این زبان‌های برنامه نویسی را یاد نگیرید!
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

این زبان‌های برنامه نویسی را یاد نگیرید!

یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید زمان بر بوده و انرژی بسیار زیادی نیز می‌خواهد به همین دلیل است که انتخاب یک زبان برنامه نویسی درست برای ادامه کارهای‌تان بسیار مهم است. اهمیت بالای این موضوع در آن است که اگر شما یک زبان برنامه نویسی اشتباه را یاد بگیرید ممکن است در دراز مدت تمام زحماتی که کشیده‌اید به فنا رفته و نتواند کاربرد خاصی را برای شما داشته باشد.

در نهایت زمانی که شما یک زبان برنامه نویسی یا یک تکنولوژی را یاد می‌گیرید انتظار دارید که از طریق زمان و انرژی که برای این کار گذاشته‌اید سود و به زبان ساده‌تر بهایی را دریافت کنید. اگر شما به مدت یک سال مشغول یادگیری یک زبان برنامه نویسی باشید و نتوانید در نهایت در یک شرکت استخدام شوید و یا نتوانید ابزارهای لازم برای ایجاد یک استارتاپ را در اختیار بگیرید در نهایت به این نتیجه خواهید رسید که یادگیری هر چیزی برای تان بیهوده بوده است.

به همین دلیل ما تصمیم گرفته‌ایم که در این مقاله اختصاصی یک موضوع را به صورت عمومی بحث کنیم و آن زبان های برنامه نویسی هستند که یادگیری شان در بیشتر مواقع نمی‌تواند کاربردی داشته باشد.

امیدواریم این مقاله برای افرادی این سوءتفاهم را ایجاد نکند که هر کدام از زبان های برنامه نویسی زیر کاملا بدرد نخور بوده و نمی‌تواند هیچ کاربردی داشته باشد. نکته اصلی این مقاله بازار کاری بوده که ما آن را بررسی کرده‌ایم. برای نوشتن این مقاله ما ابتدا بازار کار ایران و سپس بازار کار جهان را مورد ارزیابی قرار داده و براساس این موضوع زبان‌هایی که نمی توانند بازار کار مناسبی را داشته باشند لیست کرده‌ایم. همچنین با چند زبان برنامه نویسی قدیمی را نیز در نظر گرفته‌ایم که اکنون جایگزینان بهتری در بازار کار دارند. بیایید با این زبان‌های برنامه نویسی آشنا شویم.

زبان برنامه نویسی Objective C

دلیل انتخاب این زبان برنامه نویسی به عنوان یک زبان برنامه نویسی بدرد نخور این است که Objective C یک پروژه قدیمی بوده و برای حداقل ۱۰ سال است که میزان استفاده از آن به شدت پایین آمده و جایگزین بسیار بهتری برای آن ایجاد شده است.

اگر از توسعه دهندگان محصولات Apple باشید مطمئنا می‌دانید که Objective C در یک بازه زمانی مهمترین زبان برنامه نویسی برای ایجاد اپلیکیشن‌های Apple بود اما از زمانی که جانشینی بهتر برای آن عرضه شد Objective C از کار خود بازماند.

نام جانشین این زبان برنامه نویسی Swift است که اصلی‌ترین زبان برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر شرکت Apple است.

از این رو اگر قصد توسعه اپلیکیشن‌های اپل را دارید بهتر است که با زبان برنامه نویسی Swift کار خود را آغاز کنید و سراغ Objective C نروید.

در تصویر زیر می‌توانید تفاوت‌های اصلی این دو زبان برنامه نویسی را به دقت نگاه کرده و متوجه آنان شوید.

زبان برنامه نویسی سی‌پلاس‌پلاس

مطمئنا افراد بسیار زیادی هستند که مخالف بدرد نخور بودن سی‌پلاس‌پلاس بوده و می‌گویند که یک زبان برنامه نویسی بسیار کاربردی است. در کاربردی بودن سی پلاس پلاس شکی نبوده و می‌دانیم که یک زبان برنامه نویسی فوق العاده برای توسعه بازی و اپلیکیشن‌های مبتنی بر دسکتاپ است. اما! سی پلاس پلاس یک زبان برنامه نویسی نسبتا سخت بوده و در بیشتر حوزه‌هایی که امروز در دنیا فعالانه مشغول استخدام برنامه نویس هستند کاربردی ندارد. اگر در حوزه توسعه مدل‌های هوش مصنوعی و علم داده می‌خواهید مشغول به کار شوید پایتون انتخاب مناسبی است، اگر در زمینه توسعه و طراحی وبسایت‌ها می‌خواهید مشارکت داشته باشید جاوا اسکریپت و PHP انتخاب مناسبی است، اگر قصد توسعه اپلیکیشن‌های دسکتاپی را دارید سی شارپ گزینه بهتری است، در نتیجه چرا باید وقت و زمان خود را روی یادگیری C plus plus هدر دهیم؟!

البته باز هم این نکته را می‌گوییم که در برخی از موارد CPP می‌تواند گزینه مناسبی باشد اما عمومیت دیگر زبان‌های برنامه نویسی را ندارد.

زبان برنامه نویسی PerlVisual Basic - COBOL

زبان های برنامه نویسی نظیر Perl، Visual Basic و COBOL زبان هایی هستند که قدیمی به شمار آمده و در حال حاضر پروژه‌های چندانی براساس این زبان‌های برنامه نویسی ایجاد نمی‌شوند. یادگیری هر کدام از این زبان های برنامه نویسی اگر برای یک پروژه خاص نباشد کاری اشتباه بوده و بهتر است سراغ آن‌ها نرویم.

البته در کنار این زبان های برنامه نویسی موارد بیشتری نیز وجود دارند که به شکلی قدیمی بوده و بهتر است دنبال جایگزین‌های مدرن تری برای آن‌ها برویم.

برای مثال زبان برنامه نویسی C جدای از آنکه هنوز زنده است و استفاده می‌شود اما برای ایجاد پروژه های مدرن‌تر چندان انتخاب مناسبی نبوده و بهتر است سراغ مواردی همچون Rust بروید تا بتوانید به خوبی با آن‌ها کار بکنید.

چه جایگزین‌های مدرن‌تری وجود دارد؟

همواره در راکت ما از این موضوع صحبت کرده‌ایم که برای انتخاب زبان برنامه نویسی‌تان دقت لازم را به خرج دهید چرا که ممکن است منجر به اشتباهات و خسارات بزرگی من جمله زمانی شود. به همین دلیل در مقالاتی مانند موارد زیر ما آدرس درستی به شما در ارتباط با یادگیری زبان‌های برنامه نویسی داده‌ایم. کافی‌ست به موارد زیر نگاهی بیاندازید:

5 زبان برنامه نویسی برای افراد مبتدی

برترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه Back-End

چگونگی انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی

در هر کدام از مقالات بالا ما به این موضوع به صورت درست اشاره کرده‌ایم که یادگیری چه زبان‌های برنامه نویسی می‌تواند آینده‌دارتر باشد و در زمینه‌ای خاص به آن‌ها کمک کند.

در پایان

حقیقتا اگر بخواهیم به صورت واضح این موضوع را بررسی کنیم باید بگوییم که هر زبان برنامه نویسی کاربرد خاص خود را دارد اما حقیقتا برخی از زبان های برنامه نویسی نمی‌توانند کار خاصی را برای شما ایجاد کرده و فرصت شغلی کافی را برای‌تان ایجاد کند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.67 از 12 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات