جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
بدون یک برنامه مناسب، شما فقط کارهای آسان انجام می‌دهید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

بدون یک برنامه مناسب، شما فقط کارهای آسان انجام می‌دهید

بدون یک برنامه مناسب، شما کارهای آسان انجام می‌دهید ( نه کارهایی که موفقیت واقعی را به همراه دارند )

برنامه، راهنمایی برای انجام کارهای روزمره است. این سیستمی قابل اعتماد برای پیشرفت شما است. اکثر مردم تصور می‌کنند برنامه ها صرفا آرزوهای ما هستند. آنها دلشان می‌خواهد روزانه بیشتر کار کنند، بیشتر کتاب بخوانند، به باشگاه بروند یا در یک پروژه سودمند مشغول به کار شوند اما در آخر تمام این خواسته ها را به تعویق می‌اندازند.

بدون یک برنامه، فقط نسبت به آینده امیدوارید.

امیدوار هستید تا راهی برای پیشرفت پیدا کنید. وقتی برای انجام هر کاری یک مهلتی وجود دارد، امید استراتژی مضخرفی است. اگر واقعا می‌خواهید به چیزهای ارزشمند دست پیدا کنید، برای خود  برنامه ای دست و پا کنید.

نت الیاسون نوشته است:

« بزرگترین مانع برای کسب بالاترین بازده این است که از کار بعدی که قرار است انجام دهید، اطلاعی نداشته باشید. به تعویق انداختن کارها، نشانه مشخص و آسان نبودن گام های بعدی است. یک نردبان خوب با درست برش زدن چوب ساخته می‌شود و یک پیشرفت عالی با یک برنامه ریزی درست تحقق پیدا می‌کند.»

شما به یک برنامه عملیاتی احتیاج دارید.

حقیقت تلخ این است که بدون داشتن یک برنامه عملیاتی یا یک سیستم کاری، دستاوردهایتان در زندگی شخصی و کاری کوچک خواهند بود. برنامه، به شما کمک می‌کند تا با کاری که می‌خواهید انجام دهید، تعهد کامل ببندید.

 جیم ران گفته است:« هیچوقت تا برنامه ات را تمام نکرده ای، روزت را شروع نکن. هیچوقت تا برنامه ات را تمام نکردی، هفته ات شروع نکن. هیچوقت تا برنامه ات را تمام نکردی، ماهت شروع نکن. برای هر روزتان برنامه ای بچینید

او راست می‌گوید. این بهترین روش برای رسیدن به موفقیت شغلی و شخصی است.

می‌توانید زمانتان را طوری برنامه ریزی کنید تا هر روز کارهای باارزش انجام دهید، تمرین کنید، سالم غذا بخورید، قدرشناس باشید، بخوانید و استعدادهای جدیدی یاد بگیرید. این به شما کمک می‌کند تا روی هدفتان تمرکز کامل داشته باشید و از تمام حواس پرتی های روزمره اجتناب کنید.

همزمان، می‌توانید زمانی را برای مسافرت، پیاده روی یا وقت گذراندن با خانواده برنامه ریزی کنید. فقط تصور کنید که اگر واقعا برنامه ریزی کنید به چه چیزهایی خواهید رسید. با کارهایتان عهد ببندید و آنها را به سرانجام برسانید. قرار است زندگی شما در هفته ها، ماه ها و سال های آینده جهش کوانتومی داشته باشد.

وقتی به کارهایی فکر می‌کنید که باید در زمان خاصی انجام شوند، در نظر داشته باشید که قرار است چگونه آنها را انجام دهید و برای انجامش روز، هفته یا ماه دقیقی را انتخاب کنید. با اینکار شما خودتان را در بهترین موقعیت قرار می‌دهید و قادر خواهید بود تا عملکرد و زمان خود را کنترل کنید.

طبق تحقیقات، حس کنترل داشتن به چیزها، به ما انگیزه ی وارد عمل شدن را می‌دهد. 

برای داشتن روزی سازنده، کمی پیشرفته تر فکر کنید. این بهترین روش برای این است که مطمئن شوید کارهای مهم را نادیده نگرفته اید. برنامه عملیاتی، اطلاعاتی را درباره ی زمانی که به شما داده شده است و زمان لازم برای انجام یک کار را می‌دهد. هنگامی که درک درستی از کارهایی که باید انجام شود، بدست آوردید؛ می‌توانید بر روی کارهایی که در بالاترین اولویت هستند، تمرکز کنید.

افراد موفق، به صورت استراتژیک روزهایشان را برنامه ریزی می‌کنند و سعی می‌کنند برای داشتن بهترین عملکرد، زمان و انرژی شان را به حداکثر برسانند. پیشاپیش برنامه ریزی کردن یعنی شما می‌توانید برای روزهای آینده طوری عمل کنید که آنها را تبدیل به روزهایی سازنده کنید.

به جای اینکه برای گذراندن روز به حس و شرایط اطرافتان تکیه کنید، سعی کنید فعالانه عمل کنید و شرایط و حسی را بسازید تا به وسیله ی آنها بیشترین بازده را بگیرید.

جیم ران می‌گوید:« یا روز شما را کنترل می‌کند یا شما روز را.»

Jocelyn k. Glei سر دبیر بنیاد 99U می‌گوید: « سپری کردن روز آن هم بدون برنامه ریزی می‌تواند شما را به سمت کارهای واکنشی بکشاند. با اینکار به دیگران اجازه می‌دهید که روش زندگی کردن شما را تعیین کنند.»

اکثر مردم به یک برنامه پای بند نمی‌مانند چون آنرا جدی نمی‌گیرند یا مسیر مشخصی را دنبال نمی‌کنند.

افکار نادرست و منفی نسبت به کارتان، موانع بزرگ روحی هستند که جلوی پیشرفت شما را می‌گیرند و برنامه ریزی ضعیف می‌تواند این موانع را بیشتر کند.

واضح بودن هدف، همه چیز را تغییر می‌دهد. به جای اینکه هر روز صبح عجولانه به دنبال افکار خود بگردید، تصمیم بگیرید روزتان را با اهداف روشن و واضح شروع کنید. وقتی مشکلات خود را در صبح به حداقل برسانید، دیگر آن احساس غم انگیز صبحگاهی را نخواهید داشت. اگر هر روز صبح از برنامه عملیاتی استفاده کنید، تمرکزتان نسبت به مسائل تغییر می‌کند. حتی جواب و واکنش شما به امر و نهی کردن دیگران هم تغییر می‌کند.

به خودتان انگیزه دهید.

منتظر دیگران نمانید تا بیایند و به شما انگیزه بدهند. برای بیدار شدن و شروع کردن روزتان آن هم به روش صحیح، هزاران دلیل وجود دارد. شما فقط باید دلیلتان را پیدا کنید. وقتی دلیل را پیدا کردید، از تمام توانتان استفاده کنید تا آنرا به واقعیت تبدیل کنید.

ایان فلمینگ، کسی که به خاطر رمان های اکشن خود "جیمز باند" شناخته می‌شود، از یک برنامه روزانه استفاده می‌کند تا قوی بماند. او می‌گوید:

« نوشتن ۲۰۰۰ کلمه در ۳ ساعت آن هم هر روزصبح، کمی آرامش بخش است. تا زمانی که کتاب هایم تمام نشدند، تصحیحی در کتاب ها انجام نمی‌دادم. اگر مدام به نوشته های روز قبلم نگاه می‌کردم، مطمئنا ناامید می‌شدم

با انجام برنامه های بنیادی و واقعی، او توانست کار خود را به پایان برساند.

شما چه دستاوردی از روزها و یا هفته های خود دارید؟

هنگامی که نتایج روزانه یا هفتگی خود را بررسی و با توجه به انتظارات خود برنامه ریزی می‌کنید، تلاش شما با نتیجه ی پیش بینی شده هماهنگی خواهد داشت و شما به وسیله ی آن نتایج پیشرفت می‌کنید. برنامه ریزی روزانه یا هفتگی، یک کار کاملا شخصی است. هیچ برنامه فوق العاده ای وجود ندارد. برنامه ای که برای تیم فریس کار کرده ممکن است برای شما جواب ندهد. شما می‌توانید برای شرایط خود، از سیستم های متفاوت استفاده کنید.

شما باید برنامه ای بسازید که بر پایه ی روش استفاده شما از زمان و انرژیتان، بالاترین عملکرد را به همراه داشته باشد. برنامه های امروز می‌توانند برنامه های فردا نباشند. هر چند منافع زیاد در برنامه روزانه وجود دارد اما حتما نباید یکی باشند. خصوصا وقتی که شما کنترل زمانتان را ندارید.

کریستینا ویلنر می‌گوید:« به عنوان یک قانون کلی، هر چه روزهای شما غیرقابل پیش‌بینی تر و دارای انحرافات بیشتری باشند، به همان اندازه برنامه ریزی شما باید انعطاف پذیر باشد. »

نقطه ی انعطاف خود را پیدا کنید وگرنه همچنان روزها شما را کنترل می‌کنند. برنامه ریزی کردن کاملا آسان است، تنها کافی است تمام فعالیت های از پیش تعیین شده و باارزشی که می‌خواهید امروز یا روز بعد انجام دهید را یادداشت کنید. سپس بهترین زمان را برای انجام هر کار انتخاب کنید. حتی می‌توانید دلیل اینکه چرا می‌خواهید به آنها برسید را نیز یادداشت کنید.

و مهم تر از همه، برنامه خود را جدی بگیرید. با آن عهد ببندید و از زمان خود در برابر تمام حواس پرتی ها محافظت کنید. اینجاست که متوجه می‌شوید قرار است فردا چه کاری انجام دهید و چگونه روزتان را به درستی به آخر برسانید.

لازم نیست برای برنامه ریزی کردن ساعت ها وقت بگذرانید، برنامه ریزی کردن تعریف شما از موفقیت است. برای بهبود بخشیدن به همه چیز، یک برنامه عملیاتی مداوم بسازید تا پیشرفت کنید

اگر شما به طور استراتژیک روزهای خود را برنامه ریزی کنید، روز به روز موفق تر خواهید شد. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است