۹ روند توسعه وب که باید در سال ۲۰۲۰ از آن‌ها دوری کنید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 14 دقیقه

۹ روند توسعه وب که باید در سال ۲۰۲۰ از آن‌ها دوری کنید

وبسایت‌ها سال به سال بهتر، سریع‌تر و جذاب‌تر می‌شوند. از آنجا که کل صنعت توسعه‌ وب در حال تحول است، وبمسترها راه‌های جدیدی را برای بهبود عملکرد و طراحی سایت‌های خود پیدا می‌کنند. این یک گام بسیار مهم است زیرا تقریباً ۵۰ درصد از افراد، طراحی وبسایت را عاملی بسیار مهم در اعتبار یک تجارت تصور می‌کنند. به عبارت دیگر شما کاملاً باید راه‌حل‌های توسعه‌ وب را دنبال کنید تا بتوانید در طولانی مدت سایت خود را جذاب‌تر کنید.

اما مرزی نازک و بسیار ظریف بین یافتن بهترین نمونه‌های جدید کار و اعمال آن‌ها وجود دارد. اگر می‌خواهید اقتدار حرفه‌ای خود را حفظ کنید، باید از برخی مسائل جدید صرف نظر کنید. در این مقاله به شما ۹ روند توسعه‌ وب را نشان خواهیم داد که باید در سال ۲۰۲۰ از آن‌ها دوری کنید.

۱. ارائه را به جای عملکرد در اولویت قرار دهید

برداشت اول همیشه مهم‌ترین است، به همین دلیل بیشتر توسعه‌دهندگان در درجه‌ی اول بر روی ایجاد یک وبسایت چشم‌نواز تمرکز می‌کنند. این یک دیدگاه منطقی است، اما از مرزهای بهره‌وری عبور کرده است. به همین دلیل است که تجربه‌ی کلی بازدیدکنندگان را به خطر می‌اندازد.

ما اکیداً به شما توصیه می‌کنیم که از این روش خودداری کنید، زیرا ممکن است کاربران زیادی را از دست دهید. بر اساس تحقیقات انجام شده، ۸۸ درصد از کاربران پس از یک تجربه‌ی کاربری ضعیف، هرگز به وبسایت برنخواهند گشت. اگر هدف شما به دست آوردن کاربرانی وفادار است، نباید عملکرد را بر ارائه ارجعیت دهید. شما باید سعی کنید بین این دو عنصر توسعه‌ وب، تعادلی طبیعی را برقرار کنید.

به‌عنوان مثال یک فروشگاه آنلاین معروف به نام ShareASale را در نظر بگیرید. وقتی وارد صفحه‌ی اصلی آن‌ها می‌شوید، احتمالاً از چیزی که در آنجا پیدا می‌کنید هیجان زده نخواهید شد. این سایت پر از ویژگی‌ها و امکاناتی است که می‌توانند عجیب و غریب به نظر برسند، اما هدف این وبسایت نشان دادن دسته‌بندی‌های اصلی تجارت الکترونیک است.

بنابراین این فروشگاه عملکرد را در اولویت قرار می‌دهد، زیرا آن‌ها می‌خواهند تا حد ممکن معامله امضا کنند. این باید هدف شما نیز باشد، بنابراین فراموش نکنید که روی ایده‌های اصلی تجارت خود تمرکز کنید. 

۲. اجزای بصری مزاحم 

روش دوم با روش قبلی همگام است. اگر به اندازه کافی در اینترنت گشت‌وگذار کنید، متوجه خواهید شد که بسیاری از سایت‌ها تلاش می‌کنند تا مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهند. کاروسل تصاویر، انیمیشن‌ها و فیلم‌ها می‌توانند صفحه‌ی وب را قانع کننده‌تر کنند، اما شما باید بدانید که این‌ها همچنین می‌توانند آزاردهنده بوده و باعث کند شدن کل وبسایت شما شوند.

به عنوان مثال به Forbes نگاهی بیاندازید. اگرچه یکی از محبوب‌ترین مجلات تجاری در سطح جهان است، اما این وبسایت با فیلم‌های پخش خودکار خود سبب اذیت شدن اغلب کاربران می‌شود. خب باید بگوییم که فوربز می‌تواند این مشکل را مدیریت کند اما شاید شما نتوانید، بنابراین باید اجزای بصری مزاحم و ناخواسته را کنار بگذارید.

اگر شما واقعاً مشتاق به اضافه کردن اجزایی پویا به صفحه‌ی اصلی خود هستید، توصیه می‌کنم این کار را مثل GAP انجام دهید. این برند مشهور مد برای نشان دادن جدیدترین محصولات خود از از کاروسل تصاویر استفاده می‌کند، اما آن‌ها ترفندی زیبا را به این طرح اضافه کردند.

در واقع کاروسل استاتیک است، این بدان معناست که بازدیدکنندگان وبسایت می‌توانند تعیین کنند که آیا می‌خواهند یک اسلاید را حرکت دهند یا خیر. اگرچه این کار کاربران را مجبور می‌کند تا قدمی اضافی بردارند، اما حداقل آن‌ها تصمیم می‌گیرند که محتوا به همان شکلی باشد که می‌خواهند.

۳. فراموش کردن سرعت بارگذاری صفحه 

اگر مردم از یک چیز متنفر باشند، آن یک چیز احتمالاً وبسایتی آهسته است. اگرچه کاربران انتظار دارند تا وبسایت‌ها ظرف مدت سه ثانیه باز شوند، اما میانگین زمان بارگذاری صفحه ۱۰.۲۷ ثانیه است. سرعت پایین در بارگذاری صفحه آسیب زیادی به شما خواهد زد. اگر با این مشکل روبرو شدید، بهتر است آن را فوراً برطرف کنید. چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید؟

پاسخ در ابزارهای بهینه‌سازی وبسایت مانند Pingdom نهفته است. با استفاده از این پلتفرم شما می‌توانید دامین را به سرعت آنالیز کرده و ویژگی‌هایی که باعث کاهش سرعت بارگذاری می‌شوند را شناسایی کنید. همچنین Pingdom به شما توصیه‌هایی را برای آنالیز بهتر و سرعت بخشیدن به سایت ارائه می‌دهد.

عملکرد این پلتفرم به چه صورت است؟ این روند بسیار ساده است، زیرا تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که لینک وبسایت را کپی کرده و آن را در کادر مخصوص URL پلتفرم قرار دهید. علاوه بر این شما می‌توانید مکانی را انتخاب کنید که قصد دارید سرعت بارگذاری صفحه را آزمایش کنید. شما می‌توانید یکی از ۷ مکان اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، استرالیا و ژاپن را انتخاب کنید.

این پلتفرم از رنگ‌ها برای تمایز بین مشکلات مختلف موجود در بارگذاری مثل کاهش تعداد عناصر DOM یا جلوگیری از src وhref خالی استفاده می‌کند.

۴. فراموش کردن قوانین برندسازی 

تجارت‌ها استراتژی برندسازی خود را با دقت طراحی می‌کنند. این استراتژی‌ها در تمام بخش‌های بازاریابی و ارتقا برند اعمال می‌شوند. این امر در مورد وبسایت‌ها هم صدق می‌کند، بنابراین نادیده گرفتن دستورالعمل‌های برندسازی در زمان ساخت وبسایت بسیار احمقانه است. ما متوجه شده‌ایم که برندهای کوچک این مفهوم را نادیده می‌گیرند و به همین خاطر نمی‌توانند توسعه‌ی وب را با استراتژی‌های برندسازی هماهنگ کنند.

وظیفه‌ی شما این است که مراقب مشکلات باشید و صفحاتی را بسازید که به دیده شدن تجارت شما کمک می‌کند. به عنوان مثال می‌بینید که خدمات پایان‌نامه‌ای چطور این کار را انجام می‌دهند. آن‌ها از زمینه‌هایی مات برای تاکید بر اقتدار خود استفاده می‌کنند و متن‌های زیادی را برای اثبات مهارت خود نیز اضافه می‌کنند. این دقیقاً همان چیزی است که شما از یک آژانس نویسندگی انتظار دارید.

از طرف دیگر شما می‌توانید نمونه‌ای عالی را از یکی از بزرگترین برندهای جهان مدنظر قرار دهید. ما در مورد Coca-Cola و وبسایت آن صحبت می‌کنیم که کاملا از قوانین برندسازی شرکت پیروی می‌کند.

شما می‌توانید در صفحه‌ی اصلی ترکیب رنگ‌های سفید و قرمز را به وضوح مشاهده کنید. این دو رنگ به‌عنوان رنگ‌های معرف کوکاکولا نیز شناخته می‌شوند. شما فورا می‌توانید محبوب‌ترین محصول آن‌ها را با تصویری مدرن و چشم‌نواز ببینید. اگرچه ممکن است ساده به نظر برسد، اما بسیاری از شرکت‌ها هنگام ساخت وبسایت از سبک‌های برندسازی خود پیروی نمی‌کنند. 

۵. معظل پاپ آپ

پاپ آپ‌ها یک موضوع اصلی در طراحی وب هستند، زیرا هنوز هیچ موافقت کلی در مورد اینکه آیا آن‌ها واقعا کاربرد دارند یا مخاطبان را فراری می‌دهند وجود ندارد. دلیل عدم وجود موافقت در اینجا بیان شده است:

- به طور قطع پاپ آپ‌ها مردم را آزار می‌دهند و تجربه کاربر را بدتر می‌کنند.

- متوسط نرخ تبدیل برای تمام پاپ آپ‌ها ۳.۰۹ درصد است.

این معظل مشخص است. پاپ آپ‌ها اکثر کاربران را ناراحت می‌کنند، اما هنوز هم نرخ تبدیل مناسبی دارند. در چنین شرایطی برخی از توسعه‌دهندگان پاپ آپ‌ها را کاملاً از بین می‌برند، در حالی که بعضی دیگر از آن‌ها بیش از حد استفاده می‌کنند.

پیشنهاد ما این است که عملکرد پاپ آپ‌های خود را در سطحی متوسط نگه دارید. از آن‌ها در هر صفحه استفاده نکنید، اما در مکانی که پاپ آپ می‌تواند منجر به تبدیل شود، از آن عاقلانه استفاده کنید. به عنوان مثال وبسایت Jeff Bullas را در نظر بگیرید. جف یکی از متخصصان مشهور جهان در زمینه بازاریابی دیجیتال است و از استفاده از پاپ آپ در سایت خود ترسی ندارد. وقتی شما یکی از صفحات وبسایت او را باز می‌کنید، با پاپ آپی روبرو می‌شوید که شما را تشویق می‌کند تا از جف دعوت کنید در رویدادهای بعدی شما سخنرانی کند.

البته باید این واقعیت را در نظر گرفت که پاپ آپ‌ها کاملاً ظریف و گسسته هستند، اما هنوز هم از دست دادن آن‌ها غیرممکن می‌باشد. خلق کردن چنین ترکیب کاملی همیشه آسان نیست، اما هیچکس نمی‌تواند جلوی سعی کردن شما را بگیرد.

۶. طراحی مختص دسکتاپ

ما در سال ۲۰۲۰ قرار داریم و دیگر هیچکس نباید فقط بر روی طراحی‌های مختص دسکتاپ تمرکز داشته باشد. متاسفانه شما هنوز هم می‌توانید با سایت‌هایی روبرو شوید که بهینه‌سازی ضعیفی دارند. در دنیایی که ۳.۲ میلیارد نفر از موبایل استفاده می‌کنند، این تفکر یک اشتباه بزرگ است.

اگر وبسایت خود را از قبل ارتقا نداده‌اید، حتما در اسرع وقت آن را برای موبایل‌ها سازگار کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تست موبایل را برای تعیین وضعیت وبسایت خود انجام دهید. سایت‌هایی که با موبایل‌ها سازگار نباشند، توسط گوگل مجازات می‌شوند. بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر آن را انجام دهید.

این یک موضوع جدید نیست، زیرا سازگاری و دوستی با موبایل از سال ۲۰۱۶ در اولویت گوگل قرار گرفته است اما به لطف اولین ایندکس موبایل در سال ۲۰۲۰ اهمیت آن بیشتر شد. طبق گفته‌ی گوگل، اولین ایندکس موبایل بدین معناست که موتور جستجو عمدتاً از محتوای سازگار با نسخه‌ی موبایل برای رتبه‌بندی و ایندکس استفاده می‌کند. 

۷. در مورد فریمورک‌های جاوااسکریپت دیوانه‌وار عمل کنید 

جاوااسکریپت مجموعه‌ای از فریمورک‌های جالب را به همراه برخی از محبوب‌ترین راه‌حل‌ها مثل Angular، Vue و React به شما ارائه می‌دهد. فریمورک‌های جاوااسکریپت به طراحان وب طیف گسترده‌ای از امکانات کاربردی را ارائه می‌دهند:

- کدنویسی شتاب: به جای اینکه در ابتدا مجموعه‌ای از خطوط را بنویسید، می‌توانید از یک فریمورک از پیش تعریف شده استفاده کنید تا روند کار ساده‌تر و سریع‌تر انجام شود. 

- اتصال داده‌ها: به وسیله‌ی فریمورک‌های جاوااسکریپت می‌توانید با استفاده از میانبرهای بصری، اتصالات داده را برقرار کنید. 

- عملکرد بهینه: فریمورک‌های جاووااسکریپت تقریبا همیشه پوشه‌های بسیار کوچکی هستند. این بدان معناست که بدون در نظر گرفتن خواسته‌ها و فعالیت‌های کدنویسی شما، آن‌ها می‌توانند به خوبی عمل کنند.

این‌ها همه اجزای بسیار ارزشمندی برای اساس جاوااسکریپت هستند، اما در استفاده از آن‌ها دقت کنید. ابتدا قبل از اینکه به فریمورک‌های جاوااسکریپت روی آورید، باید یک ساختار غیرقابل نفوذ جاوااسکریپت را به وجود آورید. در این صورت دیگر لازم نیست نگران مشکلات احتمالی در عملکرد و اشکالات طولانی مدت در وبسایت‌های خود باشید.

۸. SEO: تنظیم کنید و سپس آن را فراموش کنید

بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) یک مفهوم شناخته شده است. اینکه تصور کنیم یک توسعه‌دهنده وب یا خالق محتوا نمی‌تواند محتوا را سفارشی کرده یا مطابق الگوریتم‌های موتور جستجو عمل کند بسیار دشوار است. با این حال روند دیگری در بین وبمسترها وجود دارد. آن روند این است که آن را تنظیم کنید و سپس فراموشش کنید. این چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

این بدان معناست که آن‌ها فرآیند بهینه‌سازی را یکبار انجام می‌دهند و سپس آن را فراموش می‌کنند. به عنوان مثال برخی از خالقان محتوا هنوز از یک تاکتیک قدیمی به نام چاشنی کلمات کلیدی استفاده می‌کنند. در واقع چاشنی کلمات کلیدی به عملی برای بارگذاری یک صفحه‌ی وب با کلمات کلیدی یا اعداد گفته می‌شود که به وسیله‌ی آن می‌توانید رتبه‌ی سایت را در نتایج جستجوی گوگل دستکاری کنید.

آنچه که این وبمسترها نمی‌دانند این است که الگوریتم‌های گوگل قادر هستند خیلی سریع چاشنی کلمات کلیدی را تشخیص دهند و همه چیز به یک باره از هم پاشیده می‌شود. شما خواهید دید که روش چاشنی کلمات کلیدی فقط به اعتبار و رتبه سایت شما آسیب می‌رساند.

شما باید باهوش‌تر از این حرف‌ها باشید و بدانید که گوگل الگوریتم‌های خود را ۵۰۰ تا ۶۰۰ بار در سال تغییر می‌دهد. در چنین شرایطی، SEO به ارتقای مداوم نیاز دارد. در این وضعیت شما باید از روندهایی پیروی کنید و از مکانیسم‌های بهینه‌سازی استفاده کنید تا احتمال دیده شدن سایت خود را بالا ببرید.

۹. درخواست کمک نکردن

آخرین مورد لیست ما ساده است، اما توسعه‌دهندگان وب به ندرت از آن استفاده می‌کنند. ما به شما توصیه می‌کنیم که در صورت بروز یک مشکل یا عدم توانایی در حل یک مشکل خاص، از دیگران تقاضای کمک کنید. سعی کنید همه چیز را حرفه‌ای نگه دارید. این کار وبسایت شما را بی عیب و نقص ساخته و به شما در حفظ اعتبار حرفه‌ای خود کمک می‌کند.

از تمام این‌ها بگذریم، احتمالا این دلیل اصلی شما برای خواندن این مقاله است. این روشی بسیار خوب برای شروع است، اما در صورت بروز هرگونه مشکلی در طرح یا استراتژی، منابع بسیاری وجود دارند که می‌توانند شما را راهنمایی کنند.

تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که وظایف خود را به خوبی انجام دهید و به دنبال معتبرترین وبلاگ‌ها، سمینارها، کتاب‌ها و یا هر نوع منبع دیگری بگردید تا مشکلات شما حل شوند. این کار ممکن است کمی بیشتر از حد معمول طول بکشد، اما در نهایت شما می‌توانید محصول بهتری را خلق کنید.

نتیجه‌گیری

توسعه‌ وب به یک صنعت اساسی تبدیل شده است زیرا ظاهر و عملکرد وبسایت‌ها، می‌تواند تجارت‌ها را رونق بخشیده و یا از بین ببرد. در چنین شرایطی شما باید آخرین ابتکارات در عرصه‌ی توسعه‌ وب را دنبال کنید. علاوه بر آن شما باید روندهایی را که تاثیرات ماندگاری بر کاربران ندارند را نیز شناسایی کنید.

ما در این مقاله به شما ۹ روش توسعه‌ وب را نشان دادیم و شما باید از انجام این روش‌ها خودداری کنید. آیا تا به حال از این روش‌ها استفاده می‌کرده‌اید؟ 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی