جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
شما می توانید زندگی خود را بین 7-5 صبح، بسازید یا از بین ببرید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

شما می توانید زندگی خود را بین 7-5 صبح، بسازید یا از بین ببرید

در حین عملیات بشردوستانه ای بودم که ناگهان مهمترین درس زندگی‌ام را آموختم. اینکه صبح خود را چگونه می‌گذرانید، موفقیت شما در زندگی را معین می‌کند و می‌تواند شخصی که در آینده به آن تبدیل می‌شوید را نشان دهد. در واقع اینکه چگونه صبح خود را سپری می‌کنید، تفاوت بین کسی که میلیون ها دلار درآمد دارد با کسی که کمتر از صد دلار درآمد دارد را نشان می‌دهد. اینکه صبح‌تان را چگونه می‌گذرانید نشان می‌دهد چقدر می‌توانید در فکر کردن، نقشه کشیدن، اولویت بندی، گذراندن وقت، عملکرد بالا، انتخاب دوست و همسر و شغل خوب باشید.

در آغار مأموریتم متوجه اهمیت صبح نشده بودم اما با گذشت مدت کمی اهمیتش برایم آشکار شد. به عنوان یک مامور، اولین ساعات روز را باید صرف آماده شدن، مطالعه کردن و نقشه کشیدن می‌کردم. بعد از چند ماه متوجه شدم که دوستانم، صبح زود از تخت خوابشان بلند شده و شروع به مطالعه می‌کنند. تجربه من کمی متفاوت بود. برای اولین بار در زندگی، من قدرت یادگیری را تجربه کردم و میتوانستم تغذیه کردن روح و ذهنم را حس کنم. به نقل از الیور وندل :« ذهنی که با یک تجربه جدید کِش آمده هرگز به اندازه قبل بر نمی‌گردد.»

من زودتر از زمانی که دستور داده بودند، بیدار می‌شدم و شروع به مطالعه می‌کردم. به جای یک ساعت مطالعه در روز من روزی سه تا چهار ساعت مطالعه می‌کردم. با گذشت ۶ ماه معلوم شد که توانایی های فکری من با سرعت زیادی در حال افزایش است. این گفته از جفری هولاند برایم معنا پیدا کرد:« من اغلب به کارکنان در این زمینه می‌گویم: شما هر روز صبح یا زندگیتان را سر و سامان می‌دهید یا آنرا از بین می‌برید. به من بگویید که قبل از اینکه به مأموریت بروید صبح شما چگونه سپری شده است تا به شما بگویم که چگونه روز، ماه، سال و مأموریتتان سپری خواهد شد.»

شما زندگی خود را قبل ۷ صبح می‌سازید یا از بین می‌برید

اگر شما ساعتی از صبح را از دست دهید، تمام روز به دنبال آن یک ساعت خواهید گشت. اگر تمام روز به دنبال مهمترین زمانی که از دست داده اید باشید، سطح زندگی ای که می‌توانستید داشته باشید پایین می‌آید. اگر شما روی ساعات اولیه صبح اولویت بندی نکنید، همیشه نگران این خواهید بود که زندگیتان چه شکلی می‌شود و هیچوقت متوجه نمی‌شوید که می‌توانستید چه چیزهایی را داشته باشید.

این کم کاری‌ها باعث می‌شود که شما انتخاب‌ها، روابط، تغذیه، محیط، درآمد و زندگیتان را محدود کنید.

اگر روزتان را از ۷ صبح شروع کنید هنوز هم مهمترین ساعات روز و شانس خود را برای جدایی عاطفی و ذهنی از مشکلات را از دست داده اید.

استفان کووی اهمیت " تغییر دادن دیدگاه " را به عنوان یک اصل مهم برای تبدل شدن به فردی تأثیرگذار تعریف می‌کند. معمولا در ساعات اولیه صبح شما مشغول متحول کردن ذهنیت، دیدگاه، استعدادها، و بدنتان هستید. اگر این کار را هر روز صبح انجام ندهید معلوم است که شما گذشته را دوباره تکرار می‌کنید.

هدف از یک برنامه روزمره این است که گذشته تکرار نشود. هدف این است که شما خودتان را آگاهانه در موقعیت رشد و توسعه قرار دهید تا آینده ای جدید بسازید. بدون این برنامه شما برای مواجه شدن با چالش های زندگی آماده نخواهید بود. ما با استفاده از برنامه‌های روزانه و تمرین های زیاد به صورت عاطفی و روحی آماده‌ی انجام کارهای دلخواه خود می‌شویم.

وقتی شما به دنبال رشد هستید ناخواسته پیچیدگی را به زندگی خود اضافه می‌کنید. رشد و یادگیری واقعی میتواند سخت باشد اما لازم نیست که منجر به نگرشی ثابت شود. شما میتوانید با ورود به سختی ها تبدیل به انسانی تکامل یافته، بالغ و فروتن شوید.

آلن باتن فیلسوف بریتانیایی می‌گوید:« اگر شما از آدمی که سال پیش بوده اید خجالت نمی‌کشید یعنی به اندازه کافی یاد نگرفته‌اید.»

من از شما می‌خواهم که عملکرد بالایی در زندگیتان داشته باشید. اگر جرئت دارید، در زندگیتان چالش‌ها و ریسک‌هایی را بپذیرید که قبلا برای انجامش تمرین نکرده اید. اگر شما فردی هستید که از برنامه های صبحگاهی خوشش نمی‌آید، بدانید که در حال از دست دادن بزرگترین منبع رشد و تکامل در زندگی‌تان هستید و هنوز درگیر هویتی قدیمی و ذهنیتی ثابت هستید.

بین ساعت ۵ تا ۷ چه کار می‌کنید؟

اگر بتوانید هر روز صبح به خودتان دو ساعت وقت برای یادگیری، تفکر، نقشه کشیدن و نویسندگی بدهید، زندگی خود را تغییر خواهید داد. اینکه چطور یک فرد ساعتهای ۵ تا ۷ صبح را می‌گذراند یک نشانه بسیار واضح از موفقیت او در آینده است. آیا همیشه موضوع همین است؟ البته که نه، گاهی اوقات شرایط خاصی وجود دارد مثل افرادی که شیفت شب کار می‌کنند و این زمان مهم را از دست می‌دهند اما برای اکثر مردم این 2 ساعت نقش مهمی در آینده آنها دارد.

شما چطور این 2 ساعت را می‌گذرانید؟

آیا تمام این وقت را خوابیده‌اید؟

چگونه شروع کردن کارها بسیار مهم است. پیشگیری بهتر از درمان است. درست شروع کردن خیلی راحت تر از اصلاح کردن کاری است. مطالعات زیادی درباره‌ی هزینه های اصلاح کردن زندگی و شغل شده است. اگر شما یک سری چیزها را همان اول بدست نیاورید، شانس موفقیت شما کاهش پیدا می‌کند. هزینه‌ی اصلاح یک پروژه اغلب از درست شروع کردن همان پروژه بیشتر است. به همین ترتیب، اینکه چگونه روزتان را شروع می‌کنید بسیار مهم است. اینکه شما حین انجام کاری بخواهید آنرا اصلاح کنید، شدنی است اما باید صادقانه بگم که کارهای خوب یا بد واقعا به سختی اصلاح می‌شوند.

به خودتان بفهمانید که ساعات اولیه صبح باارزش است و شما نباید این زمان طلایی را صرف کارهای تقریبا خوب کنید. همانطور که جیم کالینز می‌گوید:« خوب، دشمنِ بهترین است.»

دالین اوکس گفته است:« ما باید مراقب باشیم تا زمانی را که در اختیار داریم صرف مسائل خارق العاده کنیم نه اینکه تمام آن وقت را مشغول به انجام کارهای نسبتا خوب کنیم.»

هر کسی ۲۴ ساعت زمان دارد و اینکه او در این زمان چه کارهایی انجام می‌دهد نشان دهنده شخصی است که او در آینده به آن تبدیل می‌شود. چگونگی گذراندن این ۲۴ ساعت می‌تواند تفاوت بین درآمد میلیونی و له شدن زیر کوهی از بدهکاری را نشان دهد. این ۲۴ ساعت تفاوت شاد بودن و بدبختی را نشان می‌دهد. فعالیت‌های خوبِ زیادی وجود دارند که می‌توانید صبح زود انجام دهید اما شما باید سعی کنید تا بهترین کارها را در اولویت قرار دهید.

تحقیقات ثابث کرده‌اند که مغز شما، بخصوص کورتکس پیشانی بعد از خوابیدن، بیشتر فعال و خلاق است. ذهن شما صبح زود روشن و خالی است و انرژیتان در بالاترین سطح قرار دارد. خیلی از مردم صبح زود بیدار می‌شوند و به باشگاه می‌روند. اینکار بسیار خوبی است زیرا باعث تحرک شما می‌شود.اما باشگاه رفتن تنها کاری نیست که می‌توانید صبح انجام دهید.

 پژوهش‌ها نشان داده است که تمرین کردن وقتی که غذا خورده اید بسیار سازنده تر و تأثیرگذارتر است. پس بهتر است بعدازظهر یا کمی بعد از صبح تمرین کنید.

 بهتر است تمرین شما استراحتی برای ذهنتان و روشی برای دور شدن از مشکلات روزانه باشد. جسم و ذهن می‌توانند به پیشرفت یکدیگر کمک کنند. وقتی تمرین می‌کنید، ذهن شما استراحت می‌کند و این اجازه را به ناخودآگاه خود می‌دهید تا کنترل را بدست گرفته و تمام کارهایی را که صبح انجام داده‌اید؛ سازمان‌دهی کند. یکی دیگر از مزایای دیرتر تمرین کردن این است که یک حس انرژی بهتری به شما می‌دهد اما تمرین صبحگاهی ممکن است این حس را به شما القا نکند.

پس اولین کاری که صبح انجام می‌دهید، چه باشد؟

رالف امرسون می‌گوید:« اگر با شخص دانایی مواجه شدید از او بپرسید چه کتاب هایی می‌خواند.»

اگر می‌خواهید فورا از زندگی خود جدا شوید، باید کتاب های باارزش و مفیدی مطالعه کنید و کتاب خواندن را یکی از اولویت های خود قرار دهید. اگر شما صبح یک تا دو ساعت از وقتتان را صرف مطالعه کردن کنید، به سرعت به موفقیت می‌رسید. 

در این قرن خارق العاده از ارتباطات و اطلاعات، دسترسی به اطلاعات کار بسیار آسانی است. کیفیت کتاب هایی که مطالعه می‌کنید اهمیت دارد. به گفته رایان هالیدِی:« اگر همان چیزی را بخوانید که دیگران می‌خوانند؛ همان فکری را می‌کنید که دیگران می‌کنند.»

 کتاب های مناسب زندگیتان را تغییر می‌دهند، پنجره های قلبتان را باز می‌کنند و باعث آرامش شما می‌شوند. 

زمانی که واقعا شروع به خواندن می‌کنید، کتاب ها شما را به سمت خواندن کتاب های بعدی تشویق می‌کنند و شروع به ارتباط برقرار کردن و فرهنگ سازی در خودتان می‌کنید. شما قادر خواهید بود تا تغییراتِ تأثیرگذاری را در زندگی خود، خانواده‌تان، دوستانتان، کار و جامعه ایجاد کرده و سپس می‌توانید دنیا را تغییر دهید. اگر چه تنها مطالعه کردن کافی نیست و شما باید زمان زیادی را نیز صرف فکر کردن کنید.

به جای اینکه ۱ تا ۲ ساعت کاملا مطالعه کنید خوب است که کمی بین خواندن و فکر کردن وقت بگذارید و دیدگاه خود را بنویسید. هم زمان با مطالعه کردن و گوش دادن، بهتر است کمی وقت بگذارید و روی چیزهایی که در حال یادگیری آنها هستید فکر کنید و متوجه تفاوت بین دیدگاه و اهداف فعلی‌تان شوید.

خوشبختانه اگر با آغوش باز به سمت یاد گرفتن بروید، به این یادگیری اجازه می‌دهید تا ذهنیت حال حاضر شما را تقویت کند و اولویت، اهداف، انتخاب ها و رفتار روزمره شما را شکل و توسعه دهد.

تحول عاطفی از طریق بازتاب 

وقتی در حال یادگیری هستید، خوب است تا به اهدافی که دنبال می‌کنید نیز فکر کنید. نوشتن اهداف خود در صبح و تجسم آن بسیار تاثیرگذار است. وقتی نوشته های قدیمی خود را می‌خوانید و متوجه می‌شوید به اهداف قدیمی خود رسیده اید، برایتان بسیار آرامش بخش است. به همین خاطر باید وقت بگذارید تا دستاورد هایتان را مشاهده کنید. وقت گذاشتن برای فهمیدن اینکه چقدر پیشرفت کرده اید و چقدر از جایگاه قبلی خود فاصله گرفته اید واقعا زیبا است. دانستن این واقعیت که چقدر خدا با شما بوده و چقدر دیگران برای اینکه شما به هدفتان برسید، صبوری کرده اند واقعا تأثیرگذار است.

تحول فکری از طریق یادگیری و نوشتن

وقتی در حال مطالعه یا گوش دادن به اطلاعات قدرتمندی هستید، ذهنتان آماده‌ی ایده‌پردازی می‌شود بخصوص وقتی که استعدادتان در فکر کردن باشد. از این ایده‌ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید و به دیگران در رسیدن به اهدافشان کمک کنید. باید فورا از این ایده ها استفاده کنید چون هر چه بیشتر دچار شک و تردید شوید بیشتر احتمال دارد تا دید اصلی خود را فراموش کنید. هر چه زمان بیشتری از دست دهید، ایده شما کم ارزش‌تر می‌شود. 

وقتی یک ایده فوق العاده به ذهنتان می‌رسد فورا آنرا یادداشت کنید. وقتی یک ایده کاربردی به ذهنتان رسید، صبر کنید و آنرا بازتاب دهید. دفترچه یادداشت خود را بیرون بیاورید و شروع به متصل کردن این ایده با اهداف و اولویت هایتان کنید؛ با این کار یک اتصال جدیدتر به وجود می‌آورید و دیدگاه شما عمیق تر می‌شود.

بعد از هر پیشرفت بلافاصله دست بکار شوید

شما به دیدگاهی نیاز دارید که منجر به یک اقدام فوری شود و تأثیر زیادی بر کاری که می‌خواهید انجام دهید، داشته باشد. وقتی که دیدگاه های قدرتمند، روش زندگی کردن شما را تغییر می‌دهند، زندگی شما بهبود پیدا می‌کند. اگر هر روز صبح کتاب های خوب بخوانید، اهداف خود را تجسم و پیاده سازی کنید و دیدگاه هایتان را یادداشت کنید صاحب یک زندگی عالی می‌شوید. با انجام این کارها شما تبدیل به فردی خلاق با تصمیم‌های درست می‌شوید. از اشتباه هایتان درس می‌گیرید و دیگر الگوهای ناسالم را ادامه نمی‌دهید. حالا بگویید؛ بین ساعت ۵ تا ۷ صبح چه کار می‌کنید؟؟؟

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است