جشنواره بهارانه راکت! ۳۵% تخفیف ویژه بر روی دوره‌های آموزشی

مشاهده دوره‌ها
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
جلوگیری و بهبودی از فرسودگی شغلی در توسعه دهندگان (بخش اول)
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

جلوگیری و بهبودی از فرسودگی شغلی در توسعه دهندگان (بخش اول)

اکثر توسعه دهندگان جاه‌طلب از یک الگوی مشترک پیروی می‌کنند. آن‌ها در یک اداره مشغول به کار می‌شوند و در انواع رویدادها شرکت می‌کنند. سپس برندشان را در شبکه‌های اجتماعی می‌سازند. این رشد سریع به آن‌ها انگیزه داده و اشتیاق‌شان را برای ادامه دادن بالا می‌برد. آن‌ها به تدریج انگیزه‌ی خود را از دست داده و از لحاظ ذهنی خسته می‌شوند. خیلی از توسعه دهندگان این موارد را نادیده می‌گیرند. این مشکلات کم کم افزایش پیدا کرده و بر توسعه دهندگان غلبه می‌کند.

برای آشنا شدن با پرچم‌های قرمز در فرسودگی شغلی باید توصیه‌هایی را در این زمینه مطالعه کنید.

علائم فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی به یک حالت فروپاشی فیزیکی، عاطفی و روانی گفته می‌شود که به واسطه‌ی استرس یا کار بیش از حد رخ می‌دهد. این مسئله یک وضعیت پزشکی نبوده اما همچنان اثرات مخربی را بر کیفیت زندگی فرد خواهد داشت. فرسودگی به روش‌های مختلف در افراد ظاهر می‌شود. این مشکل یک شبه به وجود نمی‌آید، بلکه به تدریج شما را احاطه می‌کند. برای اینکه از این وضعیت جلوگیری کنید، باید علائم آن را هر چه سریع‌تر متوجه شده و فوراً آن‌ها را برطرف کنید. بیایید بیشتر با علائم فرسودگی شغلی آشنا شویم:

علائم فیزیکی

  • خستگی جسمانی: 8 ساعت نشستن پای کامپیوتر به سلامتی شما آسیب خواهد زد زیرا باعث بدن درد، سردرد، فشار چشم و غیره خواهد شد. در صورت نداشتن فعالیت بدنی کافی، خستگی یا بی‌حالی به یک مورد عادی در شما تبدیل می‌شود. خیلی از توسعه دهندگان به سمت نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌روند و برای بیدار ماندن به شکل افراطی از آن استفاده می‌کنند. این کار در نهایت باعث خستگی بیشتر آ‌ن‌ها خواهد شد.
  • خستگی ذهنی: برنامه نویسی به حل مسئله نیاز دارد. با استراحت نکردن، خستگی بر شما غلبه می‌کند. اگر فرصت استراحت کردن را به مغزتان ندهید، شاهد عوارض خستگی خواهید بود. خستگی ذهنی و جسمی به بازدهی شما آسیب زده و سطح استرس‌تان را افزایش می‌دهد. استرس طولانی مدت باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شده و شما را مستعد ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا می‌کند.
  • تغییر در اشتها یا عادات خواب: عواملی همچون کمبود خواب، استفاده از محرک‌ها، استرس و اضطراب بر عادات غذایی یا خواب شما تاثیر می‌گذارد. بعضی‌ها سعی دارند اضطراب خود را با خوردن تنقلات بیشتر برطرف کنند. این مسئله باعث پرخوری و افزایش وزن می‌شود.
  • بدن دردهای مکرر: تنش‌های بدنی، درد مفاصل و ماهیچه‌ها به دلیل کم تحرکی یا اضطراب و خستگی است. علائم کلیدی در فرسودگی شغلی، احساس خستگی و اضطراب است.

علائم عاطفی

  • احساس فشار یا خستگی: خستگی‌های جسمانی، احساسی و شناختی جزو علائم اصلی فرسودگی شغلی هستند. این مسائل توانایی فرد را در کار کردن تضعیف می‌کنند. عوامل دورنی و بیرونی می‌تواند باعث رخداد این مشکلات شود.
  • احساس شکست و تردید: مثلاً فرض کنید که ویرایشگر کد خود را باز کرده‌اید اما هیچ علاقه‌ای به کد نوشتن ندارید. گاهی این احساس تا مدت‌ها با شما خواهد بود. این کاهش عملکرد می‌تواند باعث شک کردن به توانایی‌های‌تان شود. به تدریج موفقیت‌های شما کاهش یافته و فکر می‌کنید که برای انجام دادن این کار به اندازه کافی خوب نیستید.
  • احساس تنها بودن: شاید افکار تحقیرآمیزی به ذهن‌تان خطور کند. مثلاً برای بهره‌ور ماندن تلاش می‌کنید اما به نظر کسی نیست که شما را در این مسیر یاری دهد.
  • مسخ شخصیت: این مسئله در مورد بدبینی و بی‌تفاوتی است. بدبینی یا همان مسخ شخصیت را می‌توان یکی از علائم فرسودگی شغلی دانست. مسخ شخصیتی به زمانی گفته می‌شود که ما نسبت به همکاران، پروژه‌ها و مشتریان خود احساس بی‌تفاوتی می‌کنیم. از شایع‌ترین دلایل آن می‌توان به حجم بالای کارها، بی‌عدالتی در محل کار و درگیری اشاره داشت. اگر این علائم ادامه داشته باشد، یعنی لذت کار کردن را از دست داده‌اید و دچار فرسودگی شده‌اید.

علائم رفتاری

  • ناکارآمدی و کاهش عملکرد به احساس بی‌کفابتی و عدم موفقیت اشاره دارد. گاهی اوقات ما احساس خستگی و بی‌انگیزگی می‌کنیم چون نگران هستیم که نتوانیم از پس وظایف و موقعیت‌های خاص بربیاییم. برخی مواقع به خاطر خسته بودن نمی‌توانیم نتایج باکیفیتی را ارائه دهیم. نداشتن انتظارت، بازخوردها و شناخت کافی نیز چند عامل دخیل در این موضوع هستند. اشکال گرفته شدن از کیفیت کارهای‌تان باعث کاهش انگیزه و انرژی در شما خواهد شد.
  • علامت بعدی شانه خالی کردن از مسئولیت هاست. وقتی احساس خستگی می‌کنید، به مهارت‌های خود شک خواهید کرد. به همین خاطر هم برای جلوگیری از یک شکست احتمالی، انجام دادن کار مورد نظر را به تعویق انداخته و یا از قبول کردن آن صرفه نظر می‌کنید.
  • مورد بعدی غیبت است. اگر به فکر چندین روز مرخصی گرفتن یا دیر آمدن به محل کار هستید، یعنی احتمالاً دچار افسردگی شده‌اید. قبل از هر چیزی ابتدا باید این مسئله را با مدیر خود در میان بگذارید.
  • یکی دیگر از علائم رفتاری در فرسودگی شغلی، جدا شدن از دیگران است. شخصی که دچار این مشکل است، علاقه‌ای به صحبت کردن با دوستان یا همکاران خود ندارد. وقتی کسی با او صحبت می‌کند، فوراً عصبانی می‌شود. این افراد زودتر به محل کار رفته و دیرتر آن را ترک می‌کنند؛ فقط به خاطر اینکه با دیگران معاشرت نداشته باشند. این موضوع در درازمدت باعث منزوی شدن فرد و تشدید فرسودگی شغلی خواهد شد.
  • معمولاً فرسودگی شغلی با استرس، اضطراب یا افسردگی همراه است. این موارد باعث بروز عادات نادرستی مثل سوء مصرف در مواد غذایی خواهد شد. بدین معنا که شخص مورد نظر دوست دارد برای رهایی از این استرس بیشتر غذا بخورد. اگر در طول روز خیلی تنقلات مصرف می‌کنید، بهتر است استراحت کرده و سپس با مشکل خود روبرو شوید.

علل فرسودگی شغلی

برای پیشگیری یا غلبه بر فرسودگی شغلی باید ابتدا علل بروز آن را بشناسیم. مشاغل مربوط به IT اغلب استرس‌زا تلقی نمی‌شوند اما گاهی فرسودگی دلایل غیرکاری دارد. فرسودگی شغلی موضوعی چند وجهی است که به یک راهکار چند وجهی هم نیاز دارد. بیایید عوامل دخیل در فرسودگی شغلی را با یکدیگر مشاهده کنیم. می‌توانید از این موارد به عنوان یک چک لیست استفاده کنید تا سلامت روحی و روانی خود را محک بزنید.

علل مرتبط با کار در فرسودگی شغلی

  • حجم بالای کارها: اگر برای انجام حجم بالایی از کارها به خودتان فشار بیاورید، انگیزه‌ی خود را در درازمدت از دست خواهید داد. این مسئله در نهایت باعث احساس خستگی می‌شود. در چنین شرایطی فرد از آستانه‌ی ظرفیت خود عبور کرده و به فرسودگی شغلی نزدیک می‌شود.
  • محیط آشفته: حس می‌کنید اولویت‌ها و الزامات دائماً در حال تغییر هستند و نمی‌توانید آن‌ها را درک کنید. برخی افراد نیز احساس می‌کنند که زمان و منابع موثری را در اختیار ندارند.
  • عدم تطابق میان تلاش و پاداش: شما برای ارائه دادن بهترین نتایج تلاش می‌کنید، اما به درستی از شما استقبال نمی‌شود. عدم تطابق داشتن تلاش‌ها و پاداش‌های ما باعث بی‌ارزش جلوه داده شدن تلاش‌های‌مان می‌شود.
  • رکود: وظایف یکنواخت و غیرچالشی باعث از بین رفتن علاقه می‌شود. این مسئله به رضایت شغلی آسیب می‌زند. اگر احساس گیر افتادن می‌کنید، باید آن را یک پرچم قرمز در نظر داشته باشید.
  • جامعه‌ی سمی: روابط شما با همکاران و مشتریان تا چه حد قابل اعتماد است؟ آیا شاهد هیچگونه رفتار پرخاشگرانه‌ای بوده‌اید؟ اگر روابط کاری شما دچار مشکل شده، یعنی زمان اصلاح کردن آن فرا رسیده است.
  • بی‌عدالتی: آیا دیگران رفتار منصفانه و عادلانه‌ای با شما دارند؟ آیا کارهای‌تان نادیده گرفته می‌شود؟ آیا دیگران برای کارهای شما ارزش قائل نمی‌شوند؟ اینگونه رفتارها می‌تواند عمدی یا غیرعمدی باشد. با یک گفتگوی درست می‌توانید مشکلات خود را شفاف‌سازی کنید.
  • عدم تطابق ارزش‌ها: گاهی اوقات ارزش‌ها، ایده‌ها و انگیزه‌های شرکت در حین فرآیند کار تغییر می‌کند. به همین خاطر بعضی‌ها حس می‌کنند که با ارزش‌های فعلی شرکت هم راستا نیستند. در مواجه با این مسئله باید از خودتان بپرسید که آیا نسبت به این موضوع احساس خوبی دارید یا خیر؟!
  • کار کردن از خانه: دورکاری می‌تواند باعث انزوای اجتماعی شود. افرادی که در خانه مشغول به کار هستند، معمولاً تعادل بین زندگی حرفه‌ای و شخصی خود را از دست داده‌اند. این مسئله باعث کاهش رضایت 69 درصد از افراد دورکار شده است.

علل مرتبط با سبک زندگی

  • شخصیت تایپ A: اگر مسئولیت‌های زیادی را بر عهده گرفته باشید، بیشتر مستعد استرس و فشار خواهید بود. ضعف در متعادل نگه داشتن کار و زندگی باعث می‌شود تا بیشتر زمان خود را به کار کردن اختصاص دهید. این موضوع در نهایت باعث کم شدن روابط و تفریحات شما می‌شود. این موارد در کنار هم احتمال خستگی ذهنی را افزایش می‌دهند.
  • فقدان روابط بامعنا: اگر با افراد زیادی رابطه صمیمانه نداشته باشید، ممکن است کمبود عشق و محبت را تجربه کنید.
  • عدم مراقب کافی از بدن: جوانان در دنیای امروز خیلی به سلامت خود اهمیت نمی‌دهند. ورزش نکردن، تغذیه نادرست و کم خوابی به مرور زمان روی سلامت شما تاثیرات مخربی خواهد داشت.
  • جدی نگرفتن احساسات و خواسته‌های شخصی: گاهی اوقات آنقدر در کار و کسب درآمد غرق می‌شویم که خواسته‌ها و احساسات خود را نادیده می‌گیریم. این مسئله به ایجاد فر‌سودگی شغلی کمک می‌کند.

ویژگی‌های شخصیتی موثر در فرسودگی شغلی

  • کمال‌گرایی باعث ایجاد شک و تردید در شما خواهد شد و شما را نسبت به کارها بدبین می‌کند.
  • اشخاص بدبین معمولاً دنیا را به چشم یک تهدید می‌بینند. این مسئله باعث اضطراب و استرس می‌شود. اغلب این افراد در برابر فرسودگی شغلی آسیب‌پذیر خواهند شد.
  • افراد زیادی از محول‌سازی کارها می‌ترسند. آن‌ها فکر می‌کنند که دیگران کارهای‌شان را خراب خواهند کرد یا اعتبار آن را به نام خود می‌زنند. اگر کارهای اضافی خود را به دیگران محول نکنید، بالاخره در پیمودن این مسیر خسته خواهید شد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی