عنوان مقاله :

SMO چیست ؟

گردآوری و تالیف : محمد صادق زحمتکش
تاریخ انتشار : 23 شهریور 1396
دسته بندی ها : آموزشی , سئو

احتمالا شما با واژه های SEO (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو) و SEM (بازاریابی موتورهای جستجو) آشنا هستید. واژه SMO مخفف عبارات Social Media Optimization است و شامل تکنیکهای انتشار مطالب در شبکه های اجتماعی می شود.

با توجه به گسترش زیاد شبکه های اجتماعی، نیاز به بازاریابی شبکه های اجتماعی هر روز بیشتر احساس می شود. شبکه های اجتماعی نیز می توانند مانند موتورهای جستجو برای شما بازدید کننده هدفمند را به ارمغان بیاورند. پس شما نیز می توانید از این ابزار برای افزایش بازدید و فروش سایت خود استفاده کنید.

در راهکارهای SMO  ،طراحان و مدیران وب سایت ها طراحی وب سایت خود را به گونه ای بهینه سازی می کنند تا بتوانند ترافیک کاربران شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس و دیگر شبکه های اجتماعی را به سمت سایت خود بیاورند.

بهینه سازی شبکه های اجتماعی برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ مطرح شد و از همان زمان به ندرت و با پیشرفت های شبکه های اجتماعی معانی جدیدتری به خود گرفت. اما همانطور که در ویکی پدیا اشاره شده، SMO را می توان اینگونه نیز تعریف کرد:

  • بهینه سازی شبکه های اجتماعی شبیه بهینه سازی موتورهای جست و جو است که هدفش افزایش ترافیک و آگاهی در مورد یک سایت مشخص است. به طور عام، بهنیه سازی شبکه های اجتماعی یعنی بهینه سازی یک سایت و محتوای آن در حیطه اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی.

با توجه به اهمیت روز افزون شبکه های اجتماعی، موتورهای جست و جو نیز به این شبکه ها توجه می کنند و اتفاقاتی که در شبکه هایی مثل فیسبوک و توییتر و گوگل پلاس رخ می دهد می تواند تاثیر مستقیم روی امتیاز یک سایت در صفحات نتایج موتورهای جست و جو یا همان SERP داشته باشد.ه بیان دیگر هر چه سئو روی ترکیب فنی وبسایت ها تمرکز دارد، SMO بیشتر به کیفیت محتوا، اعتبار نویسنده و تجربه کاربران در ارتباط با محتوا و نویسنده می پردازد. مشخصا تمامی این ویژگی های SMO می تواند روی سئوی یک سایت تاثیر به سزایی داشته باشد.

بهینه سازی در شبکه های اجتماعی، سیگنال هایی در راستای راهنمایی موتورهای جست و جو برای رسیدن به نتایج دقیق تر ارسال می کنند تا بتوانند کیفیت نتایج جست و جو را افزایش دهند. هر چه وب به سمت اجتماعی تر شدن پیش می رود، سیگنال های اجتماعی نیز بهتر می توانند معین کنند که چه چیزهایی در وب ارزشمند هستند.

تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و این نتیجه ثابت شده است که عملکرد یک سایت یا وبلاگ در شبکه های اجتماعی روی امتیازش در موتورهای جست و جو اثر می گذارد و هر چه یک سایت یا یک مطلب از یک وبلاگ بیشتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، امتیاز بهتری از موتورهای جست و جو دریافت می کند، البته نمی توان گفت که میزان اشتراک گذاری مطالب تاثیر مستقیم در ارزش گذاریموتورهای جست و جو دارد چون بررسی های جدید این موضوع را نفی کرده اند. 

موتورهای جست و جو از محاسبات خیلی پیچیده تری استفاده می کنند و فقط به میزان به اشتراک گذاشته شدن مطالب در شبکه های اجتماعی اکتفا نمی کنند، اما بدون شک بهینه سازی شبکه های اجتماعی در این دوران روی سئو بی تاثیر نیست.

در استراتژی تولید و انتشار رسانه اجتماعی شما باید به موارد زیر دقت کنید:

  • چه مواردی لازم است در تولید رسانه اجتماعی رعایت گردد تا انتشار آن توسط افراد افزایش پیدا کند؟
  • در چه زمانی باید آن را منتشر کرد؟
  • چه نکاتی در محتوای آن باید رعایت شود تا امکان تبدیل بیننده به بازدیدکننده سایت شما نرخ بیشتری داشته باشد؟
  • و ...

توجه:

SMO را با اشتراک گذاری های بی رویه اشتباه نگیرید

این توضیحات ممکن است فکر کنید که اگر در تمامی شبکه های اجتماعی که آنها را می شناسید یک حساب برای سایت خود بسازید و بی وقفه و بدون در نظر گرفتن اصول و قواعد لینک محتوای خود را به اشتراک بگذارید و منتظر به اشتراک گذاشته شدن توسط دیگر کاربران و همینطور کامنت های فراوان باشید باید گفت سخت در اشتباه هستید.این گونه رویکرد در شبکه های اجتماعی نه تنها برای دیگر کاربران این شبکه ها بلکه برای وضعیت شما در شبکه های اجتماعی هم قابل قبول نیست.

این کار باعث می شود که کاربران حساب کاربری شما را دنبال نکنند و حتی آن اکانت را به عنوان اسپم گزارش دهند و در نتیجه محتوای شما نه به اشتراک گذاشته می شود و نه کامنتی دریافت می کند و هیچ وقت مورد توجه قرار نمی گیرد.

استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی در جهت بهبود ارزش محتوای خود یا به عبارت دیگر همان بهینه سازی شبکه های اجتماعی بحث مفصل و گسترده ای است که قطعا در یک مقاله نمی توان به تمامی موضوعاتش پرداخت و در آینده حتما در مورد جنبه های مختلف آن به تفصیل و به تفکیک توضیح خواهم داد.

برچسب : , ,

مقالات پیشنهادی

هانی پات (Honeypot) - قسمت اول

هانی پات ها یک تکنولوژی تقریبا جدید و شدیدا پویا هستند. همین ماهیت پویا باعث می شود که به راحتی نتوان آنها را تعریف کرد. Honeypot  ها به خودی خود یک ر...

هک css - ساخت یک Dropdowns تنها با checkbox

در این آموزش سریع ، ما یک نگاه به تنها روش ساخت Dropdowns کردیم بعد تصمصیم گرفتیم به دنبال یک راه دیگه برای ساخت Dropdowns بگردیم که به یک روش هوشمندا...

Css را بهتر بنویسیم

من همیشه در تلاش اینم که چیز های جدید یاد بگیرم ، در عین حال هم تلاش میکنم تا مهارت های فعلیم رو ارتقاع بدم . هر دو این حالت به علاوه انجام پروژهای مخ...

ساخت مقایسه بین دو محصول

این طرح کاملا رسپانسیو بوده و قادره که محصولات رو با یک gird خوب با هم مقایسه کنه . البته حداکثر قادرین که سه محصول رو در یک زمان با هم مقایسه کنید ....

دیدگاه های ارزشمند شما

برای ارسال نظر لازم است ابتدا وارد سایت شوید
احسان | 1 ماه پیش

خیلی جالب بود
خسته نباشید