ادغام شده و دیگر به صورت کامل تجربه کاربری وبسایت را نابود می‌کنند. 

البته لزوما استفاده از پاپ-آپ و جعبه‌های محاوره‌ای بد نیست. گاهی اوقات می‌شود نرخ تبدیلات خود را با استفاده از این موارد بالا ببرید. از طرفی دیگر پاپ‌-آپ‌هایی که به صورت جعبه محاوره‌ای در وبسایت ظاهر می‌شوند گاهی اوقات استفاده کاربردی دارند. برای مثال یک اعلامیه یا موضوع مهم را به کاربر نشان می‌دهند. اما در نهایت توجه کنید که تعداد زیاد این پاپ-آپ‌ها می‌تواند به تجربه کاربری صدمه بزند. اگر پیام این پنجره‌ها نامربوط نیز باشد، باید سریعا آن‌ها را اصلاح کرد.

۳. ناسازگاری با موبایل

به نظر می‌رسد که چنین موضوع در سال ۲۰۱۹ بعید باشد، اما باور کنید که گاهی اوقات باز هم چنین وبسایت‌هایی دیده می‌شوند. فارغ از آنکه سازگاری داشتن با موبایل می‌تواند کاربران بیشتری را برای شما جذب بکند، الگوریتم موتورهای جستجوگر به صورتی نوشته شده‌اند که همواره سعی دارند تا وبسایت‌های سازگار با موبایل را در ابتدای نتایج نشان بدهند. 

حدود بیشتر از ۵۵ درصد ترافیک کلی اینترنت از طریق دستگاه‌های موبایل صورت می‌گیرد، استفاده نکردن از چنین پتانسیلی به نظر نمی‌رسد که کار منطقی باشد. برای شروع به کار می‌توانید مقاله «بایدها و نبایدهای طراحی واکنشگرا» را مطالعه کنید.

۴. استفاده زیاد از المان‌های متحرک

همه ما می‌دانیم که انیمیشن‌ و المان‌های متحرک عالی هستند و تقریبا به عنوان نمادی برای نشان دادن حرفه‌ای بودن استفاده می‌شوند. با این حال انیمیشن‌ها باید تنها به صورتی بسیار کم استفاده شوند. در بین طراحان وب این اصطلاح معروف است که می‌گویند انیمیشن مانند ادویه است، باید به صورت معتدل استفاده شود تا وبسایت از دست نرود. 

شما باید از انیمیشن‌ها به عنوان المان‌هایی استفاده کنید که بتوانند یک المان خاص را بولد کرده و به کاربر بهتر نشان دهند. برای مثال المان‌هایی مانند CTA و یا فرم‌های عضویت قابلیت استفاده از انیمیشن را برای جلب کردن نظر کاربران در خود دارند. 

یک مشکل مهم دیگر که انیمیشن‌ها می‌توانند سبب شوند، مشکلات دسترسی‌پذیری است. اگر در یک صفحه المان‌های نمایشی بسیار زیادی استفاده شود قطعا استفاده کردن از آن برای نه تنها افرادی که مشکلات دسترسی دارند بلکه برای همه سخت خواهد شد.

۵. اجرای خودکار رسانه‌ها

این مورد موضوعی بوده که برای مدت طولانی روی آن بحث شده و نظرات بسیار زیادی روی آن وجود دارد. برخی از وبسایت‌ها به محض وارد شدن به آن‌ها یک ویدیو/صدا پخش می‌کنند. این موضوع از آنجایی بدرد نخور است که شما هدف‌تان برای وارد شدن به آن وبسایت چیز دیگری بوده و حال اصلا معین نیست که این صداها و ویدیوها چرا پخش شده‌اند. گاهی اوقات به جای آنکه اجرای خودکار رسانه‌ها به کاربر در جهت فهمیدن کاربرد وبسایت کمک کنند، آن را بدتر کرده و کاربر را بیشتر درگیر می‌کنند. 

اما بدتر از آن رسانه‌هایی هستند که در خدمت تبلیغات وبسایت قرار گرفته و به صورت خودکار پخش می‌شوند. تصور کنید که کاربر وارد یک وبسایت هاستینگ شده و یک دفعه با تبلیغات ویدیویی یک وبسایت فروشگاهی مواجه می‌شود، در چنین حالتی کاربر از خود می‌پرسد، آیا من وارد وبسایت درستی شده‌ام؟

البته با تشکر از مرورگرهایی مانند کروم، تنها ویدیوهایی به صورت خودکار اجرا می‌شوند که ساکت باشند. بنابراین دیگر با وارد شدن به یک وبسایت شوکه نخواهید شد.

در پایان

تمام مشکلاتی که در این مطلب عنوان شدند در نهایت باعث ناکارآمدی وبسایت شده و تجربه کاربری را به سوی مشکلات زیادی می‌برند. به عنوان یک موضوع مهم همواره به یاد داشته باشید که در زمان استفاده از یک المان خاص در وبسایت، از خودتان بپرسید که آیا این المان برای وبسایت سودمند است یا می‌تواند به آن آسیب وارد کند؟ آیا این المان می‌تواند پروسه انجام تعاملات کاربری را کوتاه‌تر بکند یا نه؟

برای ارائه محصولات و سرویس‌های‌تان باید همیشه سعی کنید که تجربه کاربری خوبی را تحویل دهید، این موضوع صرفا در عمل کاربرد ندارد، انجام چنین کاری به کاربران این پیام را می‌رساند که شما اهمیت دارید و ما برای شما احترام قائلیم. اگر قصد دارید بهترین رویکردهای دنیای طراحی وبسایت را مشاهده کرده و با آن‌ها آشنا شوید و در فرایند توسعه یاد بگیرید که چگونه از آن‌ها استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنم دوره آموزشی «طراحی وبسایت» را مشاهده کنید. 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.8 از 5 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا