جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
فلاتر (Flutter) چیست ؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

فلاتر (Flutter) چیست ؟

در سال­‌های اخیر، محبوبیت اپلیکیشن‌­های موبایل بیشتر و بیشتر شده است. طیفی از افراد را به برنامه نویسی این اپلیکیشن­‌ها علاقه‌­مند کرده است. خوشبختانه ابزارهای برنامه نویسی بسیاری در دسترس توسعه دهندگانی است که می‌خواهند اپلیکیشن­‌های تلفن­‌های همراه را بسازند. در میان این ابزارها فلاتر (Flutter) وجود دارد که اخیراً خود را از رقیبانش متمایز کرده است.

فلاتر (Flutter) چیست ؟

فلاتر یک کیت توسعه نرم‌افزار UI منبع باز است که توسط گوگل ایجاد شده است. برای توسعه اپلیکیشن‌­های اندروید (Androidios، لینوکس(Linux)، ویندوز و وب از یک پایگاه کد استفاده می­‌شود. اولین نسخه fluttetr با نام (Sky) شناخته می­شد که روی سیستم عامل اندروید اجرا شد. به بیان ساده، فلاتر به شما این امکان را می­‌دهد که یک اپلیکیشن تلفن همراه فقط با یک پایگاه کد ایجاد کنید. این بدان معناست که شما می‌توانید از یک زبان برنامه­ نویسی و یک کد برای ایجاد دو برنامه مختلف برای اندروید و ios استفاده کنید(Cross platform). دلیل اینکه گوگل fluttetr را ساخت این بود که کار توسعه دهندگان را آسان‌­تر کند تا بهترین برنامه‌­های ممکن را بسازند. از توسعه دهندگان برنامه‌­ها انتظار می­‌رود ویژگی‌­های جدیدی برای برنامه‌­ها ایجاد کنند که سرعت و عملکرد برنامه را به خطر نیاندازد.

دقت کنید که fluttetr یک زبان برنامه نویسی نیست، بلکه یک فریمورک می­‌باشد. برای توسعه فلاتر، از یک زبان برنامه نویسی به نام دارت (Dart) استفاده می­‌شود. این زبان در اکتبر 2011 توسط گوگل ایجاد شد. اما در طی سال­‌های گذشته بسیار پیشرفت کرده است. دارت بر روی توسعه  front-end تمرکز دارد و شما می‌­توانید از آن برای ایجاد برنامه‌­های موبایل و وب استفاده کنید. همچنین برای توسعه اندروید از زبان‌­های برنامه نویسی جاوا و کاتلین (Java / Kotlin) نیز استفاده می­‌شود.

علاوه بر زبان برنامه نویسی دارت، از (c++)  نیز در فلاتر استفاده می‌­شود. اما به یاد داشته باشید که دارت و fluttetr به شما کمک می‌­کنند تجربه‌های شگفت‌انگیزی را در ios، اندروید و وب ایجاد کنید. با توجه به اهمیت فلاتر در توسعه موبایل و وب، ترکیب fluttetr و دارت یک گزینه عالی در این زمینه است.

شما عزیزان می‌توانید؛ از طریق وبسایت راکت دوره‌ی آموزشی فلاتر را مشاهده کنید.

کدام برنامه ها با فلاتر ساخته شده‌­اند؟

فلاتر ( flutter ) در دسامبر 2018 وارد بازار شد. اگرچه فلاتر یک چارچوب جدید است، اما با این وجود فضا و بازار صنعت را با موفقیت اشغال کرده است. در حال حاضر، علی بابا (Alibaba) و تنسنت (Tencent) از این سیستم عامل استفاده می­‌کنند. گوگل حتی از فلاتر در توسعه برنامه (Google Ads) استفاده کرده است. در ادامه به برنامه­‌های ابتکاری دیگری که با استفاده از فلاتر ساخته می­‌شوند و نمونه‌­ای از توانایی آن برای ساخت برنامه‌­ها در دسته‌­های مختلف اشاره می‌­کنیم: (Reflectly app)، (eBay motors)، (Hamilton musical app) و ...

علاوه بر برنامه‌­های تلفن همراه، فلاتر از تولید محتوای وب ارائه شده با استفاده از فنآوری‌­های وب پشتیبانی می‌­کند مثل: HTML ، CSS و JavaScript . همچنین fluttetr برای برنامه‌­های موبایلی که می­‌خواهند هم در اندروید و هم در  ios اجرا شوند(Cross platform)، بهینه شده است. فلاتر برای برنامه‌­های تعاملی که می­‌خواهید در صفحات وب یا دسک تاپ خود اجرا کنید بسیار مناسب است. البته شما با فلاتر نمی‌­توانید یک سری از کارها را انجام دهید. مثلا شما نمی‌­توانید از فلاتر برای ساخت برنامه برای tvos ، watchOS، کارپلی(CarPlay) یا اندروید آتو (Android Auto) استفاده کنید. همچنین fluttetr محدویت‌­های زیادی در پشتیبانی از Wear OS دارد.

مزایا و معایب فلاتر چیست؟

یکی از بزرگترین مزایای fluttetr توسعه بین پلتفرمی است که توسعه دهندگان می­‌توانند همزمان برنامه­‌های جذابی را در سیستم عامل­‌های ios و اندروید بسازند. علاوه بر این، برنامه نویسی فلاتر باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه بیشتری نسبت به توسعه‌­های گذشته می­‌شود. fluttetr دارای مزایای زیادی نسبت به رقباست. این مزایای ذاتی زبان برنامه نویسی و مجموعه­‌ای از ابزارهای توسعه است که به flutter اجازه می­‌دهد تا مشکلات و معایبی را حل کند که سایر فناوری­‌ها از پس آن بر نمی‌­آیند.

البته فلاتر معایبی نیز دارد که از جمله آن­ها این است که flutter فضای زیادی را اشغال می­‌کند و بارگیری یا به روزرسانی آن­ها بیشتر طول می­‌کشد. fluttetr با استفاده از کتابخانه خود تا حدودی طراحی مواد و مولفه­‌های مخصوص ios و اندروید را تکرار می­‌کند، اما کاملاً یکسان نیست.

چرا  باید فلاتر را یاد بگیریم ؟

 فلاتر توسط گوگل پشتیبانی می­‌شود. همین جمله باعث می­‌شود بدانیم که زبان دارت و fluttetr قرار است پیشرفت­‌ها و بروز رسانی‌­های زیادی داشته باشند. flutter تازه شروع به کار کرده و پیش‌بینی می­‌شود پیشرفت­‌های زیادی داشته باشد. fluttetr هم خروجی iosو هم اندروید را به ما می­‌دهد. این یعنی ما برنامه‌­ی (Cross platform) می­نویسیم و می­‌توانیم اپلیکشین خود را در اختیار همگان قرار دهیم. این موضوع یعنی صرفه­‌جویی در وقت و هزینه و بازدهی بالاتر. امیدوارم با این مقاله تا حدودی با فلاتر آشنا شده باشید.

منابع: medium.com , flutter.dev, freecodecamp.org

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 4 رای

/@amirjaldi

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید