5 زبان برنامه نویسی برای افراد مبتدی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

5 زبان برنامه نویسی برای افراد مبتدی

امروزه زبان‌های برنامه نویسی بسیاری در دنیا وجود دارد. همین موضوع باعث شده تا انتخاب کردن زبان مناسب برای افراد دشوار شود. ما باید به دنبال زبانی باشیم که نتایج بهینه‌ای را در درازمدت به ما ارائه می‌دهد. متخصصان زیادی قبل از انتخاب کردن زبان مناسب برای پروژه‌های خود، به جستجو می‌پردازند و در مورد مزایای هر زبان تحقیق می‌کنند.

ما باید به برنامه‌ نویسان مبتدی کمک کنیم تا مسیر خود را به خوبی شروع کنند. اغلب این افراد به خاطر کمک نگرفتن، نمی‌دانند که باید حرفه‌ی خود را از کجا آغاز کنند. برنامه نویسان تازه‌وارد، باید ابتدا چه زبان‌های برنامه نویسی را مطالعه کنند؟

برای اینکه بتوانیم مناسب‌ترین و مفیدترین زبان را بیاموزیم، ابتدا باید هدف خود را از یادگیری یک زبان برنامه نویسی مشخص کنیم.

به عنوان مثال اگر شخصی می‌خواهد در زمینه‌هایی مثل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فعالیت داشته باشد، باید زبان Python را انتخاب کند. اگر می‌خواهید در این عرصه با سایر برنامه نویسان رقابت کنید، باید زبان C++ را به عنوان زبان مورد نظر خود انتخاب کنید.

سپس باید در مورد محبوبیت، تقاضای بازار، فرصت‌های شغلی، کارآیی، سازگاری و کاربرد زبان‌ها تحقیق کنید تا به زبان برتر خود دست پیدا کنید. در این مقاله 5 مورد از بهترین زبان‌های برنامه نویسی را برای یادگیری فهرست کرده‌ام. بنابراین بیایید بدون معطلی با هر یک از این 5 زبان آشنا شویم:

1. Python

قطعاً پایتون یکی از رایج‌ترین زبان‌های برنامه نویسیِ توصیه شده به افراد مبتدی است. سینتکس این زبان ساده بوده و دارای طیف بسیار گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های کاربردی است. وضوح کد در این زبان برنامه نویسی، به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.

این زبان دارای قابلیت‌های متعدد و خاصی همچون طیف گسترده‌ای از ماژول‌های پشتیبانی، ماهیتی متن باز، ظرفیت مقیاس‌پذیری سیستم‌های پیچیده و موارد دیگر است. این موضوع باعث شده تا درک کردن پارادایم‌های برنامه نویسی برای افراد مبتدی آسان شود.

سرویس‌های مشهوری مثل Youtube، Instagram، Quora و Pintrest از زبان پایتون استفاده می‌کنند. در ضمن پایتون مناسب‌ترین زبان برای کار کردن در زمینه‌های علوم داده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است.

2. C/C++

به برنامه نویسان مبتدی توصیه می‌شود که مسیر برنامه نویسی خود را با یک زبان سطح پایین شروع کنند. یادگیری اینگونه زبان‌ها معمولاً آسان‌تر از زبان‌های سطح بالاست.

C یک زبان برنامه نویسی رویه‌ای است. این زبان در ابتدا یک زبان برنامه نویسی سیستمی بود که برای نوشتن سیستم عامل‌ها استفاده می‌شد. پلتفرم‌های مهمی مثل مایکروسافت ویندوز، لینوکس و سایر سیستم عامل‌ها با استفاده از زبان C ساخته شده‌اند.

زبان‌های C/C++ به تازه‌واردان کمک می‌کنند تا سیستم‌های زیربنایی متعددی را یاد گرفته و مسائل ظریف‌تر را به آسانی درک کنند.

3. Java

جاوا از زمان معرفی خود همواره به عنوان یکی از دشوارترین زبان‌های برنامه نویسی (برای یادگیری) در صنعت کامپیوتر بوده است. این زبان همه منظوره بوده و بر پارادایم‌های برنامه نویسی شیءگرا متکی است. این زبان به مفهوم «یک بار بنویس، همه جا اجرا کن» پایبند است، به همین خاطر معمولا توسعه دهندگان از آن استفاده می‌کنند.

این زبان دارای ویژگی‌های قابل توجهی مثل تخصیص اتوماتیک حافظه، چندریسمانی (Multithreading)، استقلال پایه‌ای و غیره است. یاد گرفتن این زبان به نسبت یاد گرفتن زبان‌هایی مثل پایتون دشوارتر است. اگر به ساخت اپلیکیشن‌های اندرویدی یا نرم افزارهای شرکتی علاقه دارید، یادگیری این زبان به شما پیشنهاد می‌شود.

پلتفرم‌هایی که توسط گوگل، آمازون، توییتر و غیره اداره می‌شود، از زبان جاوا استفاده می‌کنند. برنامه نویسان مبتدی باید جاوا را به خوبی مطالعه کنند تا بتوانند در ساخت یک شغل موفق پیروز شوند.

4. JavaScript

جاوا اسکریپت یک زبان مطلوب برای افراد مبتدی است. می‌توانیم از این زبان در بسیاری از اپلیکیشن‌ها استفاده کنیم. جاوا اسکریپت با زبان‌های دیگر سازگار بوده و یادگیری آن نسبت به خیلی از زبان‌های دیگر آسان‌تر است. این زبان تنها محدود به کارهای سمت مشتری نیست، زیرا می‌توان از جاوا اسکریپت برای توسعه دادن به قابلیت‌های سمت سرور نیز استفاده کرد.

وجود انواع مختلفی از کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها مثل Angular، Vue، React و غیره باعث شده تا کارها برای توسعه دهندگان جاوا اسکریپت آسان‌تر شود.

شرکت‌هایی مثل گوگل، فیسبوک، جیمیل و غیره به جاوا اسکریپت متکی هستند. آن‌ها فرصت‌های شغلی جدید را به طور دائم در اختیار توسعه دهندگان جاوا اسکریپت قرار می‌دهند تا از آن‌ها نهایت بهره را ببرند.

5. Kotlin

اگر شخصی به دنبال زبانی است که بتواند از آن برای توسعه اندروید استفاده کند، قطعاً کاتلین یک گزینه‌ی بسیار خوب برای این کار است. گوگل به طور علنی اعلام کرده که کاتلین یک زبان ترجیحی برای ساخت اپلیکیشن‌های اندرویدی است.

کاتلین یک زبان برنامه نویسی همه‌منظوره و با تایپ ایستا است. کاملاً با جاوا سازگاری دارد و با تمام ابزارها و فریمورک‌های این زبان کار می‌کند.

این زبان نسبتاً جدید است اما با این حال توسط شرکت‌های مشهوری مثل Basecamp، Pintrest و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاتلین از لحاظ بازار کار نیز محبوب به شمار می‌آید.

در اینجا 5 زبان برتر برای برنامه نویسان تازه‌کار را با یکدیگر مطالعه کردیم. آن‌ها باید براساس نیازها و آرزوهای حرفه‌ای خود، زبان متناسب را انتخاب کنند. برای اینکه به یک برنامه نویس ارزشمند تبدیل شوید، باید در طول روند یادگیری ثبات داشته و به طور منظم تمرین کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 4 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی