چرا در سال 2021 با برنامه ریزی ماهانه در برنامه نویسی پیشرفت بیشتری خواهید داشت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

چرا در سال 2021 با برنامه ریزی ماهانه در برنامه نویسی پیشرفت بیشتری خواهید داشت

من یک کار متفاوت در سال 2020 انجام دادم که تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت برنامه نویسی من داشت. برای اهداف برنامه نویسی خود، به جای برنامه‌های سه ماهه، برنامه‌های ماهانه‌ی کاملی را خلق کردم. این تغییر آنچنان نتیجه مثبتی داشته که می‌خواهم دوباره آن را در سال 2021 انجام دهم. شما را نیز به انجام چنین کاری تشویق می‌کنم.

قدرت تمرکز

تا جایی که به یاد دارم، برای کارهای شخصی خود برنامه‌های سه ماهه‌ای را تنظیم می‌کردم. اما در سال 2019 برنامه‌هایم به طور دائم شکست می‌خورد و نمی‌توانستم به اهداف معین خود دست پیدا کنم. وقتی به گذشته نگاه می‌کنم، می‌بینم که این موضوع خیلی هم تعجب‌آور نیست زیرا سه ماه زمان بسیاری زیادی می‌باشد. چیزهای زیادی می‌تواند تغییر کند. پیش بینی کردن اتفاقات سه ماه آینده واقعاً سخت است.

این دقیقاً همان چیزی است که در سال 2019 من را به دردسر انداخت: من به طور دائم برنامه ریزی و زمان لازم برای درک مفاهیم جدید یا تکمیل پروژه‌های عملی را دست کم می‌گرفتم.

پروژه‌های عملی بیشتر از تصورات من به طول انجامید. یاد گرفتن و احساس راحتی کردن با تکنولوژی‌ها بیشتر از آنچه که در برنامه تعیین کرده بودم، طول کشید. زمان و تلاش زیادی را صرف کارهای برنامه نویسی خود کردم اما شاهد نتایج مطلوبی نبودم.

بنابراین برای برنامه ریزی کردن در مورد اهداف بلندمدت خود به برنامه‌های ماهانه روی آوردم. در پایان هر ماه، چیزهایی که می‌خواهم یاد بگیرم، انجام دهم و یا برای ماه بعدی بسازم را برنامه ریزی می‌کنم. این کار به من کمک می‌کند تا زمان و تمرکز خود را به اهداف واقع بینانه و قابل کنترل اختصاص دهم. این کار باعث شد تا بتوانم پیشرفت را مشاهده کنم. یک ماه زمان مناسبی برای پیشرفت کردن در یک چیز است.

حالا که به مدت یک سال از این برنامه ریزی استفاده کرده‌ام، می‌توانم به شما بگویم که این تغییر، تاثیر فوق‌العاده‌ای در پیشرفت برنامه نویسی من داشته است. در اینجا نحوه‌ی اجرای یک برنامه‌ی ماهانه را نیز برای شما شرح خواهم داد.

بترکانید

برنامه‌ی ماهانه شما را مجبور می‌کند تا انتخابی عمل کنید و دقیقاً همان چیزی را اولویت بندی کنید که می‌خواهید انجام دهید. برای انجام تمام کارها زمان کافی وجود ندارد. به جای اینکه بگویید این 3 ماه را صرف یادگیری Node و React کرده و فلان تعداد برنامه را خلق می‌کنید، متعهد شوید که این ماه تنها Node را یاد بگیرید.

خواهید دید که با این کار می‌توانید کارهای بهتری را انجام دهید. به جای اینکه در همه چیز دست داشته باشید، روی یک چیز تمرکز کنید و همان یک چیز را به بهترین نحوه انجام دهید. با این روش حجم کارهای شما قابل کنترل‌تر و در نتیجه واقع بینانه‌تر می‌شود.

این کار انگیزه شما را تقویت می‌کند چون می‌توانید با چشم خود پیشرفت را مشاهده کنید. می‌دانید که در حال پیشرفت هستید چون در آخر ماه برنامه‌ی جدید را برای ماه آینده ایجاد خواهید کرد. این بدان معناست که باید کمی زمان بگذارید و به کارهایی فکر کنید که در ماه نوامبر انجام داده‌اید. سپس به طور موثر برای ماه دسامبر برنامه ریزی کنید.

با بازخورد گرفتن خیلی سریع‌تر بهتر شوید

این چرخه‌ی بازخورد ماهانه بسیاری اهمیت دارد و دلیل اصلی موثر بودن برنامه ریزی ماهانه است. من در آخرین یکشنبه از هر ماه، برنامه‌ی ماه بعدی را تنظیم می‌کنم. این بدان معناست که من به طور دائم مشغول ارزیابی پیشرفت خود هستم. من به کارهایی که انجام داده‌ام فکر می‌کنم تا بفهمم که چه چیزهایی خوب پیش رفته و چه چیزهایی هنوز به کمی کار احتیاج دارد.

در این رابطه موارد متعددی وجود داشته است. من در آخر ماه به خودم گوشزد می‌کردم که باید تلاش بیشتری برای درک کردن این موارد داشته باشم. به همین خاطر ماه آینده نیز روی مسائلی وقت می‌گذاشتم که هنوز به خوبی یاد نگرفته بودم. کار برنامه نویسی من در مورد یادگیری و بهتر شدن است.

 اگر برای درک کردن یک مفهوم به یک ماه زمان بیشتر نیاز داشته باشم، مشکلی با آن نخواهم داشت. اگر برای احساس راحتی کردن با یک تکنولوژی لازم باشد که پروژه‌های عملی بیشتری را تکمیل کنم، مشکلی با آن نخواهم داشت. به جای اینکه بیخیال باشم و اجازه دهم اوضاع بدتر شود، ترجیح می‌دهم که یک نقطه ضعف را پیدا کرده و روی آن کار کنم. می‌خواهم یک پایه‌ای محکم از دانش برنامه نویسی را ایجاد کنم و برنامه‌ی ماهانه به من در انجام این کار کمک می‌کند.

جزئیات اهمیت دارند

مطمئناً برنامه‌ی سه ماهه‌ی خود را به طور کامل دور ننداخته‌ام. من به جای یک برنامه، از طرحی سه ماهه استفاده می‌کنم. این طرح شامل ایده‌های گسترده‌ای از تمام چیزهایی است که می‌خواهم به آن‌ها دست پیدا کنم. اما جزئیات در یک سطح ماهانه شکل می‌گیرند.

پروسه‌ی برنامه ریزی ماهانه‌ی من دارای دو بخش است: تامل و عمل.

اول تامل کردن چون برای حرکت به سمت جلو، نگاه به گذشته اهمیت دارد. من برنامه‌ی ماه گذشته‌ی خود را با کامپیوتر باز می‌کنم و نحوه‌ی کار خود را ارزیابی می‌کنم:

  • چه چیزی خوب پیش رفت
  • چه چیزی می‌توانست بهتر پیش برود
  • کاری که در ماه بعدی انجام خواهم داد
  • هرگونه مشکل قابل مشاهده و ضعف دانشی

این یک فرآیند غیر رسمی است. هدف ما از این کار این است که نگاهی صادقانه به اتفاقات ماه گذشته بیاندازیم. با این حال پاسخ‌های خود را می‌نویسم. این به من کمک می‌کند تا بتوانم افکار خود را تقویت کنم. این کار به جدیت روند کار نیز تاکید دارد. به جای اینکه به طور معمول به ماه گذشته فکر کنم، وقت می‌گذارم و جواب‌های درستی را یادداشت می‌کنم.

سپس برنامه‌ی خود را برای ماه آینده تنظیم می‌کنم. روش‌های زیادی برای تهیه یک برنامه‌ی ماهانه وجود دارد. من بسته به چیزی که می‌خواهم بدست آورم، از روش‌های مختلفی استفاده کرده‌ام. یکی از این روش‌ها، داشتن هدفی اصلی است. مثلاً بگویید که می‌خواهید بخش backend یک پروژه را با Node بسازید.

سپس چند هدف فرعی خلق کنید که به شما در رسیدن به آن کمک می‌کند. برعکس فکر کنید و این سوال را از خودتان بپرسید:« چه چیزهایی می‌تواند به من کمک کند تا به این هدف اصلی دست پیدا کنم؟»

ممکن است اهداف فرعی شما پروژه‌های خاصی باشد که می‌خواهید تکمیل کنید یا مفاهیمی باشد که قصد یادگیری آن‌ها را دارید. این اهداف فرعی خاص هستند و داشتن آن‌ها بسیار مهم است. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا به هدف اصلی خود برسید. آن‌ها وسیله‌ای برای سنجش میزان پیشرفت شما در پایان هر ماه خواهند بود.

برنامه ریزی ماهانه برای اهداف بلند مدت فوق‌العاده است. با این وجود ساخت برنامه‌های هفتگی و روزانه نیز به همان اندازه اهمیت دارد. اینگونه برنامه‌ها برای کمک به شما در هدف‌گیری اهداف بزرگ‌تر و اطمینان حاصل کردن از حضور شما در مسیر درست ضروری هستند.

آن را به یک واقعیت تبدیل کنید

برنامه ریزی هفتگی من یکشنبه‌ها صورت می‌گیرد. به سمت میز خود می‌روم، Evernote را باز می‌کنم و پیشرفت هفتگی خود را ارزیابی می‌کنم. من به اتفاقات خوب هفته گذشته و بخش‌های قابل بهبود فکر می‌کنم. سپس اهداف خود را برای هفته آینده مشخص می‌کنم. از خودم می‌پرسم:« می‌خواهم تا پایان هفته چه کار کنم؟» و همینطور که مشغول فکر کردن هستم، برنامه‌ی ماهانه‌ی خود را بیرون می‌آورم.

این ارزیابی هفتگی با خود کارهای انجام شده در هفته گذشته و کارهای لازم برای انجام داده شدن در هفته آینده را به همراه دارد. وقتی یک برنامه‌ی روزانه را می‌سازم، زمان و چگونگی انجام کارها مشخص می‌شود. سپس روز خود را به شیوه‌ای مشابه تمام می‌کنم: یعنی برنامه ریزی برای روز آینده.

بنابراین عصر روز پنجشنبه، برنامه‌ای را برای روز جمعه تهیه می‌کنم. من به تمام کارها یک بازه زمانی اختصاص می‌دهم. به عنوان مثال از ساعت 6:30 تا 8 باید فلان مسئله را حل کنم. برنامه ریزی ماهانه هدف اصلی را عملی می‌کند. برنامه ریزی هفتگی و روزانه نیز به تحقق آن کمک می‌کنند.

نتایج مورد نظر شما

هرچه بزرگتر می‌شوم، بیشتر متوجه می‌شوم که چقدر داشتن برنامه‌های مشخص و دقیق اهمیت دارد. در غیر اینصورت اهداف خود را از دست خواهیم داد. برنامه‌های خاص باید به ما کمک کنند تا نتایج مورد نظر خود را بدست آوریم.

یک برنامه‌ی مشخص و دقیق، سفر برنامه نویسی شما را روی خودتان متمرکز می‌کند. یک برنامه‌ی ماهانه یادآوری مداومی است از کارهایی که انجام می‌دهید، پیشرفت‌هایی که می‌کنید و بهبودی‌هایی که بدست می‌آورید. تمرکز روی نتایج شماست، که به شما کمک می‌کند تا از "بازی مقایسه‌ای" رایج در زندگی و برنامه نویسی فرار کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی