جشنواره بهارانه راکت! ۳۵% تخفیف ویژه بر روی دوره‌های آموزشی

مشاهده دوره‌ها
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
آشنایی با روانشناسی رنگ‌ها و استفاده درست از آن
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

آشنایی با روانشناسی رنگ‌ها و استفاده درست از آن

رنگ‌ها یکی از مهمترین المان‌هایی هستند که می‌توانند باعث جذب مخاطب شوند. در واقع کاربران با استفاده از تفاوت‌های رنگی می‌توانند زودتر به محتوا نزدیک شوند و با آن حس نزدیک بودن بکنند. هر کدام از این رنگ‌ها نیز تاثیر متفاوت خود را دارد و به همین دلیل است که درک کردن کارایی هر کدام بسیار مهم است. چیزی که متخصصین حوزه تجربه کاربری و رابط کاربری باید از آن آگاهی داشته و با روانشناسی هر کدام‌شان آشنایی داشته باشند.

بخش بسیار مهمی از بازاریابی مربوط به روانشناسی و چگونگی تاثیر رنگ‌ها روی وضعیت احساسات افراد است. به این موضوع در مطالعات مختلف روانشناسی پرداخته شده است. هر طراحی که ما روی آن تصمیم می‌گیریم باید روی هدف مشتری تمرکز داشته باشد. بحث‌های مربوط به رنگ در این مورد بسیار به ما کمک می‌کند.

البته این موضوع که یک طرح رنگی بسیار عالی را برای وبسایت انتخاب کنیم، می‌تواند چالش برانگیز باشد. شما از مردم می‌خواهید که آن را دوست داشته باشند، به این دلیل که آن‌ها چیزی که شما به آن‌ها پیشنهاد کرده‌اید را به یاد نخواهند داشت. برای این موضوع شما باید از یک استراتژی برای انتخاب رنگ استفاده کنید. 

برای مثال رنگ قرمز یکی از رنگ‌های پرهیجان و انرژی بخش است. برای اینکه بتوانید بهتر از رنگ‌ها متوجه شوید باید ابتدا چیزی که پیشنهاد می‌دهید را به خوبی درک کنید.

ارائه‌های‌تان را رنگی کنید

این موضوع که بتوانید چیزی که ارائه می‌دهید را با یک رنگ مناسب ترکیب کنید ایده خلاقانه‌ای است. محوطه سازان معمولا از رنگ سبز یا قهوه‌ای استفاده می‌کنند. این بدان دلیل است که اغلب این رنگ‌ها را می‌شود در طبیعت و محیط کاری‌شان یافت. 

تا به حال به یک جعبه پیتزا نگاه کرده‌اید؟ آن‌ها از میزان زیادی رنگ قرمز استفاده می‌کنند، به این دلیل که رنگ قرمز می‌تواند اشتهای افراد را تحریک کند. در حالتی که بخواهید غذا بفروشید این موضوع یک ایده خوب است، اینگونه نیست؟ این موارد نمونه‌های بسیار خوبی از رابطه رنگ‌ها و بازاریابی است.

بازاریابی‌تان را رنگی کنید

در نظر گرفتن درک کردن رنگ‌ها در بازاریابی موضوع بسیار مهمی است. در حقیقت این مورد یکی از قسمت‌های بسیار مهم ابزار کاری شماست. با استفاده مناسب از رنگ‌ها شما می‌توانید نظرات کاربران را به خوبی به خود جلب کنید. با این کار حتی می‌توانید تجربه کاربری بهتری را ارائه دهید.

اگر رنگ‌ها به درستی انتخاب شوند، توجه بازدیدکنندگان به وبسایت جلب نمی‌شود و مشتاق به دیدن پیشنهاداتتان نخواهند بود. بسیاری از جنبه‌های خرید کردن و مواردی مشابه این، جنبه احساسی دارند. چیزی که شما را به سمت خریدن یک شئ سوق می‌دهد در بسیاری از حالت‌ها رگ است. 

نفوذ کردن با رنگ‌ها

انواع مختلف از مصرف‌کنندگان با چیزهای متفاوت تاثیر می‌گیرند. افرادی که به صورت تکان‌دهنده‌ای خرید می‌کنند، بیشتر به رنگ‌هایی مانند سیاه یا قرمز و نارنجی پاسخ می‌دهند. به تبلیغات فست فود‌ها و موارد دیگر نگاه کنید. مطمئنا می‌توانید در این تبلیغات رنگ‌های ذکر شده را پیدا کنید. 

خریدارانی که در رابطه با بودجه سخت‌گیر هستند بیشتر به رنگ‌های آبی یا سبز واکنش نشان می‌دهند، این رنگی است که در بانک‌ها نیز استفاده می‌شود.

خریداران درجه عادی نیز معمولا به رنگ‌های صورتی، آبی آسمانی و یا رنگ گل رز واکنش نشان می‌دهند. فروشگاه‌های لباس معمولا سعی می‌کنند که از این رنگ‌ها بیشتر استفاده کنند. 

جنسیت‌های متفاوت، رنگ‌های متفاوت

مانند بسیاری از چیزها، رنگ‌ها نیز معمولا در بین جنسیت‌های مختلف، متفاوت است. زنان بیشتر از رنگ‌های نرم با یک ته رنگ خاص خوششان می‌آید، سبز و بنفش رنگ‌هایی‌ است که معمولا زن‌ها خوششان می‌آید. نارنجی، قهوه‌ای و خاکستری رنگ‌هایی است که معمولا زن‌ها را جذب نمی‌کند. با این حال مردها از رنگ‌های پر رنگ‌تر و قوی‌تر خوششان می‌آید. آبی، سیاه و سبز رنگ‌هایی هستند که معمولا مردها به آن‌ها علاقه دارند. بنفش، قهوه‌ای و نارنجی معمولا با روحیه آن ها سازگار نیست. 

با عبور کردن از این موارد حال بسیار خوب است که بتوانیم نگاه منحصر به فردتری را به هر کدام از این رنگ‌ها داشته باشیم. 

سفید

از نظر علمی رنگ سفید نمایانگر روشنایی است و می‌تواند چشمان انسان را به خود جلب کند. در زمینه تجارت نیز رنگ سفید نمایانگر برابری و عدالت است. سازمان‌دهی و برابری ارتباطاتی است که توسط رنگ سفید برقرار می‌شوند. 

قرمز

رنگ قرمز می‌تواند نمادی از بالارفتن ضربان قلب و میزان دم و باز دم باشد. قرمز رنگ بسیار قدرتمندی است. رنگ قرمز می‌تواند اشتهای افراد را به کار بیاندازد.

صورتی

صورتی رنگی مهربان و آرام است. این رنگ موجب آرامش و آسایش می‌شود. برخی صورتی را نمادی از عشق می‌دانند. 

آبی

سایه‌هایی نرمی از رنگ آبی می‌تواند باعث آرامش باشد. اما درست برعکس در حالت پر رنگ این رنگ آبی می‌تواند تاثیر هیجانی روی ذهن داشته باشد. رنگ آبی می‌تواند حالت فکر کردن را بهتر نشان دهد. البته برای افرادی نیز آبی می‌تواند رنگ افسردگی باشد.

سبز

سبز یکی از راحت‌ترین حالت‌ها برای مشاهده کردن است. رنگ سبز یکی از رنگ‌هایی است که مرد‌ها و زن‌ها به آن علاقه دارند. همچنین رنگ سبز می‌تواند باعث آرامش شود. به همین دلیل سعی می‌شود که اتاق‌های انتظار را بیشتر به رنگ سبز در بیاورند. 

زرد

رنگ زرد، رنگی است که می‌تواند جلب توجه کند. همین موضوع باعث می‌شود که اگر در رابطه با استفاده از رنگ زرد مراقب نباشید، دچار مشکل شوید. استفاده درست از رنگ زرد می‌تواند باعث بالا رفتن روحیه شود و استفاده نا صحیح از آن احساسات افراد را آزار می‌دهد.

نارنجی

نارنجی رنگی خوشحال کننده است. نارنجی می‌تواند تاثیرگذار و راهی برای برقراری ارتباط باشد. همچنین این رنگ اشتها را تحریک می‌کند و در تجارت‌ها به شما روحیه می‌دهد.

بنفش

بنفش ثروت را بدنبال دارد. این مورد می‌تواند حس تفکر و ذهنیت را شبیه سازی کند. البته استفاده اشتباه از این رنگ نیز می‌تواند به تجارت و وبسایت‌تان صدمه وارد کند.

قهوه‌ای

به عنوان یک رنگ بازتابنده، از این رنگ می‌توان برای حمایتی نیز استفاده کرد. رنگ قهوه‌ای همواره همراه با موارد طبیعی و زمینی می‌آید. 

خاکستری

 هیچ واکنش آشکاری با رنگ خاکستری وجود ندارد. اما اگر به صورت ناشیانه از این رنگ استفاده شود می‌تواند رنگ‌های اطراف خود را نیز تحت تاثیر قرار بدهد.

سیاه

قدرت و سلطه همواره همراه با رنگ سیاه می‌آید. براساس حالت نمایشی که از آن استفاده می‌کنید، رنگ سیاه می‌تواند پیچیده و گاهی ترسناک به نظر بیاید. 

در نهایت

اگر قصد دارید که توجه کاربران را جلب کنید و آن‌ها را به یک هدف خاص سوق دهید، بسیار ایده جذابی است اگر روی رنگ‌ها سرمایه‌گذاری نمایید. تاثیری که آن‌ها روی مشتری‌ها دارند اغلب اوقات تاثیر‌گذار و قابل توجه است.

وقتی وبسایت تان را طراحی می‌کنید، رنگ‌ها نباید یک بحث خودسرانه باشد. انتخاب کردن رنگ‌ها باید با دقت انجام شود تا بتواند یک پروسه را به موفقیت برساند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا